AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Del Skrevet 16. januar 2023 Jeg liker å se på bilder fra langt tilbake i tid. En ting som har overrasket meg litt er hvor velstelte de fleste var på håret på den tiden. Og nei da tenker jeg ikke kun på bilder av overklasse hvor de stilte nyvaskede og pynta. Men arbeidsfolk og mennesker avbildet i dagligdagse settinger. Håret deres ser nyvasked og fluffy ut. Greit det er svart hvitt bilder men det er lett å gjennomskue fett hår selv om det er svart hvitt. Er det rett og slett fordi de ikke vasket seg ofte i gamle dager? Eller hva var hemmeligheten? Jeg har selv lange opphold til fjells og på tur hvor jeg ikke vasker håret, og når jeg endelig får tilgang på speil og mulighet for dusj ser håret mitt ut som om noen har helt ei flaske matolje over det. Anonymkode: 101d1...6a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Del Skrevet 16. januar 2023 Brukte vel mindre av alskens rare og unødvendige produkter, og vasket ikke håret daglig Anonymkode: aec34...ae1 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Del Skrevet 16. januar 2023 Vasker du håret sjeldnere så tar det etterhvert lengre tid før det blir fett. Anonymkode: a3a27...0f9 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Del Skrevet 16. januar 2023 Jeg vasker håret en gang hver 14 dag, i kaldt vann ig mild shampoo. Aldri hatt fett hår 🙂 Anonymkode: 08c86...6fa 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 16. januar 2023 #5 Del Skrevet 16. januar 2023 Å, nå dukket det opp noen minner fra ungdomstiden. Fett hår og mange kviser, men husker ikke hvor ofte jeg vasket håret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #6 Del Skrevet 16. januar 2023 Jeg vasker håret hver tredje til femte dag. Det ser faktisk mer tørt ut etter 4-5 dager. Anonymkode: 5b7eb...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Del Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg liker å se på bilder fra langt tilbake i tid. En ting som har overrasket meg litt er hvor velstelte de fleste var på håret på den tiden. Og nei da tenker jeg ikke kun på bilder av overklasse hvor de stilte nyvaskede og pynta. Men arbeidsfolk og mennesker avbildet i dagligdagse settinger. Håret deres ser nyvasked og fluffy ut. Greit det er svart hvitt bilder men det er lett å gjennomskue fett hår selv om det er svart hvitt. Er det rett og slett fordi de ikke vasket seg ofte i gamle dager? Eller hva var hemmeligheten? Jeg har selv lange opphold til fjells og på tur hvor jeg ikke vasker håret, og når jeg endelig får tilgang på speil og mulighet for dusj ser håret mitt ut som om noen har helt ei flaske matolje over det. Anonymkode: 101d1...6a2 Når er «langt tilbake i tid»? Mange av arbeidsfolket før i tiden hadde håret (stramt) satt opp, eller brukte skaut for å beskytte det når de arbeidet med skitne ting. Tror jeg har tilgode å se voksne arbeidsfolk med lange løse lokker på bilder fra gamledager (altså helt opp til <1940). Anonymkode: d699c...084 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #8 Del Skrevet 16. januar 2023 Vet ikke helt hva du mener med gamledager, men i noen perioder brukte de jo veldig mye pudder i håret. Altså deres versjon av tørrsjampoo 😅 Rike folk brukte også parykker. Anonymkode: 4907f...090 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #9 Del Skrevet 16. januar 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vasker håret en gang hver 14 dag, i kaldt vann ig mild shampoo. Aldri hatt fett hår 🙂 Anonymkode: 08c86...6fa Samme her. Jeg blir derimot veldig fett i håret når jeg bruker vanlige hårprodukter. Alt er skapt for at vi skal forbruke mer... Jeg kan også gå nesten opp mot 14 dager nå som jeg har byttet. Men det var en overgangsperiode på kanskje to måneder først! Anonymkode: 88220...964 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #10 Del Skrevet 16. januar 2023 De ga blaffen. Anonymkode: 926e5...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 16. januar 2023 #11 Del Skrevet 16. januar 2023 Eeehh, nei, jeg kan ikke si at de fleste har fluffy og tilsynelatende nyvasket hår på gamle bilder, hvertfall ikke av arbeidsfolk. Mange har jo skaut eller hatt på hodet, eller håret stramt satt opp? Og menn hadde håret stramt gredd til siden og smurt med et eller annet, ser så absolutt fett ut på noen bilder... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #12 Del Skrevet 17. januar 2023 Mitt hår sluttet å se fett ut når jeg sluttet å børste det, og begynte å bare gre litt gjennom med fingrene. Da holder fettet seg på hodebunnen, og håret ser overhodet ikke fett ut. Man kjenner det når man tar hendene nedi hodebunnen, men kan altså ikke se det. Så kanskje de rett og slett ikke børstet håret så mye i gamledager? Anonymkode: 25dd6...e88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #13 Del Skrevet 17. januar 2023 Jeg får aldri fett hår. Bruker en del produkter, grer det hver morgen. Vasker det en gang i uka. Blir mer volum mot slutten av perioden. Om det ikke hadde vært for volumprodukter og hårspray kunne jeg sikkert vasket sjeldnere. Anonymkode: 27b59...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunter7 Skrevet 17. januar 2023 #14 Del Skrevet 17. januar 2023 If it is worth doing, it is worth overdoing. Eller: Nitid fordypelse i hårpleie gjennom århundrene. https://twonerdyhistorygirls.blogspot.com/2014/07/hair-care-in-1820s-1830s.html https://excavatingthepast.wordpress.com/2014/06/06/horrible-history-hair-washing/ http://thehistoryofthehairsworld.com/index.html 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #15 Del Skrevet 17. januar 2023 I gamle dager brukte de sikkert pudder eller mel i håret for å unngå fett hår. Anonymkode: 2a5bc...1fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arya2000 Skrevet 18. januar 2023 #16 Del Skrevet 18. januar 2023 Det vart ikke hverdagskost å få en fotograf på besøk, så de tok nok sitt ukentlige bad i forveien. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 18. januar 2023 #17 Del Skrevet 18. januar 2023 De brukte ikke farge, ikke bleking, ingen fancy kurer eller stylingprodukter. De stusset ikke tuppene hver flere ganger i året. Varmebehandlende hjelpemidler som krølltenger ol. var det bare de rike som eide og uansett var det ikke vanlig å bruke til hverdags. Man gikk ikke "på stas" når man jobbet på gårdene før i tiden. Man fikk kanskje et såpestykke til jul, det skulle vare til neste jul. Blir sunt hår av slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 18. januar 2023 #18 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 14.33): Mitt hår sluttet å se fett ut når jeg sluttet å børste det, og begynte å bare gre litt gjennom med fingrene. Da holder fettet seg på hodebunnen, og håret ser overhodet ikke fett ut. Man kjenner det når man tar hendene nedi hodebunnen, men kan altså ikke se det. Så kanskje de rett og slett ikke børstet håret så mye i gamledager? Anonymkode: 25dd6...e88 Æh… var det ikke i gamle dager fine damer skulle børste håret med 100 tak hver kveld? Husker jeg leste det i ukebladromaner som tenåring, og stusset selv. Hadde jeg gjort det, hvertfall som ung, hadde det vært å be om fett hår. Har heldigvis fått normalt hår på «eldre dager» og ja, børster det nesten ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 18. januar 2023 #19 Del Skrevet 18. januar 2023 Vi skal ikke så langt tilbake i historien for å minnes damene med permanent og krøllspenner. Håret var stivt av leggevann(?) da de rullet opp og hårlakk på frisyren. På den tiden var det vel vanlig med hårvask en gang i uka. Jeg ser noen som ser ut til å fortsette med den stilen. Håret deres ble veldig tørt av denne behandlingen. Glad jeg ikke er dame. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 18. januar 2023 #20 Del Skrevet 18. januar 2023 (endret) Adobyen skrev (På 16.1.2023 den 19.55): Å, nå dukket det opp noen minner fra ungdomstiden. Fett hår og mange kviser, men husker ikke hvor ofte jeg vasket håret. Uff her og. Jeg har hvertfall fra sikre kilder at kviser og uønsket hårvekst her og der også var et problem for 110 år siden. Jeg har arvet noen tidsskrifter fra min lesehungrige farfar, som var rundt 30 år da tidsskriftene ble utgitt 1914-18. Han holdt dem nok for å følge med på WW1, men innimellom beskrivelsene av krigshandlinger, politikk osv er det reklame. Mye reklame for kvisemidler og hårfjerningsprodukter, faktisk. En annen ting som overrasket meg når jeg bladde gjennom, var at kvinner slett ikke var usynlige. Det var gjerne bilder av en kvinne på forsida, kvinner som hjalp flyktninger, statsministerfruer ol. Spennende lesning. Endret 18. januar 2023 av Bacteria 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå