AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #21 Del Skrevet 18. januar 2023 Hvis det er noe trøst så strøk jeg på første forsøk i 2009 pga at jeg glemte å bruke blinklys to ganger 🙈 Dette var i November med snø å is. Anonymkode: 098d6...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 18. januar 2023 #22 Del Skrevet 18. januar 2023 Det fine er jo at nå har du gjort det en gang, så neste gang vet du mer om hva du går til 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 18. januar 2023 #23 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det er noe trøst så strøk jeg på første forsøk i 2009 pga at jeg glemte å bruke blinklys to ganger 🙈 Dette var i November med snø å is. Anonymkode: 098d6...113 Møtte Strykejernet du da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnGjestmedspm Skrevet 18. januar 2023 Forfatter #24 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Å kutte svinger på landevei (hvis det er dårlig sikt) kan jo fort ende i møtekollisjon, det er noe du må jobbe med. Ang fart er det noen landeveier her jeg bor hvor 40 km/t er litt fort i vinterforhold. Hadde du holdt mindre fart hadde du kunnet droppe å kutte svingene. Akkurat dette tror jeg er spesielt viktig på oppkjøring, så da vet du hva du gjør neste forsøk. Anonymkode: 22789...d19 ja, men det som er at jeg ikke kutter svinger til vanlig og det var dessverre første gang jeg opplevde sånn føre og visste ikke helt hvordan jeg skulle forholde meg til sporene som var der fra før😓 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #25 Del Skrevet 18. januar 2023 EnGjestmedspm skrev (1 time siden): ja, men det som er at jeg ikke kutter svinger til vanlig og det var dessverre første gang jeg opplevde sånn føre og visste ikke helt hvordan jeg skulle forholde meg til sporene som var der fra før😓 Men nå vet du det. Neste gang går det bedre. Anonymkode: 22789...d19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #26 Del Skrevet 18. januar 2023 Hvis det er speilblankt i din fil og tørr asfalt i motgående. Og det er oversiktlig og dagslys og helt uten andre trafikkanter i 360°, så er det jo faktisk farligere å kjøre i egen fil! Trafikkregler finnes for å redusere risiko, ikke for å plage bilistene. Noen ganger må man følge lovens ånd heller enn lovens bokstav når det strid mellom disse. Men det beste du kunne gjort var vel å spørre sensor før du bare antok hva som var riktig. F eks med en kommentar som at "her ville nok noen kanskje valgt feil fil pga føre, hva synes du om det?" Anonymkode: 658a6...d76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 18. januar 2023 #27 Del Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det er speilblankt i din fil og tørr asfalt i motgående. Og det er oversiktlig og dagslys og helt uten andre trafikkanter i 360°, så er det jo faktisk farligere å kjøre i egen fil! Nettopp. Det er bare for mange uvitende besserwissere man ikke skal høre på her på forumet. Hør på argumentasjonen til folk, ikke de som har bastante utsagn uten substans. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #28 Del Skrevet 19. januar 2023 Dette går helt fint. Jeg strøk også første gang. Andre gang fikk jeg kommentar på at jeg kjørte for sakte på landevei selv om jeg følte at jeg kjørte etter forholdene, men jeg fikk bestått likevel. Du klarer det neste gang! Anonymkode: 38672...adf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #29 Del Skrevet 21. januar 2023 EnGjestmedspm skrev (På 16.1.2023 den 16.28): Hei! jeg strøk på oppkjøring idag, og det var selvfølgelig veldig sjipt.. Jeg følte meg klar og kjørelærer sier jeg var mer enn god nok og klar nok til å ha oppkjøring. sikkerhetskontroll spørsmålene gikk fint, og jeg ønsket å ha småprat i bilen. Vi havnet på en landevei og siden jeg kjørte på glatt og snøfylt føre tok jeg det med ro. veien var smal og svingete så holdt 40km hele veien og litt saktere i svingene. jeg tenkte at det her blir for sakte, men det føltes forsvarlig ut. Resten av oppkjøringen gikk bra følte jeg helt til sensor sa at jeg strøk når vi var ferdig. hun begrunner at jeg kjører for fort på landeveien og at jeg kutter svingen, men at alt annet var veldig bra. jeg ble litt sjokkert at jeg skulle stryke på å ha kjørt for fort når jeg kjørte i 40 og under, for jeg følte selv at jeg hadde kontroll og oversikt hele tiden. Jeg er enig at jeg fikk kutta svingen av og til fordi jeg følgte de andre sporene som var i veien fra før fra andre bilister, siden der var det tørt og bart og jeg tenkte jeg fikk best vei grep der, men så feil kan man ta. Jeg lurer på om sensor var for streng eller om jeg burde gjort noe annet? burde jeg heller kjørt der det var is istedenfor i hjulsporene? tar i mot all tips jeg kan få! Å kutte i svingene på en smal, uoversiktleg veg, og glatt føre er livsfarleg kjøring, og skjønner godt du støk på oppkjøringen. Feilene du gjør under oppkjeøring blir gradert, og noen feil trekker med ned en andre. Hadde du møtt ein bil i en av de uoversiktlige svingene så hadde skyldspørsmålet vert gjitt på forhånd, og uaktsom kjøring. Kjører ein på smal, og uoversiktleg veg er det veldi viktig å holde seg godt utpå høyre siden av vegen, og avpasse farten etter sted føre, og siktforhold. Anonymkode: 1d9a4...b8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 21. januar 2023 #30 Del Skrevet 21. januar 2023 Reign skrev (På 17.1.2023 den 10.48): For et tåpelig utsagn. Å kutte svinger livsfarlig dersom man ikke har oversikt, f.eks. pga bygninger, tett skog eller fjell. Dersom det er en oversiktlig strekning, så er det ingenting i veien med å kutte svinger. Det gir en langt mer behagelig kjøretur for de som sitter i bilen. Det sagt, så er det ikke noe jeg ville gjort på oppkjøring. Din holdning vitner om at du forhåpentlegvis ikkje har førerkort, og du er ein farlig trafikkant å møte på veiene ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 21. januar 2023 #31 Del Skrevet 21. januar 2023 (endret) EnGjestmedspm skrev (På 16.1.2023 den 16.28): Hei! jeg strøk på oppkjøring idag, og det var selvfølgelig veldig sjipt.. Jeg følte meg klar og kjørelærer sier jeg var mer enn god nok og klar nok til å ha oppkjøring. sikkerhetskontroll spørsmålene gikk fint, og jeg ønsket å ha småprat i bilen. Vi havnet på en landevei og siden jeg kjørte på glatt og snøfylt føre tok jeg det med ro. veien var smal og svingete så holdt 40km hele veien og litt saktere i svingene. jeg tenkte at det her blir for sakte, men det føltes forsvarlig ut. Resten av oppkjøringen gikk bra følte jeg helt til sensor sa at jeg strøk når vi var ferdig. hun begrunner at jeg kjører for fort på landeveien og at jeg kutter svingen, men at alt annet var veldig bra. jeg ble litt sjokkert at jeg skulle stryke på å ha kjørt for fort når jeg kjørte i 40 og under, for jeg følte selv at jeg hadde kontroll og oversikt hele tiden. Jeg er enig at jeg fikk kutta svingen av og til fordi jeg følgte de andre sporene som var i veien fra før fra andre bilister, siden der var det tørt og bart og jeg tenkte jeg fikk best vei grep der, men så feil kan man ta. Jeg lurer på om sensor var for streng eller om jeg burde gjort noe annet? burde jeg heller kjørt der det var is istedenfor i hjulsporene? tar i mot all tips jeg kan få! Jeg har kjørt opp på flere sertifikatklasser, og en av gangene hadde jeg liknende forhold. Da gjorde jeg som deg, fulgte sporene, og kuttet et par svinger littegrann, men jeg sa fra hvorfor idet jeg gjorde det. "Normalt ville jeg lagt meg helt ut til høyre her, men det er speilblankt utenfor sporene. Selv om jeg kjører sakte, vurderer jeg faren for å snurre eller skli ut som større om jeg kjører på isen enn hva som kan skje om jeg følger sporene der veigrepet er godt, i og med at jeg har fri sikt gjennom svingen og videre. Hadde jeg ikke hatt oversikt over andre siden av svingen, ville det vært noe annet". Sensor syntes det var en god vurdering. Tror nok det kan være en fordel å forklare der og da hvorfor man gjør som man gjør når noe er litt utenfor normalen. Det viser at du har vurdert situasjonen og ikke bare gjør det alle andre gjør, eller det som er enklest. Lykke til neste gang. Alle gode ting er 2😉👍 Endret 21. januar 2023 av Påkrevd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå