AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #21 Del Skrevet 20. januar 2023 Reign skrev (3 minutter siden): Den var så og si ny, så de hadde neppe tatt seg en tur. Ikke morsomt i det hele tatt i kollisjon. Polo. Mx5 Kia Picanto Mazda 2 Fiat 500 Standarden er mye det samme. Ser ikke noe problem med å kjøre småbil på motorvei. Flere av dem er til og med sikrere enn 10 år gamle Volvoer og Mercedeser av dobbel størrelse og vekt. Men la nå være å kollidere da, det er alltid det beste. Anonymkode: 9b956...42a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 20. januar 2023 #22 Del Skrevet 20. januar 2023 Oi, kom borti den ubrukelige annonymknappen, beklager. Siste innlegg var mitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 20. januar 2023 #23 Del Skrevet 20. januar 2023 Kan varmt anbefale deg en Yaris Verso, dog er den litt gammel, men har helt fantastiske løsninger vedr bagasjerommet. Man kan legge ned baksetene slik at man får helt flatt gulv. Har slik bil selv, mange av mine venner er sjokkert over hvor stor plass jeg har. Med bensin, så har denne 1.3 og 86 hk og holder i massevis. Den har trommelbremser bak, slik at du unngår masse problemer med dyre bremse reparasjoner. Og Toyota kan man vel si er blant de mest driftsikre biler man kan eie. Har også stor Land Cruiser, men til daglig kjører jeg Yaris Verso, super bil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 20. januar 2023 #24 Del Skrevet 20. januar 2023 Einus skrev (9 minutter siden): Kan varmt anbefale deg en Yaris Verso, dog er den litt gammel, men har helt fantastiske løsninger vedr bagasjerommet. Man kan legge ned baksetene slik at man får helt flatt gulv. Har slik bil selv, mange av mine venner er sjokkert over hvor stor plass jeg har. Med bensin, så har denne 1.3 og 86 hk og holder i massevis. Den har trommelbremser bak, slik at du unngår masse problemer med dyre bremse reparasjoner. Og Toyota kan man vel si er blant de mest driftsikre biler man kan eie. Har også stor Land Cruiser, men til daglig kjører jeg Yaris Verso, super bil. Yaris Verso er knall, vi hadde et par som firmabiler. Dessverre ikke alltid like enig i Toyota-kvalitet i dag, det har skjedd noe de siste ti årene jeg ikke er helt glad for. Blitt litt som klisjeen, det var bedre før. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #25 Del Skrevet 20. januar 2023 Den ene bilen vår er Tesla med masse hestekrefter. Det er gøy, og jeg liker å kunne komme raskt opp i fart om det plutselig kommer en bil i høy fart bak meg (ut på motorvei, ut av rundkjøring osv), men det trengs absolutt ikke. Det er godt når jeg skal trekke tung henger i bakke, men det skal nok ikke du så ofte. Når vi leier bil i utlandet er det ofte 60-70 hester. Det er litt kjedelig, og man må noen ganger planlegge forbikjøring, men med greie kjøreegenskaper går det helt fint. Den versjonen er sikkert den vanligste, så hvis den er god nok for andre, er den nok det for deg også. Du får si at du skal prøve denne bilen først, så får du heller ønske deg en ny når du får mer penger hvis du synes det trengs. Men hvis du er under snittet opptatt av bil, kommer du nok ikke til å tenke på det, det er bare for å lukke munnen til korttenkte kolleger. Anonymkode: 284b2...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #26 Del Skrevet 20. januar 2023 150 er nokk Anonymkode: 48730...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 20. januar 2023 #27 Del Skrevet 20. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (1 time siden): Stort sett enig, men det er noen variasjoner. Den ene bilen min er levert med forskjellige motorer fra da den var ny. For min del er det en entusiastbil jeg har benyttet daglig, og jeg var også første eier da den var fabrikkny. Som ny hadde den en noe høyere pris på forsikring, men det gikk på prisen for å erstatte bilen ved totalskade og ikke kreftene. I dag er bilen en del eldre, men er vesentlig billigere å forsikre enn modeller med hele 100 hester mindre. Årsaken handler om at min bil er solgt i kanskje 40 eksemplarer fra produksjonsåret kontra flere tusen av svakere motorer. Det ligger dermed til grunn en vesentlig hyppigere skadestatistikk hos mindre motorer og dessuten kan man forvente at de som er igjen idag av min type eies av personer lik meg selv som tar svært godt vare på bilen på tross av hyppig bruk. For den saks skyld, sammenligner man min V90 med dieselmotor og 200ognoe hester så er den dyrere enn å forsikre enn en V90 med hybridmotor og dobbelt så mye krefter, av samme årgang. Du har rett i det. Prising av forsikringer handler om flere faktorer enn motorkraft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 20. januar 2023 #28 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Standarden er mye det samme. Ser ikke noe problem med å kjøre småbil på motorvei. Flere av dem er til og med sikrere enn 10 år gamle Volvoer og Mercedeser av dobbel størrelse og vekt. Men la nå være å kollidere da, det er alltid det beste. Euro NCAP rating tar ikke hensyn til kollisjon mot andre biler. I tillegg er det ikke alltid jeg som avgjør om det blir kollisjon eller ei, med så mange dårlige og farlige sjåfører på veien. Kjør gjerne småbiler du, men det ønsker ikke jeg å gjøre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 20. januar 2023 #29 Del Skrevet 20. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (14 timer siden): Yaris med 120 hester? Det finnes noe som heter Yaris T-sport som går "ganske bra". Fikk en leiebil av dne typen engang, var morro:) -Min egen Opel har rundt 90HK, bruker bensin og har turbo. Det går helt fint, men er ingen forbikjører ved full last. Ellers er bilen veldig ålreit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #30 Del Skrevet 20. januar 2023 Blue Balloon skrev (14 timer siden): Det her er ikke for å kverulere med deg, men bare for at trådstarter kanskje kan få litt innblikk. En yaris veier nok rundt 1000kg pluss minus, avhengig av modell. En landcruiser er mye tyngre, 1500-2000 kg. Og det har skjedd en del med motor og teknologi siden 1973. Ser vi på effektkurver og dreiemoment over turtallsregisteret, så kan jeg lett tenke meg at 2020 hester er noe annet enn 1973 hester. Kan godt tenke meg at en yaris fra 2000 tallet med 69 hk oppleves som dobbelt så sprek som en 1973 landcruiser med 72 hester. En sugediesel fra 73 og en moderne bensinbil er nok helt forskjellige biler som du sier. Dog er Yaris med så liten motor nesten 20 år gammel bil eller litt over. Skulle jeg kjøpt bil med liten motor ville jeg nok valgt nyere. Blue Balloon skrev (14 timer siden): Men dette er da bare synsing basert på egen erfaring og kunnskap. Har ikke sjekka ut de aktuelle bilmodeller. Ellers er jeg enig i at 69 i en yaris ikke akurat er MYE. Men tror nok ikke det er trafikkfarlig. Anonymkode: e6105...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 20. januar 2023 #31 Del Skrevet 20. januar 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke tenkt på bil i 20 år, det var alltid mannen som styrte med det. Nå skal vi skilles og han tar nok bilen vår. Så i lunsjen i dag snakket jeg bil med kollegaene. Jeg flytter til en leilighet uten lademulighet, da ser jeg for meg å kjøpe en liten bensinbil. På FINN så jeg på en Yaris som hadde 69 hk. Da gikk jo de mannlige kollegaene mine helt over styr. Han ene påstod Teslaen hans hadde 600 hestekrefter, som i hans hode ble til 10 Yariser. Det ble mye hoing og tull. Etterpå kom en kollega bort til meg og sa at hun har en Hondai med 80 hestekrefter, og det var faktisk litt i minste laget. Så, endelig kommer jeg til poenget: Hvor mange hester "trenger" man for å være trygg i trafikken? Anonymkode: 30fda...e05 Det er veldig avhengig av bruksmønsteret. Om du kjører mest i byområder eller langtur med full bil. Og hvor entusiastisk du er angående bilkjøring En Yaris med 69 hester vil kunne ta deg på alle turer du vil i Norge, men vil oppleves "noe" anstrengt med full bil over fjelloverganger og på motorvei/forbikjøringer. Men absolutt kjørbar. Husk at en litt større bil ikke nødvendigvis bruker mer drivstoff, men vil gi mer komfort om du skal langt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #32 Del Skrevet 20. januar 2023 Det kommer veldig an på bilen, tenker jeg. Jeg har aldri kjørt Yaris, men kan se for meg at siden den er liten og lett, er ikke 69 hk så ille. Prøvekjør den Min første bil hadde 50 slitne hk, og jeg var veldig glad i den. Den var bitteliten (VW Lupo), og jeg opplevde den ikke som fryktelig treig. Det var ikke noe problem å akselerere inn på motorveien (men i 100 km/h kunne man ikke høre seg selv tenke da). Den eneste andre bilen jeg kjørte samtidig, var en arbeidsbil som var ganske tung, og som virkelig var treig. Jeg tenker 50 hk etter all sannsynlighet ville vært for lite for deg i dag. De fleste biler du får kjøpt nå, også Yarisen, er tyngre enn min gamle bil. Men jeg ser ikke bort fra at Yarisen er helt ok. Jeg har også hatt en liten, lett bil med 200 hk. Den var sprek, og det var veldig morsom å kjøre rundt i den. Det var gøy med motoren og hestekreftene, men ikke nødvendig i det hele tatt. Og jeg har ikke den bilen mer av økonomiske årsaker. Anonymkode: 8f073...182 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #33 Del Skrevet 20. januar 2023 Bykjøring eller landevei/motorvei? Jeg hadde en Citroen C1 for noen år siden. Husker ikke hvor mange Hk, men det var ikke mange. Den fungerte supert i byen, men var ikke bra på landevei. Det oppsto flere ganger farlige situasjoner i litt bratte oppoverbakker, siden bilen ikke klarte mer enn 65 km i 80-sone. Og da er det alltids noen som bare MÅ forbi, uansett risiko. Anonymkode: 91fc1...8b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 21. januar 2023 #34 Del Skrevet 21. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (På 20.1.2023 den 11.21): Yaris Verso er knall, vi hadde et par som firmabiler. Dessverre ikke alltid like enig i Toyota-kvalitet i dag, det har skjedd noe de siste ti årene jeg ikke er helt glad for. Blitt litt som klisjeen, det var bedre før. Enig i det med at kvaliteten var nok bedre tidligere. Jeg har selv diesel, men vil ikke anbefale dette til en dame som kanskje ikke er veldig bilinteressert. Dessuten blir den ikke så fort varm på vinterdager og man må huske på å skifte dieselfilter osv. Min Yaris Verso har nå gått 274-000 km og regner med at den vil gå 200.000 til uten masse bryderi. Vet det er en i Fredrikstad som selger mye Yaris Verso, er du i tvil ta gjerne kontakt med meg her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #35 Del Skrevet 4. april 2024 Har kun hatt en bil og den er chippet så den har mer hk enn originalt. Så den har ca. 175 hk, og personlig syns jeg den går ganske greit men det kunne gjerne vært mye mere. Har en samboer med en bil som ligger på rundt 210 eller 220 hk tror jeg og til og med den kunne gjerne gått bedre altså... Skjønner meg lite på at folk syns biler med under 150 hk er greie å kjøre, og å kjøre noe med under 100 hk høres hvertfall ut som et mareritt. Anonymkode: 17129...6f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silvia515 Skrevet 4. april 2024 #36 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 17.02): Jeg har ikke tenkt på bil i 20 år, det var alltid mannen som styrte med det. Nå skal vi skilles og han tar nok bilen vår. Så i lunsjen i dag snakket jeg bil med kollegaene. Jeg flytter til en leilighet uten lademulighet, da ser jeg for meg å kjøpe en liten bensinbil. På FINN så jeg på en Yaris som hadde 69 hk. Da gikk jo de mannlige kollegaene mine helt over styr. Han ene påstod Teslaen hans hadde 600 hestekrefter, som i hans hode ble til 10 Yariser. Det ble mye hoing og tull. Etterpå kom en kollega bort til meg og sa at hun har en Hondai med 80 hestekrefter, og det var faktisk litt i minste laget. Så, endelig kommer jeg til poenget: Hvor mange hester "trenger" man for å være trygg i trafikken? Anonymkode: 30fda...e05 Jeg hadde en Yaris med 1,0 og 69 hk for lenge siden. Det var før hybridversjonen kom. 69 hk er ikke mye, men noen mener det er morsomt å kjøre en bil som må piskes hele tiden. Jeg hadde en Renault Captur diesel som leiebil en gang. Den hadde 90 hk og fungerte utmerket takket være bra nok dreiemoment. Du må prøvekjøre! Både batteribiler og hybrider kan oppleves som kvikke i starten, men ulempen er (i alle fall for meg) bilsyke dersom du kjører litt aktivt. Vi hadde en Tesla S som familiebil i min tid som gift Nå kjører jeg 313 hybride hestekrefter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #37 Del Skrevet 4. april 2024 On 1/19/2023 at 5:02 PM, AnonymBruker said: Jeg har ikke tenkt på bil i 20 år, det var alltid mannen som styrte med det. Nå skal vi skilles og han tar nok bilen vår. Så i lunsjen i dag snakket jeg bil med kollegaene. Jeg flytter til en leilighet uten lademulighet, da ser jeg for meg å kjøpe en liten bensinbil. På FINN så jeg på en Yaris som hadde 69 hk. Da gikk jo de mannlige kollegaene mine helt over styr. Han ene påstod Teslaen hans hadde 600 hestekrefter, som i hans hode ble til 10 Yariser. Det ble mye hoing og tull. Etterpå kom en kollega bort til meg og sa at hun har en Hondai med 80 hestekrefter, og det var faktisk litt i minste laget. Så, endelig kommer jeg til poenget: Hvor mange hester "trenger" man for å være trygg i trafikken? Anonymkode: 30fda...e05 Det kommer helt an på hva slags bil du har og hvordan du kjører. Jeg ser noen her argumenterer for både få og mange hester. Jeg har en BMW 5-serie, en bil på 1700 kg og den har 212 hester. Det holder i massevis, den akselerer greit og den har krefter nok til å ta en forbikjøring i motbakke. Jeg vil si, hvis du har en liten bil (Yaris e.l.) så, alt ifra 90 - 120 hk. En middels bil (f.eks. Astra, Focus) 110 - 150 hk. Større personbil, som f.eks. min 5-serie eller en MB E-klasse, ikke under 200 hk. En sjelden gang trenger man litt ekstra krefter og jeg vil heller ha litt for mye enn litt for lite. Det er nå bare min mening og ingen fasit. Anonymkode: 66c35...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 4. april 2024 #38 Del Skrevet 4. april 2024 Hester og hester er to forskjellige ting, dreiemomentskurve og utveksling betyr mer, jeg har hatt Peugeot med 75 hester og Opel med 82 hester turbodiesel ,med Peugeoten kunne jeg kjøre rundt Opelen og solgt pølser, pga. turnoen i Opelen hadde jeg sikkert ikke mer enn 12 hester før turboen slo inn ved rundt 2000 omdreininger. Kollegaen din er forresten ett typisk eksempel på Tesla-tulling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 4. april 2024 #39 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 17.02): Jeg har ikke tenkt på bil i 20 år, det var alltid mannen som styrte med det. Nå skal vi skilles og han tar nok bilen vår. Så i lunsjen i dag snakket jeg bil med kollegaene. Jeg flytter til en leilighet uten lademulighet, da ser jeg for meg å kjøpe en liten bensinbil. På FINN så jeg på en Yaris som hadde 69 hk. Da gikk jo de mannlige kollegaene mine helt over styr. Han ene påstod Teslaen hans hadde 600 hestekrefter, som i hans hode ble til 10 Yariser. Det ble mye hoing og tull. Etterpå kom en kollega bort til meg og sa at hun har en Hondai med 80 hestekrefter, og det var faktisk litt i minste laget. Så, endelig kommer jeg til poenget: Hvor mange hester "trenger" man for å være trygg i trafikken? Anonymkode: 30fda...e05 Hva skal du bruke bilen til avgjør i stor grad hvilken bil en bør kjøpe om en ikke er bilperson Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappi Skrevet 4. april 2024 #40 Del Skrevet 4. april 2024 Som flere har nevnt kommer dette helt an på størrelsen (spesielt vekt) på bilen og på hva den skal brukes til. Bykjøring og kjøring på småveier med lite last så kommer den Yarisen til å gjøre helt utmerket. Fullt lastet på landevei kommer du til å merke at det er litt lite krefter. I tillegg ville jeg anbefalt å gå opp minst en bilstørrelse hvis dette er tenkt bruk, både for komfort og for sikkerheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå