AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #301 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Problemet med Vipps og andre digitale betalingsløsninger er at folk bruker mer penger enn de egentlig har råd til da dette bare blir tall på en skjerm. Når man tar frem lommeboken med myntene og sedlene, og teller opp beløpet som skal betales, får man en langt mer fysisk tilnærming til penger, og er det snakk om tilstrekkelig mye, tenker man "Oj. Bør jeg egentlig kjøpe dette når det tross alt koster såpass ...?" Med Vipps eller kort er det bare å klikke her eller der, og man har blitt loppet før man vet ordet av det. Dette er et viktig moment Vipps-sekten overser - at enkel betaling fører til at man blir fristet til å bruke mer penger, noe som sannsynligvis også er hensikten. Anonymkode: b1084...fee Akkurat det er en av tingene jeg liker med vips, i forhold til kort, en ser saldoen og hva en har kjøpt med det samme. tja, i « gamle dager» tok jeg med kontanter jeg skulle bruke på byen eller shopping og gikk en tom så lånte man 😅 tror økonomistyring har litt mer med fornuft og alder og gjøre, men vips gjør det mer oversiktlig enn kort selvsagt. Det er klart hensikten er at en skal bruke penger , men- før digitale løsninger var også hensikten at en skulle bruke mer kontanter. De som ville selge deg ting reklamerte på andre arenaer, og forbrukersamfunnet satte i gang lenge før digitale løsninger. Kunne jo bare skrive ut en sjekk om en var tom for penger, til og med ta ut kontanter i butikk med sjekk uten dekning, for det var ingen digitale løsninger som sjekket dekning 🤷♀️ Anonymkode: 2ad19...f71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #302 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vipps er et betalingssystem som gjør penger til et tall, og det bidrar til økt forbruk; man får ikke automatisk forbruksgjeld av å vippse, men et steds må jo pengene komme fra, og for en hel del unges vedkommende er pengekilden lån. Anonymkode: b1084...fee Det gir jo ingen mening. Et sted må jo pengene komme fra om du betaler med kontanter eller kort også. Anonymkode: 2ad19...f71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 15. januar 2023 #303 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når familien eller kolleger spleiser på noe da? Opplever du aldri at noen skal spleise med deg på noe? Jeg opplever det hver måned.. Anonymkode: 42ad7...cb0 Ikke meg du spør, men nei, for min del er det svært sjelden at jeg blir invitert med på en spleis. De få gangene det har skjedd, har folk kunnet betale på den måten de selv ønsker og syns er enklest. I motsetning til dine bekjente, tydeligvis, er mine fortsatt i stand til å regne regnestykker med enkel divisjon. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #304 Del Skrevet 15. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: tja, i « gamle dager» tok jeg med kontanter jeg skulle bruke på byen eller shopping og gikk en tom så lånte man 😅 Anonymkode: 2ad19...f71 Er dette virkelig så vanlig som man får inntrykk av i denne tråden, at folk bruker opp alt de har og så ber andre om å legge ut? Da er det kanskje ikke så rart at vipps er populært. Selv betaler jeg mine egne utgifter, og bruker ikke penger jeg ikke har. Foretrekker også å kjøpe egne gaver fremfor å spleise med andre. Anonymkode: 87ce2...ee6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 15. januar 2023 #305 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om du aldri drar på tur med venninner, aldri tar taxi, aldri spleiser på gaver, og jobben fortsatt tar kontanter for spleis. Hva gjør du da i en tråd der vi debatterer hvor praktisk vipps er i slike situasjoner? Anonymkode: f7a5e...8d4 Er det det nå? Så du har kuppet debatten til fordel for lovprising av vipps? Minner om at trådtittel er "Er det noen her som ikke har VIPPS?". 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #306 Del Skrevet 15. januar 2023 Enda en tulling skrev (8 minutter siden): Ikke meg du spør, men nei, for min del er det svært sjelden at jeg blir invitert med på en spleis. De få gangene det har skjedd, har folk kunnet betale på den måten de selv ønsker og syns er enklest. I motsetning til dine bekjente, tydeligvis, er mine fortsatt i stand til å regne regnestykker med enkel divisjon. Enkel divisjon er nå en ting. Det blir hakket mer komplisert når flere legger ut ulike beløp og enda flere skal være med på å dekke kostnadene. Det absolutt enkleste er jo å betale med vipps, så jeg skjønte ikke helt den, men ... Anonymkode: 42ad7...cb0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #307 Del Skrevet 15. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Enkel divisjon er nå en ting. Det blir hakket mer komplisert når flere legger ut ulike beløp og enda flere skal være med på å dekke kostnadene. Det absolutt enkleste er jo å betale med vipps, så jeg skjønte ikke helt den, men ... Anonymkode: 42ad7...cb0 Det enkleste er å ikke legge ut eller spleise med andre, men å betale for seg selv i utgangspunktet. Anonymkode: 87ce2...ee6 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #308 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er dette virkelig så vanlig som man får inntrykk av i denne tråden, at folk bruker opp alt de har og så ber andre om å legge ut? Da er det kanskje ikke så rart at vipps er populært. Selv betaler jeg mine egne utgifter, og bruker ikke penger jeg ikke har. Foretrekker også å kjøpe egne gaver fremfor å spleise med andre. Anonymkode: 87ce2...ee6 Nei, det er ikke sånn. Anonymkode: 42ad7...cb0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #309 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det enkleste er å ikke legge ut eller spleise med andre, men å betale for seg selv i utgangspunktet. Anonymkode: 87ce2...ee6 Hm, du har ikke vært på mange fester der det er naturlig at man spleiser skjønner jeg. Vi hadde akkurat babyshower for en nær venninne og en bursdag for en søster av meg. Begge festene deler vi på sushi, drikke, gave osv. Jeg la ikke ut for noe og la derfor ingenting inn i vipps oppgjør, men betalte selvsagt min del likevel.. Hadde blitt veldig styrete å spørre alle hva jeg skyldte, istedet for få det rett i vipps. Anonymkode: 42ad7...cb0 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #310 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er dette virkelig så vanlig som man får inntrykk av i denne tråden, at folk bruker opp alt de har og så ber andre om å legge ut? Da er det kanskje ikke så rart at vipps er populært. Selv betaler jeg mine egne utgifter, og bruker ikke penger jeg ikke har. Foretrekker også å kjøpe egne gaver fremfor å spleise med andre. Anonymkode: 87ce2...ee6 Når jeg var tenåring og student så var vi sånn ja , så ikke så mye lenger frem enn neste måned økonomisk. Inntrykket mitt er at det er likt i dag. Ser ikke på det som noen krise, en lærer jo og vi er da alle gjeldsfrie i dag selvom vi skrev sjekker uten dekning for og få råd til øl en gang i tiden 😅 som godt voksen vipsbruker handler jo ikke legge ut om at en er tom for penger, eller at en låner. Hvis du og jeg skal leie en hytte sammen og jeg vipset deg 2000 kr som er min andel for hytten du skal booke har jeg ikke lånt deg penger. Det er i fryktelig mange situasjoner en må låne hvis man ikke har vips da. Anonymkode: 2ad19...f71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #311 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det enkleste er å ikke legge ut eller spleise med andre, men å betale for seg selv i utgangspunktet. Anonymkode: 87ce2...ee6 Jaaa.. husker gode gamle dager, hvis vi skulle på ferie og spleise på hotellrom måtte alle møte på reisebyrået med riktig beløp i kontanter. Var mye enklere. Jeg skjønner ikke hvorfor spleise ble til og ikke betale for seg i utganspunktet med vips? Anonymkode: 2ad19...f71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #312 Del Skrevet 15. januar 2023 Jeg har ikke Vipps. Om den er trygg eller ikke vet jeg ikke. Jeg har ikke Vipps fordi - jeg har ikke bruk for den - jeg vil ikke ha apper på mobilen som jeg sjeldent eller aldri bruker Anonymkode: 97705...bc4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 15. januar 2023 #313 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Enkel divisjon er nå en ting. Det blir hakket mer komplisert når flere legger ut ulike beløp og enda flere skal være med på å dekke kostnadene. Det absolutt enkleste er jo å betale med vipps, så jeg skjønte ikke helt den, men ... Anonymkode: 42ad7...cb0 Ja da må man jo kunne addisjon og subtraksjon i tillegg. Men man er vel fortsatt ikke utenfor sånn ca tredjeklasse grunnskolenivå i matematikk. Men man trenger jo ikke gjøre det unødvendig vanskelig for seg selv heller, om en person legger ut alt (den med dekning på kontoen) så kan man klare seg med divisjon. Men selv om man insisterer på å outsource hjernen sin til telefonen, så bør vel likevel vipps-fansen kunne innrømme at det er en svakhet med spleisesystemet deres at man ikke kan legge til personer som ikke har vipps? Det skal jo bare en gjest fra utlandet til for at det hele svikter og det er ikke engang gjestens "feil". 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #314 Del Skrevet 15. januar 2023 Jeg kan ikke ha vipps, for jeg har en gal eks som driver å staller meg, og jeg er redd for at han kan slå meg opp. Anonymkode: 7f9a0...f75 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #315 Del Skrevet 15. januar 2023 Enda en tulling skrev (3 minutter siden): Ja da må man jo kunne addisjon og subtraksjon i tillegg. Men man er vel fortsatt ikke utenfor sånn ca tredjeklasse grunnskolenivå i matematikk. Men man trenger jo ikke gjøre det unødvendig vanskelig for seg selv heller, om en person legger ut alt (den med dekning på kontoen) så kan man klare seg med divisjon. Men selv om man insisterer på å outsource hjernen sin til telefonen, så bør vel likevel vipps-fansen kunne innrømme at det er en svakhet med spleisesystemet deres at man ikke kan legge til personer som ikke har vipps? Det skal jo bare en gjest fra utlandet til for at det hele svikter og det er ikke engang gjestens "feil". En gjest fra utlandet vil vi selvsagt betale for. Jeg har for øvrig vært på babyshower der halvparten var fra et annet land og det var de som arrangerte hele festen i norge. De vippset for gave via en norsk person. Så det er ikke så vanskelig akkurat Nei, du tar feil at det er en enkel sak å regne ut hvem som skylder hverandre hva. Det er jo ikke sånn at EN legger ut for alt, man fordeler oppgaver og dermed også utgifter. Anonymkode: 42ad7...cb0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #316 Del Skrevet 15. januar 2023 Enda en tulling skrev (5 minutter siden): Ja da må man jo kunne addisjon og subtraksjon i tillegg. Men man er vel fortsatt ikke utenfor sånn ca tredjeklasse grunnskolenivå i matematikk. Men man trenger jo ikke gjøre det unødvendig vanskelig for seg selv heller, om en person legger ut alt (den med dekning på kontoen) så kan man klare seg med divisjon. Men selv om man insisterer på å outsource hjernen sin til telefonen, så bør vel likevel vipps-fansen kunne innrømme at det er en svakhet med spleisesystemet deres at man ikke kan legge til personer som ikke har vipps? Det skal jo bare en gjest fra utlandet til for at det hele svikter og det er ikke engang gjestens "feil". Innrømmer at det er en svakhet med penger at man ikke kan legge til folk uten penger i spleisesystemet. Ja, vips burde oppgradere så man kan legge til folk som ikke har vips og.. 👍 Anonymkode: 2ad19...f71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #317 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kan ikke ha vipps, for jeg har en gal eks som driver å staller meg, og jeg er redd for at han kan slå meg opp. Anonymkode: 7f9a0...f75 Du kan blokkere han ❤️ Anonymkode: 42ad7...cb0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #318 Del Skrevet 15. januar 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Jaaa.. husker gode gamle dager, hvis vi skulle på ferie og spleise på hotellrom måtte alle møte på reisebyrået med riktig beløp i kontanter. Var mye enklere. Jeg skjønner ikke hvorfor spleise ble til og ikke betale for seg i utganspunktet med vips? Anonymkode: 2ad19...f71 Ååå, det er jo enkelt i dag også. For eksempel er det jo null stress at servitøren går rundt og får 12 spisende gjester til å betale hvert sitt ulike beløp enn at en legger ut og alle vippser. Eller i utlandet, elsker de gangene alle skal betale for seg selv et sted som ikke tar kort, og ingen egentlig har nok mynt slik at det er klin umulig å få det til uten at noen uansett må legge ut for 6 andre og ingen egentlig lenger vet hvem som legger ut for hva. Savner de tidene ass! 😂 Eller taxiturene der det egentlig var klin umulig å få tilbakebetalt beløpet man la ut fordi alle har glemt hva de skyldte hvem siden de var så fulle i gjerningsøyeblikket. Og man følte seg som en gnien tulling som måtte mase og mase. Eller når man skulle handle på et julemarked og den stakkars selgeren ikke hadde nok mynt til vekslepenger så da måtte man bare droppe kjøpet da. Eller når noen skulle selge lodd på døra og man gjerne ville kjøpe men ikke hadde cash... 🤷♀️ Jadajada, alt var så enkelt før atte. Anonymkode: a9e18...d5c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #319 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du kan blokkere han ❤️ Anonymkode: 42ad7...cb0 Han har jo venner, hjelper ikke å blokkere bare han. Anonymkode: 7f9a0...f75 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #320 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han har jo venner, hjelper ikke å blokkere bare han. Anonymkode: 7f9a0...f75 Så blokker de også? De kan forresten ikke finne deg på vipps med navnet ditt. Skjønner du vil blokkere en gal ex, men han finner deg kun hvis han har nummeret ditt. Anonymkode: 42ad7...cb0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå