Gå til innhold

Trening med egen kroppsvekt

Blingblingtahei

Anbefalte innlegg

Hei. Driver for tiden med bare hjemmetrening, mest for å prøve å opprettholde formen litt da jeg i utgangspunktet trener styrke på senter. Men pga dårlig form og syke unger så utgår det nå i noen uker. Men, kan jeg trene samme muskelgrupper/helkroppsprogram hver dag når jeg kun trener med egen kroppsvekt, evt med noe strikk? Musklene får jo ikke samme belastning som den er vant til og har ikke samme behovet for restitusjon, eller? Jeg har aldri trent med bare kroppsvekt, så vet ikke om prinsippet for hvile fortsatt gjelder.. 

Jeg er avhengig av å trene for å ikke ha smerter i kroppen, samt ha matlyst.. går fort ned i vekt om jeg ikke trener da matlysten er ræva, men spiser for lite for tiden til å trene hardt uten at det går utover vekta og musklene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

det viktigste er å belaste musklene, og det gjør du. Forsøk å finne øvelser som er tunge nok til at du får,tatt i uten å måtte gjøre 20+ Reps. Pistol squats, Pushups, dips, chins, roing med strikk etc

hvis du ønsker å trene hver dag, kan du fint det. 
velg ut 3-4 øvelser per dag, heller enn flere øvelser sjeldenere, slik at du belaster musklene uten å «ødelegge» dem helt. Da tåler de å belastes igjen ganske kjapt. Tenker 2-3 dager på rad bær gå fint, kjenn etter selv :) dag 3 eller 4 kan du eventuelt heller gå en tur og gjøre mobilitet eller,yoga?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (1 minutt siden):

Hei.

det viktigste er å belaste musklene, og det gjør du. Forsøk å finne øvelser som er tunge nok til at du får,tatt i uten å måtte gjøre 20+ Reps. Pistol squats, Pushups, dips, chins, roing med strikk etc

hvis du ønsker å trene hver dag, kan du fint det. 
velg ut 3-4 øvelser per dag, heller enn flere øvelser sjeldenere, slik at du belaster musklene uten å «ødelegge» dem helt. Da tåler de å belastes igjen ganske kjapt. Tenker 2-3 dager på rad bær gå fint, kjenn etter selv :) dag 3 eller 4 kan du eventuelt heller gå en tur og gjøre mobilitet eller,yoga?

Jeg må gjøre øvelser som går med unger i nærheten, men ja, kanskje "geite yoga" funker bare med 2 åringer på ryggen 😁 takk, hadde helt glemt bort yoga 😅 

Er vant til å måtte ha hviledager etter økter på de representative muskelgruppene, men er kanskje ikke like nødvendig med kroppsvekt, jeg prøver meg også også, å ser hvordan det går hvertfall, tenkte jeg skulle prøve meg på noen pullups på køyesenga 🙈 for ja, er det som blir problemet, jeg må ta hvertfall 20 reps for å merke det.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blingblingtahei skrev (6 timer siden):

Jeg må gjøre øvelser som går med unger i nærheten, men ja, kanskje "geite yoga" funker bare med 2 åringer på ryggen 😁 takk, hadde helt glemt bort yoga 😅 

Er vant til å måtte ha hviledager etter økter på de representative muskelgruppene, men er kanskje ikke like nødvendig med kroppsvekt, jeg prøver meg også også, å ser hvordan det går hvertfall, tenkte jeg skulle prøve meg på noen pullups på køyesenga 🙈 for ja, er det som blir problemet, jeg må ta hvertfall 20 reps for å merke det.. 

du kan også leke med tempoet for å gjøre øvelsene tyngre. Utfall, knebøy, Pushups, pullups - senk deg saaaaakte ned, og saaaskte opp, gjerne med et stopp i bunnen. Da jobber musklene i mye lenger tid sammenhengende slik at det blir vesentlig mye tyngre uten ekstra vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening med egen kroppsvekt er tyngre enn hva mange tror. På grunn av vond rygg må jeg gjøre øvelser med egen kroppsvekt fordi jeg ikke kan gjøre øvelsene med apparater. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill3My skrev (3 timer siden):

du kan også leke med tempoet for å gjøre øvelsene tyngre. Utfall, knebøy, Pushups, pullups - senk deg saaaaakte ned, og saaaskte opp, gjerne med et stopp i bunnen. Da jobber musklene i mye lenger tid sammenhengende slik at det blir vesentlig mye tyngre uten ekstra vekt

Ah takk for tips! Alle tips mottas med takk, må se på trening med litt nye øyne kjenner jeg 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blingblingtahei skrev (23 timer siden):

du er hvertfall bra sterk da💪🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening med egen kroppsvekt er undervurdert. Det er en funksjonell måte å trene på fordi man aktiviserer mange muskelgrupper samtidig. Med apparater så blir det veldig isolert per muskelgruppe. 

Jeg trener pushups, planke, knebøy, utfall og burpees omtrent annenhver dag. Samt cardio (sykling og litt jogging). Har ikke råd til treningssenter, og dette fungerer veldig fint. Feks med planken, klarte bare 30 sek i starten, nå tar jeg lett 2 min x 4. Kunne sikkert gjort det hver dag, for man trenger ikke restitusjon med denne type trening, men for meg er det bare lettere å holde på rutinen når det er annenhver dag. 

Anonymkode: 080e0...f4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 22.24):

Trening med egen kroppsvekt er undervurdert. Det er en funksjonell måte å trene på fordi man aktiviserer mange muskelgrupper samtidig. Med apparater så blir det veldig isolert per muskelgruppe. 

Jeg trener pushups, planke, knebøy, utfall og burpees omtrent annenhver dag. Samt cardio (sykling og litt jogging). Har ikke råd til treningssenter, og dette fungerer veldig fint. Feks med planken, klarte bare 30 sek i starten, nå tar jeg lett 2 min x 4. Kunne sikkert gjort det hver dag, for man trenger ikke restitusjon med denne type trening, men for meg er det bare lettere å holde på rutinen når det er annenhver dag. 

Anonymkode: 080e0...f4c

Ah takk! Der fikk jeg svar på det jeg lurte på! Ja før helga var jeg faktisk litt støl etter hjemmetrening, så tydelig det funker 🙂 dessverre ble jeg ganske syk etter det, om det var det eller det faktum at jeg spiste mat vet jeg ikke, men må dessverre ta det litt med ro en stund.. nytter ikke trene når man ikke får i seg mat 😔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...