Gå til innhold

Jenter: Hvor mye tar dere i hip thrust?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sandum.PT skrev (På 27.1.2023 den 8.00):

En liten myte, da alt fra 5 - 30 repetisjoner gir like mye muskelvekst i kontrollerte studier og mellom 5 - 8 er enklere å kontrollere med tanke på restitusjon og progresjon.

Så er det selvsagt helt riktig som du skriver at det er komponenter som gjør at du blir flinkere til å løfte tungt om du løfter mye tungt, og flinkere til å pushe reps om du pusher mange reps.

Men muskelveksten er den samme, så akkurat hvilket repetisjonsområde man bør trene handler nok mer om de andre faktorene du nevner pluss ting som individuelle preferanser, idrettsspesifisitet etc. 😊

Dette kan du nok mer om en meg, og jeg er nok farget av farget av noe bro science her 😂 Men, det er vel en sannhet med modifikasjoner da vel forskningen fremdeles ser ut til å sprike på dette? Eksempelvis: «The National Strength and Conditioning Association (NSCA) will break this down, suggesting the following set ranges: 2-3 will help build muscular endurance (12 to 20+ reps) 3-6 build muscular hypertrophy (6 to 12 reps) 3-5 build muscular power (3 to 5 reps)» Menno Henselman på sin side sier forøvrig det samme som deg (stor fan her 🙋‍♀️). Men, nå har ikke jeg lest denne forskingen, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre (er ikke interessert 😅). Men hvorfor spriker det slik tror du? Kan det handle om at det selv om det i teorien kanskje vil ha samme effekt med 2 som 15 reps mtp muskelvekst så lenge man pusher seg til nær faliure så vil eksempelvis nervesystemet, tid på gymmet osv i likevel i praksis gjøre det vanskelige å kontrollere total belastning, stimulerende repetisjoner osv basert på følelsen? Ikke vet jeg. 

Anonymkode: bc3ac...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette kan du nok mer om en meg, og jeg er nok farget av farget av noe bro science her 😂 Men, det er vel en sannhet med modifikasjoner da vel forskningen fremdeles ser ut til å sprike på dette? Eksempelvis: «The National Strength and Conditioning Association (NSCA) will break this down, suggesting the following set ranges: 2-3 will help build muscular endurance (12 to 20+ reps) 3-6 build muscular hypertrophy (6 to 12 reps) 3-5 build muscular power (3 to 5 reps)» Menno Henselman på sin side sier forøvrig det samme som deg (stor fan her 🙋‍♀️). Men, nå har ikke jeg lest denne forskingen, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre (er ikke interessert 😅). Men hvorfor spriker det slik tror du? Kan det handle om at det selv om det i teorien kanskje vil ha samme effekt med 2 som 15 reps mtp muskelvekst så lenge man pusher seg til nær faliure så vil eksempelvis nervesystemet, tid på gymmet osv i likevel i praksis gjøre det vanskelige å kontrollere total belastning, stimulerende repetisjoner osv basert på følelsen? Ikke vet jeg. 

Anonymkode: bc3ac...07a

Det handler nok om spriket i hvordan de forskjellige studiene definerer volum, og ja, nervesystemet er en del av styrkeøkning på tunge vekter. Det er en litt travel dag. Minn meg på å svare på mandag? 😅

I mellomtiden legger jeg igjen denne her fra forsker Chris Beardsley:

https://sandcresearch.medium.com/what-is-training-volume-286b8da6f427

Edit: Og 2 og 15 vil ikke gi like mye muskelvekst, men 5 og 15 vil høyst sannsynlig det 😊

Endret av Sandum.PT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å være tydelig: Jeg sier ikke at tyngre vekter ikke er nyttig for økt styrke i diverse øvelser, eller at lettere vekter ikke er nyttig for å bedre muskulær utholdenhet. Bare at muskelvekst er lik i studier som kjører personer til utmattelse uansett om de tar 5, 10, 15 eller 30 repetisjoner i settene sine 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 kg 🙈 3x10 

37 år, 180 cm, vekt -aner ikke men innenfor normalvekt. Trener flere øvelser med rompe/ben først. 

Anonymkode: c3aba...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...