Gå til innhold

Guttetur når baby er en måned gammel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er risikabelt å bestille noe bare en måned etter en fødsel. Det kan skje så urolig mye. Jeg hadde keisersnitt en uke etter termin. Og pådro meg lungebetennelse midt oppi dette. Ungen var en kolikkbaby som skrek hele ettermiddagen og kvelden, frem til han sluknet av utmattelse rundt midnatt. Jeg blødde, hadde vondt i puppene, greide ikke bære baby, fikk ikke sove og jah… Fy flate, det var en tøff tid. Mannen måtte kjøre meg til legen, bære ungen, bysse, skifte, bade, handle. U name it. Hvis han hadde dratt på en fornøyelsestur mens jeg satt midt oppi det der, hadde jeg dumpet han. Men mannen var også veldig sliten. Det var omveltende for han også, om enn psykisk. Han fikk nok en slags depresjon. Det siste han tenkte på, var en heisatur. 
Hvis mannen trumfer gjennom denne turen, så sier det mye om hans prioriteringer. Og følelser for deg og barnet. Jeg synes det er kjipt at han legger ansvaret over på deg. Du er ikke mora hans. Så du kan jo bare si at han får tenke selv, og ta egne valg. Og så får su ta det til etterretning. Hvis du sier nei, og han er av typen som holder det mot deg, så taper du uansett i lengden. Det eneste du kan håpe på, er at han skjønner det selv når ungen kommer. Men fy faen, så egoistisk å bekymre deg med dette nå før fødsel. 

Anonymkode: 8826f...b14

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 13.09):

Jeg ville ha spurt ham om han oppriktig synes det var en god prioritering i barselsperioden og hvordan det hadde føltes om han var i mitt sted.

Nå er min mann lite på fylla og enda mindre på guttetur (etter eget valg), og vi er begge klare på at vi er foreldre sammen helt fra starten. Etter fødsel er jobben til partner å spille deg god, og selv om det «går bra» å være alene så er det å velge å få barn sammen nettopp det å FÅ BARN SAMMEN. 

Det å prioritere tur, og spesifikt fylletur (er han 20 år???) før barselstiden, renselsen og 4.trimester er over vitner om total mangel på innsikt og empati.

Jeg håper han innser alvoret og vokser opp, hvis ikke ser jeg for meg ny tråd fra deg om noen måneder, typ «mannen min mener jeg skal ta alt med baby fordi han er sliten etter jobb».

Anonymkode: 49487...c99

Veldig enig. Min mann hadde heldigvis aldri vurdert dette. Han sto opp og avslastet da jeg holdt på å bli gal av søvnmangel. Jeg fant ut at søvnmangel tæret enormt på psyken min og jeg ble skummelt distre. Gråt og mye første ukene, alt føltes overveldende og jeg var nær ved å falle inn i en fødselsdepresjon.. Om mannen min hadde reist fra meg selv bare noen dager i den situasjonen hadde jeg følt meg sveket. Det å få sitt første barn kan gå strålende. Det kan og bli et sjokk. 

Anonymkode: 91966...c99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan godt være - jeg kan bare snakke ut fra egne erfaringer, og det er at jeg ville/klarte meg helt fint noen få dager uten far. Men her er det mange faktorer som mors helse, barnets helse osv. Poenget mitt var først og fremst at dette varierer, og for noen vil ikke dette være noen krise. Personlig ville jeg aldri anklaget min partner for å være en dårlig far, bare fordi han spurte hva jeg syntes om han reise på en guttetur da og da. Jeg ser heller ikke problemet med at han var på tur noen mnd før termin. Men dette er meg og mine synspunkter. Man burde se det store bildet før man kommer med slike anklager, ellers kan nok dette bli unødvendig tøft for både far og mor. Jeg tror TS burde kommunisere med mannen sin og heller fortelle han hva hun tenker om dette, uavhengig av hva folk på KG tenker. Livet forandres mye for de fleste når man får man, men det betyr jo heller ikke at man trenger å gi avkall på alt. Alle må gjøre det som funker for dem og deres familie 🙂 

Anonymkode: ac6ac...824

Ja, og jeg kan snakke om mine erfaringer. Jeg ville IKKE ha klart meg i mer enn MAX 1 døgn uten mannen de første 2 mnd etter fødsel. Da hadde jeg antagelig blitt en kombinasjon av utsultet, dehydrert, desorientert av søvnmangel og døgnvill. 
Og så hadde nok babyen ikke hatt det så bra heller. (Jeg vil tro at flere av disse faktorene hadde gått ut over min evne til å ta meg av baby. Det er jo grenser for hvor dehydrert og utsultet du kan bli før du produserer mindre melk...) 

Jeg tenker at her anklager man ikke mannen for å være en dårlig far. Han har jo ikke engang kommet så langt at han har kjent på hva det betyr å være far. 
Men i denne situasjonen som beskrives, så oppfører han seg selvopptatt og ansvarsløst. Og skal han bli en god far, er dette ting han bør slutte med ganske raskt. (Selvopptatt fordi han tenker mer på hva han vil, enn hva familien hans har behov for. Og ansvarsløs ved at han ikke engang tar avgjørelsen selv, men overlater den til TS så hun kan bestemme.) 

Men det er jo ofte sånn før første barn. Mange tror at en baby bare sover, og å være hjemme med barn er som å ha ferie med masse alenetid. Men jeg tror det er ytterst få som opplever virkeligheten slik. 
Mange starter jo på store prosjekter som de skal gjøre "mens de har fri fra jobb" når de skal være hjemme med første barnet. Men de aller fleste av dem angrer, og veldig mange må også gi opp disse prosjektene sine. For ting er både mer slitsomt og mer tidkrevende enn mange tror.

At han var på guttetur noen mnd før termin, ville jeg tenkt på som sunt. "En siste tur med gutta før babylivet tar over". 
Det er ganske STOR forskjell på det, og å planlegge å etterlate partner hjemme alene med en baby på 2-8uker, når man ikke vet hvordan ting er etter fødsel. 
Om det kan avgjøres "på sparket" ville det vært noe annet. Da kan man se an situasjonen før man tar avgjørelsen om å reise eller ikke. 
En fødsel er faktisk en farlig hendelse, både for mor og barn. Og selv om det heldigvis pleier å gå helt fint i dagens samfunn, så er det faktisk en risiko for at TS eller barnet skades eller dør av fødselen. 
Han kan jo da ende i en situasjon der han må ta seg av barnet alene i mange uker, fordi TS må opereres og ikke kan bidra så mye. Kanskje får han baby med seg hjem, mens hun fortsatt er på sykehus. 

Poenget er at tiden etter fødsel ikke bør planlegges for mye før man vet hvordan ting er. 

Anonymkode: c86b6...f1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var mannen borte en helg en mnd før termin. Han kjørte egen bil (1t) og drakk ikke alkohol i tilfelle han måtte hjem på kort varsel. I tillegg ordnet han «barnevakt» til meg så jeg ikke var alene i helgen. Alt på eget intiativ, så det er stor forskjell på kommende fedre…

Anonymkode: 11303...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SELVFØLGELIG er det ikke ok med guttetur så kort tid etter fødsel 🤦‍♀️

Det finnes en tid for alt- og dette er IKKE tiden for å ta seg en tur med kompisene.

Hvis han har fem dager å avse, måtte jo det vært en fin anledning til å være mer hjemme med mor og barn den første tiden. 

Jeg hadde i hvertfall ikke vært redd for å være "kjip" (det er han som er kjip), og sagt i fra om at en tur er helt uaktuelt på det tidspunktet. Men så hadde aldri min mann kommet med et så latterlig forslag heller. Høres ut som en guttunge. 

Anonymkode: 96783...542

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

SELVFØLGELIG er det ikke ok med guttetur så kort tid etter fødsel 🤦‍♀️

Det finnes en tid for alt- og dette er IKKE tiden for å ta seg en tur med kompisene.

Hvis han har fem dager å avse, måtte jo det vært en fin anledning til å være mer hjemme med mor og barn den første tiden. 

Jeg hadde i hvertfall ikke vært redd for å være "kjip" (det er han som er kjip), og sagt i fra om at en tur er helt uaktuelt på det tidspunktet. Men så hadde aldri min mann kommet med et så latterlig forslag heller. Høres ut som en guttunge. 

Anonymkode: 96783...542

Selvfølgelig er det ok med gutterur ;) er det ikke bra man er forskjellig 

Anonymkode: 5fbae...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...