Gå til innhold

Er det noen her som ikke har VIPPS? 😁

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke vipps orker ikke tanken på å vippskrav.

Anonymkode: 8b360...9fd

Vippskrav?🤔 Altså at du skylder noen penger som du får varsel om på vipps? Det er jo ikke noe stress? 🤷🏻‍♀️ (Mer en hjelp, spør du meg). 

Anonymkode: 42ad7...cb0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Iso1 skrev (13 minutter siden):

Har ikke vipps, ikke bank-id, ikke månedskort på mobil, betaler fortsatt med bankkort og ikke mobil… minst mulig på mobilen tenker jeg. Foretrekker enklest mulig da teknologi ikke er min sterkeste side. 

Det er jo nettopp det disse appene er til, å gjøre det brukervennlig for folk flest. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kodebrikke og passord uten BankID løser jo ingen av disse problemene. Det er jo ikke noe vanskeligere å lure fra gamle mennesker koden fra brikken og passordet deres enn å få dem til å oppgi BankID-informasjon. 

Anonymkode: 1ac92...799

Nei, akkurat kodebrikke er neppe en løsning på problemet med menneskene jeg skrev om.

Men har du andre forslag til hvordan man skal løse dette?

For det er bare å innse at problemet er der samtidig som svindlerne blir mer og mer utspekulerte, og man kan heller ikke forlange at 89-årige Reidun vet forskjell på en hyggelig politimann og en svindler. Hun har også problemer med hukommelsen, slik at gode råd man gir henne, går inn det ene øret og ut det andre.

Så forutsatt at man ikke skal umyndiggjøre henne - hva mener du at man skal gjøre for Reidun slik at også hun kan bruke banken ...?

Anonymkode: b1084...fee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er jo nettopp det disse appene er til, å gjøre det brukervennlig for folk flest. 

Syns det bare er vanskelig jeg.. mye å sette seg inn i og jeg ikke skjønner noe av. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (1 time siden):

Nå har jeg vært inne på DNB sine sider. Ser ut som at dette er noe spesielt for DNB. Min bank har ikke noe mulighet for å logge inn med noen annen kodebrikke enn bank-ID-kodebrikken.

Men akkurat nå står det at en ikke får logget inn med brikke. En må bruke BankID

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tankegangen om tvungen ekskludering har aldri ført til noe godt; hvis du hypotetisk hadde solgt noe jeg ville kjøpe, ville jeg umiddelbart ha meldt ifra til nettbanken om overføring slik at beløpet ble overført til deg så snart som mulig, og hadde du sett på karakterene mine på daværende QXL, var de 100% positive.

Men i denne situasjonen ønsker du altså å ekskludere meg fordi jeg ikke har Vipps. Ville det ha vært så vanskelig for deg å la meg overføre pengene på forskudd i nettbanken ...?

Ikke meg du siterer der, men jeg hadde latt deg få kjøpe Finn-varen jeg annonserte dersom du overførte penger på forhånd, før du hentet varen. Penger på konto før varen bæres ut av mitt hjem er kravet. Ordner du det på forhånd med nettbank, er jo saken grei, men da står jo du der og kanskje betaler for noe du ikke har sett ennå. 

Men jeg har pleid å si til alle jeg har solgt ting til via Finn at Vipps er et krav. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iso1 skrev (1 minutt siden):

Syns det bare er vanskelig jeg.. mye å sette seg inn i og jeg ikke skjønner noe av. 

Akkurat vipps er veldig intuitivt, man trenger ikke sette seg inn i det for å skjønne hvordan det virker. Spesielt ikke for å vippse venner. Det er like lett som å søke opp en kontakt på telefonen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Illuminatum said:

Men akkurat nå står det at en ikke får logget inn med brikke. En må bruke BankID

Kom med et skjermbilde som viser dette, så skal jeg komme med et skjermbilde som beviser det motsatte; valget nederst av de tre valgene er å logge inn med kodebrikke uten BankID.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada , vi er så mett og gode . Hva kan true denne idyllen...vi får bare håpe p at ikke noen blir sure på oss og kutter internettkablene, så sitter vi der og grynter som dovendyr i en busk, uten 5 øre.. når Ola donk skryter seg ihjel av at Norge er verdens mest digitaliserte land så bør alle alarmklokkene gå.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, akkurat kodebrikke er neppe en løsning på problemet med menneskene jeg skrev om.

Men har du andre forslag til hvordan man skal løse dette?

For det er bare å innse at problemet er der samtidig som svindlerne blir mer og mer utspekulerte, og man kan heller ikke forlange at 89-årige Reidun vet forskjell på en hyggelig politimann og en svindler. Hun har også problemer med hukommelsen, slik at gode råd man gir henne, går inn det ene øret og ut det andre.

Så forutsatt at man ikke skal umyndiggjøre henne - hva mener du at man skal gjøre for Reidun slik at også hun kan bruke banken ...?

Jeg jobber ikke i bankvesenet, det er ikke mitt ansvar å finne en løsning på dette problemet. 

Uansett blir det jo en helt annen diskusjon, som ikke har så veldig mye å gjøre med at folk som er fullt i stand til det nekter å bruke BankID men insisterer på å bruke en mindre sikker løsning? Det hjelper ikke de eldre som har problemer med moderne teknologi at du ikke vil bruke BankID. 

Anonymkode: 1ac92...799

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Million said:

Ikke meg du siterer der, men jeg hadde latt deg få kjøpe Finn-varen jeg annonserte dersom du overførte penger på forhånd, før du hentet varen. Penger på konto før varen bæres ut av mitt hjem er kravet. Ordner du det på forhånd med nettbank, er jo saken grei, men da står jo du der og kanskje betaler for noe du ikke har sett ennå. 

Men jeg har pleid å si til alle jeg har solgt ting til via Finn at Vipps er et krav. 

Helt logisk, og forskuddsbetaling via nettbank var standard prosedyre da jeg hadde konto på QXL fra 2006 til de la ned 15 år senere; det var aldri snakk om noe annet enn nettbank.

Har ikke konto på Finn, men på QXL var karaktersystemet et solid sikkerhetsnett i forhold til forskuddsbetaling; når man handlet med en selger som gjerne hadde fått mange tusen positive karakterer, var det ingen grunn til å ikke stole på vedkommende; hadde for øvrig aldri problemer med selgerne der i forhold til det jeg kjøpte (hovedsakelig samlegjenstander).

På Finn.no har jeg imidlertid hørt om flere tilfeller av svindel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke, men folk tror ikke på meg når jeg sier det. Har opplevd det mange ganger 😁 MÅ man ha vipps liksom? Jeg tror ikke den er helt trygg 

Anonymkode: ca892...0c1

Det er da helt trygt. Om man « må» ha kommer litt an på om en er sosial og i jobb osv. er en alene er det jo bare opp til en selv og gjøre ting tungvint, men alle kjenner vel en som ikke « har vips « så de aldri kan være med og spleise. Hvis feks jeg skulle møte deg og 4 andre venner i parken og jeg kjøpte med 6 take away kaffe og du ikke « har” vips så ville ikke trodd på deg, bare tenkt du var sleip . 

Anonymkode: 2ad19...f71

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du innlogget i nettbanken hele tiden? Nei. Man logger ut 

Og betale med vips på tlf tar 2 sekunder med ansiktsgjenkjenning så du er nok mer logget inn.. hvis du ikke har smart tlf bruker du vel kodebrikke også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er da helt trygt. Om man « må» ha kommer litt an på om en er sosial og i jobb osv. er en alene er det jo bare opp til en selv og gjøre ting tungvint, men alle kjenner vel en som ikke « har vips « så de aldri kan være med og spleise. Hvis feks jeg skulle møte deg og 4 andre venner i parken og jeg kjøpte med 6 take away kaffe og du ikke « har” vips så ville ikke trodd på deg, bare tenkt du var sleip . 

Hvorfor skulle DU kjøpe kaffe? Jeg kjøper kaffe selv. Noen venner kjøper kaffe uten å forvente penger for det, forresten. Det blir en slags "silent agreement" at neste gang kjøper jeg 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Baktus said:

Jada , vi er så mett og gode . Hva kan true denne idyllen...vi får bare håpe p at ikke noen blir sure på oss og kutter internettkablene, så sitter vi der og grynter som dovendyr i en busk, uten 5 øre.. når Ola donk skryter seg ihjel av at Norge er verdens mest digitaliserte land så bør alle alarmklokkene gå.

Nøyaktig samme tankegang som tyskerne hadde med tanke på russisk gassforsyning - dette kunne da ikke gå galt ... :tunge:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe mindre "svindel" av eldre før i tiden. Det bare foregikk på en annen måte. Enten at de utga seg for å f.eks skulle lese av strømmåleren for å komme seg inn 2 stk. i huset der den ene oppholdt personen og den andre lette etter penger (som ofte ble oppbevart i store mengder hjemme), eller at de eldre ble ranet på vei fra banken/minibanken den dagen trygden kom og de hadde tatt ut hele beløpet i kontanter. 

Ulempen med "gamlemetoden" er at de eldre da ofte ble utsatt for vold i tillegg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og betale med vips på tlf tar 2 sekunder med ansiktsgjenkjenning så du er nok mer logget inn.. hvis du ikke har smart tlf bruker du vel kodebrikke også? 

Det tar 2 sekunder å logge inn i nettbank-appen med FaceID også. Det er en rimelig trygg innlogging. Ingen grunn til at innlogging skal ta lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Beklager så mye, men visste ikke at vi lever i et samfunn der man er tvunget til å si "Bæææææ" og rusle etter resten av saueflokken fordi "alle andre" gjør ditt eller datt.

I hvilken grad denne digitale tvangen påvirker livet til eldre mennesker som ikke er i stand til å følge med på dagens utvikling, ser jeg på foreldrene mine; man gir fullstendig blaffen i folk som fortjener langt mer respekt enn det man gir dem idag.

Forleden kom en ung kar og skiftet ut nettilkoblingen der de bor. Dette supersmarte geniet klarte å plugge inn kablene helt feil, konkluderte med at det var PC-en deres det var noe i veien med, og gikk sin vei.

Nei, gamle mennesker fortjener langt mer respekt enn det man gir dem i dagens digitale hverdag, og jeg har ingen planer om å rusle etter saueflokken av digitale brødhoder som hvis datakunnskaper begrenser seg til å bruke Vipps eller en smarttelefon, men ikke aner hvordan man skriver kommandoer i Terminalen i Linux, eller kan åpne en PC, og bytte ut innmaten.

Du trenger ikke og si bæææ, for ikke være til irritasjon i venneflokken. 
artig at du blander inn gamle mennesker… istedenfor og hjelpe dem med og laste ned vips og gjøre det enkelt for dem, gjør du hva, sender dem ut på glattisen til fysisk bank eller? Jeg er så glad for moderne teknoligi nå som foreldrene mine er over 80 og begynner og merke alderen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (3 timer siden):

Har ikke vipps. Har ikke smarttelefon heller, så vipps er ikke et alternativ.

Du glemmer både kort og kontanter stadig vekk, men klarer aldri å glemme telefonen?? Eller for dens saks skyld, gå tom for batteri?

Selvsagt går det an og gå tom for batteri ( telefonen kan lades btw) og å glemme telefonen hjemme. Ja, noen ganger glemmer man både kort og kontanter ( altså lommeboka) hjemme, eller bare legger den igjen fordi man ikke trenger den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du trenger ikke og si bæææ, for ikke være til irritasjon i venneflokken. 
artig at du blander inn gamle mennesker… istedenfor og hjelpe dem med og laste ned vips og gjøre det enkelt for dem, gjør du hva, sender dem ut på glattisen til fysisk bank eller? Jeg er så glad for moderne teknoligi nå som foreldrene mine er over 80 og begynner og merke alderen. 

Hjelpe dem med å laste ned Vipps?

Her snakker man om mennesker som knapt klarer å sende en SMS på en telefon med 20 år gammel teknologi, og du foreslår at disse menneskene skal ta i bruk smarttelefon med fancy apper, og lære å bruke Vipps for å gjøre det - enkelt ...?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...