AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #22 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): "hen" Anonymkode: 82fe6...e5b Hva har høner med denne tråden å gjøre? Anonymkode: 33171...d04
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #23 Skrevet 20. januar 2023 for en ondsinnet tråd.. Kos dere med den personligheten der. Anonymkode: 3f567...900 1 1
Perfume Skrevet 20. januar 2023 #24 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nåja… ulike psykologer og psykiatere kan jo være uenige om hvorvidt en pasient har diagnosen. Noen pasienter shopper rundt, er ikke enig med vurderingen til den ene psykologen, så da går den til neste. Til slutt setter noen en ADHD-diagnose. Det er jo ikke noe som konstanteres som et svar med to streker under. Psykologen vurderer at de symptomene pasienten forteller om best forklares av noe vi har valgt å kalle ADHD. Anonymkode: 6094b...fd5 Det er endel som skal tikkes av, ikke bare å fortelle om sine symptomer gitt.. 1
Hareena Skrevet 20. januar 2023 #25 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): zldri hørt om en mann med ME, finns det? Anonymkode: ee9eb...a97 Har ikke hørt om menn, men gutter: https://www.utdanningsnytt.no/fagartikkel-helse/mitt-mote-med-diagnosen-me/110062 https://www.haugenbok.no/min-sonn-har-me/ramstad-hanne/9788230018538
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #26 Skrevet 20. januar 2023 Jeg mener at ingen diagnose er "mote", men at kunnskapen rundt tidligere underdiagnoserte sykdommer har økt slik at flere blir diagnostisert i dag. Da snakker jeg IKKE om alle som pga tiktok og sosiale medier tror de plutselig kjenner en narsissist fordi de har møtt en drittsekk, eller som tror de har traumer eller angst pga de brant en pizza en gang. Disse tilfellene er ikke reelle diagnoser men hjernevask av unge og dumme som føler seg unike. Anonymkode: 35531...92f 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #27 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): zldri hørt om en mann med ME, finns det? Anonymkode: ee9eb...a97 Selvføgelig gjør det det. Anonymkode: a7973...7b1 5 1
Krokenguri Skrevet 21. januar 2023 #28 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): ME er en motesiagnose. Tidligere hadde folk whiplash, fibromyalgi, elallergi osv Anonymkode: 6094b...fd5 Har hatt ME I over 20år. Har ikke en dag følt meg som en fachonista pga den diagnosen. 2
Helene1982 Skrevet 21. januar 2023 #29 Skrevet 21. januar 2023 Jeg mener jo at hele poenget med at "motediagnoser" er et problem, er når folk bruker en diagnose for å forklare noe helt vanlig som at noen sier: Jeg har OCD når det gjelder å holde orden i krydderskuffen. Det er ikke bare veldig uopplyst, men det gjør at enkelte tror at de som faktisk sliter med OCD, bare er "litt opptatt av orden," som overhodet ikke stemmer. Det samme gjelder: "Jeg får helt angst av å ta bussen" når du liker best å ikke være på en stappfull buss, mens har du angst for bussen, drar du ingensteder med buss, fordi du er så livredd at du planlegger bussturen i flere dager, men det er fortsatt ikke sikkert at du får det til. Mange av disse motediagnosene har til felles at pasientene ikke opplever helt like symptomer, de er kompliserte å behandle, og behandlingen er ofte "å kaste medisiner på pasienten", og med det mener jeg ikke at ikke mange har stor nytte av medisiner, for det har de, men dette bør ikke være det eneste behandlingstilbudet. Mange av dem er psykiske lidelser, som er vanskelig å forstå for folk som ikke har nok kompetanse om psykiske lidelser til å forstå at noen kan se friske ut av og til, men samtidig ha alvorlige lidelser som påvirker hverdagen deres, og som ikke kan helbredes av: "å ta seg sammen" 1 1
Sweetheaven Skrevet 21. januar 2023 #30 Skrevet 21. januar 2023 (endret) Inverto skrev (13 timer siden): I 2019 kom jeg over et hærlig og guddommelig utrykk her på KG: motediagnose. Legendarisk utrykk som jeg fortsatt bruker i dag. Hva er motediagnose sier du? Det kan være 2 ting. Det første er diagnoser som har blitt mye mer frekvent i det siste. Men saken er det at diagnosen er legitime og har blitt satt av en profesjonell lege/psykolog. Det andre eksempelet er at ADHD, autisme, OCD osv har blitt "populært" og noe som folk vil ha oppmerksomhet for. Noen hevder at de har slike diagnoser selv uten å ha tatt en offisiell og profesjonell undersøkelse. Hva mener DU er en motediagnose, og hvorfor? Endret 21. januar 2023 av Sweetheaven
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #31 Skrevet 21. januar 2023 Det heter ikke motediagnose, men populærdiagnose. Anonymkode: c1681...8eb 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #32 Skrevet 21. januar 2023 Jeg vet ikke hva som er mote i år, jeg følger ikke med på trender, men selvdiagnostisert cøliaki var vel veldig populært for noen år tilbake? Helt lokalt var selvdiagnostisert Mb Crohns utbredt en kort periode, det samme var selvdiagnostisert Sjøgrens syndrom. Jeg føler at mange bruker kjente diagnoser for å beskrive et symptombilde de sliter med. På samme måte som at de omtaler en særdeles ondskapsfull og manipulerende person som "psykopat", gjør de det samme med egne plager. I stedet for å si at "jeg har ofte sterke magesmerter og mye diaré" sier de at de har Mb Crohns. I stedet for å si at "jeg får mageproblemer når jeg spiser mye brødmat" sier de at de har cøliaki. Og i stedet for å si at "jeg er alltid trett, har generelle muskelsmerter, og tørre slimhinner" sier de at de har Sjøgrens syndrom. Anonymkode: d6d36...60c 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #33 Skrevet 21. januar 2023 14 hours ago, Vixella said: ADHD, angst og autisme. Også den diagnosen hvor man har ticks (usikker på hva den heter). Den er det jo dessverre noen som faker på TikTok fordi de har lagt merke til at videoer får mange treff. Jeg skal innrømme at jeg er over gjennomsnittet mye på TikTok, og jeg får svært ofte opp videoer om hva som er tegn på autisme og angst, for eksempel. Og ADHD. Videoene du får opp på tiktok baserer seg på hva du har sett før. Dersom du ser mye autismevideoer, så vil du fortsette få anbefalt autismevideoer. Det betyr ikke at det nødvendigvis finnes ekstremt mange av dem, det handler om at de som finnes blir presentert til deg. Dersom du scroller forbi alle de videoene med en gang, så vil du gradvis se færre og færre fordi tiktok plukker opp at du ikker er interessert Anonymkode: 960ea...edc 1
Helene1982 Skrevet 21. januar 2023 #34 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Videoene du får opp på tiktok baserer seg på hva du har sett før. Dersom du ser mye autismevideoer, så vil du fortsette få anbefalt autismevideoer. Det betyr ikke at det nødvendigvis finnes ekstremt mange av dem, det handler om at de som finnes blir presentert til deg. Dersom du scroller forbi alle de videoene med en gang, så vil du gradvis se færre og færre fordi tiktok plukker opp at du ikker er interessert Anonymkode: 960ea...edc Ja og nei. Det er mange av dem. Jeg har blitt kvitt dem ved å merke samtlige med "ikke interessert" over tid, men det er mange av dem. Jeg innrømmer at jeg av og til har blitt sittende og sett på hvor rare påstander enkelte kommer med.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #35 Skrevet 21. januar 2023 Nå er vel ikke autisme/asperberger noen motediagnose. Det blir som å si at Downs er en motediagnose, og som med Downs ser en jo på folk om de har asperger/autisme. Hovedårsaken til at den kanskje oppfattes som mote er at folk som får barn når de er 35+ har mye større sjans for å få autisme-barn, og denne alderen er vel ganske vanlig for akademiker- og kull 2- foreldre. Anonymkode: 706f8...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #36 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvføgelig gjør det det. Anonymkode: a7973...7b1 Mulig det altså, men jeg har kun hørt om jenter som har det. Anonymkode: ee9eb...a97 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #37 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Long covid med de som ikke har hatt covid tenker du da eller? Det kom jo fram en undersøkelse at mange hadde fått long covid uten å ha hatt covid? Anonymkode: d2c9d...06b Det underbygger ytterligere poenget, men mange er også ventet å overdrive "senskadene" for å oppnå ytelser. Mtp at vi syns synd i oss selv mer enn noe annet land på planeten, er dette en vinner. Anonymkode: fc16c...9ab 2
Wednesday Addams Skrevet 21. januar 2023 #38 Skrevet 21. januar 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: "hen" Anonymkode: 82fe6...e5b Ja, det også. 1
Helene1982 Skrevet 21. januar 2023 #39 Skrevet 21. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 9.05): Nå er vel ikke autisme/asperberger noen motediagnose. Det blir som å si at Downs er en motediagnose, og som med Downs ser en jo på folk om de har asperger/autisme. Hovedårsaken til at den kanskje oppfattes som mote er at folk som får barn når de er 35+ har mye større sjans for å få autisme-barn, og denne alderen er vel ganske vanlig for akademiker- og kull 2- foreldre. Anonymkode: 706f8...b8c Nei det er ikke det samme. Motediagnoser har et diagnoseskjema, og defineres ikke ut fra et ekstra kromosom eller at du mangler et ben. Poenget er at man kan la være å ha diagnose fra en lege, men lese ting på nettet og stille sin egen diagnose, og da gi råd til andre. Det er det som er problemet. Endret 27. januar 2023 av Helene1982
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #40 Skrevet 22. januar 2023 Helene1982 skrev (11 timer siden): Poenget er at man kan la være å ha diagnose fra en lege, men lese ting på nettet og stille sin egen diagnose, og da di råd til andre. Det er det som er problemet. Poenget mitt var at alvorlige hemminger som Downs og Asperger er håpløse å "fake" siden de er så lett å kjenne igjen ved observasjon. Det går ikke an å "skryte på seg" disse. Anonymkode: 706f8...b8c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå