AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #1 Del Skrevet 18. januar 2023 Hei 😊 Jeg bare lurer, bare meg som synes jula har forandret seg ? Folk pynter i november å hiver ut jula 1 første juledag ? Altså, pynter når det ikke er jul å tar det vekk når det er jul ? Hørt at noen av mine venninner gjør dette. Føler liksom at jula ikke er like høytidelig lenger. Når jeg var liten pyntet vi ikke med noen julepynt før lille julaften når vi pyntet treet. Og i desember som var ventetid så var det bare julegardiner på kjøkkenet, Advendtstake, juleblomst og 4 lys som var oppe. Alt skal liksom være pent nå, så folk pynter med sorte tree osv. Jeg er kanskje litt gammeldags jeg 🫣 selv nå pynter jeg første desember å lat det stå til ca 4 januar. Synes dere at jula har forandret seg ? Anonymkode: 0ac68...51f 6 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #2 Del Skrevet 18. januar 2023 Hva i alle dager markerer du ca "12. dag" jul? Det er jo ingen tradisjoner bak det. Anonymkode: 82665...ab2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #3 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei 😊 Jeg bare lurer, bare meg som synes jula har forandret seg ? Folk pynter i november å hiver ut jula 1 første juledag ? Altså, pynter når det ikke er jul å tar det vekk når det er jul ? Hørt at noen av mine venninner gjør dette. Føler liksom at jula ikke er like høytidelig lenger. Når jeg var liten pyntet vi ikke med noen julepynt før lille julaften når vi pyntet treet. Og i desember som var ventetid så var det bare julegardiner på kjøkkenet, Advendtstake, juleblomst og 4 lys som var oppe. Alt skal liksom være pent nå, så folk pynter med sorte tree osv. Jeg er kanskje litt gammeldags jeg 🫣 selv nå pynter jeg første desember å lat det stå til ca 4 januar. Synes dere at jula har forandret seg ? Anonymkode: 0ac68...51f Ja, men det betyr ikke at jeg må forandre mine tradisjoner. Jeg pynter 23. desember, min venninne pynter i slutten av november - vi plager da virkelig ikke hverandre med dette? Anonymkode: 83442...336 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #4 Del Skrevet 18. januar 2023 Jeg bryr meg nada om hvordan og når andre pynter til jul. Hvorfor er dette et stort tema for mange? Er det viktig at alle gjør alt på samme måte? Anonymkode: 245fb...606 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #5 Del Skrevet 18. januar 2023 Pynter 23.desember og fjerner til 1.nyttårsdag. Bryr meg ikke hva andre gjør. Eneste så henger lengre er lysene ute. Henger gjerne fra november og ut januar pga mørket. Anonymkode: 48ef5...bad 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #6 Del Skrevet 18. januar 2023 Jeg pynter 1 søndag i advent med all julepynt og adventslys. Har ikke juletre da. Men har det oppe til 20 dag jul. Jeg elsker julen og pynten og stemningen, så jeg elsker å ha det fremme så lenge jeg kan. Forstår virkelig ikke dem som tar vekk julepynten 1 eller 2 juledag. Julen er jo helt til over nyttår. Men folk får gjøre som de vil, det gjør jeg og. Anonymkode: 6cd08...3fe 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #7 Del Skrevet 18. januar 2023 Pynter helgen før 1.desember og tar det vekk 13.januar😊🎄✨ Anonymkode: 1f77b...ef1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #8 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hei 😊 Jeg bare lurer, bare meg som synes jula har forandret seg ? Folk pynter i november å hiver ut jula 1 første juledag ? Altså, pynter når det ikke er jul å tar det vekk når det er jul ? Hørt at noen av mine venninner gjør dette. Føler liksom at jula ikke er like høytidelig lenger. Når jeg var liten pyntet vi ikke med noen julepynt før lille julaften når vi pyntet treet. Og i desember som var ventetid så var det bare julegardiner på kjøkkenet, Advendtstake, juleblomst og 4 lys som var oppe. Alt skal liksom være pent nå, så folk pynter med sorte tree osv. Jeg er kanskje litt gammeldags jeg 🫣 selv nå pynter jeg første desember å lat det stå til ca 4 januar. Synes dere at jula har forandret seg ? Anonymkode: 0ac68...51f Helt enig med deg... Anonymkode: 5ab0b...d39 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #9 Del Skrevet 18. januar 2023 Julepynt inne blir tatt bort første uka i januar, men lys og pynt ute står til slutten av januar. Enig at folk starter for tidlig og tar det vekk for fort. Folk burde roe ned litt. Anonymkode: 092cf...c38 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevrosererroser Skrevet 18. januar 2023 #10 Del Skrevet 18. januar 2023 Jeg pynter alt utenom treet i starten av desember, treet pyntes når samboer også har tid til å bli med på pyntingen så det varierer litt men normalt i midten av desember. Alt ryddes bort rundt 3 januar. Jeg liker å ha det pynta til nyttårsaften også men har ikke behov for å ha ting fremme lenger enn det. Jeg pynter ikke med noe adventsgreier ut over stjerne, synes ikke lilla greier er noe fint eller har nok poeng til at jeg gidder å pynte to ganger med dobbelt opp av skrammel som må lagres og dobbelt opp med jobb😅 Hva andre gjør bryr jeg meg ikke om ut over å synse det er litt morsomt med stjerner og utepynt som er fremme bokstavelig talt hele året. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #11 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hei 😊 Jeg bare lurer, bare meg som synes jula har forandret seg ? Folk pynter i november å hiver ut jula 1 første juledag ? Altså, pynter når det ikke er jul å tar det vekk når det er jul ? Hørt at noen av mine venninner gjør dette. Føler liksom at jula ikke er like høytidelig lenger. Når jeg var liten pyntet vi ikke med noen julepynt før lille julaften når vi pyntet treet. Og i desember som var ventetid så var det bare julegardiner på kjøkkenet, Advendtstake, juleblomst og 4 lys som var oppe. Alt skal liksom være pent nå, så folk pynter med sorte tree osv. Jeg er kanskje litt gammeldags jeg 🫣 selv nå pynter jeg første desember å lat det stå til ca 4 januar. Synes dere at jula har forandret seg ? Anonymkode: 0ac68...51f Når jeg var barn pyntet vi alltid lille julaften. Og julepynten sto oppe til uti januar en gang. Men, en stor og viktig forskjell: Mødrene var stort sett hjemme. Folk flest hadde en god lang juleferie. Færre skilsmissebarn. Barna hadde ikke tusen fritidsaktiviteter, livet var ikke stress. Jul var jul. Anonymkode: b21c9...cc8 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #12 Del Skrevet 18. januar 2023 Livet trenger ikke være stress, alle kan skape ro. Hvis de vil Min jul er som den har vært siden jeg var barn, fra lillejulaften til tjuende dag jul. Hos meg er jula ro. Den andre jula er bare preget av at man ledes på ville veier av sosiale medier , ledes til å tro at det er mindre stress og mer riktig å ha jul FØR jul. Det er så dumt at jeg har ikke ord. Anonymkode: f0032...95d 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 18. januar 2023 #13 Del Skrevet 18. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg pynter 23. desember, min venninne pynter i slutten av november - vi plager da virkelig ikke hverandre med dette? Anonymkode: 83442...336 Nettopp. Jeg kommer aldri til å forstå at enkelte bruker så mye tid og energi på å irritere seg over at andre mennesker velger å pynte til jul på en annen måte enn de selv gjør. "Hjelp, det finnes mennesker som ikke lever nøyaktig slik jeg gjør!" Det plager ingen om noen har fullt julehus fra 1. desember eller hele året for den saks skyld. Verden hadde definitivt blitt et bedre sted om man ikke mente så mye om hva andre driver med i sitt eget hus. Endret 18. januar 2023 av Arkana 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 18. januar 2023 #14 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når jeg var barn pyntet vi alltid lille julaften. Og julepynten sto oppe til uti januar en gang. Men, en stor og viktig forskjell: Mødrene var stort sett hjemme. Folk flest hadde en god lang juleferie. Færre skilsmissebarn. Barna hadde ikke tusen fritidsaktiviteter, livet var ikke stress. Jul var jul. Anonymkode: b21c9...cc8 Dette er grunnen til forandringen. Da mine barn var små forsøkte jeg å gi dem de samme gode tradisjonene som mannen og jeg hadde vokst opp med. Etter jobb, på lille julaften, julepyntet vi huset, la pakker under treet, fikset strømper ved sengen og overleverte pakker til de som bodde nær oss. Ofte sto vi på til langt på natt. Om ikke julaften falt på en helg, dro vi på jobb som vanlig neste dag. Jobbet til kl. 12. Det ble altfor travelt! Derfor tok vi i mot nye tradisjoner med takk. Nå pynter vi hus og hage ut over hele desember. På den måten får vi nyte julen lenger også. Og juletre og julepynt kastes ut med god samvittighet den 31.12. Hos oss skal årets første dag alltid være hvit. Ikke en eneste rød nisse vil jeg se da 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #15 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når jeg var barn pyntet vi alltid lille julaften. Og julepynten sto oppe til uti januar en gang. Men, en stor og viktig forskjell: Mødrene var stort sett hjemme. Folk flest hadde en god lang juleferie. Færre skilsmissebarn. Barna hadde ikke tusen fritidsaktiviteter, livet var ikke stress. Jul var jul. Anonymkode: b21c9...cc8 Hos oss var det mye stress. Sølv skulle pusses, syv slag bakes og skuffer og skap skulle være strøkne. Men freden senket seg lille julaften, da treet og huset ble pyntet og frem til 13. dag jul. Folk har ikke utholdenhet til å vente lenger, skal ha alt her og nå. Sikkert påvirket av butikkene som pynter og tar inn julevarer i oktober. Advent er litt borte. Anonymkode: 8d7c7...c92 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #16 Del Skrevet 18. januar 2023 Grunnen er fråtsing og grådighet og ingenting annet. Anonymkode: e456c...f74 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 19. januar 2023 #17 Del Skrevet 19. januar 2023 Ja julen har forandret seg. Og? Tradisjoner er ikke så fastbundet som vi liker å tro. Viss vi hadde reist 200 år tilbake i tid ville vi sett det ganske tydelig, da var verken juletre eller eller julebord, ikke slik vi kjenner det i dag. Juletreet kom til Norge i 1822, men den gang da var det mange som mente det var avgudsdyrkelse og dans rundt gullkalven. Det tok noen år før det ble "allemannseie", (begynnelsen på 1900 tallet). Tradisjoner tilpasser seg tiden mennesker lever i. "Før i tiden" var det helt normalt å gå rundt juletreet med sang noe de fleste har sluttet med for mange mange år siden.. Som igjen viser at tradisjoner forandrer seg, ikke bare fra 40 år siden til nå men også i tidligere generasjoner. Dette er ikke noe nytt og rart. Før var 13. dag jul en helligdag, det var en hel del "regler" en skulle følge på folkemunne ang overtro og en spiste julen ut. Det er lenge siden helligdagen opphørte og i dag er det en hvilken som helst annen dag.. Noen har jul tildess men flere og flere ikke. https://www.dagsavisen.no/demokraten/nyheter/halden/2016/12/21/tradisjonene-som-forsvant/ Noen tradisjoner forsvinner, og noen nye tradisjoner oppstår. Og det er ikke nødvendigvis dårlig eller godt, men det er slik det er. Og så kan en velge selv hva som passer. Selv er jeg ikke spesielt glad i julen og ønsker ikke ha den verken før den er nødvendig eller etter den er nødvendig, og jeg ønsker meg noe helt annet enn norsk tradisjonell julepynt. Jeg gjør julen til det jeg ønsker og synes absolutt både svart og hvit tre er finere enn grønt. Mitt er rosa Vi lager vår egen jul innenfor de familiestrukturer som er, tiden og slik vi lever livene våre nå i 22/23 er langt annerledes enn hva de gjorde for bare 50 år siden, (ting som allt er nevnt) Og så kan vi i større grad enn før velge litt selv hvordan og hva som passer for oss og livene våre og hva som ikke gjør det.. Her kommer ikke julen helt inn før 23. desember og den og det rosa juletreet hives i boden den 1. januar, for sånn liker jeg det. Så står vi alle fritt til å gjøre det som er best for oss. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #18 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Når jeg var barn pyntet vi alltid lille julaften. Og julepynten sto oppe til uti januar en gang. Men, en stor og viktig forskjell: Mødrene var stort sett hjemme. Folk flest hadde en god lang juleferie. Færre skilsmissebarn. Barna hadde ikke tusen fritidsaktiviteter, livet var ikke stress. Jul var jul. Anonymkode: b21c9...cc8 Som barn av 70 tallet med to fulltidsarbeidene foreldre, ble også hos oss juletreet pyntet 23 desember. Anonymkode: c9c0e...a66 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #19 Del Skrevet 19. januar 2023 Hvis noen lurer på dette med 13. dag jul, så er det hellige tre kongers dag, altså den dagen de tre kongene kom med gaver til Jesusbarnet. Hilsen ei som gikk på skolen i den tida det ble undervist i kristendom, og andre religioner ikke var pensum før på videregående. Anonymkode: cbe9d...631 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #20 Del Skrevet 19. januar 2023 Hvordan klarer man bry seg om sånt, spør jeg. Når andres pynte kommer opp, og når den tas ned, går da ikke ut over meg på noe som helst måte? Må si at dette er noe jeg aldri før har tenkt over. Anonymkode: cfc12...a81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå