AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #1 Skrevet 12. januar 2023 Svigermor og jeg har ikke det beste forholdet. Vi er ikke uvenner, men vi har bare ikke kjemi. Så det vil si at når hun er her så er jeg veldig anspent. Jeg trives ikke med å ha henne her, men pga barnebarna så lar jeg jo henne komme. Hun inviterer seg selv til oss kanskje en gang i uka, gjerne da en ettermiddag. Jeg føler at huset må være rent, og at vi må ha sunn hjemmelaget middag de dagene og stresset før hun kommer (det ligger nok bare hos meg, men gjør jo at disse besøkene blir ekstra slitsomme for meg). Bør jeg fortsette å la henne komme? En del av meg syns hun er litt frekk som bare antar det er greit for oss å ha henne hengende her om ettermiddagene når vi er slitne etter jobb og skole/barnehage. Vanskelig å si nei også... Anonymkode: b2a4a...370 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #2 Skrevet 12. januar 2023 Men jeg regner med at hun leker litt med barn slik at dere kan rydde etter middagen og ha litt avslappet kveld. Jeg personlig synes det er bedre å få besøk enn reise på besøk i ukedager. Men jeg har små barn som er fortsatt syke en del... Anonymkode: b3ca6...8d9 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #3 Skrevet 12. januar 2023 Hadde du synes det var greit hvis mannen din synes det var "slitsomt" å ha DIN mor på besøk? Må du servere middag til henne? Kan ikke sønnen din varte henne opp? Ha som avtale at han lager middag de dagene hun kommer. Og så må dere begge bidra til å holde huset normalt reint. Hvis det er så skittent at du er flau over å få gjester, så tenker jeg at det er lurt å få regelmessig besøk så det ikke blir alt for graps. Anonymkode: defc4...7eb 12 2 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #4 Skrevet 12. januar 2023 Spør du din mann om lov til å ha besøk av dine foreldre? Hvis du heller vil at svigermor skal komme i helgen, så går vel det å si til henne? Fint at farmor vil treffe barnebarn ukentlig. Anonymkode: 248a0...a2c 11 1
Ulrikke Skrevet 12. januar 2023 #5 Skrevet 12. januar 2023 Hva gjør hun når hun er på besøk da? Sitter og venter på oppvartning og klager over været og diverse "vondt´er", eller er hun engasjert i ungene og i dere? Det er mer slitsomt å ha besøk av folk man ikke har kjemi med... Men hun har faktisk ikke vondt av å se en løs sokk under sofaen eller litt tannkremsprut fra samme morgen på vasken! Jeg tenker som så at hun har lyst til å se dere, og med mindre hun har vært konkret og klaget over rot og møkk, så bør du slappe av litt mer.... Og HVIS hun har klaget over rot og møkk, så stikk fingeren i jorda og sjekk om det er hun som har høy standard, eller om dere faktisk kan skjerpe dere litt. Her er det sjelden strøkent, men også sjelden så ille at jeg er flau over besøk. Uansett hvem det er. Velger de å komme hit, så får de ta huset som det er (så lenge det ikke er ekkelt og helsefarlig liksom). Og man nekter ikke svigermor å komme fordi man ikke har kjemi.... Hun er din manns mor og dine barns bestemor. Svelg kameler, men ikke utslett deg selv og slit ut deg selv! Stå sammen, du og mannen, om at hjemmet deres er som det er, uansett hvem som kommer på besøk! 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #6 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Spør du din mann om lov til å ha besøk av dine foreldre? Hvis du heller vil at svigermor skal komme i helgen, så går vel det å si til henne? Fint at farmor vil treffe barnebarn ukentlig. Anonymkode: 248a0...a2c Mannen er på jobb. Jeg er hjemme i permisjon med minste Anonymkode: b2a4a...370 1 1
SandraG Skrevet 12. januar 2023 #7 Skrevet 12. januar 2023 Jeg synes du skal utfordre deg til å gi F i å ha det strøkent. Alle vet man ikke har det strøkent, særlig med små barn. Og det spiller ingen rolle hva svigermor synes. Kanskje hun heller ikke bryr seg? Det er så innmari verdifullt at farmoren vil bruke tid med barnebarnet sitt. Hvorfor kan du ikke passe på å ta litt "fri"? 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #8 Skrevet 12. januar 2023 Ulrikke skrev (6 minutter siden): Hva gjør hun når hun er på besøk da? Sitter og venter på oppvartning og klager over været og diverse "vondt´er", eller er hun engasjert i ungene og i dere? Det er mer slitsomt å ha besøk av folk man ikke har kjemi med... Men hun har faktisk ikke vondt av å se en løs sokk under sofaen eller litt tannkremsprut fra samme morgen på vasken! Jeg tenker som så at hun har lyst til å se dere, og med mindre hun har vært konkret og klaget over rot og møkk, så bør du slappe av litt mer.... Og HVIS hun har klaget over rot og møkk, så stikk fingeren i jorda og sjekk om det er hun som har høy standard, eller om dere faktisk kan skjerpe dere litt. Her er det sjelden strøkent, men også sjelden så ille at jeg er flau over besøk. Uansett hvem det er. Velger de å komme hit, så får de ta huset som det er (så lenge det ikke er ekkelt og helsefarlig liksom). Og man nekter ikke svigermor å komme fordi man ikke har kjemi.... Hun er din manns mor og dine barns bestemor. Svelg kameler, men ikke utslett deg selv og slit ut deg selv! Stå sammen, du og mannen, om at hjemmet deres er som det er, uansett hvem som kommer på besøk! Hun er grei og leker med ungene. Jeg vet ikke hvorfor jeg føler at det må være strøkent og at middagen må være fra bunn de dagene. Føler hun dømmer meg fort, sikkert pga kjemien ikke er så god. Så problemet ligger hos meg. Jeg syns jo også det er veldig hyggelig at hun vil være med barnebarna. Jeg blir bare så utrolig sliten av å ha henne er når det er så anstrengt for meg. Anonymkode: b2a4a...370 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #9 Skrevet 12. januar 2023 Hvis hun kommer på dagtid, så foreslår jeg at mannen din snakker med henne om at det er koselig at hun kommer på besøk, men at det er kjekkest for alle om hun kommer etter arbeidstid så han får sett henne også. Da vrir dere det til noe positivt Anonymkode: defc4...7eb 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #10 Skrevet 12. januar 2023 Hvis hun kun kommer på dagtid så si at du trenger den tiden til å hente deg inn og st hun kan komme på besøk når også mannen er hjemme. Anonymkode: 769a6...ff5 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #11 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis hun kun kommer på dagtid så si at du trenger den tiden til å hente deg inn og st hun kan komme på besøk når også mannen er hjemme. Anonymkode: 769a6...ff5 Hun leker jo med eldstebarnet og er jo sånn sett ikke i vei for meg... Men føler på det likevel. Anonymkode: b2a4a...370 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #12 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hun leker jo med eldstebarnet og er jo sånn sett ikke i vei for meg... Men føler på det likevel. Anonymkode: b2a4a...370 Jo, blir du anspent er det i veien for meg. Jeg ville ikke fått til å rydde/vaske/husarbeid om svigermor hadde vært der. Hadde utelukkende brukt tiden til å sove og være for meg selv/dra og handle og ikke hengt med svigermor. Ville IKKE vartet henne opp med noe. Anonymkode: 769a6...ff5 4
svartkatt Skrevet 12. januar 2023 #13 Skrevet 12. januar 2023 Enig i at du burde øve deg på å slappe av. Hvis du likevel vil by på noe mat, kan du gå for noe enklere. Bare for å nevne det har det blitt oftere pølse i brød/lompe til middag i vår familie når vi er samlet, og det er i helga. Det finnes bedre og enkle retter enn det. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #14 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Svigermor og jeg har ikke det beste forholdet. Vi er ikke uvenner, men vi har bare ikke kjemi. Så det vil si at når hun er her så er jeg veldig anspent. Jeg trives ikke med å ha henne her, men pga barnebarna så lar jeg jo henne komme. Hun inviterer seg selv til oss kanskje en gang i uka, gjerne da en ettermiddag. Jeg føler at huset må være rent, og at vi må ha sunn hjemmelaget middag de dagene og stresset før hun kommer (det ligger nok bare hos meg, men gjør jo at disse besøkene blir ekstra slitsomme for meg). Bør jeg fortsette å la henne komme? En del av meg syns hun er litt frekk som bare antar det er greit for oss å ha henne hengende her om ettermiddagene når vi er slitne etter jobb og skole/barnehage. Vanskelig å si nei også... Anonymkode: b2a4a...370 Du tenker seriøst å nekte samboers mor og barnets bestemor å komme på besøk fordi du blir så anspent av det. At du i hele tenker den tanken forteller en hel del om deg som person. Anonymkode: dfe49...3c8 13
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #15 Skrevet 12. januar 2023 Problemet er jo at du føler du må ha det ryddig og at du føler du må lage hjemmelaget middag. Har hun sagt noe om det? Hvis ikke så må du droppe å jage deg selv opp. La nå huset være rotete, server grandiosa om så var og si at det var en travel dag i dag. Teit å nekte hun besøk fordi du føler du må gjøre noe hun aldri stiller krav til. Anonymkode: cf063...6dd 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #16 Skrevet 12. januar 2023 Klart hun må få komme på besøk. Ingen tvil om det. Men jeg skjønner deg. Jeg får ikke gjort en dritt når der er folk her som jeg ikke er 100% avslappet med. Da blir det å sitte på en stol og snakke, i stedet for å hvile, se film, dusje, sove, støvsuge, etc. Løsningen er heldigvis at hun kommer når sønnen hennes er hjemme, så føler du ikke på at du må følge hennes usynlige forventninger som du gjetter deg til og som helt sikkert ikke stemmer. Anonymkode: defc4...7eb 2
lillevill Skrevet 12. januar 2023 #17 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er jo at du føler du må ha det ryddig og at du føler du må lage hjemmelaget middag. Har hun sagt noe om det? Hvis ikke så må du droppe å jage deg selv opp. La nå huset være rotete, server grandiosa om så var og si at det var en travel dag i dag. Teit å nekte hun besøk fordi du føler du må gjøre noe hun aldri stiller krav til. Anonymkode: cf063...6dd Dette har litt med hvor var man er på andre da.. Er jo ikke alltid det at noen kommer med ufin kritikk. Men det kan ha med ting man ikke sier også. Feks om du sier, kom inn, men det er rotete her. Om den andre svarer å, har du ikke ordensans?? Så er det jo bitchy. Men om man ikke sier noe, og bare ser på gulvet med hevede øyenbryn feks, så er det nesten samma effekten. Det er ikke koselig. Det kan jo være at svingermor har denne dømmende stille væremåten, hvor hun tenker at så lenge hun ikke sier noe, så har hun oppført seg bra. 😆 2 2
lillevill Skrevet 12. januar 2023 #18 Skrevet 12. januar 2023 Det jeg skrev over har med intensjon å gjøre, noe som ofte definerer hva slags kjemi man får sammen. Har man en intensjon hvor man dømmer i det stille, så merker folk det, og så får man en kjip kjemi. Man kan aldri stole på dem og blir stresset, fordi man vet at de dømmer selv om de ikke er åpne om det. Man kan aldri få et godt forhold til noen man dømmer, selv om man holder det inne i seg i stillhet. Det med intensjon definerer alle mine relasjoner med voksne. 1 3
Nymerïa Skrevet 12. januar 2023 #19 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mannen er på jobb. Jeg er hjemme i permisjon med minste Anonymkode: b2a4a...370 Du skriver ettermiddag. Jobber han alle ettermiddager eller kommer hun bevisst når han ikke er hjemme? Jeg hadde sagt "Nils vil møte deg også. Passer det 7? Da har han rukket å komme hjem." Og så passer du på å ta et bad eller noe sånt mens de andre få styre med barna. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå