Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Inverto
Skrevet (endret)

I 2019 kom jeg over et hærlig og guddommelig utrykk her på KG: motediagnose.
Legendarisk utrykk som jeg fortsatt bruker i dag.

Hva er motediagnose sier du? Det kan være 2 ting. Det første er diagnoser som har blitt mye mer frekvent i det siste. Men saken er det at diagnosen er legitime og har blitt satt av en profesjonell lege/psykolog.
Det andre eksempelet er at ADHD, autisme, OCD osv har blitt "populært"
og noe som folk vil ha oppmerksomhet for.
Noen hevder at de har slike diagnoser selv uten å ha tatt en offisiell og profesjonell undersøkelse.

Hva mener DU er en motediagnose, og hvorfor?

Endret av Inverto
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Inverto said:

Hva mener DU er en motediagnose, og hvorfor?

ADHD, angst og autisme. Også den diagnosen hvor man har ticks (usikker på hva den heter). Den er det jo dessverre noen som faker på TikTok fordi de har lagt merke til at videoer får mange treff. Jeg skal innrømme at jeg er over gjennomsnittet mye på TikTok, og jeg får svært ofte opp videoer om hva som er tegn på autisme og angst, for eksempel. Og ADHD. 

Det kan være ganske normale ting, f.eks. at man av og til har mye energi. Eller om autisme - at man kanskje ikke deltar mye i samtaler, eller at man blunker på en spesiell måte (!). Dette er ting som TikTok har fortalt meg at er tegn på sykdom. Men er det egentlig det, da? 

Jeg er for åpenhet i samfunnet om psykisk eller fysisk sykdom, men synes det er interessant hvor mange som plutselig har fått en rekke fancy diagnoser de siste årene. At folk selvdiagnoserer seg ved hjelp av TikTok eller andre sosiale medier er en skummel greie.

For de som virkelig har disse diagnosene tenker jeg at det må være grusomt irriterende å se at noen behandler deres sykdom som en motegreie.

• Nyttig 1
Skrevet

OCD er ikke en "motediagnose". En mer jævlig diagnose skal man lete lenge etter. At folk selvdiagnostiserer seg med OCD er én ting, men reell OCD er verken status eller kult. Det er bare vondt.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Long-covid er sagt å være neste ut.

Anonymkode: fc16c...9ab

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, Tvillingsjel said:

OCD er ikke en "motediagnose". En mer jævlig diagnose skal man lete lenge etter. At folk selvdiagnostiserer seg med OCD er én ting, men reell OCD er verken status eller kult. Det er bare vondt.

Ja, det skjønner jeg absolutt. Jeg tenker at enhver diagnose som blir nevnt her er fryktelig ille for de som sliter med det, så jeg synes det er en ordentlig uting at enkelte behandler disse diagnosene som en motegreie. 

• Liker 2
Skrevet

ME er en motesiagnose. Tidligere hadde folk whiplash, fibromyalgi, elallergi osv 

Anonymkode: 6094b...fd5

• Liker 1
Skrevet

PTSD er også ganske mye brukt, både her inne og i samfunnet ellers. 

Anonymkode: f2e86...0ad

• Liker 3
Skrevet

Nå har man aldri en diagnose uten at leger/psykiatere har satt denne diagnosen da. 
Man kan ikke si "Jeg har adhd" uten å faktisk få den konstatert. Og dette er ikke gjort på en time hos en terapeut, dette må gjøres over tid og ofte med andre "behandlinger". F.eks hos nevro-psykolog. 

ADHD, Autisme, Thourettes etc er ganske kraftige diagnoser. En diagnose blir vel også satt først når vedkommende faktisk får et forverret liv av det. Man kan såklart fremdeles ha disse diagnosene og du klarer deg bra. Men da trenger du strengt tatt ikke testes for det heller, du er fornøyd og livet går bra. 

Angst derimot, tror jeg man selv kan si man har. Det trengs ikke lege for, siden angst er en følelse. Slik som å være deprimert. 
Det andre er ikke en følelse, men sammensatte "avvik" som til sammen blir diagnosen. 

Men INGEN har en slik diagnose uten å ha fått sjekket seg for den, og fått den konstatert. 

• Liker 3
Skrevet
Just now, Perfume said:

Man kan ikke si "Jeg har adhd" uten å faktisk få den konstatert

Det finnes dessverre folk som gjør dette om en rekke diagnoser.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Vixella skrev (3 minutter siden):

Det finnes dessverre folk som gjør dette om en rekke diagnoser.

Veldig klar over det, dessverre...
Det ødelegger for komplexiteten av disse diagnosene, syns jeg. Var en stund fryktelig mange om sa det også.. 
ADHD, OCD, PTSD.. blir mye brukt uten å ha fått det diagnostisert. 
Tror faktisk det gjelder ME og fibromyalgi også.....

Endret av Perfume
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ME er en motesiagnose. Tidligere hadde folk whiplash, fibromyalgi, elallergi osv 

Jeg har fibromyalgi og whiplash. Skader i nakken som ikke kan gjøres noe med. Fibrosmerter daglig som heller ikke kan gjøres noe med.

Jeg føler meg skikkelig cool som har de diagnosene og ville selvsagt aldri byttet så jeg kunne blitt frisk igjen. Nei, ærru gæern, livet er bare herlig med konstante smerter og medisiner som doper meg ned.

Anonymkode: ac82a...c39

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Long-covid er sagt å være neste ut.

Anonymkode: fc16c...9ab

Long covid med de som ikke har hatt covid tenker du da eller? Det kom jo fram en undersøkelse at mange hadde fått long covid uten å ha hatt covid?

Anonymkode: d2c9d...06b

• Liker 1
Gjest Inverto
Skrevet

Jeg har selv autisme, og jeg har sett de på TikTok som faker autisme i håp om å få oppmerksomhet.
Jeg blir ikke fornærmet av dem, jeg blir bare flau over dem

Skrevet

Jeg misliker at man kaller noe som helst for motediagnose. 

Synes det er respektløst ovenfor de som har diagnosene og som lider av diagnosene. 

At enkelte diagnoser øker i frekvens mer enn andre kan bety mange ting, men i hovedsak tenker jeg det skjer fordi man blir diagnosert for ting i dag, noe folk ikke ble tidligere i den grad som nå. Man har blitt flinkere til å sette ord på symptomer og plager. Sånn sett så mener jeg at alle sykdommer i dag er "motediagnoser", men at enkelte diagnoser blir utpekt i mer negativt omtale enn andre fordi disse diagnosene øker. Liksom, det er aksept for at flere i dag enn tidligere får kreft, men ikke psykiske lidelser, smertelidelser eller utmattelsestilstander. Merkelig. Men så liker visst folk å herske over andre, så da blir utsatte minoriteter et lett bytte på vei mot selvhevdelse. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Inverto skrev (17 minutter siden):

Jeg har selv autisme, og jeg har sett de på TikTok som faker autisme i håp om å få oppmerksomhet.
Jeg blir ikke fornærmet av dem, jeg blir bare flau over dem

Hvordan vet du at de ikke har det?

Jeg har det selv, og har lurt på det samme som deg. 

Anonymkode: e48f9...e4c

• Liker 1
Skrevet

Når de mener at man like gjerne kan slå sammen ADHD og autisme. Og at en av 5 har autisme/adhd.

Da begynner jeg å lure litt... 

Anonymkode: e48f9...e4c

• Liker 1
Skrevet

zldri hørt om en mann med ME, finns det?

Anonymkode: ee9eb...a97

• Liker 1
Skrevet
Perfume skrev (2 timer siden):

Nå har man aldri en diagnose uten at leger/psykiatere har satt denne diagnosen da. 
Man kan ikke si "Jeg har adhd" uten å faktisk få den konstatert. Og dette er ikke gjort på en time hos en terapeut, dette må gjøres over tid og ofte med andre "behandlinger". F.eks hos nevro-psykolog. 

ADHD, Autisme, Thourettes etc er ganske kraftige diagnoser. En diagnose blir vel også satt først når vedkommende faktisk får et forverret liv av det. Man kan såklart fremdeles ha disse diagnosene og du klarer deg bra. Men da trenger du strengt tatt ikke testes for det heller, du er fornøyd og livet går bra. 

Angst derimot, tror jeg man selv kan si man har. Det trengs ikke lege for, siden angst er en følelse. Slik som å være deprimert. 
Det andre er ikke en følelse, men sammensatte "avvik" som til sammen blir diagnosen. 

Men INGEN har en slik diagnose uten å ha fått sjekket seg for den, og fått den konstatert. 

Nåja… ulike psykologer og psykiatere kan jo være uenige om hvorvidt en pasient har diagnosen. Noen pasienter shopper rundt, er ikke enig med vurderingen til den ene psykologen, så da går den til neste. Til slutt setter noen en ADHD-diagnose. Det er jo ikke noe som konstanteres som et svar med to streker under. Psykologen vurderer at de symptomene pasienten forteller om best forklares av noe vi har valgt å kalle ADHD. 

• Nyttig 1
Skrevet

Autisme, adhd, asperger og angst.

Anonymkode: 33171...d04

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...