Gå til innhold

SÅ lei av klaging fra de som aldri bidrar!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 15.59):

De sliter ikke med engasjement. Alt har steget i pris, men stipend og lån er de samme. De må rett og slett bruk all ledig tid på å lese og jobbe. 

Anonymkode: f7deb...a75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå handler dette ikke om å ta buss istedenfor bil, men om at man lar et barn stå igjen alene. Det er et barn som tidligere har fått sittet på med de andre, reise sammen med de andre jentene på laget sitt, som plutselig ikke får lov lengre. Hvordan tror du ikke det føles for henne?

Hvis hun er normalt oppegående? Føkkings flaut at hun alltid får skyss av andres foreldre, mens hennes egen mor aldri bidrar. Ellers, hvis hun har arvet snylter-genet til moren... tja, nevermind. 

Anonymkode: 4239d...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Nå er det snart 2 år siden denne tråden ble publisert. I det siste innlegget sto endelig forelderen i kiosken å solgte vafler og hadde sagt ja til å være med på en kjøreliste. Kan vi få en oppdatering? 

Anonymkode: 2d516...d49

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 21.29):

Ja, vi er nok strenge og det går utover datteren. Samtidig må jeg si at vi virkelig har prøvd å formidle alvoret i dette. 
Ved å bare la det fortsette ville hun garantert bare fortsatt. Dere som er kritiske kan jo prøve å stå i situasjonen selv et par år. 

Vi har også prøvd med en kostnad per tur og så dele på alle de som har barn i bilen. Det syntes hun var firkantet. 

Ts.

Anonymkode: 0ba0a...573

Så hva gjør dere neste gang hvis det viser seg at datteren nå uteblir helt? Kjører dere sammen greie hvis det skjer?

Jeg synes dette er ganske drøyt. Dette er ikke en taktikk som funker på å få en dårlig forelder til å bli god. Det er åpenbart en case for dps eller barnevern. Her er det noe som ikke er helt bra.

Anonymkode: 0abfe...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 22.15):

Hvis hun er normalt oppegående? Føkkings flaut at hun alltid får skyss av andres foreldre, mens hennes egen mor aldri bidrar. Ellers, hvis hun har arvet snylter-genet til moren... tja, nevermind. 

Anonymkode: 4239d...f26

Ååh ja, den skammen kan sitte ganske hardt i, så hardt at det kan ta livet av jenta. 

jeg er et barn av en sånn mor. Det var kjempeflaut… og jeg skammer meg. 

ikke at det hjalp noe da….

Anonymkode: 35efd...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 19.37):

Jeg skjønner at folk vil finne roen mer etter pandemien altså, men nå er jeg så drittlei av foreldre som vil ha barna sine med på alt mulig, men som ikke deltar overhodet. 

Ei mor presterte å skrive et skikkelig klageinnlegg på Facebook om manglende samhold i klassen uten å noensinne ha løftet en finger selv. I tillegg vil hun at idretten skal være gratis, men hun vil aldri bidra noe selv. Da vi informerte om at det var hennes tur til å selge billetter (håndball) dukket hun bare ikke opp. Heller ikke på dugnad, cup eller annet. 
Og hun klager noe helt vilt på småting. 

Nå har vi tatt henne ut av kjørelisten, da hun 7 av 10 ganger ikke kunne stille. Datteren må ta bussen til hun faktisk skjerper seg og stiller som oss andre. Dette etter ‘trusler’ om at det ville skje hvis hun ikke skjerpet seg. Hun ble rasende, men nå er vi drittlei. Skal hun inn igjen på listen må hun ta igjen noe av det tapte. 

Nei, hun er ikke fattig eller syk og har i tillegg null selvinnsikt. 

Dere viser tydelig både for denne moren og datteren, at de er utenfor pga moren sin oppførsel. Greit nok, men det vil smitte over på barna deres - barn er observante og lojale. Om en stund er problemet løst for da har barna deres støtt ut den stakkars jenta i 6.klasse. Og da orker hun ikke trene mer. Gratulerer dere vant.

Anonymkode: 48ccb...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 19.37):

Jeg skjønner at folk vil finne roen mer etter pandemien altså, men nå er jeg så drittlei av foreldre som vil ha barna sine med på alt mulig, men som ikke deltar overhodet. 

Ei mor presterte å skrive et skikkelig klageinnlegg på Facebook om manglende samhold i klassen uten å noensinne ha løftet en finger selv. I tillegg vil hun at idretten skal være gratis, men hun vil aldri bidra noe selv. Da vi informerte om at det var hennes tur til å selge billetter (håndball) dukket hun bare ikke opp. Heller ikke på dugnad, cup eller annet. 
Og hun klager noe helt vilt på småting. 

Nå har vi tatt henne ut av kjørelisten, da hun 7 av 10 ganger ikke kunne stille. Datteren må ta bussen til hun faktisk skjerper seg og stiller som oss andre. Dette etter ‘trusler’ om at det ville skje hvis hun ikke skjerpet seg. Hun ble rasende, men nå er vi drittlei. Skal hun inn igjen på listen må hun ta igjen noe av det tapte. 

Nei, hun er ikke fattig eller syk og har i tillegg null selvinnsikt. 

De som klager mest er de som ofte bidrar minst. Merkelig nok. 

Jeg får vondt av dattera her jeg da, som på sett og vis blir satt i klemma.

Min mor kjørte ikke min,  far pendlet og stilte uansett ikke opp på ting. Så jeg fikk mye pes for st de ikke stilte opp. Hjemme var det ikke så hyggelig heller, siden far drakk,  så jeg syklet oppi en mil til trening.  Men ikke altid  voksne ville ta meg med på kamp langt unna. Så jeg vil oppfordre til å tenke dere litt om før det går ut over jenta 

Anonymkode: 0a4ea...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De som klager mest er de som ofte bidrar minst. Merkelig nok. 

Jeg får vondt av dattera her jeg da, som på sett og vis blir satt i klemma.

Min mor kjørte ikke min,  far pendlet og stilte uansett ikke opp på ting. Så jeg fikk mye pes for st de ikke stilte opp. Hjemme var det ikke så hyggelig heller, siden far drakk,  så jeg syklet oppi en mil til trening.  Men ikke altid  voksne ville ta meg med på kamp langt unna. Så jeg vil oppfordre til å tenke dere litt om før det går ut over jenta 

Anonymkode: 0a4ea...513

Det er over 2 år siden tråden.

Men her var de mer opptatt av å skrive side opp og ned om mora enn å hjelpe jenta. Forakten var utgangspunktet - at dette var en metode som kunne "hjelpe jenta" kom etterpå og var bare et vikarierende motiv. Helt åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 22.04):

Det er jo veldig kjedelig, men vi har minst like mye å gjøre vi andre. Hun her gidder bare ikke og jeg gidder ikke å dekke opp for henne lenger. 

ts. 

Men hver så snill å ta med dere barnet , stakkars 😔

Anonymkode: d0073...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hver så snill å ta med dere barnet , stakkars 😔

Jeg er i grunn enig med deg, men hvem sitt ansvar skal det være? Si det er 3 treninger i uka pluss kamp i sesong. Så kommer kamper og cuper i tillegg. Skal ansvaret legges på en bestemt person eller må det organiseres kjøreliste for dette barnet?

For de fleste foreldre som har barn i idretten er dette en kjent problemstilling vil jeg tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er i grunn enig med deg, men hvem sitt ansvar skal det være? Si det er 3 treninger i uka pluss kamp i sesong. Så kommer kamper og cuper i tillegg. Skal ansvaret legges på en bestemt person eller må det organiseres kjøreliste for dette barnet?

For de fleste foreldre som har barn i idretten er dette en kjent problemstilling vil jeg tro.

Rullering, evnt. den som bor nærmest. Vil ingen? Den som er snillest. Det er de som tar det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rullering, evnt. den som bor nærmest. Vil ingen? Den som er snillest. Det er de som tar det uansett.

Først, jeg mener godt med det jeg skal skrive nå, men det kan oppfattes vanskelig. Det er ikke min intensjon. Som du sier, de snille kanskje? Men hva om de snille har andre planer en dag før eller etter trening? Er det da den snille sitt ansvar at Barnet ikke kom seg på trening?

Spørsmålet mitt er vel egentlig hvem som har ansvar for organiseringen rundt dette barnet. Det vil jo bli ganske mye ekstraarbeid gjennom uken. For mange i vår idrett kan det være vanskelig å få de til å bidra lagt over hva som forventes av dem hvis de ikke får tilbud om noe tilbake, omså bare en eneste gang. De fleste familier velger å prioritere ungene og idretten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Først, jeg mener godt med det jeg skal skrive nå, men det kan oppfattes vanskelig. Det er ikke min intensjon. Som du sier, de snille kanskje? Men hva om de snille har andre planer en dag før eller etter trening? Er det da den snille sitt ansvar at Barnet ikke kom seg på trening?

Spørsmålet mitt er vel egentlig hvem som har ansvar for organiseringen rundt dette barnet. Det vil jo bli ganske mye ekstraarbeid gjennom uken. For mange i vår idrett kan det være vanskelig å få de til å bidra lagt over hva som forventes av dem hvis de ikke får tilbud om noe tilbake, omså bare en eneste gang. De fleste familier velger å prioritere ungene og idretten.

Jeg vil tro det finnes 2-3 bra foreldre som synes inkludering vil være strengt nødvendig i sånne tilfeller. Tror ikke det er 1. Selvfølgelig skal man kunne ha planer. Da kan man ikke den dagen, fair det, tenker jeg, også selv ikke andre kan. Jeg vet ikke om jeg mener "ansvar" er det riktige ordet her, i og med at det åpenbart er mors. Men noen må forbarme seg, ellers synes jeg ikke noe om samfunnet vårt. Å "kaste ansvar frem og tilbake" over hodet på en uskyldig, synes jeg er forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 20.04):

Kjører dere andre, mens dere lar dette stakkars barnet ta bussen alene? Pga moren er håpløs? Det kan jo være at datteren syns morens oppførsel er ille nok. Håper jeg misforsto innlegget. Hvor gammel er dette barnet? 

Det vil alltid være noen som stiller mer opp enn andre, men jeg klarer altså ikke å se for meg at vi skulle sendt en av lagvenninnene til min datter med bussen til kamp. Høres grusomt ut.

Anonymkode: 9db1a...122

AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 20.15):

Herregud så dere lar det gå utover et uskyldig barn? Det kunne aldri falt meg inn

Anonymkode: e5308...622

AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 20.27):

Så barnet må ta støyten for at mor ikke stiller opp? 😕

Anonymkode: a8b65...28f

selvfølgelig.

si at dette ene barnet gjør at en ekstra bil må inn. dvs. at f. eks jeg måtte kjøre en ekstra tur for at hennes barn skulle vert med. Om de var ni jenter.. plass til 8 i to biler.  Det hadde gått greit en eller to ganger, men så blir faktisk folk lei og må gi konsekvenser. Og da er det ett selvfølge at det er hennes barn det går ut over.

Evt. avlyse for alle, men det er jo skikkelig urettferdig

Anonymkode: dcfc9...016

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er priviligert. Vi er to friske foreldre, vi tjener godt og har nokså fleksible jobber. 

Og vi bidrar mye til idrett etc. Det skulle bare mangle. 

Og ja, vi drar lasset for noen foreldre som ikke bidrar. Jeg er ikke så glad i dette ordet, men mange av dem er ressurssvake. Ikke nødvendigvis at de mangler penger, men de enten klarer ikke eller makter ikke å bidra inn til storsamfunnet. 

Det er selvfølgelig irriterende med folk som snylter, men dette er også deres eget tap. Og hvis man kan unngå arvesynd ved å gjøre deres barn til sosiale tapere som heller ikke lærer å bidra, så er det verdt strevet. 

Vi har en nabounge med på "alt". Han kommer til å takke oss som voksen

Anonymkode: 2d7b4...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er et felles ansvar, hvor alle som har ressurser må bidra. Sånn er jo samfunnet bygget opp ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 21.29):

Ja, vi er nok strenge og det går utover datteren. Samtidig må jeg si at vi virkelig har prøvd å formidle alvoret i dette. 
Ved å bare la det fortsette ville hun garantert bare fortsatt. Dere som er kritiske kan jo prøve å stå i situasjonen selv et par år. 

Vi har også prøvd med en kostnad per tur og så dele på alle de som har barn i bilen. Det syntes hun var firkantet. 

Ts.

Hva sier lagvenninnene om at hun må ta bussen alene? Synes de det er fint, eller vil det bli grobunn for mobbing? Jeg har nesten alltid med meg et ekstra barn i bilen når vi skal på stevner, og vi reiser mye (Finnmark, så lange avstander). Det hadde aldri tatt meg inn å ta betalt for å ta med dette barnet. Jeg skal jo den veien uansett, så for meg medfører det ikke noen ekstra kostnad å ha 5 stk i bilen i stedet for 4. Min datter har ofte venninner på overnatting, og de får selvfølgelig middag og kvelds. Men så er jeg fra en annen kultur, og ikke fra dette gjerriglandet her. Beklager krass språk, men at ingen kan hjelpe til gratis i dette landet, er faktisk utrolig. 

Anonymkode: 82bb3...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 22.23):

Klubben har nå i dag sagt at hun må betale for de gangene hun ikke kommer på avtalte oppgaver. Veldig glad for det. Det blir del av det å være med i fellesskapet i klubben rett og slett. 

Man blir jo gretten når du vekkes kl.09 en søndag fordi du nok en gang må trå til for ei som har vondt i viljen. 

ts. 

De fleste oppegående mennesker er oppe klokka 9 på en søndag, i hvert fall når man har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 7.09):

Så deilig da! Du er lett å utnytte.

alle andre rundt kan bare gi faen de da og dytte all jobb over på deg. Det får jo ikke konsekvenser uansett. 
Herlig! Trenger ikke mer enn en eller to sånne som deg så kan resten av oss ligge hjemme og slappe av mens du tar alle dugnader. 😀

Anonymkode: e94ab...f41

Jeg personlig vil heller være den som stiller opp og den som blir utnyttet, enn å være kald. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at ved å sette « hardt mot hardt» så slutter de. Konsekvensen er at det med stor sannsynlighet går dårlig med denne jenta. Hun blir som sin mor evt føler seg utstøtt( og kanskje sviktet av sin mor) og får psykiske sår som preger henne resten av livet. Er det verdt det?

Alternativet er at alle «de ressurssterke» tenker at dette skal vi få til ved at vi deler på det, det er en ( evt to) jenter det gjelder, for jentas skyld tar vi henne med. 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...