Gå til innhold

Hadde du foretrukket at kongefamilien snakket fransk? Eller dansk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I gamledager pratet de fransk ved kongelige hoff også utenfor Frankrike. Kanskje på en måte å heve seg over folket? 

Hadde du forestrukket at kongefamilien snakket franks? Slik de ble mer kongelige. Eventuelt at de pratet dansk. Det hadde jo vært en fin mellomting. Da hadde de hatt et "kongelig språk" samtidig som nordmenn hadde forstått dem. Vi fikk jo også kongefamilien fra Danmark. 

Anonymkode: 198e2...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dronning Sonja kan fransk, men aldri hørt henne snakke det,og det er virkelig et fett om de kongelige snakker fransk eller ikke. Gjør dem ikke til bedre eller verre folk enn andre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at kongefamilien skal snakke språket til landet deres. Tross alt Norge de er konge og dronning over, ikke Frankrike og Danmark. Engelsk er viktig å kunne. Ellers er det de som bestemmer. 

Endret av CatPerson123
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at de snakker morsmålet sitt, hva det enn måtte være. Hvis noen gifter seg inn i kongefamilien er det en fordel om de lærer seg norsk. Bortsett fra Durek, han bør helst bare holde munn.

Anonymkode: c34e1...9a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de bør snakke norsk. 

Man blir ikke mer kongelig av å snakke fransk. Alle franskmenn snakker fransk, og absolutt ingen av dem er kongelige...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje vi bør sette frem giljotinen på Stortorget også, hvis vi først skal følge franske tradisjoner?

Anonymkode: c34e1...9a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den tiden var jo fransk slik vi kjenner det i dag et overklassespråk også i Frankrike. Utenfor kjerneområdet ble det bare snakket av eliten. Det er rart å tenke på at for bare noen generasjoner siden var det et mindretall av franskmenn som snakket, eller i det hele tatt kunne, fransk. De snakket provencalsk, bretonsk, elsassisk, katalansk, korsikansk og baskisk, for å ta de jeg husker i farta.

Jeg kan ikke se noe å tjene på å holde seg med overklassespråk på den måten man gjorde tidligere, det ble jo gjort for å markere avstand. En avstand kongehusene i nyere tid forsøker å tone ned.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kanskje vært greiest for kongefamilien om Durek ble sendt på Kamelåså-kurs for å lære dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ønske Durek snakket et eget sjamanspråk ingen andre skjønner, hadde vært fint med en pause fra tullet hans. Resten får snakke norsk, helst engelsk, og resten er deres problem.

Jeg skjønner ikke helt greia med fransk, da jeg synes kongefamilien er nettopp de som skal snakke språket til landet deres , så mye som mulig. Fransk er ikke et språk de skal representere.

Anonymkode: 8b044...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...