Gå til innhold

Er dette innafor "straff?"

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

HELT FEIL isåfall- et barn må få en advarsel før man tar fra barnet noe. De må vite om konsekvenser f ø r de begår noe!

Anonymkode: 9bb46...58f

Jeg er ts men ikke den du siterer til, men Ja det hadde jeg gjort allerede også, gitt advarsel. Jeg kan uansett forstå det var veldig feil måte å gjøre det på, noe som også var poenget med innlegget, at jeg trengte litt råd:)

Anonymkode: bfd52...6be

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Reign skrev (Akkurat nå):

Men det hadde ikke vært en konsekvens, det hadde vært straff, fordi det har ingen tidsmessig eller logisk sammenheng.

Du tar veldig lett på det her. Har du fått kurs i hvordan å kommunisere med og håndtere barn med autisme?

Hadde jeg tatt lett på ting hadde jeg ikke laget tråd. Såklart følte jeg det var feil og jeg var usikker 😅 vi får oppfølging og veiledning av barnevernet, gjort siden 6åringen var 2.5 år, så tar alltid opp det jeg trenger veiledning til 😊 men iblandt oppstår det ting ganske raskt,  så da søkte jeg om råd her:) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har sett hva du har svart. Poenget mitt er at det virker som du ikke klarer å lese barnet ditt sine behov. Du beskriver han som at han «ikke oppfører seg» ? Han har autisme…. Å kaste ting rundt, å være sint/utagerende , ha problemer med selvregulering, ikke forstå kroppsspråk og lese hva andre sier og mener er HELT NORMALT når man har autisme. Han er et barn. Hva skal det hjelpe å gi han konsekvenser fordi han er litt annerledes enn normen? Det er en grunn for at han kaster ting rundt, han gjør det jo ikke for å være jævlig… 

Anonymkode: 85947...432

Legger til denne så kanskje du får en pekepinn på hva jeg snakker om… 

D6FD74AE-6B88-40B4-84DD-DA6F04B612EC.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde jeg tatt lett på ting hadde jeg ikke laget tråd. Såklart følte jeg det var feil og jeg var usikker 😅 vi får oppfølging og veiledning av barnevernet, gjort siden 6åringen var 2.5 år, så tar alltid opp det jeg trenger veiledning til 😊 men iblandt oppstår det ting ganske raskt,  så da søkte jeg om råd her:) 

Jeg nekter å tro at du ikke har vært innom hvordan du skal håndtere dette ila 3.5 år.

Jaja, du får ha lykke til. Virker som det trengs.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legger til denne så kanskje du får en pekepinn på hva jeg snakker om… 

D6FD74AE-6B88-40B4-84DD-DA6F04B612EC.jpeg

Jeg er fullt klar over problemene hans, vi snakker daglig om følelsene hans. Han er helt åpen om alt, og vi har samtaler. Jeg vet hva jeg skal gjøre da jeg må roe han når han får anfall. Jeg jobber daglig med både meg selv og han. Men såklart så oppstår det jo litt nye situasjoner. Og det er ikke alltid lett å vite hva som er riktig. Selvom han har autisme kan man ikke la alt gå heller. Det er bare litt trist at når man lager et innlegg med et spørsmål at folk bare antar og ser for seg kun hvordan man er som forelder. Burde nok tenkt over hvordan jeg laget den. I hovedsak laget jeg for å høre hvordan andre tar tak i iforhold til alder:)

Skrevet
Reign skrev (3 minutter siden):

Jeg nekter å tro at du ikke har vært innom hvordan du skal håndtere dette ila 3.5 år.

Jaja, du får ha lykke til. Virker som det trengs.

Husk at ved hver alder, så kommer de I nye faser. Jo større de blir, jo mer utfordringer. Ofte må man plutselig prøve ut nye metoder. :) Er jo ikke sånn at alle foreldre til enhver tid vet akkurat det riktige hva man skal gjøre. Man må feile for å lære:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husk at ved hver alder, så kommer de I nye faser. Jo større de blir, jo mer utfordringer. Ofte må man plutselig prøve ut nye metoder. :) Er jo ikke sånn at alle foreldre til enhver tid vet akkurat det riktige hva man skal gjøre. Man må feile for å lære:)

Jeg er fullstendig klar over alt du sier. Jeg synes bare det er utrolig at noen som har et autistisk barn og angivelig får oppfølging fra bvtj. i det hele tatt tenker på straff ved uønsket atferd.

Og nei, man MÅ ikke feile for å lære. Jeg har f.eks. aldri kollidert med bil, og jeg vet likevel akkurat hvordan jeg kjører bil. Ja, til og med utrykning kan jeg kjøre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Reign skrev (Akkurat nå):

Jeg er fullstendig klar over alt du sier. Jeg synes bare det er utrolig at noen som har et autistisk barn og angivelig får oppfølging fra bvtj. i det hele tatt tenker på straff ved uønsket atferd.

Og nei, man MÅ ikke feile for å lære. Jeg har f.eks. aldri kollidert med bil, og jeg vet likevel akkurat hvordan jeg kjører bil. Ja, til og med utrykning kan jeg kjøre.

Men så er det første gang også jeg bruker straff da. Jeg har heller ikke sendt på rommet som mange gjør, jeg har kun brukt stemmen. Samtidig nå så må jeg finne ut en metode som kan funke bedre enn det jeg gjorde. Vi snakker også etterpå om ting, jeg forklarer hvorfor jeg f.eks blir sint. Så det er en nyoppstått situasjon, derfor jeg følte jeg trengte å lufte litt for å få klarne opp i situasjonen:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men så er det første gang også jeg bruker straff da. Jeg har heller ikke sendt på rommet som mange gjør, jeg har kun brukt stemmen. Samtidig nå så må jeg finne ut en metode som kan funke bedre enn det jeg gjorde. Vi snakker også etterpå om ting, jeg forklarer hvorfor jeg f.eks blir sint. Så det er en nyoppstått situasjon, derfor jeg følte jeg trengte å lufte litt for å få klarne opp i situasjonen:)

Beklager, men jeg tror deg ikke. Du skader bare barnet ditt ved å ikke være ærlig mot deg selv…

• Hjerte 2
Skrevet
Reign skrev (5 minutter siden):

Beklager, men jeg tror deg ikke. Du skader bare barnet ditt ved å ikke være ærlig mot deg selv…

Det må du få lov å føle:)

Skrevet

Jeg synes du høres veldig oppegående og fornuftig ut. Du har jevnlig kontakt med veileder, er åpen for tilbakemelding, og du tenker over egne handlinger og retter opp eventuelle feilsteg.

Det er lov å ikke være perfekt. Når man som foreldre har håndtert noe på en måte som kanskje ikke er hjelpsomt eller konstruktivt, så kan man se på det som en mulighet til å lære barnet at vi alle kan gjøre feil, og at det er viktig å be om unnskyldning. Å sette seg ned med barn og si "Jeg beklager, jeg håndterte x og y dårlig og jeg ønsker å rette opp i ting" er gull verdt når det kommer til å lære barn å ta ansvar for egne handlinger. Barn lærer av å se på andre, og ønsker man å lære barn gode og nyttige kvaliteter, så må man vise de kvalitetene i seg selv også. 

Anonymkode: e964c...b26

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei. Jeg er ikke tilhenger av straff. Barn er under enorm utvikling og kan ha vansker for å forstå egne følelser og handlinger. 
Selv er jeg opptatt av å prate med barnet når det skjer og forklare konsekvensen av handlingene til barnet. Det kan også være noe underliggende som barnet ikke klarer å forstå og som gjør at barnet oppfører seg slik. 

Straff er ikke veien til samarbeid, det skaper bare mer avstand mellom forelder og barn.

Anonymkode: c3efd...a23

Det å konsekvent gjøre dette, etter hver ting barnet gjør som ikke er bra eller greit - lønner seg svært lite i lengden.

Anonymkode: 071b5...deb

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg synes du høres veldig oppegående og fornuftig ut. Du har jevnlig kontakt med veileder, er åpen for tilbakemelding, og du tenker over egne handlinger og retter opp eventuelle feilsteg.

Det er lov å ikke være perfekt. Når man som foreldre har håndtert noe på en måte som kanskje ikke er hjelpsomt eller konstruktivt, så kan man se på det som en mulighet til å lære barnet at vi alle kan gjøre feil, og at det er viktig å be om unnskyldning. Å sette seg ned med barn og si "Jeg beklager, jeg håndterte x og y dårlig og jeg ønsker å rette opp i ting" er gull verdt når det kommer til å lære barn å ta ansvar for egne handlinger. Barn lærer av å se på andre, og ønsker man å lære barn gode og nyttige kvaliteter, så må man vise de kvalitetene i seg selv også. 

Anonymkode: e964c...b26

Tusen takk,  så hyggelig å høre, det setter jeg stor pris på 💖  ja jeg er så takknemlig for veiledning,  særlig ved å være alene med 2 små. Det blir jo ofte utfordringer, itillegg så er det ofte minste våkner på natt og lite søvn til tider. Ikke alltid så lett å være rolig og blid bestandig 🙈😅 det er jo viktig for barn at de ser foreldres følelser også, både glad, sint, lei seg, frustrert. Da lærer de også at det er vanlig. Det er noe jeg ofte prater med 6åringen om, følelsene i kroppen. 

Det var godt å kunne gjøre opp, de ble så glade begge 2 🤩💖  

Skal ha veiledningstime til uka, og har tatt opp det jeg per nå har behov for veiledning for 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg mente ikke straff, men konsekvens , derfor gåsetegn fordi jeg ikke huska hva det het 🙈  såklart så bruker jeg ikke det ellers, sender han ikke på rommet en gang. Man må få feile litt som forelder. Jeg ble jo usikker på hva jeg gjorde, følte jo det ble feil, lurte så på hva andre gjør. :) Jeg har fått ordna opp igjen,  og vet at den metoden ikke skal brukes på nytt😊

Som jeg sa så bør du så absolutt få deg et autismekurs. Kanskje du da ville sette galskapen i det du gjør mot en ungen som har autisme. Om ikke for din egen skyld, så for ungen skyld.

https://unn.no/arrangementer/autisme-innforingskurs

Anonymkode: 2eabf...bf5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som jeg sa så bør du så absolutt få deg et autismekurs. Kanskje du da ville sette galskapen i det du gjør mot en ungen som har autisme. Om ikke for din egen skyld, så for ungen skyld.

https://unn.no/arrangementer/autisme-innforingskurs

Anonymkode: 2eabf...bf5

Jeg kan forstå at jeg ikke kan skrive noe for å få dere til å forstå at jeg ikke gjør dette til vanlig,  dere har alt lagt dere opp en mening om meg som mor, helt greit, og forståelig, for dere kjenner ikke meg. 

Jeg kan såklart gå på autismekurs for å lære alt mulig om autisme, det som uansett er er jo at barn med autisme er forskjellig, de utagerer forskjellig,  de trenger forskjellig hjelp i forskjellige situasjoner. Jeg får hjelp og veiledning fra barnevernet og fått det i flere år, så jeg tar opp vanskelige situasjoner og utfordringer, for å bedre meg mest mulig som mor selv.

Det er første gangen jeg har gjort noe som dette, har aldri brukt straff som å ta vekk ting, sende på rommet, osv, kun brukt ord og munnen. 

Jeg fikk snudd om denne situasjonen ved å gå bort til hun som skulle komme på besøk, og si det var feil av meg og sa hun kunne komme likevel. Da 6åringen kom hjem fra pappaen sin, ba jeg om unnskyldning,  sa at det jeg gjorde var feil, og at hun kunne komme på besøk. Så ja, jeg fikk ordna opp igjen 

• 4 uker senere...
Skrevet

Synes ikke det er greit. Barn er impulsive og selv om man kan tenke at en 7-åring burde vite bedre, så er det ikke sikkert de tenker over det. Tror ikke det virker med sånn "lyn fra klar himmel"-type straff. Denne vil nok gi mening for voksne, men jeg tror ikke det virker på barna. 

Anonymkode: 642c5...4a7

Skrevet

oi jeg postet visst litt sent. Beklager. 

Anonymkode: 642c5...4a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...