Gå til innhold

Jenter: Hvor mye tar dere i hip thrust?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye tar du i hip thrust?
 

Hva er din vekt, høyde og alder? 

Anonymkode: bc3ac...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

70 kg. 
 

Jeg er 56 kg, 169 høy og 26 år.

Anonymkode: a09f6...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har gjort standard hip thrusts. Pleier å bruke Booty Builder-maskinen. Der tar jeg 90kg. Sist gang jeg tok vanlige hip thrust tok jeg 100kg, men da klarte jeg til gjengjeld også bare rundt 40-50kg i Booty Builder-maskinen. 

Anonymkode: 8fb84...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lenge siden jeg har gjort standard hip thrusts. Pleier å bruke Booty Builder-maskinen. Der tar jeg 90kg. Sist gang jeg tok vanlige hip thrust tok jeg 100kg, men da klarte jeg til gjengjeld også bare rundt 40-50kg i Booty Builder-maskinen. 

Anonymkode: 8fb84...c74

Glemte alder, høyde og vekt:

23 år, 164cm, 61 kg

Anonymkode: 8fb84...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke råd til treningsstudio så jeg stabler noen manualvekter og vannflasker oppå hverandre hjemme. 16 kg får jeg stablet da og da tar jeg 50-100 hipthrusts 

Dere som bruker 60kg osv hvor mange hipthrusts tar dere da? 

Anonymkode: 3ef61...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har ikke råd til treningsstudio så jeg stabler noen manualvekter og vannflasker oppå hverandre hjemme. 16 kg får jeg stablet da og da tar jeg 50-100 hipthrusts 

Dere som bruker 60kg osv hvor mange hipthrusts tar dere da? 

Anonymkode: 3ef61...9e8

Mellom 8-12 reps, da det er det optimale for muskelvekst. Klarer jeg mere enn dette øker jeg i vekt. 

Anonymkode: 0178c...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger pr nå på 130kg i arbeidsvekt med minst 5 reps.

53kg, 165cm, 33 år.

Har en pause fra hip thrusts nå for jeg får så stygge merker/arr på hoftene. Bruker både pad og matte, men blir «sår» uansett🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: 98b61...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har ikke råd til treningsstudio så jeg stabler noen manualvekter og vannflasker oppå hverandre hjemme. 16 kg får jeg stablet da og da tar jeg 50-100 hipthrusts 

Dere som bruker 60kg osv hvor mange hipthrusts tar dere da? 

Anonymkode: 3ef61...9e8

50-100 hipthrust? Med så mange repetisjoner blir det regnet for kondisjon. Ikke styrketrening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det slik at man bygger mer rompe og bakside lår av å løfte så tungt som mulig? Er det mest fordi man bare synes det er morsomt å løfte så tungt som mulig? (Jeg snakker om de som løfter grasalt tungt, sånn 200-300kg tungt). Er det ikke like bra å gjøre øvelsen rolig og med god muskelkontakt, og med en vekt man kan kontrollere?

Anonymkode: 9b251...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men er det slik at man bygger mer rompe og bakside lår av å løfte så tungt som mulig? Er det mest fordi man bare synes det er morsomt å løfte så tungt som mulig? (Jeg snakker om de som løfter grasalt tungt, sånn 200-300kg tungt). Er det ikke like bra å gjøre øvelsen rolig og med god muskelkontakt, og med en vekt man kan kontrollere?

Anonymkode: 9b251...967

Grovt sett kan du si at: 

1-5 repetisjoner = stryke, 5-10 repetisjoner = muskelvekst og 10-15+ = utholdenhetsstyrke.
 

Men her spiller selvsagt vekten inn, pauser, intensitet, eksplosivitet osv inn. 

 

Folk trener for - og motiveres av forskjellige ting. Noen av styrke, og andre av muskelvekst ++
 

Jeg trener for det meste selv for muskelvekst, men liker også å ha styrkemål. Kan feks trene hipthrust tre ganger i uken. Dag 1 = 1-5 reps med høy vekt, Dag 2 = 5-10 med middels vekt og Dag 3 = 10-15 reps med lettere vekt, ekstra fokus på teknikk og eksplosivitet. 

Anonymkode: bc3ac...07a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Grovt sett kan du si at: 

1-5 repetisjoner = stryke, 5-10 repetisjoner = muskelvekst og 10-15+ = utholdenhetsstyrke.
 

Men her spiller selvsagt vekten inn, pauser, intensitet, eksplosivitet osv inn. 

 

Folk trener for - og motiveres av forskjellige ting. Noen av styrke, og andre av muskelvekst ++
 

Jeg trener for det meste selv for muskelvekst, men liker også å ha styrkemål. Kan feks trene hipthrust tre ganger i uken. Dag 1 = 1-5 reps med høy vekt, Dag 2 = 5-10 med middels vekt og Dag 3 = 10-15 reps med lettere vekt, ekstra fokus på teknikk og eksplosivitet. 

Anonymkode: bc3ac...07a

En liten myte, da alt fra 5 - 30 repetisjoner gir like mye muskelvekst i kontrollerte studier og mellom 5 - 8 er enklere å kontrollere med tanke på restitusjon og progresjon.

Så er det selvsagt helt riktig som du skriver at det er komponenter som gjør at du blir flinkere til å løfte tungt om du løfter mye tungt, og flinkere til å pushe reps om du pusher mange reps.

Men muskelveksten er den samme, så akkurat hvilket repetisjonsområde man bør trene handler nok mer om de andre faktorene du nevner pluss ting som individuelle preferanser, idrettsspesifisitet etc. 😊

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men er det slik at man bygger mer rompe og bakside lår av å løfte så tungt som mulig? Er det mest fordi man bare synes det er morsomt å løfte så tungt som mulig? (Jeg snakker om de som løfter grasalt tungt, sånn 200-300kg tungt). Er det ikke like bra å gjøre øvelsen rolig og med god muskelkontakt, og med en vekt man kan kontrollere?

Anonymkode: 9b251...967

Tungt er relativt. Om jeg tar 5 repetisjoner på 250 kg og stopper 1 repetisjon fra jeg tror jeg ikke klarer flere, og du tar 5 repetisjoner på 80 kg og stopper 1 repetisjon fra du tror du ikke klarer mer, så har vi løftet akkurat like tungt og får akkurat like mye utbytte av økta.

Målet må være å løfte på en vekt som du klarer å kontrollere i minst 5 repetisjoner, og å stoppe når du tror du klarer maks 1 eller 2 til. Hvis det blir så tungt at du får dårlig teknikk, så er det for tungt.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (5 timer siden):

Hvis det blir så tungt at du får dårlig teknikk, så er det for tungt.

Jeg teller ikke alltid antall rep så nøye. Jeg repeterer til jeg ikke lenger klarer å kontrollere vekten med god teknikk.

Dog er jeg ikke så stor tilhenger av svært mange repetisjoner. Da opplever jeg ofte mer «systemisk» utmattelse en utmattelse lokalt i muskelen/ene som trenes. Kondisjonen svikter før mekanikken i muskelen om du Skjønner?

Jeg liker også å legge inn uker med rest/pause serier-myo reps. Opplever ofte at jeg får flere effektive reps på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (4 timer siden):

Jeg teller ikke alltid antall rep så nøye. Jeg repeterer til jeg ikke lenger klarer å kontrollere vekten med god teknikk.

Dog er jeg ikke så stor tilhenger av svært mange repetisjoner. Da opplever jeg ofte mer «systemisk» utmattelse en utmattelse lokalt i muskelen/ene som trenes. Kondisjonen svikter før mekanikken i muskelen om du Skjønner?

Jeg liker også å legge inn uker med rest/pause serier-myo reps. Opplever ofte at jeg får flere effektive reps på denne måten.

Jepp, høyere repetisjonsantall fører til mer sentral tretthet og fare for at nervesystemet stopper før musklene 😊

Bra strategi 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...