Gå til innhold

Hvor mye trening bør jeg satse på

rampeguri

Anbefalte innlegg

Nærmer meg 50 og de siste par årene har jeg virkelig innsett at trening har positiv innvirkning på min psyke. Har ikke klart å  sette treningen i system men nå er planen å få til det. Er medlem på senter og som kardio tenker jeg spinning som utgangspunkt.

Mn hvor mye kardio og hvor mye styrke bør jeg legge opp til i løpet av ei uke? Og hvordan bør jeg legge opp styrketrening? Er ufør så har god tid til å trene (det er på grunn av psyken jeg er ufør så sånn sett ingen fysiske hensyn å ta).

Liker best trening hvor jeg kan ta meg skikkelig ut. Planen er å ta kontakt med pt og få hjelp til øvelser men vil gjøre meg litt kjent på senteret først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde gjøre mye av det du liker tenker jeg. Du kan få fremgang på styrketrening av to økter per uke, og det går jo an å være lenger på senteret for å kjøre litt kondisjon etter styrkeøktene også.

Det er viktig å ikke gå for hardt ut, ei heller sette mål som blir vanskelig å etterleve.

Jeg hadde satt meg som mål å trene styrke på hele kroppen minst to ganger per uke. Jeg hadde testet litt forskjellige øvelser og valgt meg ut én øvelse per muskelgruppe for hver av de øktene. Altså en draøvelse, en dytteøvelse, en dytte med bein øvelse som knebøy/utfall/beinpress og en dra med bein øvelse som hamstringcurl/strakmark/rygghev.

Jeg hadde gjort 4 sett og tatt 6 - 10 repetisjoner per øvelse. Et par minutter pause mellom. Etter hvert som teknikken begynner å sitte kan du tenke at du skal løfte så tungt at du tror du klarer bare 1 - 2 repetisjoner ekstra. Føler du at du klarer mer enn dette når du tar 10 stk så øker du vekta 😊

På spinning hadde jeg bare gjort akkurat det jeg vil, så lenge total økttid inkludert oppvarming er rundt 40 minutter eller mer. Det er en god økt for mosjonisten. To, tre eller fire ganger per uke. Og du kan gjerne trene styrke mer enn to ganger per uke også. Det er ikke så mange regler, spesielt ikke om du hovedsakelig gjør det for psyken.

Når det blir lysere og varmere ute hadde jeg absolutt tatt turen oftere ut i skog og mark da det har en definitiv positiv effekt på psyken 😊

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 minutt siden):

Du burde gjøre mye av det du liker tenker jeg. Du kan få fremgang på styrketrening av to økter per uke, og det går jo an å være lenger på senteret for å kjøre litt kondisjon etter styrkeøktene også.

Det er viktig å ikke gå for hardt ut, ei heller sette mål som blir vanskelig å etterleve.

Jeg hadde satt meg som mål å trene styrke på hele kroppen minst to ganger per uke. Jeg hadde testet litt forskjellige øvelser og valgt meg ut én øvelse per muskelgruppe for hver av de øktene. Altså en draøvelse, en dytteøvelse, en dytte med bein øvelse som knebøy/utfall/beinpress og en dra med bein øvelse som hamstringcurl/strakmark/rygghev.

Jeg hadde gjort 4 sett og tatt 6 - 10 repetisjoner per øvelse. Et par minutter pause mellom. Etter hvert som teknikken begynner å sitte kan du tenke at du skal løfte så tungt at du tror du klarer bare 1 - 2 repetisjoner ekstra. Føler du at du klarer mer enn dette når du tar 10 stk så øker du vekta 😊

På spinning hadde jeg bare gjort akkurat det jeg vil, så lenge total økttid inkludert oppvarming er rundt 40 minutter eller mer. Det er en god økt for mosjonisten. To, tre eller fire ganger per uke. Og du kan gjerne trene styrke mer enn to ganger per uke også. Det er ikke så mange regler, spesielt ikke om du hovedsakelig gjør det for psyken.

Når det blir lysere og varmere ute hadde jeg absolutt tatt turen oftere ut i skog og mark da det har en definitiv positiv effekt på psyken 😊

Dette 👆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (12 timer siden):

Takk for svar 🙂Har ikke bindingstid på senteret fordi jeg kommer til å bruke skauen rett utenfor døra på sommeren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å gå i gang, og se hvordan det går? 

Anonymkode: 246bb...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...