Gå til innhold

Er det noen her som ikke har VIPPS? 😁

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonym Brukar0 skrev (17 minutter siden):

Er ikke kodebrikke Bank-ID?

🤷🏼‍♀️ Jeg logger inn med kodebrikke/kode til sms OG Bank-ID. 

Anonymkode: d87b1...654

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Mardina said:

Hvordan gjør jeg det vanskeligere for meg selv og andre, ved at jeg ikke har vipps? Det å ha vipps er frivillig og ikke et krav. Jeg har klart meg uten vipps helt siden det kom på markedet. Og jeg får betalt for det jeg skal, UTEN vipps. På mobilbank tar det meg 5 min å overføre penger og det er vel kanskje så lang tid det tar med vipps også. Ja, pengene kommer senere ved bankoverføring, men hvis folk er så desperat etter å få oppgjøret sitt, så får jeg heller la være å handle med vedkommende. 

Takk og lov for at det fortsatt finnes slike som deg - folk er jo helt desperate etter å følge etter resten av saueflokken, og si "Bæææææ" i kor.

Begreper som "frivillighet" eller "personvern" er tydeligvis gresk enkelte.

Just now, AnonymBruker said:

Brevskiro er visst fortsatt i drift. Kjenner noen gamle som bruker det. Sikkert dyrt

Anonymkode: d87b1...654

Ja, brevgiro er fortsatt i drift, og hvorfor ikke ...?

Hvis samfunnet skulle være så enrettet at man skal tvinge eldre mennesker som knapt klarer å slå på en PC, for ikke å snakke om å være oppmerksom på alle sikkerhetstrusler, over på nettbank, begynner vi å nærme oss Nord-Koreanske tilstander hva ordet frivillighet angår.

Hvorfor blir så mange eldre svindlet for store beløp? Fordi man påtvinger dem en teknologi de ikke er modne for.

Fordi bankene vil tjene enda mer.

Kort og godt.

Anonymkode: b1084...fee

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvsagt. Ingen her har sagt du må ha det. 

Anonymkode: 42ad7...cb0

Kan jo nesten virke sånn..... Har man ikke vipps, så er man såååå umoderne og helt utenfor samfunnet. Rart hvordan jeg har klart meg uten vipps, så lenge det har eksistert 🤪

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og dere som skal være så datakompetente; dere vet ikke engang forskjell på en vanlig kodebrikke der man kun får en kode og Bank-ID, der man bruker passord i tillegg, om jeg husker riktig.

Gå inn på innloggingssiden til DNB og dere finner tre valg; med Bank-ID, Bank-ID på mobil og kodebrikke.

Nei - kodebrikke er ikke synonymt med Bank-ID.

Jeg ser du har rett. Det er mulig å logge inn med kodebrikke og passord, uten bankID. Men bare i nettbanken, sikkerhetsnivået på den innloggingen er tydeligvis ikke godt nok for Altinn m.m. 

Anonymkode: 1ac92...799

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk og lov for at det fortsatt finnes slike som deg - folk er jo helt desperate etter å følge etter resten av saueflokken, og si "Bæææææ" i kor.

Begreper som "frivillighet" eller "personvern" er tydeligvis gresk enkelte.

Ja, brevgiro er fortsatt i drift, og hvorfor ikke ...?

Hvis samfunnet skulle være så enrettet at man skal tvinge eldre mennesker som knapt klarer å slå på en PC, for ikke å snakke om å være oppmerksom på alle sikkerhetstrusler, over på nettbank, begynner vi å nærme oss Nord-Koreanske tilstander hva ordet frivillighet angår.

Hvorfor blir så mange eldre svindlet for store beløp? Fordi man påtvinger dem en teknologi de ikke er modne for.

Fordi bankene vil tjene enda mer.

Kort og godt.

Du har fulgt saueflokken inn på Internett og KG 🤷‍♀️

Anonymkode: bc058...e07

• Liker 9
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (2 minutter siden):

Kan jo nesten virke sånn..... Har man ikke vipps, så er man såååå umoderne og helt utenfor samfunnet. Rart hvordan jeg har klart meg uten vipps, så lenge det har eksistert 🤪

Det er vel heller det at vi som bruker det ser hvor genialt det er. Vi klarte oss uten før det kom, så selvsagt klarer du deg uten vipps. Det er bare genialt å ha.

Brukte det senest for en uke siden for å kjøpe en matbit i en matbod som kun tok vipps. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel heller det at vi som bruker det ser hvor genialt det er. Vi klarte oss uten før det kom, så selvsagt klarer du deg uten vipps. Det er bare genialt å ha.

Brukte det senest for en uke siden for å kjøpe en matbit i en matbod som kun tok vipps. 

Genialt 😂

Anonymkode: ca892...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Genialt 😂

Ja, genialt. 

Så slapp jeg å ta med to sultne barn i bilen for å skaffe dem mat et annet sted, jeg kunne bare ta frem mobilen og vipps hadde jeg to fornøyde barn med hver sin pizzabolle og smoothie.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser du har rett. Det er mulig å logge inn med kodebrikke og passord, uten bankID. Men bare i nettbanken, sikkerhetsnivået på den innloggingen er tydeligvis ikke godt nok for Altinn m.m. 

Nei, Altinn får jeg ikke logget inn på, så da er for eksempel Skatteetaten pliktig til å sende meg all informasjon i papirformat, noe jeg setter pris på.

Kan legge til at det har vært riktig underholdende korrespondanse med en annen bank der jeg ikke har nettbank som følge av bankens egne rutiner, der man nærmest tar det for gitt alle gjør ditt eller datt.

Har alltid vært individualist, og når bankenes ønske om digitalisering - også av eldre - i bunn og grunn kun handler om økte inntekter, ser jeg ingen grunn til å danse etter deres pipe.

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har fulgt saueflokken inn på Internett og KG 🤷‍♀️

Anonymkode: bc058...e07

Ingen er perfekt. Bæææææ. :tunge:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du innlogget i nettbanken hele tiden? Nei. Man logger ut 

Det gjør man også på vipps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og dere som skal være så datakompetente; dere vet ikke engang forskjell på en vanlig kodebrikke der man kun får en kode og Bank-ID, der man bruker passord i tillegg, om jeg husker riktig.

Gå inn på innloggingssiden til DNB og dere finner tre valg; med Bank-ID, Bank-ID på mobil og kodebrikke.

Nei - kodebrikke er ikke synonymt med Bank-ID.

Anonymkode: 

Nå har jeg vært inne på DNB sine sider. Ser ut som at dette er noe spesielt for DNB. Min bank har ikke noe mulighet for å logge inn med noen annen kodebrikke enn bank-ID-kodebrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har selvfølgelig Vipps

Anonymkode: 99e5a...0f7

Det er ikke "selvfølgelig" 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selger ikke til folk uten vipps på finn. Greit at folk ikke vil ha det. Men da må de nok også tåle ekskludering fra visse aktiviteter. Vinlotteri, vennespleis osv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Hedda-78 said:

Nå har jeg vært inne på DNB sine sider. Ser ut som at dette er noe spesielt for DNB. Min bank har ikke noe mulighet for å logge inn med noen annen kodebrikke enn bank-ID-kodebrikken.

Er rimelig sikker på at også banken din tilbyr alternativ innlogging, da flere andre banker enn DNB gjør det.

For eksempel Sparebank1:

https://www.sparebank1.no/nb/ostlandet/privat/innlogging.html

og trykk på "For deg som ikke har BankID" nederst.

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jobbes med å få sikkerhetsnivået på innlogging opp, ikke ned. 

Problemet når man snakker om sikkerhet, er at en rekke eldre mennesker har blitt svindlet for store beløp nettopp med BankID.

Hva er ditt forslag til å forbedre sikkerheten for disse, og andre mennesker, som rett og slett ikke er modne for teknologien man går inn for idag ...?

Dette er en generasjon som er vokst opp med at skulle man ta ut penger i banken, gikk man til et fysisk bankkontor, fortalte kontonummeret, viste legitimasjon, og tok ut penger. Når man nå nærmest tvinger denne generasjonen til å bruke nettbank og BankID, er dette en verden de ikke er fortrolige med, noe som har resultert i en lang rekke episoder med svindel der store beløp har forsvunnet.

Så hva er ditt forslag til forbedring av sikkerheten blant disse menneskene? Skal man umyndiggjøre dem, eller nekte dem å bruke banktjenester? Eller forsøke å finne frem til et kompromiss, slik at også de kan bruke banken uten at dette går ut over sikkerheten ...?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (10 minutter siden):

Selger ikke til folk uten vipps på finn. Greit at folk ikke vil ha det. Men da må de nok også tåle ekskludering fra visse aktiviteter. Vinlotteri, vennespleis osv.

Like greit det jo. Sparer penger i stedet for å kjøpe junk på finn   

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke vipps, ikke bank-id, ikke månedskort på mobil, betaler fortsatt med bankkort og ikke mobil… minst mulig på mobilen tenker jeg. Foretrekker enklest mulig da teknologi ikke er min sterkeste side. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, c_buk said:

Tankegangen om tvungen ekskludering har aldri ført til noe godt; hvis du hypotetisk hadde solgt noe jeg ville kjøpe, ville jeg umiddelbart ha meldt ifra til nettbanken om overføring slik at beløpet ble overført til deg så snart som mulig, og hadde du sett på karakterene mine på daværende QXL, var de 100% positive.

Men i denne situasjonen ønsker du altså å ekskludere meg fordi jeg ikke har Vipps. Ville det ha vært så vanskelig for deg å la meg overføre pengene på forskudd i nettbanken ...?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vipps orker ikke tanken på å vippskrav.

Anonymkode: 8b360...9fd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

[...]

Problemet når man snakker om sikkerhet, er at en rekke eldre mennesker har blitt svindlet for store beløp nettopp med BankID.

Hva er ditt forslag til å forbedre sikkerheten for disse, og andre mennesker, som rett og slett ikke er modne for teknologien man går inn for idag ...?

Dette er en generasjon som er vokst opp med at skulle man ta ut penger i banken, gikk man til et fysisk bankkontor, fortalte kontonummeret, viste legitimasjon, og tok ut penger. Når man nå nærmest tvinger denne generasjonen til å bruke nettbank og BankID, er dette en verden de ikke er fortrolige med, noe som har resultert i en lang rekke episoder med svindel der store beløp har forsvunnet.

Så hva er ditt forslag til forbedring av sikkerheten blant disse menneskene? Skal man umyndiggjøre dem, eller nekte dem å bruke banktjenester? Eller forsøke å finne frem til et kompromiss, slik at også de kan bruke banken uten at dette går ut over sikkerheten ...?

Kodebrikke og passord uten BankID løser jo ingen av disse problemene. Det er jo ikke noe vanskeligere å lure fra gamle mennesker koden fra brikken og passordet deres enn å få dem til å oppgi BankID-informasjon. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...