Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Motediagnose er et tulleord vi burde avskaffe asap. 

Anonymkode: c283b...566

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

motediagnoser er ekte, men det er der folk blir plassert i mangelen på svar.

ME var en motediagnose tidligere, men nå som de har funnet strenge kriterier og krav så er det ikke lenger en motediagnose. Den rollen har Fibromyalgi og kronisk utmattelse tatt over, kanskje med tiden så finner man ut at flere av diagnosene faktisk er den samme med forskjellige undertyper osv, men per dags dato vet vi ikke.

ADHD, Depresjon og angst er jo også motediagnoser alle har nå til dags, og svært mange blir feilaktig gitt disse diagnosene.

Anonymkode: ac259...45e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg virkelig avskyr det ordet.

At noen selvdiagnoserer seg selv, tar ikke vekk erfaringen, sykdommen eller det miserable ved "mote"sykdommen for andre som faktisk har den.

Og det er ikke sykdommen det reageres på heller, det er alle de som _sier_ de har sykdommen, men som ikke har fått satt diagnose hos spesialist. Men rett som det er, så kan man se at "motediagnose" brukes mot folk som har fått den satt av spesialister og som virkelig, virkelig sliter masse med den i dagliglivet bare for at noen folk skal drite på folk som er sjuke fordi de ikke "tror" på at sykdommen eksisterer.

• Nyttig 1
Skrevet

Kreft er en motediagnose. 

Værsågod bli rasende. 

Skrevet
On 1/20/2023 at 6:38 PM, AnonymBruker said:

PTSD er også ganske mye brukt, både her inne og i samfunnet ellers. 

Anonymkode: f2e86...0ad

Lurer på om det også brukes av psykologer som en sekkebetegnelse. En diverse-post for folk de ser sliter, men som de ikke helt klarer å stemple ut på annen måte enn PTSD. Kunne vært interessant å se diagnosestatistikker over flere år, men min diagnose, latskap, forhindrer meg i å finne det.

Anonymkode: ce2b0...3b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Motediagnose er et tulleord vi burde avskaffe asap. 

Liten hjelp i å avskaffe et ord som dekker noe som er reelt.

Anonymkode: fc16c...9ab

• Liker 2
Skrevet

Angst

Depresjon

OCD

• Liker 1
Skrevet

Det finnes ingen moter i diagnoser, men det finnes bølger av opplysning, som gjør at flere får hjelp.

I den grad det finnes "mote" er det folk som skal tjene penger på andres usikkerhet, og finner på plager for "å behandle dem" a la Berit Nordstrand og en haug med alternativfolk.

Skrevet

Mange som lager seg diagnoser sjøl. En fornærmelse mot dem som virkelig plages. Stort sett alle influensere og veeeldig mange kjendiser har «angst». Særlig de unge. Blitt veldig populært å ha psykiske lidelser av ymse slag..

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Tantadi skrev (Akkurat nå):

Mange som lager seg diagnoser sjøl. En fornærmelse mot dem som virkelig plages. Stort sett alle influensere og veeeldig mange kjendiser har «angst». Særlig de unge. Blitt veldig populært å ha psykiske lidelser av ymse slag..

Jepp. Disse populærdiagnosene skal alle influensere ha! De som aldri har vært ute av hiet og hatt en eneste normal jobb eller fungert ute i samfunnet ved å bidra. Clickbait=penger! Og hva er det de ikke gjør og sier for å komme i media?

Anonymkode: c1681...8eb

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er bra at man i dag lettere får svar/diagnose på plagene sine. For et par tiår siden ble barn og ungdom som skilte seg ut kalt «pøbler» og «idioter» og havnet ofte på skråplanet når de egentlig kanskje hadde Adhd eller en form for autisme. 
Eller mennesker med angst som ble kalt «nervevrak» eller «nervesvak». Hadde du det som i dag heter personlighetsforstyrrelser så var du «sinnsyk» før i tiden. 
Går vi enda lengre tilbake i tid så havnet man på tukthus hvis man var hørselshemmet eller hadde noen form for handikap. 

Vi skal være glad for at vi lever i en tid der det finnes hjelp for de fleste plager.

Anonymkode: faa88...84c

• Nyttig 1
Skrevet
On 1/20/2023 at 6:24 PM, Inverto said:

Hva er motediagnose sier du? Det kan være 2 ting. Det første er diagnoser som har blitt mye mer frekvent i det siste. Men saken er det at diagnosen er legitime og har blitt satt av en profesjonell lege/psykolog.
Det andre eksempelet er at ADHD, autisme, OCD osv har blitt "populært"
og noe som folk vil ha oppmerksomhet for.
Noen hevder at de har slike diagnoser selv uten å ha tatt en offisiell og profesjonell undersøkelse.

Hva mener DU er en motediagnose, og hvorfor?

Jeg har autisme. Ja, det er langt flere som har diagnosen nå enn for 30 år siden. Men det er jo fordi man i større grad tester folk for autisme nå enn tidligere. Jeg var velloppdragen unge, havnet aldri i problemer og fikk gode karakterer. Da jeg var ung så var det kun "problembarna" som ble fanget opp. Jeg fikk diagnosen først i voksen alder. 

Jeg tror ingen skryter på seg at de er autist uten å være det. Det er ikke status å være autist. Og mens ADHDere kan få medisiner som er ettertraktet blant ikke-ADHDere så får man ikke noe slikt som autist.  

Anonymkode: 722fc...382

• Nyttig 2
Skrevet

ADHD- alle unger som har mye energi og såkalt fri oppdragelse lider visstnok av adhd

angst- ungdommen nå til dags får jo angst av alt fra å stå opp til å ta tentamen

ocd- bare man skal ha litt orden på ting har man ocd

ME- alle som er litt slitne har visst ME nå til dags, egentlig er mange late og arbeidssky

Fibromyalgi- har man litt vondt i kroppen må det være fibromyalgi 

Anonymkode: 56453...857

• Liker 1
Skrevet

Selv er jeg autist og aldri hørt om noen selvdiagnostiserte autister. Når det er sagt. Om noen hadde vært selvdiagnostisert så hadde jeg akseptert det.  Hadde noen sagt til meg at de sliter enormt med å forstå de sosiale kodene, bli svært fastlåst i tankemønster, være svært følsomme for sanseinntrykk, osv. Så hadde ikke jeg sagt: Du har ikke fått en psykolog som går god for at du sliter med dette. Jeg hadde akseptert at personen slet med disse tingene. Og asperger-diagnsoen er jo kun en sekkebetegnelse med ulike symptomer og ulike grader. Det som teller er symptomene og hvor sterkt man er rammet, ikke om man kaller det asperger eller ikke. 

Og jeg har aldri hørt om noen som lyver på seg at de ikke mestrer det sosiale spillet. Hvorfor skulle man det?

• Nyttig 2
Gjest Inverto
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om noen hadde vært selvdiagnostisert så hadde jeg akseptert det

Jeg tror ikke du forstår hvor alvorlig dette kan være.
Og jeg er ganske sikker på at man legalt sett, krever å ha en offisiell diagnose for å offisielt si at man har en lidelse

Skrevet
1 hour ago, Inverto said:

Jeg tror ikke du forstår hvor alvorlig dette kan være.
Og jeg er ganske sikker på at man legalt sett, krever å ha en offisiell diagnose for å offisielt si at man har en lidelse

Meg du siterte.

Nå siktet jeg spesifikt til autisme-diagnosen. Om noen hadde selvdiagnstisert seg som autist så hadde ikke jeg hatt noe problem med det. Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være alvorlig. Hvordan kan det være skadelig? Akkurat hva kan skje? 

• Nyttig 1
Gjest Inverto
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå siktet jeg spesifikt til autisme-diagnosen. Om noen hadde selvdiagnstisert seg som autist så hadde ikke jeg hatt noe problem med det. Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være alvorlig. Hvordan kan det være skadelig? Akkurat hva kan skje? 

Fordi når man får en offisiell diagnose så får man rettigheter til forskjellige midler og tjenester.
Å "selvdiagnotisere" er så godt som å lyge om å ha en diagnose, og dette kan
før til ufortjent forskjellsbehandling og fordeler. Og jeg er ganske sikker på at det er legale sider med dette også.
Diagnoser skal altids settes av profesjonelle med mindre vi snakker om noe ganske banalt som angst.
Det er rett og slett umoralsk å fortelle andre at en har en diagnose uten å være sikker

Skrevet

Var vel K-PTSD i 2022

ADHD (oppdaget først som voksen) før det. 

Asperger/høyt fungerende autist før det igjen.

Anonymkode: 14c95...995

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...