Gå til innhold

SÅ lei av klaging fra de som aldri bidrar!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke hvilken kultur du er fra, men på fotballaget her er det kun de to parene med ikke-etnisk norske foreldrene som aldri stiller opp på noe som helst. Gidder ikke se kamper, deltar ikke på dugnader, selger ingen ting til inntekt for laget, gir ikke beskjed om de kommer eller ikke, betaler ikke medlemskontingent, bidrar ikke på kjøring osv. Mens alle vi fra «gjerrig landet» passer på at disse to barna har noen å sitte på med, kjører de hjem fra trening, låner ut hansker og luer, og bidrar ekstra på dugnad og gjør det vi kan for at de skal være inkludert selv om foreldrene ikke stiller opp. 

Anonymkode: 58c1b...b7d

Jeg nekter også å delta på salgsdugnad, men jeg betaler det som laget hadde sittet igjen med (altså, lagets egen fortjeneste). For øvrig er det stor forskjell på hvilken kultur man kommer fra. Jeg kommer fra Latin-Amerika. 

Anonymkode: 82bb3...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å stille til dugnad flere ganger i året, er ikke så innmari gøy så det gjør noe! Å være sosial med mennesker du ikke kjenner, mennesker som er mer sammensveiset, ikke inkludere når man kommer inn som ny.. nei, altså det er noe ordentlig herk! Der er jeg mer jeg betaler gjerne inn en sum for å slippe. Dog jeg stiller opp å kjører, henter, heier og er med på kamper når ungene har hatt dette. Men å stille opp som vakt, eller stå i kiosken- et stort NEI, takk. 

Jeg skjønner TS sin side, men jeg er uenig at en skal bli ekskludert å må ta bussen. Hvor vanskelig er det å ta med seg den ene jenta i bilen sin lissom. Det er ikke moren det går utover i dette tilfellet, det er barnet. TS, dere som voksne BURDE jo vite bedre enn ekskludering? Dere viser jo bare for deres barn at DETTE er helt GREIT. Men det er jo klart: det er jo ikke rart at mobbing fremdeles eksisterer når vi som voksne er de som ekskluderer. 🤷🏼‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vet ikke hvilken kultur du er fra, men på fotballaget her er det kun de to parene med ikke-etnisk norske foreldrene som aldri stiller opp på noe som helst. Gidder ikke se kamper, deltar ikke på dugnader, selger ingen ting til inntekt for laget, gir ikke beskjed om de kommer eller ikke, betaler ikke medlemskontingent, bidrar ikke på kjøring osv. Mens alle vi fra «gjerrig landet» passer på at disse to barna har noen å sitte på med, kjører de hjem fra trening, låner ut hansker og luer, og bidrar ekstra på dugnad og gjør det vi kan for at de skal være inkludert selv om foreldrene ikke stiller opp. 

Og det er jo supert hvis dere er mange og det kun gjelder to. I mange klubber i Oslo øst er det nå flertallet som ikke kan betale, og ikke vil bidra. Snakkes etter noen år i en sånn situasjon! 

Anonymkode: 0ba0a...573

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Milea8 skrev (7 timer siden):

Å stille til dugnad flere ganger i året, er ikke så innmari gøy så det gjør noe! Å være sosial med mennesker du ikke kjenner, mennesker som er mer sammensveiset, ikke inkludere når man kommer inn som ny.. nei, altså det er noe ordentlig herk! Der er jeg mer jeg betaler gjerne inn en sum for å slippe. Dog jeg stiller opp å kjører, henter, heier og er med på kamper når ungene har hatt dette. Men å stille opp som vakt, eller stå i kiosken- et stort NEI, takk. 

Jeg skjønner TS sin side, men jeg er uenig at en skal bli ekskludert å må ta bussen. Hvor vanskelig er det å ta med seg den ene jenta i bilen sin lissom. Det er ikke moren det går utover i dette tilfellet, det er barnet. TS, dere som voksne BURDE jo vite bedre enn ekskludering? Dere viser jo bare for deres barn at DETTE er helt GREIT. Men det er jo klart: det er jo ikke rart at mobbing fremdeles eksisterer når vi som voksne er de som ekskluderer. 🤷🏼‍♀️

Hvem skal stille som vakt eller i kiosken for deg da tenker du? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere dugnads mennesker som syntes det er så kjempegøy- og er super sosiale! Jeg tar min bit av oppgaver og stiller opp, men jeg tenker også at klubben for stille med folk. At laget som ikke har trening den dagen kan stille opp. Det finnes eldre ungdommer som trener, de kan fint brukes til f.eks. kioskvakt. 

Endret av Milea8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Alternativt kan jo de få barna med foreldre som bidrar, bytte til en klubb hvor samtlige har likt syn på dugnad, forventninger og idrettsglede for store og små.

Anonymkode: 2d516...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 19.37):

Jeg skjønner at folk vil finne roen mer etter pandemien altså, men nå er jeg så drittlei av foreldre som vil ha barna sine med på alt mulig, men som ikke deltar overhodet. 

Ei mor presterte å skrive et skikkelig klageinnlegg på Facebook om manglende samhold i klassen uten å noensinne ha løftet en finger selv. I tillegg vil hun at idretten skal være gratis, men hun vil aldri bidra noe selv. Da vi informerte om at det var hennes tur til å selge billetter (håndball) dukket hun bare ikke opp. Heller ikke på dugnad, cup eller annet. 
Og hun klager noe helt vilt på småting. 

Nå har vi tatt henne ut av kjørelisten, da hun 7 av 10 ganger ikke kunne stille. Datteren må ta bussen til hun faktisk skjerper seg og stiller som oss andre. Dette etter ‘trusler’ om at det ville skje hvis hun ikke skjerpet seg. Hun ble rasende, men nå er vi drittlei. Skal hun inn igjen på listen må hun ta igjen noe av det tapte. 

Nei, hun er ikke fattig eller syk og har i tillegg null selvinnsikt. 

Snu det litt rundt:

Hva lærer du ditt barn? Her støtter vi hverandre, her er alle like viktige? Eller "Ida" får klare seg selv siden hun har en så umoden mor?

Det finnes mange Ida-er der ute, ikke vær blant dem som gjør oppveksten hennes enda kjipere? Får vondt av å tenke på at hun må ta bussen om mange av dere foreldre har plass.

Husker så godt et barn utsatt for omsorgssvikt fortelle om hvordan voksen etter voksen kommenterte at han ikke hadde lue midt på vinteren. "Må få på deg ei lue" osv. Men som hun sa, -jeg hadde ingen lue hjemme og mor ordnet ikke slikt for meg. Jeg skulle så gjerne ønske at en av de voksne hadde sett meg og gitt meg en lue.

Anonymkode: 579d5...239

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Milea8 skrev (22 minutter siden):

Dere dugnads mennesker som syntes det er så kjempegøy- og er super sosiale! Jeg tar min bit av oppgaver og stiller opp, men jeg tenker også at klubben for stille med folk. At laget som ikke har trening den dagen kan stille opp. Det finnes eldre ungdommer som trener, de kan fint brukes til f.eks. kioskvakt. 

Klubben er medlemmene i lag, dvs for barna foreldrene. Klubben stiller med folk- ja det er de som av lagledere er bedt om å stille. 

Eldre ungdom har ofte allerede jobber i klubben som trenere for yngre eller dommere, de gjør allerede en innsats. Eldre trener ofte mer og senere på kvelden. Min 17-åring kan ikke ta kioskvakter. Hjemme fra skole 1715 tre dager pr uke ogtrening 20.00 tre dager pr uke, må spise og øve til orøver også. 

Anonymkode: eb758...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milea8 skrev (1 time siden):

Det er vel mange forskjellige måter klubber driftes, men svarer her for vår lokale klubb:

Dere dugnads mennesker som syntes det er så kjempegøy- og er super sosiale!
- Om disse menneskene faktisk finnes, så er det ihvertfall ikke mange av dem. Ja, jeg synes det kan være hyggelig å stå i kiosken, og jeg gjør det med et smil fordi det trengs - men det finnes en million ting jeg heller vil gjøre. Ønsker virkelig ikke å ta vakter hver uke. Tror flertallet tenker som meg der. Hvis dere faktisk har mange mennesker som oppriktig ønsker å bruke tiden sin på å dekke opp alle andres vakter, så er klubben deres ekstremt heldige! 

Tenker også at klubben for stille med folk.
- Hvem tror du "klubben" er? Hos oss er det snakk om èn fast ansatt (som selvsagt ikke kan gjøre all dugnad alene), resterende er frivillige ubetalte foreldre. Som stiller opp timesvis hver uke for å kunne gi bla. ditt barn et tilbud. Mener du at disse frivillge burde legge ned enda flere timer?

At laget som ikke har trening den dagen kan stille opp.
Dette kan man jo i teorien gjøre, men om andre stiller opp for ditt lag, så må jo du stille opp for deres lag. Så da må du likevel ta vakter, bare en annen dag. 

Det finnes eldre ungdommer som trener, de kan fint brukes til f.eks. kioskvakt.
- Tenker du at disse ungdommene skal lønnes? For det vil jo spise en veldig stor del av fortjenesten som er hele poenget med dugnad. Eller mener du at ungdommene skal jobbe gratis, når du selv ikke gidder å gjøre det for ditt barn? Hvorfor er denne oppgav så mye værre for deg enn for en ungdom?

Kort oppsummer: Hvis det skal være noe aktivitetstilbud, så er man helt avhengig av at folk bidrar på små og store oppgaver - med mindre man driver klubben profesjonelt, og priser tilbudet så høyt at man har råd til å dekke inn alt av profesjonelle. Men tviler på at det blir mange medlemmer i en slik klubb. 

Skjerp deg, putt på et smil, ta ansvar og bidra. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Milea8 skrev (12 timer siden):

lol? snakk om å gjøre det lett for seg selv. vil slippe å gjøre det kjipe, samtidig som at du vil ha muligheten til å moralisere :P hvem liker vel å stå i en kiosk ... du burde heller tenke at de er flinke som ser ut som at de liker å stå i kiosk. 

Anonymkode: 90894...5ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan jo de få barna med foreldre som bidrar, bytte til en klubb hvor samtlige har likt syn på dugnad, forventninger og idrettsglede for store og små.

Anonymkode: 2d516...d49

Da blir det trange tider for de andre altså. 
Ser jo at dette skjer i USA og UK der private og dyre tilbud tar over. Ikke en utvikling vi ønsker i Norge vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så inderlig glad at vi byttet til en klubb med engasjerte foreldre. Gjør livet vårt lettere og de sure og late foreldrene i den gamle klubben sitter igjen med nedlagte lag. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu det litt rundt:

Hva lærer du ditt barn? Her støtter vi hverandre, her er alle like viktige? Eller "Ida" får klare seg selv siden hun har en så umoden mor?

Det finnes mange Ida-er der ute, ikke vær blant dem som gjør oppveksten hennes enda kjipere? Får vondt av å tenke på at hun må ta bussen om mange av dere foreldre har plass.

Husker så godt et barn utsatt for omsorgssvikt fortelle om hvordan voksen etter voksen kommenterte at han ikke hadde lue midt på vinteren. "Må få på deg ei lue" osv. Men som hun sa, -jeg hadde ingen lue hjemme og mor ordnet ikke slikt for meg. Jeg skulle så gjerne ønske at en av de voksne hadde sett meg og gitt meg en lue.

Anonymkode: 579d5...239

Det er veldig mye enklere å gi barn en lue enn å overta et helt foreldreskap. Særlig når de velger egen trening fremfor å støtte eget barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og det er jo supert hvis dere er mange og det kun gjelder to. I mange klubber i Oslo øst er det nå flertallet som ikke kan betale, og ikke vil bidra. Snakkes etter noen år i en sånn situasjon! 

Absolutt! Vi er veldig heldige, og vet mange har det mye verre. Her er 15 av 17 foreldrepar engasjerte og stiller opp på det som forventes. Sikkert ikke med glede, men utad er de blide og postitive. Reagerte bare på måten Norge ble omtalt som «gjerrigland», og at ingen gidder å bidra i dette landet. Mitt inntrykk er at de fleste bidrar ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...