AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #1 Del Skrevet 12. januar 2023 Jeg vil påstå at vi HAR klasseforskjeller også i Norge. Jeg kommer selv fra arbeiderklassen, er godt voksen og omgås folk fra ulike sosioøkonomiske lag. Det jeg har merket meg, er at «typisk» middelklassefolk ofte har en tendens til å markere seg som «besserwissere» og generelt krydre sine utsagn med mer eller mindre kamuflert skryt, både vegne av seg selv eller sine nærmeste. Samtalene er ofte overflatiske, selv i nære relasjoner og man konverserer, mer enn man snakker ikke virkelig sammen. Sammen med folk som kommer fra enklere kår, men som gjerne har tatt høyere utdanning, og er både reflekterte og oppegående, opplever jeg en større grad av autensitet. Ærlige, åpne samtaler, med lite markeringsbehov i form av å vite eller være best. Jeg trives utvilsomt best sammen med folk fra sistnevnte gruppe. Sammen med «finere» folk, kan jeg også føle meg «enkel», naiv og rett ut dum. Som om åpenhet, entusiasme og ærlighet blir litt for primitivt. Jeg «burde» heller snakket det akademiske og selvskrytende språket. Er det egen underlegenhetsfølelse som gjør seg gjeldende, eller er middelklassen mer overflatiske og tildekkede enn oss «vanlige» folk? Anonymkode: 70703...60e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #2 Del Skrevet 14. januar 2023 Interessant emne. Jeg er vel fra en slags underklasse. Alkis-foreldre som levde på sossen, null struktur og orden på noe som helst. Har samme opplevelse som deg at folk fra enklere kår "mangler" evnen til å holde på en fasade og å holde ting litt upersonlig. Man legger liksom ikke samme stolthet i å "keep up appearances" . Jo fjongere bakgrunn jo mindre inderlighet, ærlig åpenhet og sånt. Det er masse energi i å holde på et visst "image", ha riktig smak hva angår kunst, kultur, interiør og.lign. Og at man oppfører seg kontrollert/behersket. Anonymkode: c9b02...095 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #3 Del Skrevet 14. januar 2023 Marx hadde rullet seg i grava, med denne svært lemfelige bruken av --klassen. Anonymkode: 259b3...7bb 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #4 Del Skrevet 14. januar 2023 Mulig du er inne på noe. Men blant de jeg kjenner er det de med lavest utdanning og sosioøkonomisk status som har klart størst markeringsbehov. Anonymkode: 5e00f...365 16 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #5 Del Skrevet 14. januar 2023 Men hva skal man liksom være ærlig og ekte om hvis alt er bra eller man vet at det ender godt 🤷♀️ mistenker at kommer av dette. Anonymkode: 83281...c90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #6 Del Skrevet 14. januar 2023 Men…. inderlig, ekte ærlighet, sånn i hverdagen, det høres da slitsomt ut? Og er du sikker på at det er overfladisk, hva med ekte interesse for middelklasseting, ekte stolthet, naturlig høflighet? Jeg tror ikke de/vi bruker masse energi på å holde en fasade, vi er jo sånn, ER kontrollert/behersket, HAR den smaken og de interessene (helt naturlig, helt på ekte, helt sant), det er ikke fasade, det er den ærlige utgaven av hvem vi er? Anonymkode: cd90c...512 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #7 Del Skrevet 14. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Men…. inderlig, ekte ærlighet, sånn i hverdagen, det høres da slitsomt ut? Og er du sikker på at det er overfladisk, hva med ekte interesse for middelklasseting, ekte stolthet, naturlig høflighet? Jeg tror ikke de/vi bruker masse energi på å holde en fasade, vi er jo sånn, ER kontrollert/behersket, HAR den smaken og de interessene (helt naturlig, helt på ekte, helt sant), det er ikke fasade, det er den ærlige utgaven av hvem vi er? Anonymkode: cd90c...512 Ok, da funker det for dere, men jeg liker å f.eks. kunne si rett ut at ting ikke er på stell for tida pga whatever grunn også le litt galgenhumoristisk av det sammen. Kan hende middelklassefolk har så lite prøvelser i livet at alt er på skinner så man ikke trenger å snakke om noe "rett fra levra"? Jeg vet ikke, har aldri likt meg blant dem. Anonymkode: c9b02...095 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #8 Del Skrevet 14. januar 2023 Middelklassen streber alltid oppover, og klarer ikke slappe av. Overklassen igjen er kanskje ikke de mest frisinnede, men gir mer blaffen igjen i fasader. Det er ikke overklassen som kjører Porsche og Bentley, altfor bling. Anonymkode: acd15...684 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #9 Del Skrevet 14. januar 2023 Helt uenig. Er det noen som har et enormt markeringsbehov så er det folk med arbeiderklassebakgrunn som har kommet seg litt «opp». De ønsker som oftest å distansere seg fra sin fortid og dermed fra sine likemenn. Det er den mest sosialt slitsomme gruppen. Anonymkode: b7aa1...731 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #10 Del Skrevet 14. januar 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Helt uenig. Er det noen som har et enormt markeringsbehov så er det folk med arbeiderklassebakgrunn som har kommet seg litt «opp». De ønsker som oftest å distansere seg fra sin fortid og dermed fra sine likemenn. Det er den mest sosialt slitsomme gruppen. Anonymkode: b7aa1...731 Haha, ja, det er gjerne de som blir mest krampe-hipstere. Anonymkode: c9b02...095 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #11 Del Skrevet 14. januar 2023 TS her. Takk for interessante innspill og perspektiv. To ytterkanter utkrystalliserer seg: Slitsomme folk fra arbeiderklassen som febrilsk ønsker å markere nyvunnet status. Dét er harry; helt enig. Og middelklassen bare «er» sånn - på ekte. Fair enough. - Men til syvende og sist og når det virkelig gjelder, er vi da ikke så ulike, bortsett fra at noen er mer velartikulerte enn andre? Tenk Knausgård, for eksempel. I utgangspunktet streit middelklasse. Dog full av kvaler og ambivalens. Og et sterkt behov for autensitet og åpenhet. Kanskje det hele dreier seg mer om personlighet enn klasse? At noen har stort markeringsbehov, og måten dette kommer til uttrykk på henger sammen med sosioøkonomisk/-kulturell bakgrunn? Mens andre igjen styrer med sitt, uavhengig av klasse? Og noen av oss synes «her er så underlig», uansett ståsted? Jeg trives uansett utmerket med eget «uttrykk» og bakgrunn, men synes det er interessant å pirke borti denne dynamikken og muligens bli litt klokere. Anonymkode: 70703...60e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #12 Del Skrevet 15. januar 2023 Jeg er vel fra et typisk middelklasse-hjem. Og det stemmer sikkert at jeg er flink til å holde maska og late som om alt er bra. Det er ikke det at jeg vil framstå perfekt, men det er vanskelig for meg å være åpen f.eks egne problem, da jeg føler det blir tatt dårlig imot. Det er liksom bare sutring og innbildning. På den andre sida, så synes jeg at folk fra arbeiderklassen kan være slitsomt ærlige, og litt trangsynte. Litt sånn som taxi-sjåfører som har en mening og vet best om alt mulig, uten å ha så mye greie på det. Men ser ned på alt som ikke er nyttig og lønnsomt økonomisk, som kunst f.eks. Anonymkode: cf4bf...d18 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #13 Del Skrevet 15. januar 2023 Virker som at en del her ikke forstår at mye penger ikke har noe med hvilken «klasse» man tilhører. Norge har en meget omfangsrik og meget bemidlet arbeiderklasse. Det skiller Norge fra andre land hvor arbeiderklasse omtrent automatisk betyr lavtlønnet. Anonymkode: 16b51...c63 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #14 Del Skrevet 15. januar 2023 Jeg er fra middelklassen, vokst opp med mor og stefar med god økonomi. Mine foreldre er skilt og min far er fra arbeiderklassen og veldig stolt av det, og det er jeg også. Jeg har alltid blitt utfordret av min far til å tenke selv, vi har alltid hatt lange og fine diskusjoner hvor det var lov å være uenige. Han har alltid lyttet til meg fra jeg var liten og fikk meg til å føle at mine tanker, følelser og meninger også var viktige. Min far var opptatt av grensesetting, var konsekvent, men også åpen. Når jeg fikk mensen som 11 åring, var det han jeg sa det til, han dro å kjøpte en hel bærepose med ulike bind og tamponger og forklarte meg at det var helt naturlig for jenter når man kommer i en viss alder osv. Det var alltid en forskjell fra min mor sin familie (øvre middeklasse) og min far sin familie (arbeiderklassen) Min far sin familie vil jeg si var mer intellektuelle, selv om de var fra arbeiderklassen. Det var interessante diskusjoner om alt. En del var politisk aktive og det var ALLTID plass til å være deg selv. De var ikke opptatte av uviktige ting som hvor mye folk tjener, hva slags sosial status folk hadde. De var opptatt av mennesker og det som var ekte. Det er noe jeg har tatt med meg videre, noe jeg var stolt av, det å SE folk. Og det har også påvirket meg og mine vennskap, viktigheten at man har ekte relasjoner, noen som vil en godt, hvor man kan prate om alt og henvende seg til om noe er vanskelig. Livet er vanskelig nok som det er og da er det i allefall viktig å ha ekte relasjoner i livet istedenfor å måtte ha en fasade. Anonymkode: 707ee...402 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #15 Del Skrevet 15. januar 2023 45 minutter siden, AnonymBruker said: Virker som at en del her ikke forstår at mye penger ikke har noe med hvilken «klasse» man tilhører. Norge har en meget omfangsrik og meget bemidlet arbeiderklasse. Det skiller Norge fra andre land hvor arbeiderklasse omtrent automatisk betyr lavtlønnet. Anonymkode: 16b51...c63 Jeg er enig i det, hvis du tenker arbeiderklassen fra gammelt av hvor en del besteforeldre seilte til sjøs fra de var 14 år, kom hjem jobbet på fabrikk eller som f.eks murer o.l. Som hadde sterke politiske meninger, som var med å bygge opp arbeidsmiljøloven og kjempet for de rettigheter vi nyter godt av idag. Mange intellektuelle fra arbeiderklassen som kom fra fattige kår og måtte ta det de fikk, men kjempet for at vi skulle få det bedre. Brukte stemmene sine, diskuterte. Anonymkode: 707ee...402 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #16 Del Skrevet 15. januar 2023 On 1/14/2023 at 5:51 AM, AnonymBruker said: Interessant emne. Jeg er vel fra en slags underklasse. Alkis-foreldre som levde på sossen, null struktur og orden på noe som helst. Har samme opplevelse som deg at folk fra enklere kår "mangler" evnen til å holde på en fasade og å holde ting litt upersonlig. Man legger liksom ikke samme stolthet i å "keep up appearances" . Jo fjongere bakgrunn jo mindre inderlighet, ærlig åpenhet og sånt. Det er masse energi i å holde på et visst "image", ha riktig smak hva angår kunst, kultur, interiør og.lign. Og at man oppfører seg kontrollert/behersket. Anonymkode: c9b02...095 Jeg tror ikke nødvendigvis det har med hvilke "klasse" man tilhører, men kanskje hva man har opplevd i livet. Har man hatt mye motgang, uavhengig av sosial status, så får du kanskje (forhåpentligvis) mer perspektiv på hva som er viktig i livet. Anonymkode: 707ee...402 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #17 Del Skrevet 16. januar 2023 Jeg har også venner i fra forskjellige klasser. Opplever dem som kommer fra middelklassen har større behov for å markere seg og mye selvskryt. De jeg kjenner til som kommer fra rikere familier snakker minst om penger, status osv. Samme gjelder de fra arbeiderklassen. Min mann er en av dem.Han har virkelig fått kjent på det som barn med å vokse opp med foreldre med dårlig råd (og alkoholproblemer). Han selv har tatt en meget god utdannelse og har en veldig god jobb, men har aldri hatt behov for å skryte om det. Anonymkode: b32ef...265 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #18 Del Skrevet 16. januar 2023 Du beskriver forskjellen mellom bekjente og venner. Dette har ingenting med hverken klassebakgrunn eller utdannelse å gjøre. Ta initiativ til å bli bedre kjent, om det er det du ønsker. Still spørsmål! Anonymkode: e7f7c...9b2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #19 Del Skrevet 16. januar 2023 Har selv svigerforeldre, spesielt svigermor, som prøver å skape en fasade av å være i middelklassen. Snakker utelukkende om hva de har gjort (les: reist) i det siste, kjøpt av interiør og om hvor de skal reise neste gang. De har hus, dyr Mercedes, båt, leilighet i syden osv. Jeg VET at de ikke har råd til dette, da de har lavere inntekt enn vi har. Jeg vet at de har lånt langt over pipa og at korthuset deres en vakker dag raser sammen. De skaper ingenting og vi kommer ikke til å etterlate seg noe av verdi (båt og biler tapper hele formuen) Anonymkode: b498c...5dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 17. januar 2023 #20 Del Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 15.1.2023 den 12.52): Virker som at en del her ikke forstår at mye penger ikke har noe med hvilken «klasse» man tilhører. Norge har en meget omfangsrik og meget bemidlet arbeiderklasse. Det skiller Norge fra andre land hvor arbeiderklasse omtrent automatisk betyr lavtlønnet. Anonymkode: 16b51...c63 Det du skriver er veldig viktig og relevant for debatten. I Norge har kultur mer med klassetilhørighet å gjøre enn økonomi. Dette gjør det selvfølgelig litt vanskeligere å dele folk inn i klasser, ettersom det oppleves merkelog at "børge" med 60K i lønn tilhører arbeiderklassekultur, når "lars" med 40K i lønn tilhører middelklasse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå