Gå til innhold

Kan meg som gift kristen dra på ferie alene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg dra på utveksling 3 måneder, når mannen syns det er greit, til ett annet land som kristen? Hva står det i bibelen?

Kan noen forklare "du skal ikke dra fra mannen" er dette 1 dag? 1 uke? 1 måned? Alltid? Skilsmisse?? Jeg er så forvirra, noen sier det er greit og andre ikke. 

Plis kunn svar ordentlig, fra ekte kristne som leser bibelen. 

Anonymkode: a676f...d8a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Bibelen står det at kvinner skal underkaste seg mannen sin og være underdanig ham. Han er sjefen i forholdet og hjemmet lik som gud er sjefen i verden.

Så i følge Bibelen bør du ikke det uten din manns tillatelse nei.

Men hvorfor høre på en 18-1900 år gammel bok gjennomsyret av kvinnefornedring og overtro?

Anonymkode: 6632d...803

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen sitater fra Det Nye Testamentet jeg fant i en annen tråd:

Efeserne 5:22:

"Dere hustruer: Underordne dere under deres egne menn som under Herren.  23 For mannen er kvinnens hode, likesom også Kristus er menighetens hode - han som er sitt legemes frelser.  24 Men likesom menigheten underordner seg under Kristus, så skal også hustruene underordne seg under sine menn i alle ting."

Kolosserne 3:18: 

"Dere hustruer: Underordne dere under deres egne menn, som det sømmer seg i Herren. 19 Dere menn: Elsk deres hustruer, og vær ikke bitre mot dem."

Kvinnene skal altså underkaste seg, mens for menn holder det at de elsker kona.

1 Peter 3:1: "Likeså skal dere koner underordne dere under deres egne menn" "3:5: De[kvinnene] underordnet seg under sine menn. 6 Slik var Sara lydig mot Abraham og kalte ham herre."

Titus 2:5 "[kvinnene skal] være sindige, rene, huslige, gode, underordnet sine egne menn, for at Guds ord ikke skal bli spottet.  6 Likeså skal du formane de unge mennene til å være sindige."

Pass også på at du ikke prøver å lære mannen din noe som om du har noe autoritet eller kan noe bedre enn ham. Du er jo bare ei kvinne.

1 Timoteus 2:11: "En kvinne skal ta imot læren i stillhet, hun skal underordne seg.  12 Jeg tillater ikke en kvinne å opptre som lærer eller å være mannens herre, hun skal være i stillhet."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde faktisk med en veldig kristen på kollektiv før i tid og sett lignende problemstillinger. Det er overraskende reelle for dyp troende.

I utgangspunktet må du bare gjøre hva hjertet ditt mener er best. Å forsvare dine handlinger med tro er vanskelig og veldig fundamentalistisk. Du bør gjøre det du synes er rett for deg.

Du tolker bibelen på din måte. Det er definisjonen på klassisk kristen tro. Så hva betyr det for deg? Når synes du at du har dratt fra mannen din?

Anonymkode: 6fb76...02b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 20.54):

I Bibelen står det at kvinner skal underkaste seg mannen sin og være underdanig ham. Han er sjefen i forholdet og hjemmet lik som gud er sjefen i verden.

Så i følge Bibelen bør du ikke det uten din manns tillatelse nei.

Men hvorfor høre på en 18-1900 år gammel bok gjennomsyret av kvinnefornedring og overtro?

Selvfølgelig kan gifte kristne det men du er neppe kristen. Ps. Gjorde en stor feil her trodde du var ts

Endret av Sommer2464
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 20.48):

Kan jeg dra på utveksling 3 måneder, når mannen syns det er greit, til ett annet land som kristen? Hva står det i bibelen?

Kan noen forklare "du skal ikke dra fra mannen" er dette 1 dag? 1 uke? 1 måned? Alltid? Skilsmisse?? Jeg er så forvirra, noen sier det er greit og andre ikke. 

Hvor står det at man ikke skal dra fra mannen? Jeg er kristen og en del av et kristent miljø og jeg har aldri hørt noe om at man ikke kan dra fra ektefellen, når det er en felles enighet om det. 

Anonymkode: 4c7b2...634

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Er ikke dette et gufs fra fortiden?  Og det samme som brukes i dag for å nekte kvinner å bli prester?  Dette har vel kirken mer eller mindre satt til side i moderne tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du jo høre med dine ledere om.

Altså - det er ikke bibelen som bestemmer hva som er og ikke er sosialt akseptert innad i en sekt eller annen forsamling. Det bestemmer lederne. Deres ord er - lov. Bibelen er helt uvesentlig. Slik det ikke er god som utøver straff (uthenging, utkastelse eller økonomisk bot) om du bryter reglene. Det gjør - igjen - lederne. 

Så om du kan dra vekk fra din mann og (viktigere!) dine ledere uten å møte sanksjoner er det de som bestemmer. Fordi det er de som ilegger sanksjoner. Om du får eller ikke får lov avhenger av hvilken grad av kontroll de føler behov for, og hvor stor risikoen er for at et opphold utenfor «flokken» vil føre til at du blir selvstendig tenkende.

Anonymkode: ab31c...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager? Teksten trendet for 2000 år siden..

Hvis det står at du skal reise med esel, så husk det:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen sier det er greit, selv om du ikke trenger hans samtykke for å reise, nå har du det til og med. Hva er problemet da?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene jeg blir helt matt. Man må jo se konteksten og betydningen i det hele. Hva handler det om, og hvem ble det skrevet til? Gi meg bibelverset på det du. Man må jo se på den kultur son var nå, kontra den som er nå. 

Jeg er kristen. Ja praktiserende, bibellesende kristen og gift. 

Hadde jeg hatt lyst å reise bort tre måneder,  og det har vært greit for mannen så er det da ingen problem.

Hvis mannen ikke har vært enig, så ha hadde man jo måtte prøve å inngå et kompromiss,  men det gjelder da om man er kristen eller ikke.  

Anonymkode: 55099...abe

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske forunderlig at en i 2023 ikke enda har forstått at en er et selvstendig menneske som er fullstendig i stand til å ta egne avgjørelser basert på sin egne ønsker og  samvittighet 

Anonymkode: c1847...698

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 20.57):

Her er noen sitater fra Det Nye Testamentet jeg fant i en annen tråd:

Efeserne 5:22:

"Dere hustruer: Underordne dere under deres egne menn som under Herren.  23 For mannen er kvinnens hode, likesom også Kristus er menighetens hode - han som er sitt legemes frelser.  24 Men likesom menigheten underordner seg under Kristus, så skal også hustruene underordne seg under sine menn i alle ting."

Kolosserne 3:18: 

"Dere hustruer: Underordne dere under deres egne menn, som det sømmer seg i Herren. 19 Dere menn: Elsk deres hustruer, og vær ikke bitre mot dem."

Kvinnene skal altså underkaste seg, mens for menn holder det at de elsker kona.

1 Peter 3:1: "Likeså skal dere koner underordne dere under deres egne menn" "3:5: De[kvinnene] underordnet seg under sine menn. 6 Slik var Sara lydig mot Abraham og kalte ham herre."

Titus 2:5 "[kvinnene skal] være sindige, rene, huslige, gode, underordnet sine egne menn, for at Guds ord ikke skal bli spottet.  6 Likeså skal du formane de unge mennene til å være sindige."

Pass også på at du ikke prøver å lære mannen din noe som om du har noe autoritet eller kan noe bedre enn ham. Du er jo bare ei kvinne.

1 Timoteus 2:11: "En kvinne skal ta imot læren i stillhet, hun skal underordne seg.  12 Jeg tillater ikke en kvinne å opptre som lærer eller å være mannens herre, hun skal være i stillhet."

Men hva sa Jesus? Det er ganske symptomatisk at det er  Paulus og Peter disse tekstene er tilskrevet. 
Er vokst opp i et kristent miljø, og i all beskjedenhet vet jeg en del om hva som står i bibelen. Er usikker på om Mesteren sa noe jeg, som kan tolkes som kvinner er mindre verdt enn menn. Måten jesus skal ha levd livet sitt på tyder tvert imot på at han ikke skilte så veldig på kjønnet til folk. Var vel heller samfunnet rundt som var patriarkalsk, er tross alt Midtøsten vi befinner oss i. 
Det er vel i det lyset vi må lese tekstene også. 

I galaterbrevet 3:28 kan vi lese en annen tone: 

«Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann eller kvinne. Dere er alle en i Jesus Kristus.»

At ts tror hun ikke kan forlate mannen, for å reise på en ferietur og tom han synes det er greit, er litt rart. 
Aldri hørt om. 
Det er vel skilsmisse noen kristne mener er galt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit for mannen din, så er det jo fritt frem og dra. 

Anonymkode: 3c7f3...565

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 16.21):

Hvor står det at man ikke skal dra fra mannen? Jeg er kristen og en del av et kristent miljø og jeg har aldri hørt noe om at man ikke kan dra fra ektefellen, når det er en felles enighet om det. 

Anonymkode: 4c7b2...634

Tydeligvis fra 1 korinter 7:5 

"Hold dere ikke vekke fra hverandre uten at dere er blitt enig om det, for en tid, for å leve i bønn. Og kom så sammen igjen, for at ikke Satan skal friste dere fordi dere ikke makter å være avholdende."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 16.1.2023 den 16.52):

Men hva sa Jesus? Det er ganske symptomatisk at det er  Paulus og Peter disse tekstene er tilskrevet. 
Er vokst opp i et kristent miljø, og i all beskjedenhet vet jeg en del om hva som står i bibelen. Er usikker på om Mesteren sa noe jeg, som kan tolkes som kvinner er mindre verdt enn menn. Måten jesus skal ha levd livet sitt på tyder tvert imot på at han ikke skilte så veldig på kjønnet til folk. Var vel heller samfunnet rundt som var patriarkalsk, er tross alt Midtøsten vi befinner oss i. 
Det er vel i det lyset vi må lese tekstene også. 

I galaterbrevet 3:28 kan vi lese en annen tone: 

«Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann eller kvinne. Dere er alle en i Jesus Kristus.»

At ts tror hun ikke kan forlate mannen, for å reise på en ferietur og tom han synes det er greit, er litt rart. 
Aldri hørt om. 
Det er vel skilsmisse noen kristne mener er galt. 

Stooort i det kristne samfunnet. Skilsmisse er liksom en av de verste tingene tydeligvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 16.1.2023 den 16.36):

Mannen sier det er greit, selv om du ikke trenger hans samtykke for å reise, nå har du det til og med. Hva er problemet da?

Familien kutter meg ut om jeg reiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Familien kutter meg ut om jeg reiser

Er du i en sekt? Så trist med slike holdninger ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...