Gå til innhold

Hvordan steller du tennene dine?

Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Pusser tenner morgen og kveld, men det hender jeg hopper over kvelden. Tanntråd burde jeg ha brukt mye mer. Det blir med engang per uke, eller hvis noe setter seg fast mellom tennene.

Er på rutinesjekk 2 ganger i året hos tannlegen. Sliter med munntørrhet pga medisiner og det betyr at det er lettere å få hull. Ved siste kontroll hadde jeg et hull, men de 4 gangene før der igjen så var det ingen. Derimot har jeg opplevd i mellomtiden at et par tenner har knekt, fått rotbetennelser som har krevd tanntrekning eller rotfylling , og at har vært nødvendig med tannbro/krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pusser morgen og kveld pluss tanntråd 3-7 ganger i uka hahaha. 

Jeg har hatt ett hull og spiser veldig mye søtt og usunt. Tror tannhelse kan ligge i genene for jeg skulle sikkert i følge boka ha hatt lang mer problemer.

Det skal sies at jeg ikke drikker så mye brus da? Mulig det har hjulpet selv om jeg ellers har i meg alt mulig annet søtt og surt haha

Anonymkode: 36b71...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen hjertelig 🌸💞

Anonymkode: 834c1...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusser tenner hver morgen og kveld med elektrisk børste. Er hos tannlegen hver 6 mnd, sjekk, fjerning av tannsten og røntgen. That’s it.

Anonymkode: 9844d...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Pusser tennene av og til, kanskje et par ganger i uka og noen ganger sjeldnere. Bruker ingenting annen tannpleie, bortsett fra en tannpirker om noe setter seg fast.

Årlig kontroll hos tannlege. Flere år siden siste hull.

Jeg tror tannhelse henger nøye sammen med hva vi spiser. Evolusjonen har gitt oss tenner som skal holde livet ut med den kosten som vi gjennom tidene har hatt. Det vil si kjøtt, fett og noe plantemat. Med tennene, som med mange andre plager som allergier, hjertesykdommer mm, tror jeg det i stor grad har kommet med endringen i kostholdet i nyere tid(siste 200 år?)

Anonymkode: a9445...d3d

Hva man spiser har nok litt å si også ja, men det er jo viktig å pusse tenner morgen og kveld uansett (i alle fall en gang i døgnet) på grunn av bakterier og det legger seg matrester mellom tennene. 

flusa skrev (3 timer siden):

Pusser tennene hver morgen og kveld og opptil 2 ganger til iløpet av dagen.

Pusser altfor mye,jeg har pusset bort mye emalje på tennene.

Bruker tanntråd hver gang jeg har spist noe.

Bruker sjelden munnskyll, fordi alt smaker så sterkt og jeg er sensitiv for sterke smaker.

Har tannkjøttbetennelse, så veksler mellom eletrisk tannbørste,vanlig soft tannbørste og normal myk tannbørste.

Går altfor sjelden til tannlege,fordi det er så jævla dyrt..

Går når jeg virkelig må..

Det finnes fluor munnskyll uten smak :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Munnskyllevann har jeg fått vite at er dårlig for tennene på sikt?! 

Er det? Det har jeg aldri hørt om før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pusser tenner og skyller med Listerine morgen og kveld, bruker tanntråd eller mellomroms-tannbørste om kvelden. Går til tannlege x 1 per år for bilder, sjekk og rens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får genetisk sett veldig fort hull.

Tannlegen sier det ikke er mulig i rengjøre tennene bedre enn meg 😅

Tepe børste mellom tennene på morgen, tannpuss og fluorskyll.

Samme kveld, men da tanntråd istedetfor børste.

Bruker Tepebørsten 1-2 gg daglig i tillegg, og tar en forsiktig og kjapp tannpuss etter måltid 1 gang om dagen ekstra. 

Ble litt religiøs på tannhygiene særlig etter jeg brukte Invisalign 😅 De hullene jeg har fått i voksen alder er gjerne pga fyllinger som ikke er hel tette. Veldig irriterende, fordi man etterhvert må til med krone osv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (7 minutter siden):

Er det? Det har jeg aldri hørt om før.

Ja, om man bruker disse Listerine osv.

Flux/fluorskyll på apotek inneholder ikke alkohol og liknende. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusser tennene 1-2 ganger daglig, og går til tannlegen en gang pr år eller en gang annethvert år. Tannlegen pleier å rose meg for å ha så rene og hvite tenner. 

Husker ikke sist jeg hadde hull, men det er mange år siden. Har vel hatt 2-3 hull de siste 40-45 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser mineralrik mat, særlig magnesium og vitamin D som hjelper kalsium inn i skjelettet, slik at det ikke bare blir flytende i blodbanen. Ellers pusser jeg med tannkrem uten fluor, noe jeg har gjort i 10 år og ikke hatt et hull siden. 

Anonymkode: 4da7a...538

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har porselenskroner i nesten hele munnen. Man får ikke hull i porselenskroner, men jeg pusser likevel minst to ganger om dagen, morgen og kveld. Noen ganger med elektrisk tannbørste og noen ganger med vanlig børste.

Hvis jeg har spist noe som jeg vet skader tennene så pusser jeg kanskje ekstra etter det. Jeg bruker tanntråd et par ganger i uka, litt etter behov. Jeg bruker som regel Oral-B Superfloss, da den er spesielt egnet til de som har broer, implantater eller store mellomrom.

Tannkjøtt, tunge og munnhulen blir pusset minst like grundig som tennene. Tannkjøttet trekker seg typisk litt tilbake med årene (jeg fikk mine kroner for 12 år siden) og da er det viktig å sikre seg at "tannhalsene", altså mellom nederst på kronene og tannkjøttet, ikke får hull.

Siden jeg jobber for en tannklinikk så går jeg til tannlegen et par ganger i året. Selv om jeg passer temmelig godt på tennene så hender det at jeg trenger behandling. Jeg fikk en rotfylling for noen måneder siden, etter at det hadde vært en liten betennelse i en tann i flere år og det aldri helt gikk over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grundig tannpuss  x 2.  Bruker elektrisk av og til.  Mellomromsbørste og tanntråd 2-3 g i uka.  Munnskyllevann burde jeg brukt oftere. Har  likevel hull med jevne mellomrom, kanskje annenhvert år.  Går til tannlege 1 g i året.

Anonymkode: 4025b...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Yeah, let's....

Trist tema for meg fordi jeg har fått kronisk periodontitt 😔

og pust med lukket munn!  Gjelder forsåvidt alle. Men spesielt viktig for dere med periodontitt. 

Anonymkode: d348e...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannhelse kommer først og fremst innenfra, det er kostholdet som er hoved årsaken til tannhelse. Syre/base. Når man spiser f.eks hvitt sukker som er strippet for mineraler (syre) trekkes mineraler ut av skjelettet, innenfra. Syre betyr fravær av mineraler.  Base betyr mineralrikt. Dermed vil et mineral rikt kosthold tilføre mineraler til skjelett/ tenner som igjen styrker disse. Det er ikke å pøse på med kalsium fra pasteurisert og homogenisering industriell melk, men faktisk MAGNESIUM og D vitamin. For at kalsium skal transporteres inn i skjelettet må magnesium og D vitamin til. Nyere forskning viser at bearbeidet kumelk er syredannende. Min onkel fikk hjerteinfarkt og da spurte legen om han drakk melk. Det gjorde han. Han fikk treng beskjed om å slutte. 

Jeg har selv helbredet flere karies (hull) i tennene ved å legge totalt om kostholdet. Ved å spise naturlig, næringstett ubearbeida mat med masse mineraler (basisk) . Det er utrolig at de fleste tror det holder å pusse tenner for bare livet, og pøse på med fluor. 

Selv bruker jeg ikke fluor, og har ikke brukt fluor på over 10 år. Har aldri hatt så god tannhelse som etter jeg skjønte den virkelige sammenhengen mellom kosthold , fluor og tannhelse. 

Anonymkode: 4da7a...538

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrisk tannbørste morgen, lang tid etter frokost (jeg brekker meg bare om jeg pusser på morran, så jeg pusser faktisk når jeg kommer på jobb :fnise:). Og så på kvelden. Desverre sporadisk med tanntråd... Munnvann svir tunga. Kjennes ut som jeg virkelig har brent meg på varm te liksom.

Tannlege annenhvert år. Gode gener så knapt hatt hull noen gang, svært lite syreskader for alderen 💪

Anonymkode: 4b978...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sendodyne på morgenen, Duraphat på kvelden. Tanntråd på kvelden og skyller med Corsodaily. 
Tannpleier to ganger i året ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusser tennene morgen og kveld. Tanntråd, tannpirker og fluorskylling om kvelden. Min ene datter studerer til tannlege, og hun irrettersetter sin mor når det gjelder tannstell 😂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 8.55):

og pust med lukket munn!  Gjelder forsåvidt alle. Men spesielt viktig for dere med periodontitt. 

Anonymkode: d348e...ead

Hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusser tennene tre ganger om dagen. Dårlig på munnskyll, enda dårligere på tanntråd. Går nå til tannlegen hvert år, men for noen år siden hadde jeg ikke vært hos tannlegen på ti år. Jeg har aldri hatt hull eller andre plager. Bare fjernet litt tannsten under en streng jeg har på baksiden av tennene.

Får stadig spørsmål om jeg bleker tennene fordi de er kritthvite, men det har jeg aldri gjort. Snuser og drikker mye sukkerfri brus, så det biter meg vel i baken en eller annen gang🙈 

Anonymkode: b8ed5...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...