Gå til innhold

Er dette innafor "straff?"

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er på daglig basis alene med 2 barn. De ser pappaen i helger.

Største blir snart 7 år.

Vi hadde avtalt med ei I klassen at hun skulle komme på besøk på lørdag,  men han oppfører seg ikke bra for tiden hjemme.

F.eks kaster ting rundt, tegner med kritt på vegger, spredde i går en hel solkrem utover gulvet, osv. 

Så jeg må ta hardt til hardt, og sa hun ikke fikk komme på lørdag likevel, siden han må lære å oppføre seg bedre frem til han får besøk. 

Han har autisme,  men likevel må jeg ta strengt tak i det.

Er dette noe dere ville gjort, altså 0 besøk frem til bedre oppførsel?

Anonymkode: bfd52...6be

Nei selvsagt ikke

Anonymkode: 4e006...7bd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo jeg og pappaen til barnet har veiledning fra barnevernet som vi har hatt fra 6åringen var 2.5 år 🥰 vi får god hjelp og støtte. Men plutselig oppstår det litt vanskelige situasjoner. Jeg ble jo litt usikker på akkurat dette med besøket og følte litt på det. Så jeg er glad man spontant her kan lufte situasjoner og få et lite dytt her også. Vil nok feile mye, men man lærer av det😊

Så bra dere får støtte! Alle barn kan være utfordrende, jeg tror alle foreldre føller de ikke hver helt hva som er ret å gjøre alltid. Så det er bra du spør om råd av og til, du høres ut som en god mor som gjør alt hun kan for barna sinne ❤️ 

• Hjerte 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Så bra dere får støtte! Alle barn kan være utfordrende, jeg tror alle foreldre føller de ikke hver helt hva som er ret å gjøre alltid. Så det er bra du spør om råd av og til, du høres ut som en god mor som gjør alt hun kan for barna sinne ❤️ 

Ja absolutt,  er så glad for veiledning og at jeg bare kan ringe når jeg trenger råd 🥰 jeg snakket med veileder i sta angående dette, og hun sa det absolutt ikke er for sent å endre på, at han fortsatt kan få besøk 😊 må bare finne en litt bedre måte å håndtere det på. 

Tusen takk,  prøver så godt jeg kan 💖

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Største blir snart 7 år.

Vi hadde avtalt med ei I klassen at hun skulle komme på besøk på lørdag,  men han oppfører seg ikke bra for tiden hjemme.

F.eks kaster ting rundt, tegner med kritt på vegger, spredde i går en hel solkrem utover gulvet, osv. 

Så jeg må ta hardt til hardt, og sa hun ikke fikk komme på lørdag likevel, siden han må lære å oppføre seg bedre frem til han får besøk. 

Det var ikke rare straffen. Hadde straffet han eller hun(?) daglig ved å ta bort alt som er gøy. 

Anonymkode: c8933...3c3

• Hjerte 1
Skrevet

Prøv å se på det som skjedde som et symptom. Hvorfor tegnet han på veggen? Er det noe som plager han? Er det noe han prøver å fortelle? At han gruer seg til X og Y? Hvordan kan du lære han å kommunisere følelsene sine bedre? Få han til å åpne seg på en bedre måte? Ikke ved å avlyse et besøk ihvertfall ❤️

Anonymkode: 970ab...95f

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Prøv å se på det som skjedde som et symptom. Hvorfor tegnet han på veggen? Er det noe som plager han? Er det noe han prøver å fortelle? At han gruer seg til X og Y? Hvordan kan du lære han å kommunisere følelsene sine bedre? Få han til å åpne seg på en bedre måte? Ikke ved å avlyse et besøk ihvertfall ❤️

Anonymkode: 970ab...95f

Heldigvis er han veeeldig åpen om følelsene. Vet han også sliter en del med bruddet til meg og pappaen. Så han prater om det. Det er jeg glad for 💖

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Største blir snart 7 år.

For det første skal ikke barn straffes. Straff i etterkant har ingen effektiv på noen som ikke forstår konsekvenstenkning. Siden barnet ditt har autisme, forstår han sannsynligvis enda mindre av konsekvensene for en handling. Det eneste barnet responderer på, er umiddelbare konsekvenser, som f.eks. at man ikke får lov til å fortsette å leke med en viss leke hvis man gjør X med den. Barnet klarer ikke å se sammenhengen mellom at det ikke får ha besøk og at det har kastet solkrem utover gulvet.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Oppdatering herfra så har jeg fått ordna opp så hun kommer på besøk likevel 🥰

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Oppdatering herfra så har jeg fått ordna opp så hun kommer på besøk likevel 🥰

Forstod du det som ble sagt til deg da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Største blir snart 7 år.

Du skal frarøve et barn med autisme sosial trening fordi han oppfører seg dårlig?  Det høres ikke lurt ut. Konsekvenser bør komme der og da og som en naturlig følge av en handling. Du må heller tenke over hvorfor han har denne atferden. Hva trenger han hjelp med til å regulere?

Anonymkode: 0a6ed...0bb

• Liker 2
Skrevet

Største blir snart 7 år.

Straffe barn med diagnose autisme. Jøss du må snarest få deg et autismekurs så du vet hva ungen sliter med, så blir utageringen letter for dere begge å håndtere.

Og ja jeg har selv en med diagnose innenfor spekteret.

Anonymkode: 2eabf...bf5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Straffe barn med diagnose autisme. Jøss du må snarest få deg et autismekurs så du vet hva ungen sliter med, så blir utageringen letter for dere begge å håndtere.

Og ja jeg har selv en med diagnose innenfor spekteret.

Anonymkode: 2eabf...bf5

Jeg mente ikke straff, men konsekvens , derfor gåsetegn fordi jeg ikke huska hva det het 🙈  såklart så bruker jeg ikke det ellers, sender han ikke på rommet en gang. Man må få feile litt som forelder. Jeg ble jo usikker på hva jeg gjorde, følte jo det ble feil, lurte så på hva andre gjør. :) Jeg har fått ordna opp igjen,  og vet at den metoden ikke skal brukes på nytt😊

• Liker 1
Skrevet
Reign skrev (47 minutter siden):

Forstod du det som ble sagt til deg da?

Såklart.

Skrevet

Største blir snart 7 år.

Man straffer ikke barn med autisme pga sånne ting. Det er jo en grunn til at han « ikke oppfører seg» … Kan han være overstimulert ? Har han vanskelig for å uttrykke hva han tenker og føler? Kanskje veldig frustrert inni seg, mye kaos… Tror du bør be om litt veiledning for at dere skal få løsninger som passer bedre. 

Anonymkode: 85947...432

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man straffer ikke barn med autisme pga sånne ting. Det er jo en grunn til at han « ikke oppfører seg» … Kan han være overstimulert ? Har han vanskelig for å uttrykke hva han tenker og føler? Kanskje veldig frustrert inni seg, mye kaos… Tror du bør be om litt veiledning for at dere skal få løsninger som passer bedre. 

Kanskje du skal lese kommentarer og hva jeg har svart 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg mente ikke straff, men konsekvens , derfor gåsetegn fordi jeg ikke huska hva det het 🙈  såklart så bruker jeg ikke det ellers, sender han ikke på rommet en gang. Man må få feile litt som forelder. Jeg ble jo usikker på hva jeg gjorde, følte jo det ble feil, lurte så på hva andre gjør. :) Jeg har fått ordna opp igjen,  og vet at den metoden ikke skal brukes på nytt😊

Det du hadde planlagt var ikke konsekvens, det var straff.

Skrevet
Reign skrev (1 minutt siden):

Det du hadde planlagt var ikke konsekvens, det var straff.

Mente konsekvensen for å ikke oppføre seg ville vært å ikke få besøk. Men samme det da, jeg har jo lært uansett og fikk ordna opp. Så fikk nådd målet med innlegget 😊 

Skrevet

Jo da, jeg har alltid straffet på den måten. 

Anonymkode: 48b56...d6f

HELT FEIL isåfall- et barn må få en advarsel før man tar fra barnet noe. De må vite om konsekvenser f ø r de begår noe!

Anonymkode: 9bb46...58f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje du skal lese kommentarer og hva jeg har svart 😊

Har sett hva du har svart. Poenget mitt er at det virker som du ikke klarer å lese barnet ditt sine behov. Du beskriver han som at han «ikke oppfører seg» ? Han har autisme…. Å kaste ting rundt, å være sint/utagerende , ha problemer med selvregulering, ikke forstå kroppsspråk og lese hva andre sier og mener er HELT NORMALT når man har autisme. Han er et barn. Hva skal det hjelpe å gi han konsekvenser fordi han er litt annerledes enn normen? Det er en grunn for at han kaster ting rundt, han gjør det jo ikke for å være jævlig… 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mente konsekvensen for å ikke oppføre seg ville vært å ikke få besøk. Men samme det da, jeg har jo lært uansett og fikk ordna opp. Så fikk nådd målet med innlegget 😊 

Men det hadde ikke vært en konsekvens, det hadde vært straff, fordi det har ingen tidsmessig eller logisk sammenheng.

Du tar veldig lett på det her. Har du fått kurs i hvordan å kommunisere med og håndtere barn med autisme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...