Gå til innhold

Er det sant at kvinner med sixpack har hormonelle problemer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser denne påstanden på nettet. At veltrente damer med sixpack har hormonelle problemer. Men er det sant?

Anonymkode: 710a9...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen får det ja. Det går mindre på sixpack = hormonproblemer og mer på at spesielt østradiolnivåer har en sammenheng med fettprosent.

Det er veldig individuelt hvor lav fettprosent man må ha for å ha en synlig sixpack. Noen må så lavt at det kan gi helseproblemer.

Da er det ikke verdt det.

Noen kvinnelige fitnessutøvere mister menstruasjonen under konkurranseoppkjøringen.

Men det er et multifaktorielt problem og ikke lett å peke på bare én årsak: https://www.mdpi.com/2673-396X/2/3/20

Så en veltrent kvinnekropp er ikke lik hormonproblemer, men en kvinnekropp på grensen av nødvendig fettprosent står i større fare for å oppleve det.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle har sixpack. Det er bare at den ikke vises på alle. Så når den opplysningen er klar, så påstår du at alle damer har hormonelle problemer?

Anonymkode: e0a08...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (På 12.1.2023 den 19.48):

Noen får det ja. Det går mindre på sixpack = hormonproblemer og mer på at spesielt østradiolnivåer har en sammenheng med fettprosent.

Det er veldig individuelt hvor lav fettprosent man må ha for å ha en synlig sixpack. Noen må så lavt at det kan gi helseproblemer.

Da er det ikke verdt det.

Noen kvinnelige fitnessutøvere mister menstruasjonen under konkurranseoppkjøringen.

Men det er et multifaktorielt problem og ikke lett å peke på bare én årsak: https://www.mdpi.com/2673-396X/2/3/20

Så en veltrent kvinnekropp er ikke lik hormonproblemer, men en kvinnekropp på grensen av nødvendig fettprosent står i større fare for å oppleve det.

Ikke bare fitnessutøvere. Skjer mange toppidrettsutøvere i ulike sporter.

Anonymkode: 2926c...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye genetikk her også. Jeg hadde sixpack med en sunn fettprosent og bmi på 23, for jeg er lav og har veldig eksplosiv muskeltype. Jeg får tydelige kulemuskler veldig fort. Jeg var jo gjennomtrent og hadde trent i flere år, men trente ikke mer enn 3, maks 4 økter i uka og den ene var en løpetur (1mil, på 60 min, ikke veldig hardt når man er trent til det). Nå har jeg ikke tid eller dedikasjonen til å holde den formen, men ser jo fremdeles muskeltegninger på magen. Jeg er snart 40 og har født tre barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...