AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Jeg glemte å ha lunken væske i deigen, kun melk som i beste fall var romtemperert. Jeg brukte tørrgjær. Ikke antydning til heving ennå (stått i snart en time), er det bare å kaste deigen? Anonymkode: d76a8...56a
Numii Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 Salt eller søt deig? Selv salte deiger har godt av en klype sukker for å aktivisere deigen, og om saltet er for nærme gjæren når man blander så kan det ta litt piffen ut av gjæren.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Ja, eller i romtemperatur, rundt 22 grader. Det er både havremel og hvetemel i deigen, om det har noe å si. Jeg har egentlig ikke tid til å vente særlig lenger mtp besøk, vurderer å heller tine noe fra fryseren. Kaste den? Anonymkode: d76a8...56a
Arild37 Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg glemte å ha lunken væske i deigen, kun melk som i beste fall var romtemperert. Jeg brukte tørrgjær. Ikke antydning til heving ennå (stått i snart en time), er det bare å kaste deigen? Anonymkode: d76a8...56a Sett på lyset i komfyren, og sett den inn der, da blir det litt temp som gjør det går fortere, eller annet sted som er varmeste stedet i boligen. Man må ikke ha lunkent væske, jeg baker alltid brød med kaldt vann, det tar bare lenger tid med kaldt 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 Arild37 skrev (1 minutt siden): Sett på lyset i komfyren, og sett den inn der, da blir det litt temp som gjør det går fortere, eller annet sted som er varmeste stedet i boligen. Man må ikke ha lunkent væske, jeg baker alltid brød med kaldt vann, det tar bare lenger tid med kaldt Fasiten. Anonymkode: 896e2...772 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #8 Skrevet 16. januar 2023 Jeg har det som sagt litt travelt i dag, venter besøk når som helst, men kan jeg la deigen stå til i morgen og bake den ut da? Hvor settes den i så fall, varmt eller kaldt? Litt synd å kaste masse deig. Anonymkode: d76a8...56a
Numii Skrevet 16. januar 2023 #9 Skrevet 16. januar 2023 Arild37 skrev (2 minutter siden): Sett på lyset i komfyren, og sett den inn der, da blir det litt temp som gjør det går fortere, eller annet sted som er varmeste stedet i boligen. Man må ikke ha lunkent væske, jeg baker alltid brød med kaldt vann, det tar bare lenger tid med kaldt Kan helt fint sette varmen på 50 grader også. 1
Mt3 Skrevet 16. januar 2023 #10 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har det som sagt litt travelt i dag, venter besøk når som helst, men kan jeg la deigen stå til i morgen og bake den ut da? Hvor settes den i så fall, varmt eller kaldt? Litt synd å kaste masse deig. Anonymkode: d76a8...56a Ta opp noe fra fryseren, sett deigen litt kaldere og bak ut etter at gjestene har dratt. 1
Numii Skrevet 16. januar 2023 #11 Skrevet 16. januar 2023 Jeg pleier å heve på varmekablene på badet. Da får gjengen beskjed om å holde døra lukket. Ellers så går det fint inni ovnen på 50 grader, eller på ei rist over et vannbad. Du trenger def mer varme. 1
Arild37 Skrevet 16. januar 2023 #12 Skrevet 16. januar 2023 Numii skrev (1 minutt siden): Kan helt fint sette varmen på 50 grader også. Ja, det er nok bedre ja, laveste temp som går. Da blir det mer enn varmt nok. Jeg etterhever oftest på den måten, eller bare med lyset på
Arild37 Skrevet 16. januar 2023 #13 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har det som sagt litt travelt i dag, venter besøk når som helst, men kan jeg la deigen stå til i morgen og bake den ut da? Hvor settes den i så fall, varmt eller kaldt? Litt synd å kaste masse deig. Anonymkode: d76a8...56a Da ville jeg satt den i kjøleskapet, og tatt den ut et par timer før du tenkte å bake. Gjør det med pizzadeig, vil tro det funker på samme måte med søtbakst 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #14 Skrevet 16. januar 2023 Takk for svar! Da ble det noe fra fryseren i dag, og så baker jeg ut i morgen. Skal deigen stå i kjøleskapet eller i romtemperatur over natten? Anonymkode: d76a8...56a 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #15 Skrevet 16. januar 2023 Arild37 skrev (Akkurat nå): Da ville jeg satt den i kjøleskapet, og tatt den ut et par timer før du tenkte å bake. Gjør det med pizzadeig, vil tro det funker på samme måte med søtbakst Du svarte på det jeg spurte om sist, takk for det. Inn i kjøleskapet med den! Anonymkode: d76a8...56a 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #16 Skrevet 16. januar 2023 Numii skrev (2 minutter siden): Kan helt fint sette varmen på 50 grader også. Ekstra sukker og høy hevetemperatur slik slik du foreslår er kjempefint å bruke …hvis du vil ha bakverk av lav kvalitet. Når det kommer til gjærdeiger så er hastverk lastverk. Gjær dør forresten ved 45 grader. Godt bakverk får du derimot hvis du gir gjøren tid til å gjøre jobben sin. Bruk gjerne kalde ingredienser, og sørg for å elte deigen lenge nok (avgjørende for at deigen skal heve godt). Anonymkode: 896e2...772
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå