Gå til innhold

Hvordan fortelle familien at jeg har konvertert til islam?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke sikkert at ts sin familie er like imot det som deg. Personlig har jeg lite forståelse for ts, men alle er forskjellige

Anonymkode: 2e53e...ae7

Svik er svik. Noe er allmennmenneskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok fortalt det til din far først.

Som mor til en datter på 22 år, så hadde jeg og blitt lei meg og bekymret hadde hun sagt at hun hadde konvertert. Men dette er fordi jeg kjenner jo noen som har konvertert, fordi de har blitt sammen med en muslimsk mann, og de har blitt så ekstreme, kutter ut alle, og blir den mest ekstreme muslimen i mannen sin familie, de andre kan være veldig vestlige, men det er ikke de. Og jeg hadde vært veldig redd for at noe sånt skulle skje. Og da da kunne det hjulpet en del, hvis hun hadde beroliget meg. Og samme hva, så elsker jeg datteren min utrolig høyt, og ingenting kan endre det.

Anonymkode: e613d...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg støtter deg i dette ts. Jeg har også konvertert fra kristendom til islam.

Det var veldig mye reaksjoner fra min familie sikkert det første året. Mye pga bruk av hijab. 
Kommentarer hver eneste gang vi var sammen. Jeg måtte alltid forsvare meg og mitt valg. Dritt lei til slutt. 

Nå er det gått i underkant av to år og de begynner tydeligvis og venne seg til det.

Bare tenk at det er en tilvenning for deg og dem. Etterhvert blir en vant til det og familien vil slutte og tenke på det. 
Bare vær forberedt på sterke reaksjoner i begynnelsen. 
Lykke til. 

Anonymkode: b90d8...f7e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det var veldig mye reaksjoner fra min familie sikkert det første året. Mye pga bruk av hijab. 
Kommentarer hver eneste gang vi var sammen. Jeg måtte alltid forsvare meg og mitt valg. Dritt lei til slutt. 

Nå er det gått i underkant av to år og de begynner tydeligvis og venne seg til det.

Bare tenk at det er en tilvenning for deg og dem. Etterhvert blir en vant til det og familien vil slutte og tenke på det. 
Lykke til. 

Brukte du hijab når du var sammen med familie da? 

Anonymkode: f6089...674

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Brukte du hijab når du var sammen med familie da? 

Anonymkode: f6089...674

Ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Lykke til. 

Samme her, men nå har det gått 15 år 😊 skjønner at det var rart og vanskelig å forstå for dem, men det gikk seg fort fint til - og de innså at det ikke var skummelt og farlig.

Anonymkode: c3fc1...a6d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså,

din mor (og far?) kommer nok til å reagere på sin måte, helt uavhengig av hvordan du sier eller pakker det inn.

Så, det er bare å si det rett ut først som sist.

«Mamma, jeg har konvertert til Islam».

Så får hun bare reagere som hun gjør.

Lykke til :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

viren skrev (På 22.1.2023 den 16.19):

Jeg hadde blitt helt knust om datteren min kom og sa hun hadde blitt muslim. Jeg hadde tenkt på hvor jeg har feilet som ikke greide å oppdra et individ som kan tenke selv, og og som har blitt hjernevasket til å tro på et fantasifoster som det finnes 0 empiri for at eksisterer, og som attpå til har valg seg verdens mest kvinnefiendtlige religion. Det å vite at min datter skulle gå rundt og tro at hun virkelig er mindre verdt enn en menn, er underordnet menn, må dekke seg til for menn. Jeg vet ingen måte hun kunne fortalt meg det på som hadde fått meg til å ta det med fatning.

Jeg vet ærlig talt ikke en gang om jeg hadde orket å se min datter underkuet av religion på den måten, det ville definitivt gjort det svært vanskelig. Jeg tror derimot ikke det hjelper å la være å si det, det vil sannsynligvis komme for en dag så det er nok uansett best at det kommer direkte fra deg. Noen ganger må man ta vanskelige samtaler med de som står en nærmest, selv om det ikke er gøy, også må man bare stå i det hvordan reaksjonen enn blir.

Jeg.. jeg ditt jeg datt, jeg mislykket jeg må SE min datter blah blah. «Ååh stakkars deg»? Du har ikke tenkt at det å finne en mening i livet gjennom religion ikke handler om deg, men at datteren nettopp har tenkt selv og funnet det rette for henne?

(Nei, jeg er ikke noe religiøs selv. Men folk som ikke respekterer andres rett til å tro på det dem vil, er minst like fæle som troende som ikke respekterer ikke-troende).

Og siden du er så opptatt av vitenskap og ikke tro på fantasi-figurer, hvilken virkelighet tror du på da? Tror du på mange-verden fortolkningen av kvante-mekanikken? Vel, da får du jo trøste deg med at det finnes uendelige andre universer der datteren din ikke konverterte. Jo - det er slik dagens vitenskap forstår virkeligheten, og dermed det du må tro på. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja. 

Hvorfor?

Anonymkode: 0caa3...2be

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor?

Anonymkode: 0caa3...2be

Jeg føler ingen behov for og ta det av di gangene jeg er rundt på besøk. Tar det av når jeg er hjemme i mitt eget hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg føler ingen behov for og ta det av di gangene jeg er rundt på besøk. Tar det av når jeg er hjemme i mitt eget hus. 

Men ifølge islamsk lov har du tillatelse til å vise håret til din far og brødre?

Anonymkode: fa45b...c50

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 hours ago, AnonymBruker said:

Lykke til. 

Dette er vel et godt eksempel på hvorfor mange er ekstremt skeptiske. Om noen konverterer er det ofte rett til islamistbekledning med en gang, der man signaliserer støtte til bl.a. det helpsykopatiske prestestyret i Iran og generell kjønnsdiskriminering. Hijab er først og fremst en politisk markør der religion i all hovedsak brukes som en bortforklaring.

Anonymkode: 6861d...671

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men ifølge islamsk lov har du tillatelse til å vise håret til din far og brødre?

Anonymkode: fa45b...c50

Som sagt så har jeg ikke følt behov for og ta det av. Jeg liker og ha plagget på meg.

Hadde vært annerledes om vi bodde sammen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AllahBallah said:

Jeg.. jeg ditt jeg datt, jeg mislykket jeg må SE min datter blah blah. «Ååh stakkars deg»? Du har ikke tenkt at det å finne en mening i livet gjennom religion ikke handler om deg, men at datteren nettopp har tenkt selv og funnet det rette for henne?

(Nei, jeg er ikke noe religiøs selv. Men folk som ikke respekterer andres rett til å tro på det dem vil, er minst like fæle som troende som ikke respekterer ikke-troende).

Og siden du er så opptatt av vitenskap og ikke tro på fantasi-figurer, hvilken virkelighet tror du på da? Tror du på mange-verden fortolkningen av kvante-mekanikken? Vel, da får du jo trøste deg med at det finnes uendelige andre universer der datteren din ikke konverterte. Jo - det er slik dagens vitenskap forstår virkeligheten, og dermed det du må tro på. 

Nei, om min datter hadde konvertert til Islam hadde det ikke vært som følge av at hun har "tenkt selv". Det hadde vært fordi hun ble forelsket i en muslim og hadde ønsket å tekkes han. Ingen oppegående kvinne som ikke har opplevd en traumatisk barndom hadde plutselig funnet ut at hun ønsket å bli undertrykt og å bli sett på som mindre verdt enn en mann. Det finnes MANGE ANDRE religioner å velge blant om man ønsker å bli religiøs, å velge den mest kvinnefiendtlige av dem alle er ikke noe man finner på selv.

Problemet er ikke bare den religiøse troen i seg selv, problemet er den islamske kulturtroen. Måten mennene snakker om kvinner på, hvordan kvinner ikke engang er annenrangs borgere - de er mindre verdt enn et støvkorn på veien. De er mannens eiendom, mens hun er for et barn å regne - og skal innrette seg han på alle måter. 

Jeg respekterer andres religiøse tro. Men jeg vil aldri, aldri respektere kvinneundertrykkelse. Aldri.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
viren skrev (2 timer siden):

Ingen oppegående kvinne som ikke har opplevd en traumatisk barndom hadde plutselig funnet ut at hun ønsket å bli undertrykt og å bli sett på som mindre verdt enn en mann. Det finnes MANGE ANDRE religioner å velge blant om man ønsker å bli religiøs, å velge den mest kvinnefiendtlige av dem alle er ikke noe man finner på selv.

Det skjer stadig vekk at kvinner velger selv å konvertere til Islam. Trur du kvinner er så hjelpesløse at de ikke greier å lese seg opp og tenke selv? Islam er ikke kvinnefiendtlig, kvinner er høyt verdsatt i Islam, les koranen, det står der.

Anonymkode: 243cc...48f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 18.46):

Ikke fortell det. Jeg er som din mor, ville følt meg totalt mislykket om mine barn valgte religion i den moderne verden. 

Anonymkode: a2ffe...6eb

Jeg har litt av den holdningen jeg også men jeg synes at folk har sin rett til å velge selv. Inklusive mine egne barn. 

Anonymkode: d903b...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for nedsettende kommentarer. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 18.46):

Ikke fortell det. Jeg er som din mor, ville følt meg totalt mislykket om mine barn valgte religion i den moderne verden. 

Anonymkode: a2ffe...6eb

Helt enig. Jeg er mer redd mine barn skal bli muslimer enn at de skal bli rusmisbrukere. Hvorfor vil de inn i en kvinnefiendtlig religion? Eller en religion i det hele tatt? Og hvorfor er det ALLTID islam? Hvorfor kan ikke noen disse menneskene konvertere til kristendom? Buddhisme? Wicca for den del. Hvorfor alltid islam?

Anonymkode: c76ff...8cd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nettopp fordi de tar vare på seg selv at de konverterer og med det bruker de sin frie vilje og fornuft til å velge det de mener er rett.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Helt enig. Jeg er mer redd mine barn skal bli muslimer enn at de skal bli rusmisbrukere. Hvorfor vil de inn i en kvinnefiendtlig religion? Eller en religion i det hele tatt? Og hvorfor er det ALLTID islam? Hvorfor kan ikke noen disse menneskene konvertere til kristendom? Buddhisme? Wicca for den del. Hvorfor alltid islam?

Anonymkode: c76ff...8cd

Folk konverterer til andre religioner hvert år. Men det er bare når de konverterer til Islam at islamofobene lager bråk ut av det og man hører om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er nettopp fordi de tar vare på seg selv at de konverterer og med det bruker de sin frie vilje og fornuft til å velge det de mener er rett.

Folk konverterer til andre religioner hvert år. Men det er bare når de konverterer til Islam at islamofobene lager bråk ut av det og man hører om det.

Helt enig. Og islam vil bare bre seg mer og mer. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...