Gå til innhold

Vil bygge muskler på lår og rumpe, men har en vond kne.

Astramare

Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver med gå ned i vekt var 105kg forrige jul og er nå rundt 87-88kg, gikk ned det meste med å kutte ut depressjon spising av godteri og gå over til et sunnere kosthold, og har da litt løsere hud på inside av lår  og tenkte da at å bygge større lår muskler kan hjelpe litt, vil også få en finere rund rumpe i samme slengen, problemet mitt da er at det ene kneet som jeg skadet når jeg var mindre gjør vondt når jeg skal begynne å gjøre enkelte type knebøy, spesielt knebøy med hopping og generelt å belaste det hvis jeg fokuserer på en side om gangen, har ikke problemer med vanlig knebøy og sumo knebøy men vil jo gjerne prøve å få brukt alle muskler som er i låra og rumpa. Lurte på om det er noe jeg kan gjøre som kan hjelpe, eller om dere har generel tips.

Jeg har ingen anelse på hva jeg driver med, men jeg vet at jeg liker best stående trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke tåler hopping eller ettbeinsøvelser, så skal du heller ikke gjøre dette. Tåler du knebøy, så er det en fin øvelse. Du kan supplere med rygghev og kickback i kabel om det ikke irriterer kneet, eventuelt hip thrust om det går bra 😊

Knebøy tar omtrent alle musklene i lårene, med unntak av rectus femoris som du kan treffe med kneekstensjoner hvis kneet tåler det.

Rygghev, kickback og hip thrust er gode øvelser for rumpe/bakside lår. Du kan vurdere å legge på hamstringcurl om kneet tåler det 😊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming har jeg hørt er bra for veldig mange muskler uten å overbelaste knær.

Anonymkode: 1436e...af9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Hvis du ikke tåler hopping eller ettbeinsøvelser, så skal du heller ikke gjøre dette. Tåler du knebøy, så er det en fin øvelse. Du kan supplere med rygghev og kickback i kabel om det ikke irriterer kneet, eventuelt hip thrust om det går bra 😊

Knebøy tar omtrent alle musklene i lårene, med unntak av rectus femoris som du kan treffe med kneekstensjoner hvis kneet tåler det.

Rygghev, kickback og hip thrust er gode øvelser for rumpe/bakside lår. Du kan vurdere å legge på hamstringcurl om kneet tåler det 😊

Takk for gode tips, jeg får prøve de forsjellige øvelsene å se hvordan det går, men tror nok kneet skal tåle det. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svømming har jeg hørt er bra for veldig mange muskler uten å overbelaste knær.

Anonymkode: 1436e...af9

Jeg har vurdert det. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Astramare said:

Hei, jeg driver med gå ned i vekt var 105kg forrige jul og er nå rundt 87-88kg, gikk ned det meste med å kutte ut depressjon spising av godteri og gå over til et sunnere kosthold, og har da litt løsere hud på inside av lår  og tenkte da at å bygge større lår muskler kan hjelpe litt, vil også få en finere rund rumpe i samme slengen, problemet mitt da er at det ene kneet som jeg skadet når jeg var mindre gjør vondt når jeg skal begynne å gjøre enkelte type knebøy, spesielt knebøy med hopping og generelt å belaste det hvis jeg fokuserer på en side om gangen, har ikke problemer med vanlig knebøy og sumo knebøy men vil jo gjerne prøve å få brukt alle muskler som er i låra og rumpa. Lurte på om det er noe jeg kan gjøre som kan hjelpe, eller om dere har generel tips.

Jeg har ingen anelse på hva jeg driver med, men jeg vet at jeg liker best stående trening.

Jeg har hatt en del problemer med kneet. Det som har fungert i de periodene jeg ikke kan trene knebøy er markløft (spesielt strakmark) og rygghev. Her vil du kunne trene både hamstirngs og rumpe (+ ryggstrekkerne) bra. Kickbacks i kabel kan også fungere, og mulig leg extensions, men her må du kjenne etter. Anbefaler i hvertfall markløft og strakmark spesielt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid fått anbeflat å trene i basseng for knærne.

Jeg kan lite om trening og vet ikke om det vil hjelpe for de områdene du ønsker.

Men vanntrening er lettere for knærne.

Anonymkode: eeb7b...ae9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vitalogy

Om du tåler vanlig bøy og sumo, så er det jo ikke noe problem. Hvis det en dag kniper, kan du prøve frontbøy eller goblet squats.

Svømming har ikke noe å bidra med til muskelvekst i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...