Gå til innhold

Hvordan fortelle familien at jeg har konvertert til islam?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før noen skriker ut "Troll!", så er dette ikke en trolletråd. Har forstått at tråder som dette dessverre er mange noe troller med, men for meg er dette faktisk virkeligheten, og jeg setter stor pris på om noen faktisk har noen hjelpsomme råd i stedet for å tro at jeg troller. På forhånd tusen takk.

Så.. Jeg ble oppdratt ateistisk og jeg er nå 25 år gammel. Faren min har alltid vært en åpen person med stor respekt for ulike religioner - han jobber på en arbeidsplass med mange kristne, muslimer og jøder, og som han alltid sier selv "Vi er bare mennesker alle sammen". Moren min, derimot, er en annen historie. Hun har oppdratt mine søstre, min bror og meg til å tenke at religiøse mennesker er mindre intelligente og svake. Hun mener at religiøse mennesker ikke er trygge på seg selv, "..siden de trenger noe mer å tro på enn vitenskap".

Alt i alt vil jeg si at jeg nok har vokst opp i et ateistisk hjem hvor mamma har prøvd å ha ganske liten aksept for religion, i all fall de 15-20 første årene av livet mitt, altså de årene som jeg kan huske. 

Alltid når jeg og mamma har hatt diskusjoner rundt religion og hun for eksempel har sagt at hun synes et religiøst syn på ting er helt på trynet og at det ikke gir mening i det hele tatt, så har jeg forsøkt å si "For deg gir det ikke mening, men for religiøse mennesker er ditt syn også like merkelig" og lignende. Jeg har forsøkt å oppmuntre til gjensidig respekt, og det tror jeg at mamma har blitt bedre på de siste årene. Før for eksempel, så var hun ofte aktiv i debatter i kommentarfeltene på Facebook om at niqab burde bli forbudt, at ulike kristne menigheter burde miste statsstøtten og andre temaer som omgår religion. Spesielt var hun krass mot islam. De siste årene virker det som at hun har fått større aksept for ulike religioner, men også islam. Jeg tror mye av dette kommer av at en av min brors beste venner er en sterkt praktiserende muslim, og han har fortalt mye om religionen til mamma, og nok gitt henne et mer positiv syn på ting.

Men, jeg er sikker på at pipa får en annen lyd når hun får vite at jeg har konvertert. Jeg var i moskéen og sa shahada - den islamske trosbekjennelsen - for en uke siden i dag. Jeg har ikke turt å fortelle det til mamma eller noen i familien.

Hvorfor jeg har konvertert anser jeg som en privat grunn, og det er ikke det som jeg ønsker råd om i tråden her. 

Det jeg lurer på er om noen har råd til hvordan jeg kan fortelle det til familien, da især mamma. 

Jeg har lurt litt på å kanskje starte med å fortelle det til faren min, da han alltid har hatt større aksept for ulike religioner slik jeg ser det. Jeg har alltid vært en pappajente, og er sikker på at han vil støtte meg. Samtidig ønsker jeg ikke å plassere han i en situasjon hvor han er nødt til å lyve eller holde ting hemmelig for mamma. 😕 

Hva tenker dere at jeg burde gjøre? 

Anonymkode: 47b4e...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke fortell det. Jeg er som din mor, ville følt meg totalt mislykket om mine barn valgte religion i den moderne verden. 

Anonymkode: a2ffe...6eb

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke fortell det. Jeg er som din mor, ville følt meg totalt mislykket om mine barn valgte religion i den moderne verden. 

Anonymkode: a2ffe...6eb

Jeg har tenkt på det, men samtidig så har hun allerede påpekt at jeg kler meg annerledes. Så jeg tenker at hun uansett vil merke at noe ikke er som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart begynn med din far. Fortelle om opplevelsen og hva det betyr for deg. Høres ut som han vil støtte deg, og da kan han være en støtte i møte med din mor også. Jeg er ikke muslim, men konservativ kristen og gikk bort fra lutheransk tro til pinse for vel 10 år siden. Det ble ikke så godt mottatt, men det har gått seg til. 

Vær åpen og forberedt på å svare på spørsmål på en så rolig og tydelig måte, og gi dem tid. 

Vet ikke hvordan jeg skal si dette på en god måte, er ment positivt: gratulerer med konverteringen og å finne din vei. Som sagt jeg tror ikke det samme, men jeg er for å løfte hverandre opp, og støtte hverandre på det hver enkelt synes er viktig og dette er jo viktig for deg, og stort, og du har lov til å glede deg. Husker selv hvordan det var å bli døpt som voksen. Gjorde det i smug. Det ble ikke godt mottatt, også som sagt, men nå er troen min helt vanlig i familien. 

Masse lykke til.

Anonymkode: cae15...2ea

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Helt klart begynn med din far. Fortelle om opplevelsen og hva det betyr for deg. Høres ut som han vil støtte deg, og da kan han være en støtte i møte med din mor også. Jeg er ikke muslim, men konservativ kristen og gikk bort fra lutheransk tro til pinse for vel 10 år siden. Det ble ikke så godt mottatt, men det har gått seg til. 

Vær åpen og forberedt på å svare på spørsmål på en så rolig og tydelig måte, og gi dem tid. 

Vet ikke hvordan jeg skal si dette på en god måte, er ment positivt: gratulerer med konverteringen og å finne din vei. Som sagt jeg tror ikke det samme, men jeg er for å løfte hverandre opp, og støtte hverandre på det hver enkelt synes er viktig og dette er jo viktig for deg, og stort, og du har lov til å glede deg. Husker selv hvordan det var å bli døpt som voksen. Gjorde det i smug. Det ble ikke godt mottatt, også som sagt, men nå er troen min helt vanlig i familien. 

Masse lykke til.

Anonymkode: cae15...2ea

Tusen takk. ❤️ Jeg tenker at det nok blir mye drama i starten, men håper at situasjonen vil gå seg til etterhvert. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo kanskje vært litt vel desperat å konvertere til en religion på grunn av en mann, synes du ikke? Jeg synes det er både fascinerende og trist at det er den eneste konklusjonen folk klarer å trekke, og spesielt at folk ikke klarer å holde seg til trådens tema. 

Jeg spurte ikke om "Hey folkens, hva synes dere om at jeg har konvertert?", jeg spurte om råd til hvordan jeg kan fortelle dette til familien min.

Kvinneguiden er, som i kjent stil, verdensmestere i avsporing. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se lyst på det TS. Hadde du vært oppvokst i en muslimsk familie og fortalt familien din at du hadde blitt ateist etc, så hadde du i verste fall måtte leve livet på flukt med voldsalarm resten livet.

(Som er litt av grunnen til at du får så mange negative tilbakemeldinger her.)

Anonymkode: 361e8...526

• Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde fortalt det til far og ikke sagt noe om det til mor. Du trenger ikke forklare deg selv som voksen. Religion er strengt tatt en personlig ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (På 21.1.2023 den 19.10):

Jeg tror jeg hadde fortalt det til far og ikke sagt noe om det til mor. Du trenger ikke forklare deg selv som voksen. Religion er strengt tatt en personlig ting.

Ja, det er sant. Men som sagt så har hun allerede påpekt at jeg kler meg annerledes, så jeg tipper at hun vil merke noe uansett. Jeg får tenke litt på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er sant. Men som sagt så har hun allerede påpekt at jeg kler meg annerledes, så jeg tipper at hun vil merke noe uansett. Jeg får tenke litt på det..

Du får vente til de spør? Det er strengt tatt ikke noe de har noe med. Religion er et personlig anliggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at du valgte islam, de henger tross alt veldig langt etter den vestlige verden.  Forbered deg på å forsvare hvorfor du syns kvinne-, menneske- og homofili-, synet dems er ok. Lykke til.

Anonymkode: e5381...e2e

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at du valgte islam, de henger tross alt veldig langt etter den vestlige verden.  Forbered deg på å forsvare hvorfor du syns kvinne-, menneske- og homofili-, synet dems er ok. Lykke til.

Anonymkode: e5381...e2e

Takk for at du holdt deg til trådens tema, virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen annen måte å fortelle det på enn å bare si det.

Der spiller ingen rolle akkurat hvordan du sier det. Innholdet er det samme.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud så grusomme folk kan være når ignoranse og fremmedfrykt slår inn. Ts, jeg har ingen råd, men ønsker deg lykke til❤️

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Isambard said:

Det er ikke noen annen måte å fortelle det på enn å bare si det.

Der spiller ingen rolle akkurat hvordan du sier det. Innholdet er det samme.

Ja, det er sant. Det jeg var interessert i er om det er noen som har lignende erfaringer kanskje, og om de hadde noen råd, men ser at det var for mye å håpe på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Spiteful said:

Gud så grusomme folk kan være når ignoranse og fremmedfrykt slår inn. Ts, jeg har ingen råd, men ønsker deg lykke til❤️

Tusen takk! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor valgte du å konvertere før du snakket med foreldrene dine?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg ha deres tillatelse? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Voksne barn har da ikke noe plikt til å fortelle foreldrene sine hva de gjør. Din holdning her er jo akuratt det muslimer blir beskyld for her i tråden(kontrollering av kvinner og barn).

Som gamer så er noen av de snilleste og mest godhjerta folka jeg spiller med muslimske menn. De har aldri noe vondt å si om noen.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg ha deres tillatelse? 

Er det ikke det du indirekte ber om ved å lage denne tråden? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...