Gå til innhold

Debatten nrk 17.januar. Politikere diskuterer våpenstøtte til Ukraina

Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Evnti skrev (7 timer siden):

China er blitt en av Norge sin store handelspartnere, og Norge har på mange vis gjordt seg avhengi av China. 

Kina (ikke China) er en stor handelspartner, men ikke superkritisk. Vi kan lett gjøre oss uavhengige av Kina i løpet av noen år. Stoltenberg snakket nettopp om dette til norske politikere og næringslivstopper som er enige.

CE7F7C61-D7AA-4E26-8DDB-921F5F50B16A.jpeg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jon Are
Adobyen skrev (10 timer siden):

Var det noen flere som så Debatten i kveld?

De var taletrengte i kveld, men enige, bortsett fra Rødt. Jeg oppfattet det som at det var bare å kutte våpenstøtten, så ble det fred.  De andre fyrte seg opp og jeg også. 

Rødt vil altså sitte stille i båten og la Russland invadere og ta andre land med makt, så blir alt bra igjen.  Tror de på det selv?

Jeg er velsig nuenig med Rødt i det meste, meninger har de faktisk rett. Gi Russland Donbas og områder der det er flest Russere. Da blir det stopp på krigen.  Russland et en stormakt . Kommer aldri til å gi seg og kommet til å vinne. Vi nå ikke blande oss for mye i det her. Det er skummelt og farlig for særlig Norge. Vi kan heller ikke tømme Europa for våpen hvis det her skulle utvikle seg til å bli en verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (10 timer siden):

Upopulær som jeg er med disse svarene mine, så mener jeg oppriktig at vi ikke bør sende våpen. Vi bidrar til mer død og fordervelse, Ukraina har ikke sjangs å vinne dette på egenhånd. Vi forlenger krigen og lar uskyldige dø. Og vi sitter bare å ser på… 
jeg er ikke enig i denne krigen, men er heller ikke enig i hvordan dette har blitt til en forlenget krig som bare tar flere å flere liv.

Last man standing…. 

Blood on our hands…. 

Så det er bedre at russerne bare overtar Ukraina?

Godt ikke det var holdningen i 1940

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt er skremmende naivt.  Hvordan kan noen i det hele tatt stemme på dette partiet.  

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest someone_here
Evnti skrev (14 timer siden):

Det har  forundrer meg  hvorfor beredskapen, og Ukraina ikkje var bedre rustet med våpen "før" krigen brøt u

Det er fordi alle europeiske land, USA, Israel har nektet Ukraina ikke bare å sende gratis, men å kjøpe (!) avanserte våpen i frykt for å provosere nynazi-russland. 

Dessuten nektet USA å forsyne Ukraine med våpen helt tilbake i 2014-2015 av samme grunn. Det er viktig  å påminne at USA, russland, Storbritannia og Ukraina har signert Budapest-memmorandumet som ga sikkerhetsgarantier i bytte mot at Ukraina skulle gi fra seg atomvåpen. Hvor gode slike garantier, ser vi i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Her ser det ut som at nrk har gjort en stor feil angående deltakere i debatten og informasjonen de fikk på forhånd.  Det sverter partiet Rødt, og er dårlig gjort. Nrk burde få seg en skrape for dette, komme med beklagelse og invitere til ny debatt.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2023/01/18/195897779/bjornar-moxnes-r-kritiserer-nrk-etter-debatten-sending?_gl=1*dduuam*_ga*MTA3MjkxMzU5MC4xNjQ5MDY0MzA3*_ga_R9507ZYH5L*MTY3NDA0NTkzNi40NTcuMS4xNjc0MDQ4NDk1LjAuMC4w

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Evnti skrev (14 timer siden):

Det har  forundrer meg  hvorfor beredskapen, og Ukraina ikkje var bedre rustet med våpen "før" krigen brøt ut.

Fordi de hadde og har en masse oligarker. Disse oligarkene har forsynt seg med en masse av de pengene som skulle gått til forsvaret. Det samme er skjedd i Russland for øvrig. Putin trodde det bare var til å marsjere inn og ta Kyiv på noen dager. 😂 Men militæret hans var like dårlig som det ukrainske militæret.

Her er fra Ukrainsk tv:
(Skru på undertekst for engelsk oversettelse, hvis du ikke kan fransk da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (13 minutter siden):

Her ser det ut som at nrk har gjort en stor feil angående deltakere i debatten og informasjonen de fikk på forhånd.  Det sverter partiet Rødt, og er dårlig gjort. Nrk burde få seg en skrape for dette, komme med beklagelse og invitere til ny debatt.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2023/01/18/195897779/bjornar-moxnes-r-kritiserer-nrk-etter-debatten-sending?_gl=1*dduuam*_ga*MTA3MjkxMzU5MC4xNjQ5MDY0MzA3*_ga_R9507ZYH5L*MTY3NDA0NTkzNi40NTcuMS4xNjc0MDQ4NDk1LjAuMC4w

Er Rødt bare en person?

Skal en ikke kunne forholde seg til medlemmer av sentralstyret til et parti?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå enig med Rødt på akkurat dette. Jeg fatter ikke hvorfor ikke de kan snakke om å forhandle om fred. Neida, de skal ikke få holde på sånn så vi setter foten ned, sier dem. Men hallo... På bekostning av så mange?? 

Syns vi skal holde oss utenfor ja. Vi er naboer med Russland. De kommer alltid til å være der. Ingen vil klare å utslette dem, ikke engang Nato. Samarbeide, ikke sanksjonere. Hvor mange er det snakk om i Donbas og områdene? Og hvor mange av dem ønsker Russland til helvete? 

Er det ikke bedre med fred og heller la dem ha området ( folkene kan jo flytte vekk om de vil) enn å drepe hundretusenvis av uskyldige?? 

Jeez... 

Ukraina har jo kjempet og fyrt av mye militært mot Donbas siden 2014. Dette er ikke noe ny konflikt! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest someone_here
Perfume skrev (16 minutter siden):

... 

Ukraina har jo kjempet og fyrt av mye militært mot Donbas siden 2014. Dette er ikke noe ny konflikt! 

Hvor mange tsjetsjenere drepte russland under to kriger i Itsjkeria? 

Hvorfor skulle ikke Ukraina bombe sitt eget territorium for å få vekk russiske nynazister? 

https://www.google.com/amp/s/amp.ibtimes.co.uk/igor-strelkov-i-started-war-eastern-ukraine-1475982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (13 minutter siden):

Hvor mange tsjetsjenere drepte russland under to kriger i Itsjkeria? 

Hvorfor skulle ikke Ukraina bombe sitt eget territorium for å få vekk russiske nynazister? 

https://www.google.com/amp/s/amp.ibtimes.co.uk/igor-strelkov-i-started-war-eastern-ukraine-1475982

Fordi det koster mennesker livet. 

Hvis du slår ungen min ned... Og jeg forteller hele verden at du er forferdelig som slo den uskyldige ungen min . For så å slå din tilbake.. Er jeg bedre? Nei.

I min verden synker man ikke ned til andres lave nivå. Man hever seg over og prøver å være et bedre menneske. Ukraina er så korrupte( sikkert Russland også, sier ikke jeg er enig i krigen eller liker hva Russland gjør) men dette her syns jeg blir så dumt. 

Vi snakker om at vi ikke ønsker å være delaktig i krigen, Nato skal ikke være med... Men vi er det. Vi sender våpen og noen også styrker. Vi er med. Vi har blod på våre hender. Derfor mener jeg at vi ikke bør. Men det er min mening. 

Endret av Perfume
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (14 minutter siden):

Jeg er nå enig med Rødt på akkurat dette. Jeg fatter ikke hvorfor ikke de kan snakke om å forhandle om fred. Neida, de skal ikke få holde på sånn så vi setter foten ned, sier dem. Men hallo... På bekostning av så mange?? 

Syns vi skal holde oss utenfor ja. Vi er naboer med Russland. De kommer alltid til å være der. Ingen vil klare å utslette dem, ikke engang Nato. Samarbeide, ikke sanksjonere. Hvor mange er det snakk om i Donbas og områdene? Og hvor mange av dem ønsker Russland til helvete? 

Er det ikke bedre med fred og heller la dem ha området ( folkene kan jo flytte vekk om de vil) enn å drepe hundretusenvis av uskyldige?? 

Jeez... 

Hadde det ikke vært for vår hjelp så ville sivile blitt slaktet og massevoldtatt i mye større skala, er det slik du ønsker? Nå har det seg også slik at Donbas er en del av Ukraina, konflikten ble startet av Russland og hadde vi gitt Ukraina våpenhjelp i 2014 så ville denne invasjonen mest sannsynlig aldri skjedd.

Skal vi bare la Russland ta områdene? Så om 2 år så skal vi la de ta 15 nye prosent av Ukraina, så 15 til om 5 år, skal vi gi de Moldova på kjøpet kanskje? Finland? Sverige? Georgia?

Tror du seriøst det er første gang Russland gjør dette? Vi snakker om ett land som siden 1900 har angrepet nesten alle sine naboland.

De fleste oppegående mennesker forstår at det ikke går ann å forhandle med ett land som Russland. Jeg og de fleste andre har null interesse av å bli en del av ett land hvor over 20% av befolkningen fortsatt driter i ett hull i hagen.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier at om 2 år tar de mer? Gi meg en kilde på at Putin har sagt han ønsker å erobre mer? 

Det er hva folk sier for å få støtte. Jeg har ikke sett bevis for at dette er sannsynlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest someone_here
Perfume skrev (2 minutter siden):

Hvem sier at om 2 år tar de mer? Gi meg en kilde på at Putin har sagt han ønsker å erobre mer? 

Det er hva folk sier for å få støtte. Jeg har ikke sett bevis for at dette er sannsynlig. 

Før 24. februar sa putin at det blir ingen krig. Så når han sier at han ikke vil erobre mer, så mener han det stikk motsatte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (12 minutter siden):

Georgia, blant annet. Russland har okkupert Sør-Ossetia i en årrekke, der russerne snik-okkuperer stadig større arealer i Georgia etter at krigen i Ukraina startet fordi verdens fokus er på Ukraina. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest someone_here
Perfume skrev (10 minutter siden):

Fordi det koster mennesker livet. 

Hvis det koster mennesker livet, så kan putin trekke sine styrker tilbake til russland. 

Perfume skrev (11 minutter siden):

Hvis du slår ungen min ned... Og jeg forteller hele verden at du er forferdelig som slo den uskyldige ungen min . For så å slå din tilbake.. Er jeg bedre? Nei.

Jeg forventer at Ukraina skal sette i gang sin egen wrath of god. Russlands nynazisme har vokst for langt. Ukrainere vil sikkert ta hevn og gjerne dypt inn i nynazistisk russland. Anbefaler deg å lese hva skjedde da journalister ringte til de som bombet Dnipro: https://news.yahoo.com/journalists-speak-russian-servicemen-involved-111900421.html?guccounter=1

Perfume skrev (22 minutter siden):

I min verden synker man ikke ned til andres lave nivå. Man hever seg over og prøver å være et bedre menneske.

Man blir ikke et bedre menneske når man blir torturert, plyndret, voldtatt og drept for å være ukrainer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Perfume skrev (20 minutter siden):

Så du tror at Putin sier hva han skal erobre? Du fikk med deg at Putin sa at han IKKE skulle invadere Ukraina før han gjorde akkurat det? Eller er du en av dem som forutså invasjonen av Ukraina og derfor skal vi stole på deg når du sier at Putin ikke kommer til å ta noen flere?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (16 timer siden):

jeg er ikke enig i denne krigen, men er heller ikke enig i hvordan dette har blitt til en forlenget krig som bare tar flere å flere liv.

Dette er Russland sin feil, ikke vesten som hjelper Ukraina å forsvare seg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Adobyen said:

Her mener jeg Rødt har seg selv å takke. NRK ville ha med noen som sto for partiets offisielle politikk, og da nytter det ikke med Moxnes eller Kristjansson. På den annen side vil dette sette fart på debatten i Rødt, og partiet vil helt sikkert endre standpunkt. Det er da også på tide.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Pawn Hearts skrev (1 time siden):

Her mener jeg Rødt har seg selv å takke. NRK ville ha med noen som sto for partiets offisielle politikk, og da nytter det ikke med Moxnes eller Kristjansson. På den annen side vil dette sette fart på debatten i Rødt, og partiet vil helt sikkert endre standpunkt. Det er da også på tide.

Jeg vet ikke.. det kommer vel frem noe mer om det etterhvert.  Rødt er ikke mitt parti heller, men jeg vet at media har stor makt, kanskje spesielt nrk. 
Nå har jeg også sett Dagsnytt18 i dag, og det kommer frem at partiet er i ferd med å endre syn i utenrikspolitikken og forsvar/nato-spørsmålet. 

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...