Gjest Warrior Skrevet 12. januar 2023 #1 Del Skrevet 12. januar 2023 (endret) Let’s talk about teeth😁 Helt ærlig, hva gjør du for tenne dine og for å holde de rene, og går du ofte til tannlege/har du ofte hull eller andre problemer? Mitt svar: Bruker elektrisk tannkost og pusser tenner hver morgen før frokost. Etter frokost bruker jeg tanntråd hver dag, og skyller med fluor etter å ha brukt tanntråd. Så pusser jeg igjen om kvelden/natten før jeg legger meg. Er ikke ofte hos tannlege. Har vært noen ganger nå siste tiden for å fikse noen tenner, men før det er det lenge siden. Har ikke hatt hull i noen tenner på noen år. Fått beskjed jeg har rene og fine tenner. Hva med deg? Endret 12. januar 2023 av Gjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #2 Del Skrevet 12. januar 2023 Pusser de på kvelden med vanlig tannbørste. Bruker tanntråd og munnskyll. Går til tannlegen to ganger i året. En for rens og en for røntgen og sjekk. Aldri hatt hull eller andre tannproblemer. Anonymkode: 44777...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #3 Del Skrevet 12. januar 2023 Pusser tennene av og til, kanskje et par ganger i uka og noen ganger sjeldnere. Bruker ingenting annen tannpleie, bortsett fra en tannpirker om noe setter seg fast. Årlig kontroll hos tannlege. Flere år siden siste hull. Jeg tror tannhelse henger nøye sammen med hva vi spiser. Evolusjonen har gitt oss tenner som skal holde livet ut med den kosten som vi gjennom tidene har hatt. Det vil si kjøtt, fett og noe plantemat. Med tennene, som med mange andre plager som allergier, hjertesykdommer mm, tror jeg det i stor grad har kommet med endringen i kostholdet i nyere tid(siste 200 år?) Anonymkode: a9445...d3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #4 Del Skrevet 12. januar 2023 Tannbørste morgen og kveld. Mellomromsbørste i stedet for tanntråd og fluorskyll Anonymkode: 1c86b...199 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #5 Del Skrevet 12. januar 2023 Pusser tenner grundig hver morgen før frokost for å fjerne bakterier fra natten. Pusser igjen raskt over 30 min etter frokost/kaffe da jeg synes det er deilig. Pusser hver kveld før leggetid + tanntråd nesten hver kveld. Sjekker tennene omtrent annethvert år og får alltid beskjed om at det er tydelig at jeg har god munnhygiene. Aldri hatt hull, har litt tannstein noen ganger. Anonymkode: 6d044...586 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #6 Del Skrevet 12. januar 2023 Pusser tenner flere ganger om dagen. Noen av dem er jeg mer nøye med tanntråd, sånn mini-tannkost for overgangen mellom tannkjøtt og tenner, full puss og munnskyll. Har hatt dårlig rutine på det tidligere i livet og det ble dyyrt. Anonymkode: 59245...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #7 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Pusser tennene av og til, kanskje et par ganger i uka og noen ganger sjeldnere. Bruker ingenting annen tannpleie, bortsett fra en tannpirker om noe setter seg fast. Årlig kontroll hos tannlege. Flere år siden siste hull. Jeg tror tannhelse henger nøye sammen med hva vi spiser. Evolusjonen har gitt oss tenner som skal holde livet ut med den kosten som vi gjennom tidene har hatt. Det vil si kjøtt, fett og noe plantemat. Med tennene, som med mange andre plager som allergier, hjertesykdommer mm, tror jeg det i stor grad har kommet med endringen i kostholdet i nyere tid(siste 200 år?) Anonymkode: a9445...d3d Glad jeg ikke lever i hus med deg! Anonymkode: 6d044...586 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #8 Del Skrevet 12. januar 2023 Yeah, let's.... Trist tema for meg fordi jeg har fått kronisk periodontitt 😔 Anonymkode: 834c1...888 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #9 Del Skrevet 12. januar 2023 Warrior skrev (23 minutter siden): Let’s talk about teeth😁 Helt ærlig, hva gjør du for tenne dine og for å holde de rene, og går du ofte til tannlege/har du ofte hull eller andre problemer? Mitt svar: Bruker elektrisk tannkost og pusser tenner hver morgen før frokost. Etter frokost bruker jeg tanntråd hver dag, og skyller med fluor etter å ha brukt tanntråd. Så pusser jeg igjen om kvelden/natten før jeg legger meg. Er ikke ofte hos tannlege. Har vært noen ganger nå siste tiden for å fikse noen tenner, men før det er det lenge siden. Har ikke hatt hull i noen tenner på noen år. Fått beskjed jeg har rene og fine tenner. Hva med deg? Pusser morgen og kveld med vanlig tannbørste. Bruker tannkrem mot ising. Bruker tanntråd hver dag. Går til tannlegen en gang i året. Anonymkode: abc79...2d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #10 Del Skrevet 12. januar 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Yeah, let's.... Trist tema for meg fordi jeg har fått kronisk periodontitt 😔 Anonymkode: 834c1...888 Begynn med mellombørste og spesialtannkrem. Min periodontitt ble mye bedre av dette(pluss to rens i året hos tannlege) Anonymkode: 50191...d5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmKay Skrevet 12. januar 2023 #11 Del Skrevet 12. januar 2023 Pusser tenner morgen og kveld. Har ikke vært flink med hverken tanntråd eller munskyll, og burde sikkert skjerpet meg der. Men har pleid å gå til tannlegen 1-2 ganger i året, en for rens og en for rens+sjekk, mye fordi jeg frem til i fjor hadde streng på baksiden av tennene i underkjeven og følte det raskt ble litt tannstein der. Har kun hatt et hull i mitt liv, og det var i en visdomsjeksel som skulle trekkes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #12 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Begynn med mellombørste og spesialtannkrem. Min periodontitt ble mye bedre av dette(pluss to rens i året hos tannlege) Anonymkode: 50191...d5d Hva slags spesialtannkrem? Anonymkode: 834c1...888 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #13 Del Skrevet 12. januar 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hva slags spesialtannkrem? Anonymkode: 834c1...888 https://www.farmasiet.no/catalog/munn-og-tann/tannkrem/parodontax-ultra-clean-tannkrem,5029851?gclid=Cj0KCQiA_P6dBhD1ARIsAAGI7HDKsPuApe83kfkmG9MlpYk30IYye5yHHICqRYCLpdcF_TTcYKDy8GwaAjfeEALw_wcB Smaker ikke bra, men gjør godt! Anonymkode: 50191...d5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #14 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Pusser tennene av og til, kanskje et par ganger i uka og noen ganger sjeldnere. Bruker ingenting annen tannpleie, bortsett fra en tannpirker om noe setter seg fast. Årlig kontroll hos tannlege. Flere år siden siste hull. Jeg tror tannhelse henger nøye sammen med hva vi spiser. Evolusjonen har gitt oss tenner som skal holde livet ut med den kosten som vi gjennom tidene har hatt. Det vil si kjøtt, fett og noe plantemat. Med tennene, som med mange andre plager som allergier, hjertesykdommer mm, tror jeg det i stor grad har kommet med endringen i kostholdet i nyere tid(siste 200 år?) Anonymkode: a9445...d3d Det har du forsåvidt helt rett i , karies kom med korn da vi endret fra jegerkosthold til sankekosthold. Jeg spiser nok ganske likt som deg, og har ikke hull ,men.. hva med ånde, matrester osv? Vil jo tro du produserer mer kotoner om natten enn folk på moderne kosthold? For og svare på hi, jeg pusser tenne med elektrisk tannbørste etterfulgt av fluorskyll morgen og kveld . Renser med tanntråd ved behov, og tar en ekstra puss midt på dagen ved behov. Går til tannlegen 2 ganger i året for rens, airflow og sjekk. Anonymkode: 401f2...6bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 12. januar 2023 #15 Del Skrevet 12. januar 2023 Pusser tennene hver morgen og kveld og opptil 2 ganger til iløpet av dagen. Pusser altfor mye,jeg har pusset bort mye emalje på tennene. Bruker tanntråd hver gang jeg har spist noe. Bruker sjelden munnskyll, fordi alt smaker så sterkt og jeg er sensitiv for sterke smaker. Har tannkjøttbetennelse, så veksler mellom eletrisk tannbørste,vanlig soft tannbørste og normal myk tannbørste. Går altfor sjelden til tannlege,fordi det er så jævla dyrt.. Går når jeg virkelig må.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #16 Del Skrevet 12. januar 2023 Pusser med børste hver morgen, men ikke hver kveld noen ganger tar jeg en puss på ettermiddagen. Munnskyld et par ganger i uka. Tanntråd et par ganger i uka. Nå er det 5 år siden jeg var hos tannlegen, tror jeg har hull nå, men har ikke råd til å gå til tannlegen å fikse dette. Før disse 5 årene så ble jeg kalt inn 1 gang hvert annet år. Tannlegen sa det var unødvendig mye å gå hvert år (for meg). Jeg snuser og drikker kaffe og spiser mye sukker, og drikker melk (sukker) når jeg skal sove grunnet mageproblemer, så jeg burde virkelig bli bedre på munnhelsen! Anonymkode: 134f9...669 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atropos Skrevet 12. januar 2023 #17 Del Skrevet 12. januar 2023 Pusser tenner hver kveld etterfulgt av fluorskyll. mellomromsbørste på morgenen(i bilen på veg til jobb) går til tannlegen en gang i året. Har periodontritt som holdes tilbake med mellomromsbørstingen og sjekkes hos tannlegen. Har ikke hatt hull på ti år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #18 Del Skrevet 12. januar 2023 Svarer for mannen også. Tannpuss med børste 3 ganger per dag. Munnskyld etter hver puss. Ikke tanntråd men tannpirker etter hvert måltid. Tannlegen annenhvert år. Aldri hull lenger og har store amalgam- fyllinger fra barndommen. Disse ser veldig fine ut (tannlegens ord). Anonymkode: 134f9...669 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #19 Del Skrevet 12. januar 2023 Jeg pusser med elektrisk tannbørste hver kveld. Og tanntråd. Har ikke vært så flink til å bruke tanntråd, da jeg var hos tannlegen i desember. Der fikk jeg beskjed at jeg hadde små hull mellom tennene noen plasser. Så jeg har tatt grep der. Munnskyllevann har jeg fått vite at er dårlig for tennene på sikt?! Anonymkode: c4a14...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #20 Del Skrevet 12. januar 2023 Tanntråd 3-4 kvelder i uka, pusser hver morgen etter frokost (ja, vet det er "feil", men er så digg) og hver kveld. Anonymkode: e4c50...495 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå