Gå til innhold

Hva har skjedd med jula ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare tull hele jula. Før i tiden var jula fred og ro og kos, nå er det bare stress og mas og kaos og et pengesug uten like.

Anonymkode: cd3db...e4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er vokst opp med å pynte juletreet 23. desember, helst på kvelden. Men da hadde vi også levende juletre, så det tålte jo ikke å stå mange dagene. Nå bruker vi plastjuletre (som snart er 20 år gammelt) og det kan jo stå hele året om nødvendig. Kombinert med 3 små barn og at vi normalt ikke er hjemme på juleaften, så pynter vi treet og resten av stua når vi får tid, en gang mellom 20. og 23. desember. Og så tar vi stort sett bort igjen alt rett etter nyttår, for da er det tilbake til hverdagen og jeg vil vaske gulvet. 

Min mann er fra et land der de egentlig feirer på tre kongers dag - 13. dag jul - men han orker ikke å feire to juleaftener, så han er ofte den første som begynner å ta bort julepynten.

Anonymkode: b98e3...ef0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som har endret seg veldig, er at advent er på vei ut. Advent har vært ventetida hvor vi har venta på jul, og vi har telt ned ved å tenne et nytt lys for hver av de fire søndagene i advent. I denne sammenheng kom også adventskalenderne, som stille og rolig har bytta navn til julekalender. Advent har vært ventetida og forberedelsestida opp mot jul.

Nå er det mange som hopper over hele adventen og starter rett på julepynt og julestemning der vi før starta på adventstida. Jeg tror denne premature julestarten gjør at mange er møkka lei jul når jula kommer. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KG i ett nøtteskall dette 🤣 "Hvorfor bry seg sånn som hva andre gjør"

Fordi dette er et diskusjonsforum!!

Skal vi bare starte tråder hvor vi snakker om hvor enige vi er?

Jeg synes også enkelte folk har ødelagt jula. Folk får selvfølgelig gjøre som de vil men folk virker å være mer plaget av julen enn at det er noe koslig. 

Anonymkode: b07a7...22e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare tull hele jula. Før i tiden var jula fred og ro og kos, nå er det bare stress og mas og kaos og et pengesug uten like.

Det blir det du selv gjør det til.

Jeg føler ikke noe stress, mas, kaos, og pengesug.

Anonymkode: cfc12...a81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pynter hele huset 1.desember, men har valgt å beholde tradisjonen med å pynte treet lille julaften 😊 Føler det er en slags tydelig markør på at nå er julen virkelig her ❤️ dette vil jeg skape for barna mine. Pynten skal vekk i hvert fall første uka i januar. Så tidlig som mulig etter nyttår 😊

Anonymkode: 684f6...51a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Livet trenger ikke være stress, alle kan skape ro. Hvis de vil 

Min jul er som den har vært siden jeg var barn, fra lillejulaften til tjuende dag jul.

Hos meg er jula ro.

Den andre jula er bare preget av at man ledes på ville veier av sosiale medier , ledes til å tro at det er mindre stress og mer riktig å ha jul FØR jul. Det er så dumt at jeg har ikke ord. 

Anonymkode: f0032...95d

Vi har skapt ro ved å flytte vår jul til desember, der vi pynter første og tredje søndag i advent. Tar unna en del av juleselskap/besøk. Og rydder ned alt 1.januar, for å markere ny og ren start på det nye året. 

Jeg husker med gru barndommens jul. Både mor og far i jobb 23.desember. Når de kom hjem løp mamma beina av seg på kjøkkenet og i huset, pappa utendørs, og opp og ned på loftet. Vi var forventet å pynte. Så var det grøt i full fart, ikke noe kos eller TV, og mamma og pappa fortsatte nok til over midnatt.

Fra julaften var det pangstart med alle juleselskap, og besøk i alle retninger. For slikt måtte skje i julehøytiden, må vite. 

2/3 januar var det tilbake til skole og jobb, overtid på pappa, aktiviter på kvelden. Julepynt som støvet ned da det var knapt med tid. Før man bare måtte ta seg i nakken og få det ned en helg der man helst skulle brukt tiden på noe annet. 

Sosiale medier? Jeg er i 40 årene. Og har pyntet til egen jul i 20 år nå, tidlig i desember. 

Anonymkode: 82665...ab2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du har blitt voksen :)

Mine foreldre sier de aldri har hatt så fredfull og koselig jul som nå. Når de bare setter seg i bilen og kjører til oss for jul. Der vi har styrt, ordnet, kjøpt mat og ting for mange tusen, fikset gaver i alle retninger, også fra de eldre som gjør det enkelt og overfører penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Hva i alle dager markerer du ca "12. dag" jul? Det er jo ingen tradisjoner bak det. 

det er dåpsdagen, det brukte vi å feire. 

I oldkyrkja feira ein både Jesu dåp og fødsel på Kristi openberringsdag den 6. januar, seinare gjerne rekna som heilagetrekongarsdag (epifania) i vestleg kristendom. Feiringa av dåpsdagen blei etterkvart lagt til første sundag etter openberringsdagen. Den katolske kyrkja flytta feiringa av Jesu dåp til 13. januar i 1955 og vidare til første sundag etter openberringsdagen i 1969.
https://nn.wikipedia.org/wiki/Jesu_dåp

Anonymkode: 94598...e26

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

du er blitt voksen og fant ut at alt "juleglede" og "julestemning" som du opplevde som barn, var egentlig ubetalt jobb som din mor har gjort, for at barna skulle oppleve julefred, julekos, ja, hele magien med jula. Du har blitt voksen selv og det er nå du som må stå for magien. :)  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det er dåpsdagen, det brukte vi å feire. 

Men hvor mange markerer dåpsdagen, og har juleselskap utover i januar? 

Hvor mange har i det hele tatt forståelse for det hellige ved juledagene, at man skal kle seg pent, og de gamle tradisjonene?

Folk flest bruker romjula i pysj foran TVen med snop. 

Og da mener jeg virkelig at man uansett kan velge når pynten kommer opp og ned. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (13 timer siden):

Nettopp. Jeg kommer aldri til å forstå at enkelte bruker så mye tid og energi på å irritere seg over at andre mennesker velger å pynte til jul på en annen måte enn de selv gjør. "Hjelp, det finnes mennesker som ikke lever nøyaktig slik jeg gjør!" Det plager ingen om noen har fullt julehus fra 1. desember eller hele året for den saks skyld. Verden hadde definitivt blitt et bedre sted om man ikke mente så mye om hva andre driver med i sitt eget hus. 

Er ikke sikkert hun irriterer seg,men må være lov og si det er rart.For det er det..

Anonymkode: 60d07...864

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan klarer man bry seg om sånt, spør jeg.

Når andres pynte kommer opp, og når den tas ned, går da ikke ut over meg på noe som helst måte? Må si at dette er noe jeg aldri før har tenkt over.

Anonymkode: cfc12...a81

Tradisjoner, høytider og ritualer er noe mennesker ser på med andakt og alvor.

For at noe ansees som hellig, nært og spesielt, må det være og foregå slik det alltid har gjort.

Mennesker verden over har sterke tradisjoner. Det har enorm affeksjon for folk. Det gir en følelse av trygghet og dyp tilhørighet.  

Julen er for veldig mange den mest hellige tradisjonen man har. Å endre på den, vil føles som å endre på sin identitet. Det vil for mange oppleves som en sorg.

Så viktig er tradisjoner for mennesker. Det er derfor man holder på dem i hundrevis av år.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sosiale medier er nok litt av grunnen. Såkalte influensere må ha innhold til feeden sin og starter derfor tidlig med reklame og pynting. Dette får naturligvis mange med seg og så har det sakte men sikkert blitt den nye normalen. Vi blir nok mer påvirket av influensere enn vi liker å tro. 

Anonymkode: 34c42...815

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide også å tenke dette, men nå har jeg skiftet mening. Det er ikke mange som pynter tidlig og rydder tilsvarende tidlig, men de som gjør det er gjerne litt stolte over at de er tidlig ute, så de snakker mye mer om det enn de som pynter til vanlig tid. Det ble veldig tydelig her i lunsjen på første dag i januar, da en dame la ut om hvordan hun hadde ryddet ut alt av jul før nyttårsaften, og hvor godt det var å få det gjort. Ingen andre sa et ord om hva de gjorde, og så skiftet temaet til noe annet 😄

Anonymkode: 933af...8ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sosiale medier er nok litt av grunnen. Såkalte influensere må ha innhold til feeden sin og starter derfor tidlig med reklame og pynting. Dette får naturligvis mange med seg og så har det sakte men sikkert blitt den nye normalen. Vi blir nok mer påvirket av influensere enn vi liker å tro. 

Anonymkode: 34c42...815

Jeg har pyntet tidlig, og tatt ned 1.januar, siden før Facebook kom til Norge. Og før mitt første digitale kamera. Vi markerte også Valentine den gangen, helt fra 90-tallet såvidt jeg husker. 

Men, men. Jeg har jo forstått at det går inflasjon i å skylde på sosiale medier her inne. Uansett om man foretrekker gardiner eller ikke, om man liker å pynte med nisser eller ikke, og når man har julepynten oppe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Julen blir det du gjør den til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner, meg inkludert, starter adventen mandag - onsdag i uken før 1. søndag i advent. Fra 1. desember begynner julen sakte, men sikkert å komme inn hos fler og fler. Rundt 14-17. desember så har stort sett alle disse satt opp juletreet. Og alle tar ned julen imellom 1-5. januar. For min del ligger jeg på 4-5. januar.

Kjenner absolutt ingen som tar ned julen i romjulen. Og ihvertfall ikke 1. eller 2. juledag. 

Så hvis det har blitt et problem med at folk kaster ut julen 1. eller 2. juledag, så er det iallefall ikke et utbredt problem eller noe som viser at tradisjoner og julen i seg selv holder på å endre seg. 

Hva enkeltinvidider gjør tenker jeg ikke på. Folk får gjøre som de vil. Hvis noen kaster ut julen 1. juledag, så synd for dem. Hvis det finnes noen sjeler der ute som enda har oppe julen, så helt greit for min del. Håper de koser seg :) Kjenner jeg er misunnerlig på sistnevnte faktisk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisme skrev (På 19.1.2023 den 10.42):

Tradisjoner, høytider og ritualer er noe mennesker ser på med andakt og alvor.

For at noe ansees som hellig, nært og spesielt, må det være og foregå slik det alltid har gjort.

Mennesker verden over har sterke tradisjoner. Det har enorm affeksjon for folk. Det gir en følelse av trygghet og dyp tilhørighet.  

Julen er for veldig mange den mest hellige tradisjonen man har. Å endre på den, vil føles som å endre på sin identitet. Det vil for mange oppleves som en sorg.

Så viktig er tradisjoner for mennesker. Det er derfor man holder på dem i hundrevis av år.

Tradisjoner forandrer seg hele tiden og tilpasser seg tiden vi lever i. Viss noen går i dyp sorg fordi noen gjør noe annerledes enn de selv så har en det ikke helt bra med seg selv fullstendig uavhengig av juletradisjoner, søk hjelp.

Anonymkode: 1b00a...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...