Gå til innhold

Er det noen her som ikke har VIPPS? 😁

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Like greit det jo. Sparer penger i stedet for å kjøpe junk på finn   

Anonymkode: ca892...0c1

Vinn-vinn 🙂 Mer opptatt av å selge bort drit enn å kjøpe 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kom med et skjermbilde som viser dette, så skal jeg komme med et skjermbilde som beviser det motsatte; valget nederst av de tre valgene er å logge inn med kodebrikke uten BankID.

Anonymkode: b1084...fee

Screenshot_20230114_135334.jpg

Endret av Illuminatum
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tankegangen om tvungen ekskludering har aldri ført til noe godt; hvis du hypotetisk hadde solgt noe jeg ville kjøpe, ville jeg umiddelbart ha meldt ifra til nettbanken om overføring slik at beløpet ble overført til deg så snart som mulig, og hadde du sett på karakterene mine på daværende QXL, var de 100% positive.

Men i denne situasjonen ønsker du altså å ekskludere meg fordi jeg ikke har Vipps. Ville det ha vært så vanskelig for deg å la meg overføre pengene på forskudd i nettbanken ...?

Mer styr ja. De småpengene fra salg av ting på finn betyr jeg meg ikke så mye om. Handler mer om gjenbruk. Mulig jeg hadde gitt det bort til deg gratis da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjelpe dem med å laste ned Vipps?

Her snakker man om mennesker som knapt klarer å sende en SMS på en telefon med 20 år gammel teknologi, og du foreslår at disse menneskene skal ta i bruk smarttelefon med fancy apper, og lære å bruke Vipps for å gjøre det - enkelt ...?

Disse eldre du snakker om har da vært med i teknologiens barndom fra de var...tja, 40-50 år, og dermed i en alder der de er i stand til å lære og å følge med i utviklingen. Jeg tror ikke det stemmer helt det du kategorisk fastslår at "her snakker man om mennesker som knapt klarer å sende en sms". Veldig, veldig mange eldre følger fint med. Det er et fåtall som ikke klarer å håndtere en smarttelefon. Men de er nok av den typen som har satt seg på bakbeina og ikke VILLET lære siden 90-tallet, da teknologien begynte å komme! Det er ikke fordi de er 80 nå, men fordi de ikke ville da de var 50.

Min far er snart 80 og har alt av apper, smarttelefon, pc og elektroniske dingser til alt. Ikke noe problem.  

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Illuminatum said:

Screenshot_20230114_134928_com.microsoft.emmx.jpg

Takk for bilde, men dette er bare en midlertidig feil; har aldri hatt problemer med å logge inn med kodebrikke de gangene jeg har logget inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke, men folk tror ikke på meg når jeg sier det. Har opplevd det mange ganger 😁 MÅ man ha vipps liksom? Jeg tror ikke den er helt trygg 

Veldig bra👏

De ønsker utfase kontanter med vipps. Og når alle naive nordmenn har gått over til vipps, vil de innføre gebyr for all bruk. Og folket kommer til bøye over igjen. Er en grunn til faenskapet ikke er normen, i resten av verden.

Anonymkode: e141d...95a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som ikke har Vipps, har dere Facebook, snap eller Instagram? Siden enkelte mener Vipps kan bli hacket eller bedrive overvåking. Så er de sosialemediene verstinger med å både oppleve hacking og overvåking. 

Endret av mjau87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Million said:

Disse eldre du snakker om har da vært med i teknologiens barndom fra de var...tja, 40-50 år, og dermed i en alder der de er i stand til å lære og å følge med i utviklingen. Jeg tror ikke det stemmer helt det du kategorisk fastslår at "her snakker man om mennesker som knapt klarer å sende en sms". Veldig, veldig mange eldre følger fint med. Det er et fåtall som ikke klarer å håndtere en smarttelefon. Men de er nok av den typen som har satt seg på bakbeina og ikke VILLET lære siden 90-tallet, da teknologien begynte å komme! Det er ikke fordi de er 80 nå, men fordi de ikke ville da de var 50.

Min far er snart 80 og har alt av apper, smarttelefon, pc og elektroniske dingser til alt. Ikke noe problem.  

Du forutsetter at man tok i bruk teknologien straks den dukket opp, noe som ikke er tilfelle for folk som er vant til den analoge verden. Og selv om man kan være en kløpper i programmering i DOS, er det ikke synonymt med at man forstår en smarttelefon.

Flott at faren din ikke har problemer med dette, men foreldrene mine, som er i samme alder, har dessverre det; dette har ingen sammenheng med intelligens, men simpelthen evnen til å forstå en tankemåte som er fremmed for en, på samme vis som folk har dysleksi eller problemer med tall. Når noen begynner å snakke om astronomi og svarte hull, nikker noen forstående, mens for andre er dette gresk; de klarer simpelthen ikke å sette seg inn i tankegangen, akkurat som jeg er analfabet i japansk eller kinesisk skrift.

Og de er på ingen måte alene - det er mange, mange eldre som fortsatt bruker den analoge Bankgiro-blanketten når de skal betale en regning; uten dette alternativet ville de ha vært hjelpeløse.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du forutsetter at man tok i bruk teknologien straks den dukket opp, noe som ikke er tilfelle for folk som er vant til den analoge verden. Og selv om man kan være en kløpper i programmering i DOS, er det ikke synonymt med at man forstår en smarttelefon.

Flott at faren din ikke har problemer med dette, men foreldrene mine, som er i samme alder, har dessverre det; dette har ingen sammenheng med intelligens, men simpelthen evnen til å forstå en tankemåte som er fremmed for en, på samme vis som folk har dysleksi eller problemer med tall. Når noen begynner å snakke om astronomi og svarte hull, nikker noen forstående, mens for andre er dette gresk; de klarer simpelthen ikke å sette seg inn i tankegangen, akkurat som jeg er analfabet i japansk eller kinesisk skrift.

Og de er på ingen måte alene - det er mange, mange eldre som fortsatt bruker den analoge Bankgiro-blanketten når de skal betale en regning; uten dette alternativet ville de ha vært hjelpeløse.

Det er en utdøende rase. For hvert år som går, blir det færre og færre som sverger til "gamlemåten" fra 90-tallet.

Etter hva jeg kan se, er det bare rundt 200 000 av hele den norske befolkningen som fremdeles bruker brevgiro - det er en veldig liten andel av befolkningen. 

Dette ble skrevet i 2018:

Totalt bruker fortsatt rundt 200.000 norske kunder brev- og telegiro eller betaler regninger og gjør uttak over skranke, skriver Aftenposten. Ifølge direktør Hans Olav Rønningen ved DNBs kundesenter, er rundt 100.000 av dem DNB-kunder. – Vi har trodd at vi kunne hjelpe alle til å bli digitale.29. jan. 2018
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (2 timer siden):

Nå har jeg vært inne på DNB sine sider. Ser ut som at dette er noe spesielt for DNB. Min bank har ikke noe mulighet for å logge inn med noen annen kodebrikke enn bank-ID-kodebrikken.

Når en lager seg konto på vipps, registerer en seg med bank-id. Når du har gjort det, kan du lage deg en kode som du bruker hver gang du logger inn på vipps. Det er ikke verre enn å ta penger utav en minibank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Illuminatum said:

Screenshot_20230114_135334.jpg

Prøv å logge inn igjen, og se hvordan dette fungerer nå, da det kan hende at det er nettleseren din som er årsaken til feilmeldingen om det ikke var en midlertidig feil; alt fungerer hos meg med Firefox slik det alltid har gjort:

bank.thumb.png.9353a43734ae8a86697458cea63e4e64.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mjau87 skrev (38 minutter siden):

Dere som ikke har Vipps, har dere Facebook, snap eller Instagram? Siden enkelte mener Vipps kan bli hacket eller bedrive overvåking. Så er de sosialemediene verstinger med å både oppleve hacking og overvåking. 

Forskjell på Facebook og Vipps, synes du ikke? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hjelpe dem med å laste ned Vipps?

Her snakker man om mennesker som knapt klarer å sende en SMS på en telefon med 20 år gammel teknologi, og du foreslår at disse menneskene skal ta i bruk smarttelefon med fancy apper, og lære å bruke Vipps for å gjøre det - enkelt ...?

Ja.. sms er eldre 20 år, foreldrene mine var jo ikke stort eldre enn meg når de fikk sms. Ja, det mye enklere for de over 80 med vipps ja. Jeg måtte installere det for de da. Eller hente ned appen og fylle inn. Folk er jo forskjellige, men hvis du ikke klarer og holde telefonen foran ansiktet, så klarer en vel ikke og logge inn på nettbank heller? Folk er jo forskjellige , og jeg mener ikke en skal tvinge eldre til ting de er skeptisk for, men det gjør det jo enklere for mange. Jeg er veldig glad for elektroniske framskritt med tanke på egen alderdom, jeg vil klare meg lenger selv når ting blir enklere og enklere. 

uansett, eldre gjør det de vil, jeg vet at mange er skeptiske til nye ting. Yngre som ikke har vips, bør heller ikke være i jobb eller ha venner, de er ikke redde for teknoligi, de bare snylter. 

Anonymkode: 2ad19...f71

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Beklager så mye, men visste ikke at vi lever i et samfunn der man er tvunget til å si "Bæææææ" og rusle etter resten av saueflokken fordi "alle andre" gjør ditt eller datt.

I hvilken grad denne digitale tvangen påvirker livet til eldre mennesker som ikke er i stand til å følge med på dagens utvikling, ser jeg på foreldrene mine; man gir fullstendig blaffen i folk som fortjener langt mer respekt enn det man gir dem idag.

Forleden kom en ung kar og skiftet ut nettilkoblingen der de bor. Dette supersmarte geniet klarte å plugge inn kablene helt feil, konkluderte med at det var PC-en deres det var noe i veien med, og gikk sin vei.

Nei, gamle mennesker fortjener langt mer respekt enn det man gir dem i dagens digitale hverdag, og jeg har ingen planer om å rusle etter saueflokken av digitale brødhoder som hvis datakunnskaper begrenser seg til å bruke Vipps eller en smarttelefon, men ikke aner hvordan man skriver kommandoer i Terminalen i Linux, eller kan åpne en PC, og bytte ut innmaten.

Nå snakker vi ikke om at alle 10 kjører Tesla.

Men at 10 venninner kan dra på en storbytur, og løpende legge oppgjør inn i vipps. Noe som både forenkler alt, og gjør det helt rettferdig, og sørger for at ingen plutselig "glemmer å betale". 

Anonymkode: f7a5e...8d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (4 timer siden):

Du glemmer både kort og kontanter stadig vekk, men klarer aldri å glemme telefonen?? Eller for dens saks skyld, gå tom for batteri?

Ser ikke vitsen med å ta med meg kort og lommebok.

Når alt ligger på telefonen :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, mjau87 said:

Har ikke Vipps, ikke Facebook, ikke Snap, og heller ikke Instagram.

Og som sagt - jeg lever fortsatt, tro det eller ei.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ikkje VIPPS, og   VIPPSERE skaper ofte køer, og det er steike  irriterende.  Eg er ikkje motstander av VIPPS, men vi bør ikkje skape eit samfunn med økende bruk av elektroniske tjeneester, og ein forventer at alle skal henge med.

Kortterminaler er blitt vanleg, og noe som dei aller fleste kan nytte som betalingsmiddel.   

Anonymkode: cf364...fa4

Hmm.. jobber i butikk, veldig uenig 😅 altså i det med kø. Skulle selvsagt ønsket alle betalte raskest mulig, men enig i at jeg ikke kan forvente det. 
kortterminaler har blitt vanlig? Ja, det var det på 90- tallet og. 

Anonymkode: 2ad19...f71

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ikkje VIPPS, og   VIPPSERE skaper ofte køer, og det er steike  irriterende.  Eg er ikkje motstander av VIPPS, men vi bør ikkje skape eit samfunn med økende bruk av elektroniske tjeneester, og ein forventer at alle skal henge med.

Kortterminaler er blitt vanleg, og noe som dei aller fleste kan nytte som betalingsmiddel.   

Anonymkode: cf364...fa4

På butikk bruker jeg mobile-pay, selvfølgelig. Det er to klikk, og går mye raskere enn alle som fikler med kort og slikt. 

De er imidlertid mange lokale produsenter og bønder som kun tar vipps, blant annet på bondens marked. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 time siden):

Det tar 2 sekunder å logge inn i nettbank-appen med FaceID også. Det er en rimelig trygg innlogging. Ingen grunn til at innlogging skal ta lang tid.

… men så må du få og legge inn noens kontonummer også da, for å betale med nettbank. Det trenger du ikke med vipps. 

Anonymkode: 42ad7...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ikke Vipps, ikke Facebook, ikke Snap, og heller ikke Instagram.

Og som sagt - jeg lever fortsatt, tro det eller ei.

Men uten noe særlig sosialt liv? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...