Gå til innhold

Innsett på lørdag, kranglet i dag.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har innsett på lørdag, men jeg og samboer kranglet i dag.

Samboer er forkjølet og er stressa i forbindelse med jobb. Når han har kommet inn i stua fra hjemmekontoret de siste dagene så har han pustet tungt og vært oppgitt over det som skjer på arbeid. Mye klaging og tunge utpust med oppblåste kinn og jeg har tatt imot frustrasjonen hans.

Jeg sa tidligere i dag at jeg må holde meg unna negativitet i noen dager nå, spesielt før innsettet. Akupunktøren min ba meg omgi meg med positivitet og glede, ta avstand fra alt som skjer i verden og gå inn i en positiv boble.

Når samboer da igjen nå kommer bort til meg og puster tungt så gjentar jeg det med rolig stemme, som info.

Samboer reagerer sterkt og sier han skal flytte inn på hotell for å la meg være. At han ikke kan leve opp til mine krav, at han ikke får være seg selv og være syk og stressa. Slike ting. Jeg blir helt satt ut, skjønner ikke hvor dette kommer fra.

Jeg spør om han faktisk mener at jeg setter høye krav her, når jeg ber om å få omgi meg med positivitet før innsettet, og han sa at uansett om jeg setter høye krav eller ikke så kan han ikke gi meg det jeg trenger nå. Jeg sier at jeg ikke vil at han skal bo på hotell, det eneste er jo at jeg ikke kan ta imot frustrasjonen og negativiteten hans og bli trigget av at han kommer til meg og puster tungt og slår ut med armene. Da sier han at alt han gjør er galt, jeg vil ikke ha han hjemme eller la han bo på hotell.

Så gikk han ut. Jeg sitter her og lurer på hva som egentlig skjedde.

Hva gjør jeg nå??

Jeg leser om kvinner som blir helt gærne i denne prosessen med alle hormonene og det som følger med. Og så får jeg ikke si ifra om at jeg ikke er mottakelig for negativitet noen dager. Ellers krever jeg ingen spesialbehandling.

Jeg skjønner at han er stressa, men det er jo jeg på min side også, for om dette innsettet (sjette innsett) går bra osv. Har hatt en kjemisk graviditet, det er det lengste vi har kommet. Har virkelig prøvd å holde meg rolig og meditere og gjøre gode ting for meg selv den siste uken. Så dette.

Måtte bare få det ut, dette er for skamfullt å snakke med en venninne om.

Anonymkode: 26b85...944

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen din har behov for å bli sett... Han har behov for at du er der for han også.

Anonymkode: 935e1...2a8

• Liker 40
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars mann. Fyren er jo dritlei hele opplegget før du i det hele tatt har blitt gravid. Lovende.

Anonymkode: 867e6...96d

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må roe ned og se mannen din. Ivf er tøft for ham også. Prøv å lytte til ham og gi ham den rausheten du selv forventer 😊 

• Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn generelt er ekstremt selvopptatte. Din virker også sånn. 

Anonymkode: 51ea5...fb8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs?? Snakk om å avvise partners følelser! Du vil ikke være omgitt av hans negativitet??? Høres nesten ut som du mener han er skyld i at dere ikke lykkes med å bli gravide.. stakkars mann! Du kommer til å miste han dersom du ikke ser og møter behovene hans! 

Anonymkode: 66a30...8e0

• Liker 23
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kommer til å miste han dersom du ikke ser og møter behovene hans!

En liten skjerpings her, kanskje? Hun går gjennom den jævlige ivf behandlingen, det eneste han har gjort er å ronke i en kopp, men HUN skal møte HANS behov? 

Nei, ærlig talt!

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten skjerpings her, kanskje? Hun går gjennom den jævlige ivf behandlingen, det eneste han har gjort er å ronke i en kopp, men HUN skal møte HANS behov? 

Nei, ærlig talt!

Det er som regel kvinnfolka som er mest hypa over IVF. Han har nok tatt hensyn vel og lenge. Han har lov til å ha følelser og et liv utenom dette avlshysteriet.
TS skal strengt tatt bare spre beina på lørdag. Tror ikke noen positiv boble har så mye å si.

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs?? Snakk om å avvise partners følelser! Du vil ikke være omgitt av hans negativitet??? Høres nesten ut som du mener han er skyld i at dere ikke lykkes med å bli gravide.. stakkars mann! Du kommer til å miste han dersom du ikke ser og møter behovene hans! 

Anonymkode: 66a30...8e0

Jeg har ikke satt et eneste krav de to årene vi har drevet med ivf. Denne gangen har jeg spurt om noen dager uten negativitet. Jeg har vært rolig i to år.

Jeg tar imot så mye negativitet og frustrasjon fra mannen daglig pga jobben hans ellers at jeg synes jeg skal få spørre om å ikke få høre de negative tingene som skjer akkurat nå. Jeg avviser han ikke hele tiden, hvorfor har så mange dratt den konklusjonen? Det er jo en grunn til at jeg har spurt om fritak akkurat nå, fordi jeg får det mye ellers.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei prinsesse.. 

Og for et råd du har fått. Du skjønner vel det at det rådet har en viss fleksibilitet, og at det ikke er noe du ubetinget kan kreve? 

Nå som samboer ser denne prinsessegreia di så skal du ikke se bort i fra om han vurderer sterkt om du er den rette å få barn med. 

Anonymkode: c1d75...1a2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er som regel kvinnfolka som er mest hypa over IVF. Han har nok tatt hensyn vel og lenge. Han har lov til å ha følelser og et liv utenom dette avlshysteriet.
TS skal strengt tatt bare spre beina på lørdag. Tror ikke noen positiv boble har så mye å si.

Det var han som ville prøve IVF og det er han som har dårlige svømmere.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, ærlig talt!

Alvorlig talt. Det er faktisk veldig tøft for mannen også. Å degradere ham til «å runke i en kopp» er både trangsynt og ondskapsfullt. 

Som par står man sammen i det, og det emosjonelle ubehaget er sterkt for begge to selv om kvinnen må ta den fysiske delen. På mange måter er det ekstra tøft for mannen å føle seg så maktesløs i det også.

Og jeg vet hva jeg snakker om etter flere runder med ivf. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, du må skjerpe deg. Livet skjer selv om man skal ha barn (uansett hvordan man får det). Det er ikke noe han eller du i denne prosessen. Det er dere, dere har valgt ivf. 

Jeg er rystet. 

Anonymkode: afa0b...6e9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til at du skriver "jeg har innsett" - kanskje du bør reflektere hva det sier. Det er dere som skal ha innsett på lørdag, selv om det er din kropp det handler om. Så kanskje du kan tenke mer "vi"? :)

Kanskje dere kan gå en tur (jeg vet det er skikkelig drittvær, men uansett) og snakke sammen? 

Vær tydelig på hvor du kommer fra: at du ønsker at dere lykkes sammen og at også han føler at det er et felles prosjekt (for det er det med ivf), selv om det er i kroppen din alt skjer. Så spør om hva det er som plager han, altså hva er det som gjør han urolig eller stresset. Fordi det er nok ikke 100% jobbrelatert, men kanskje også at han føler at i denne situasjonen må han prestere 24/7, og det er mye.

Kanskje han føler at han kan ikke skuffe deg, selv om det er lite han kan gjøre for å styre utfallet av innsett? Det kan også hende at han føler at det er deg og dine tidslinjer som styrer mye (sånn blir det gjerne med syklusene våre og ivf), uten at han har mye kontroll. Det kan være mye å håndtere. 

Da jeg og samboeren min gikk gjennom 2 MA, var det aldri slik at vi anklaget hverandre eller at det ble dårlig stemning - vi begge følte at det var en situasjon vi taklet sammen som et team, og at vi hadde et felles mål. Vi bestemte å være ekstra rause med hverandre, og det hjalp veldig 🧡 Etter den første runden var jeg så sykt forelsket plutselig pga. hvordan vi hadde taklet den situasjonen sammen. 😍

Endret av CatMom82
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
CatMom82 skrev (3 minutter siden):

Kanskje dere kan gå en tur (jeg vet det er skikkelig drittvær, men uansett) og snakke sammen? 

Vær tydelig på hvor du kommer fra: at du ønsker at dere lykkes sammen og at også han føler at det er et felles prosjekt (for det er jo de med ivf), selv om det er i kroppen din alt skjer. Så spør om hva det er som plager han, altså hva er det som gjør han urolig eller stresset. Fordi det er nok ikke jobbrelatert, men kanskje at han føler at i denne situasjonen må han prestere 24/7, og det er mye.

Kanskje han føler at han kan ikke skuffe deg, selv om det er lite han kan gjøre for å styre utfallet av innsett? Det kan også hende at han føler at det er deg og dine tidslinjer som styrer mye (sånn blir det gjerne med syklusene våre og ivf), uten at han har mye kontroll. Det kan være mye å håndtere. 

Da jeg og samboeren min gikk gjennom 2 MA, var det aldri slik at vi anklaget hverandre eller at det ble dårlig stemning - vi begge følte at det var en situasjon vi taklet sammen som et team, og at vi hadde et felles mål. Vi bestemte å være ekstra rause med hverandre, og det hjalp veldig 🧡 Etter den første runden var jeg så sykt forelsket plutselig pga. hvordan vi hadde taklet den situasjonen sammen. 😍

Jeg la merke til at du skriver "jeg har innsett" - kanskje du bør reflektere hva det sier. Det er dere som skal ha innsett på lørdag, selv om det er din kropp det handler om. Så kanskje du kan tenke mer "vi"? :)

Takk for langt svar.

Jeg sier "jeg" har innsett fordi jeg alltid sier at mannen kan være hjemme for å jobbe når jeg må på sykehuset slik at han ikke skal være så stressa. Jeg går på konsultasjonene alene, tar sprøytene alene og gjør det meste av dette alene for at han skal være minst mulig stresset i denne forbindelse.

Som sagt har jeg ikke stilt krav rundt egne behov, før nå.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du vet tydeligvis ingenting om hva ivf innebærer. 

altflyter skrev (8 minutter siden):

Alvorlig talt. Det er faktisk veldig tøft for mannen også. Å degradere ham til «å runke i en kopp» er både trangsynt og ondskapsfullt. 

Som par står man sammen i det, og det emosjonelle ubehaget er sterkt for begge to selv om kvinnen må ta den fysiske delen. På mange måter er det ekstra tøft for mannen å føle seg så maktesløs i det også.

Og jeg vet hva jeg snakker om etter flere runder med ivf. 

Mannens rolle ER faktisk å ronke i en kopp. Om man står sammen eller whatever er jo ikke saken her, han forventer å kunne bruke henne som sin personlige søppelbøtte for å ventilere alle sine negative følelser for ørtende gang, selv om ts ber han la være. Han burde klare å snakke med noen andre, få utløp for det på annen måte eller i alle fall vise hensyn akkurat nå. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det minste man kan forvente av partneren sin er et par dager uten syting og negativitet når man går igjennnom ivf. De fleste forstår at denne behandlingen er en kjempebelastning for kvinnen, og da burde man kunne forvente at partneren gjør det som trengs for at behandlingen skal få størst mulig sjanse for å virke.

Endret av Ulven
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du vet tydeligvis ingenting om hva ivf innebærer. 

Mannens rolle ER faktisk å ronke i en kopp. Om man står sammen eller whatever er jo ikke saken her, han forventer å kunne bruke henne som sin personlige søppelbøtte for å ventilere alle sine negative følelser for ørtende gang, selv om ts ber han la være. Han burde klare å snakke med noen andre, få utløp for det på annen måte eller i alle fall vise hensyn akkurat nå. 

Jeg synes jeg gjør mye for han. Jeg går ikke til han med mine ting når jeg vet han er stressa. F.eks. har jeg ikke sagt noe om mine redsler og følelser rundt dette innsettet, ettersom jeg vet at han er stressa. Og jeg tar alt husarbeid slik at han slipper å ha noe annet enn jobb å tenke på. Han har en hobby som har bruker mye tid på da.

Tror bare jeg hadde forventet noe av det samme tilbake... litt hensyn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...