Gå til innhold

Ukrainas skjebne er Europas skjebne

lady90

Anbefalte innlegg

MAGEROST skrev (2 timer siden):

Jeg forstår ikke hvor du vil, alle som deltok i møtet har selv bekreftet at det aldri ble diskutert. Men som Gorbachev sa så tok de opp at NATO ikke skulle ekspandere inn i øst-tyskland når landet ble gjenforent, dette gjengis av det du linket til.

Det kommer tydelig frem at det konkret er snakk om Tyskland sin gjenforenelse og at "not an inch to the east" referer til Øst-Tyskland spesifikt i denne diskusjonen.

Ekspansjon utenfor Tyskland ble aldri diskutert.

Det betyr lite hvorvidt det temaet konkret ble diskutert. Det som er fakta ÉR at Nato har ekspandert noe voldsomt de seneste tiårene. Helt inn på dørstokken til Russland. Og dette provoserer russerne! Noe jeg forstå svært godt. Det var nettopp dette som nesten utløste atomkrig under Cubakrisen. Bare den gang var det russerne som flyttet missiler inn på USA's "dørstokk". Det provoserte amerikanerne. Hvorfor er det ingen forståelse for Russlands situasjon nå?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvittre skrev (På 14.1.2023 den 13.14):

Ja. Det er nato de ypper med nå. De angrep jo Ukraina fordi de fikk muntlig ja til nato medlemskap. Tipper Polen neste om de tar Ukraina. 

Georgia og Moldova før Belarus blir underordnet. Dernest Polen og/eller Litauen for å bli landfaste med Kalinigrad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (4 timer siden):

Det er flere og flere kilder nå som melder at Ukrainerne sliter voldsomt. Tidligere generaler i den amerikanske hæren, CIA personell etc. Og jo lenger det drar ut, jo værre blir det

Kilder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Thanos said:

Det du ikke virker å ha fått med deg er at Ukrainerne har begrenset med soldater. Og selv om russerne har lidd store tap, har også ukrainerne gjort det. Det meldes ikke i mainstream media. Som en av toppene i det amerikanske krigsapparatet sa: 'Jeg kan ikke kommentere dødstall fordi de er konfidensielle'. Hvorfor tror du det?

Russland har folk så det holder. Ikke elitesoldater men kanonføde. Putin vil sende inn bølge etter bølge, helt til målet er nådd. Litt fremrykning her og litt tilbaketrekning der betyr ingenting i det lange løp. 'Operasjonen' gikk ikke slik Putin håpet, men ingenting tyder på at Russerne gir seg. Tvert imot! Det hjelper ikke med masse avanserte våpen om det ikke finnes personell til å bruke det. USA driver treningsleire for Ukrainerne ettersom de mest avanserte våpenbatteriene trenger opptil 15 personer for å drifte. Dette skjer ikke på en dag. Det tar uker.

Jeg vil ikke at Ukraina skal tape. Jeg, som de fleste fester meg til at et under skal skje. Men rent tallmessig, har ikke Ukrainerne sjans! Det er flere og flere kilder nå som melder at Ukrainerne sliter voldsomt. Tidligere generaler i den amerikanske hæren, CIA personell etc. Og jo lenger det drar ut, jo værre blir det.

Da har du vel kilder på alle disse amerikanske generalene som sier det da, og da snakker vi ikke Steigan og det du anser som ikke mainstream da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (2 timer siden):

Da har du vel kilder på alle disse amerikanske generalene som sier det da, og da snakker vi ikke Steigan og det du anser som ikke mainstream da.

Slutt å heng deg opp i Steigan og les og se stoff om denne krigen fra alternative kilder. Det tyter av kanaler på både reddit, youtube og på diverse forum, hvor Da vil du finne masse informasjon som går i dybden på årsaken til konflikten. Den er ikke så sort hvitt som vg hevder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Commander skrev (13 timer siden):

Det er mange måter å "angripe" på og Russland har vist at de ikke har problemer med å presse, påvirke, skremme, terrorisere naboland. Det er lett å forestille seg at Nato støtter hvis plutselig russiske soldater stormer over grensa og bomber oss.

Et langt mer realistisk scenarier er sabotasje som de driver med nå. Kutting av sjøkabler, internett, forstyrrer GPS signaler, hacker infrastruktur. Alt dette er i realiteten angrip. Men de passer på å holde seg rett innenfor slik artikkel 5 utløses.

De henretter utlendinger i Nato land og kamuflerer som ulykker. At de kan begynne med småskala terrorisering av norske politikere og næringslivsledere. Sabotere gassrør, strømkabler mm. Alt for å skape frykt og påvirke. 

Og de kommer til å strekke strikken og teste NATO alliansen i det lengste med hybrid krigføring. Husk at nesten halvparten av bryllup i Finnmark er med russere. Den russiske minoriteten begynner å bli stor. Det gir rom for at Russland vil "beskytte "sine. Slik det kan gjøre i de baltiske landene  og bruker som unnskyldning i Ukrainas.

Russland jobber kontinuerlig med å slå sprekker mellom folk, skape splid, øke polarisering, sette fyr på ulmende konflikter og skape nye.

Et fullskala angrep fra Russland er usannsynlig. Men langsiktig påvirkning på alle fronter for å hevde egne interesser driver de med. Å svekke Russland er å trygge Europa.

Hvis Putin hadde kuttet NordLink hadde vi jo skyldt ham en enorm tjeneste

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (På 14.1.2023 den 0.30):

Hva mener han med dette utsagnet? https://www.nrk.no/nyheter/kristersson_-_-ukrainsk-seier-er-eksistensielt-for-europa-1.16256376

Tror han at dersom Russland vinner så vil de gå videre og videre og forsøke å ta hele Europa? 

Det er vel heller urealistisk men ser det er mange som sier det samme som Sveriges statsminister 

Putin har nok lyst på å ta mer, og særlig de baltiske statene, Finland , Barentshavet, Spitsbergen, Moldova og Khasakstan. Lysten er nok større enn evnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putin er ex-KGB. Han anser fallet av Sovjetunionen som den største geopolitiske katastrofen i vårt århundre: https://www.youtube.com/watch?v=nTvswwU5Eco

Han forsøker å gjenoppta det tapte veldet. Klart at han ikke vil stoppe med Ukraina. 

Men stor shout out til Polen som i stor grad  bærer byrden av flyktningene fra Ukraina, og Georgia, som til tross for maktovergrepene Russland har påført dem, tar imot menn som nekter å ta del i krigen. Ingen europeiske land, med unntak av Belarus, støtter Russland i denne krigen. Han kjemper en tapt kamp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (På 14.1.2023 den 13.23):

Hvem er « de’” i denne sammenheng, russere som i dag blir tvunget ut i en krig de ikke vil delta i, eller Putin? Jeg tror Putin gir totalt f.. i tap av liv i en krig som gir mening for han. 

Samme tror jeg👍🏻👍🏻

vår tidligere forsvarsminister er helt på linje med hva jg føler: 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/nQv62B/norsk-ekspert-tror-ukraina-krigen-kan-vaere-over-i-2024

forøvrig er det mange som nevner Nato og pakt 5, men la oss si Putin prøver seg på oss eller Finland, kommer virkelig Jens til å erklære krig og sette på full guffe when push comes to show når han ikke er villig å redde et land som har 40 mill innbyggere? Starte 3. verdenskrig for oss 6 mill liksom, jeg er uhyre skeptisk på akkurat den.

vi hadde behøvd en type som Churchill i ledelse nå. 😏

Endret av Sofie Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Thanos said:

Slutt å heng deg opp i Steigan og les og se stoff om denne krigen fra alternative kilder. Det tyter av kanaler på både reddit, youtube og på diverse forum, hvor Da vil du finne masse informasjon som går i dybden på årsaken til konflikten. Den er ikke så sort hvitt som vg hevder.

Ja, da har du vel disse kildene lett tilgjengelig da, siden du sprer om deg med at det er så lett å finne?

La meg gjette, du sliter med å poste til sider som er så velkjente Putin-klakører, fordi du innser at folk ikke tar slikt seriøst utenfor ekkokammerne du frekventerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (19 timer siden):

Samme tror jeg👍🏻👍🏻

vår tidligere forsvarsminister er helt på linje med hva jg føler: 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/nQv62B/norsk-ekspert-tror-ukraina-krigen-kan-vaere-over-i-2024

forøvrig er det mange som nevner Nato og pakt 5, men la oss si Putin prøver seg på oss eller Finland, kommer virkelig Jens til å erklære krig og sette på full guffe when push comes to show når han ikke er villig å redde et land som har 40 mill innbyggere? Starte 3. verdenskrig for oss 6 mill liksom, jeg er uhyre skeptisk på akkurat den.

vi hadde behøvd en type som Churchill i ledelse nå. 😏

Ukraina er ikke med i NATO. Det er vi. Skjønner du faktisk ikke forskjellen på det?

Finland er vel dog heller ikke med i NATO enda, så der vet jeg ikke hva NATO ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...