Gå til innhold

Guttetur når baby er en måned gammel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ikke lest alle svarene her. Jeg tenker at det er et valg han må ta selv, og stå for. Jeg ville lagt frem alle scenarioer (hastekeisersnitt, stort blodtap, klipp/rifter osv som kan gjøre deg mer hjelpetrengende) og lagt han ta valget. Velger han å dra på fylletur så hadde det gjort noe med mitt inntrykk av han... Jeg husker fra den tiden selv med mitt barn - ja jeg klarte å ta vare på barnet alene og barnet var mest avhengig av meg, men det var til stor hjelp at partner kunne fylle på vannflasken når jeg ammet og den plutselig var tom (Ble så akutt tørst når utdrivningsfasen startet at jeg trodde jeg skulle krepere) eller finne mat til meg (ble også ofte akutt sulten ved amming). 

Jeg tenker at det er dumt å planlegge noe som helst for de første ukene etter fødsel, vent til etter fødsel, se hvordan det går, se hvordan baby er og hvordan du/partner takler dette. Kanskje går alt lekende lett, baby sover, amming går greit (hvis du tenker å prøve det), fødsel er uten komplikasjoner (psykiske og fysiske), så er det kanskje ikke noe problem at han drar? Eller kanskje han finner ut at han gjerne vil være med deg og baby? Eller at han faktisk MÅ bli hjemme med deg og baby for å bidra. 

Et alternativ kan jo være at du får noen (foreldre? søsken? god venninne?) til å komme til deg de dagene han er borte, for å hjelpe deg (IKKE for at du skal underholde dem)

Anonymkode: 3923d...c9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

candykiss skrev (55 minutter siden):

Hva med oss alenemødre?? Jeg klarte meg helt fint å døde ikke, var alene med baby uten far, å med familie på en annen kant av landet. Hadde en venninne som tilbød seg å bo hos meg en periode, men jeg klarte meg helt fint! Slutt og sutre å la mannen få reise, så får du unne deg en venninnetur når du føler deg klar for det!

Det er noe helt annet å være alene fra start, og bli forlatt for fyll. 

Anonymkode: 1ae58...d1e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fyll på ferie mens du var på gravid? Stakk han ut mens du satt på hotellrommet/hytta? Eller satt han ved siden av deg og heiv innpå med alkohol alene? 😬 Skal han drikke på ferie når han blir far også? Med eksen min, så måtte jeg ligge med 2 småunger i dobbeltsengen mens han hadde sengen i andre enden av vognen for seg selv, for han kom inn kl 4 hver natt drita full. Jeg skulle opp kl 7 (ungene våknet) og klagde på at jeg ikke fikk sove før han la seg (hadde i tillegg nachspiel i forteltet med broren f.eks. Ikke hans feil at jeg ikke la meg til å sove 🙄

Skilt nå...

Anonymkode: 832cc...1b7

Han drakk da vi var ute og spiste og vi gikk gjerne på pub etterpå. Et par ganger ble han passe drita. Kjedelig, men foretrekker det fremfor å være så kjip at han må være edru hele tida og så går og drikker seg drita full alene/med kompiser og gjør noe dumt fordi han føler han har blitt nektet alt. 

Anonymkode: cd50b...280

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå har jeg ikke lest alle svarene her. Jeg tenker at det er et valg han må ta selv, og stå for. Jeg ville lagt frem alle scenarioer (hastekeisersnitt, stort blodtap, klipp/rifter osv som kan gjøre deg mer hjelpetrengende) og lagt han ta valget. Velger han å dra på fylletur så hadde det gjort noe med mitt inntrykk av han... Jeg husker fra den tiden selv med mitt barn - ja jeg klarte å ta vare på barnet alene og barnet var mest avhengig av meg, men det var til stor hjelp at partner kunne fylle på vannflasken når jeg ammet og den plutselig var tom (Ble så akutt tørst når utdrivningsfasen startet at jeg trodde jeg skulle krepere) eller finne mat til meg (ble også ofte akutt sulten ved amming). 

Jeg tenker at det er dumt å planlegge noe som helst for de første ukene etter fødsel, vent til etter fødsel, se hvordan det går, se hvordan baby er og hvordan du/partner takler dette. Kanskje går alt lekende lett, baby sover, amming går greit (hvis du tenker å prøve det), fødsel er uten komplikasjoner (psykiske og fysiske), så er det kanskje ikke noe problem at han drar? Eller kanskje han finner ut at han gjerne vil være med deg og baby? Eller at han faktisk MÅ bli hjemme med deg og baby for å bidra. 

Et alternativ kan jo være at du får noen (foreldre? søsken? god venninne?) til å komme til deg de dagene han er borte, for å hjelpe deg (IKKE for at du skal underholde dem)

Anonymkode: 3923d...c9a

Du har noen greie tanker her, men hvorfor skal mor "tære på" støtteapparatet for at far skal dra på fylletur i 5 dager? Som venninne hadde jeg nok sagt nei og bedt henne sette ned foten hvis hun egentlig trenger at far er der. Hvis han allikevel hadde dratt etter at hun ber ham bli, så hadde jeg stilt opp for henne 100%.

Anonymkode: d78cc...5e1

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en shit-test. Han ser hva slags dritt du godtar, og så blir det normalen fremover.

Skal du på kafé med en venninne, så må du ha baby med, eller ha barnevakt. Far skal jo på trening. Eller sove lenge.

Lørdag? Fest med gutta, selvsagt. Det er jo ikke vits at begge to sitter hjemme og stirrer i veggen, og han har jo ikke pupp.

Passe ungen? Men baby skriker jo bare etter mor. Da er det best at hun tar babyen, hun som er så vant til det.

Vaske klær? Nei sånt får ikke han til. Han bare ødelegger klærne. Best at mor gjør det.

Sette ting INN i oppvaskmaskinen? Nei mor klager bare når han gjør feil (med vilje!). Best at han setter det i vasken (med matrester og serviett) så kan mor putte det inn sånn som HUN vil ha det.

Hva? Klart jeg skal ha 50/50!! Jeg skal ikke sponse mor med barnebidrag!!

Anonymkode: 832cc...1b7

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby er en måned gammel denne helgen, og jeg hadde virkelig angret om jeg hadde gitt far grønt lys til å reise bort i fem dager. Jeg hadde stort blodtap under fødsel og er i ræva form fortsatt, og baby spiser veldig ofte (gjerne hver eller annenhver time), og må bysses i søvn. Jeg er så sliten at jeg knapt vet hvor jeg skal gjøre av meg, så det er en lifesaver at far kan hjelpe til med alt det praktiske (handling, matlaging og klesvask er det eneste som prioriteres nå), og ta baby en times tid her og der så jeg får sove ordentlig. 

Anonymkode: 5f708...975

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke kjip om du sier nei! Han er kjip som i det hele tatt foreslår det. Hvis du ikke syntes det er greit så sier du nei. Du vet jo uansett ikke hvordan babytiden blir nå. Om du ser det går greit uka før, så kan du alltids ombestemme deg, så får han evt velge å dra da.

Er bare å legge seg for vane å si nei hvis det ikke er greit. Typen min har fått nei til både middag med gutta og middag med jobben. Har til og med beordra ham hjem fra middag en gang jeg syntes det ble litt mye hjemme. Nå føler han ikke at jeg er kjip som sier nei, men er heller takknemlig når jeg sier ja. 

Om du får en klistremerkebaby så kan du ikke forvente å gå på do uten babyskrik hvis du er alene. Dusj er bare å glemme, og det samme gjelder husarbeid eller å lage seg middag. Kaffen kommer til å være kald, og frokosten kommer ikke til å være fortært før kl 14. Det kommer til å gå helt fint, fordi du kommer til å være så full av hormoner at du tåler alt. Men det er litt deilig å kunne ta seg en dusj et par ganger i uka.

Dere er to om å være foreldre. Den første tiden er veldig fin, men krevende. Jeg hadde aldri latt min man dra på en unødvendig tur så tidlig.

Anonymkode: 5cc3c...d22

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

candykiss skrev (2 timer siden):

Er ikke det det er snakk om her.. Er stor forskjell på en far og en mor når et barn er så lite.

Er det? Om barnet kun får flaske? Ikke om far bruker de 5 ukene godt sammen med baby

Anonymkode: c488f...a2f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han virker umoden og har satt deg i en vanskelig situasjon. Han burde skjønt at dette er en veldig dårlig idé. Nå handler "alt" om dame og barn i en periode fremover. Elendig timing.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville insistert på at han måtte velge selv. Og sagt at jeg hadde syntes det var best at han ble hjemme, men at jeg ikke ville insistere på det. Jeg er helt enig i at det er dårlig gjort å legge det over på deg, TS. 

Min mann jobber offshore, og det har gått helt fint det. Men han syntes det var kjipt å reise fra døtrene sine de første skiftene etter fødsel, og hadde ikke gjort det frivillig for en guttetur. Da måtte det evt. ha vært et arrangement han hadde drømt om hele livet og ikke kunne delta på senere eller noe sånt. 

Jeg tenker at du klarer det helt fint, TS, men i mine øyne er det ugreit å prioritere bort det nyfødte barnet og kjæresten sin. Så det må han i så fall stå for selv.

Anonymkode: 7c1ae...ea1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en baby som var klistret til oss foreldrene, hadde gått under uten litt avlastning, var umulig å legge den fra seg for å pusse tenner, gå på do, ta en dusj eller smøre en skive. 

Anonymkode: 7c2bf...460

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha spurt ham om han oppriktig synes det var en god prioritering i barselsperioden og hvordan det hadde føltes om han var i mitt sted.

Nå er min mann lite på fylla og enda mindre på guttetur (etter eget valg), og vi er begge klare på at vi er foreldre sammen helt fra starten. Etter fødsel er jobben til partner å spille deg god, og selv om det «går bra» å være alene så er det å velge å få barn sammen nettopp det å FÅ BARN SAMMEN. 

Det å prioritere tur, og spesifikt fylletur (er han 20 år???) før barselstiden, renselsen og 4.trimester er over vitner om total mangel på innsikt og empati.

Jeg håper han innser alvoret og vokser opp, hvis ikke ser jeg for meg ny tråd fra deg om noen måneder, typ «mannen min mener jeg skal ta alt med baby fordi han er sliten etter jobb».

Anonymkode: 49487...c99

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS her. 

Ja, jeg er enig. Jeg syns det er frekt å spørre og jeg irriterer meg over at jeg liksom skal "bestemme". Enten så er jeg den kjipe kjerringa som sier nei, sånn at han har noen å være sur på, eller så sier jeg ja og gir ham min velsignelse og må bare synes dette er helt topp. Jeg mener at om han velger å dra, er det valget hans og da får ha deale med sur kone. Syns faktisk det er det aller verste, at han overlater hele "ansvaret" til meg. jeg er ikke mora hans. 😡

Etter en måned lå jeg innlagt på sykehuset med abscess og babyen med feber. Uaktuelt.

Anonymkode: 69955...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At en nybakt far i det hele tatt kan tenke at det er greit å forlate sitt nyfødte barn og nybakte mor bare noen uker etter at hun har født, gir inntrykk av at det er et menneske med svekkede sjelsevner.

Er det rart kvinner vegrer seg for å bli gravide i 2022? De skal spennes ut av barselavdelingen før de knapt er i gang med noe som helst, uten å ha fått restituert seg eller mestrer amming, og når de kommer hjem, har de en partner som ikke kan vente med å komme seg ut av dørene for å leve som før. Overlatt til seg selv, uten støtte av noen - til og med sin egen partner.

Det er helt for jævlig å tenke over.

For en kvinne å være alene i hennes mest sårbare tid noensinne gjennom livet, er svært alvorlig. Det er oppskriften på både fysisk og mental sykdom, som de kanskje aldri kommer seg av. Skulle virkelig ønske at flere forstod dette.

Anonymkode: f96b6...33c

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS her. 

Ja, jeg er enig. Jeg syns det er frekt å spørre og jeg irriterer meg over at jeg liksom skal "bestemme". Enten så er jeg den kjipe kjerringa som sier nei, sånn at han har noen å være sur på, eller så sier jeg ja og gir ham min velsignelse og må bare synes dette er helt topp. Jeg mener at om han velger å dra, er det valget hans og da får ha deale med sur kone. Syns faktisk det er det aller verste, at han overlater hele "ansvaret" til meg. jeg er ikke mora hans. 😡

Jeg svarte det samme som deg når mannen 1 uke etter fødsel nevnte en helgetur 14 dager etter fødsel. 

Den kameraten som inviterte hadde selv au pair, 2 familier (søsken og foreldre) som hjalp MASSE samt vasketjenester.

Vi hadde ingenting. 

Så jeg svarte vel egentlig til mannen at jeg synes hele forespørselen var fullstendig urealistisk og dårlig gjort. Jeg ble så forbanna. Jeg hadde fødselsdepresjon og alvorlig søvnmangel fra tidlig i svangerskapet. Og barnet sov veldig lite, jeg slet skikkelig med ammingen og gråt masse. 

Når vi hadde kommet 2 uker uti skjønte han hva jeg mente og endret litt holdning heldigvis.

Han bare «men du bestemmer jo», HALLO - jeg er ikke mora di. Vi er to foreldre her. Hvor er MIN helgetur? 🤷‍♀️

Anonymkode: c2faa...e63

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare la han dra. Det er han som taper mest på det. Sov når baby sover og la huset bli som det blir. Beste ville vært im det var litt rot da han kommer hjem og at han klager på det. Da kan du servere strofen at du ikke har bare deg selv å tenke på, som visse andre. Da holder han nok kjeft.

Anonymkode: 889a1...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare la han dra. Det er han som taper mest på det. Sov når baby sover og la huset bli som det blir. Beste ville vært im det var litt rot da han kommer hjem og at han klager på det. Da kan du servere strofen at du ikke har bare deg selv å tenke på, som visse andre. Da holder han nok kjeft.

Anonymkode: 889a1...5d6

Sov når baby sover. Dusj når baby sover. Tren npr baby sover. Spis når baby sover. Gå på do når baby sover. Bær rundt på baby når baby sover, ellers våkner baby. De første månedene med baby er ofte et logistisk mareritt - for mor. Baby er første pri. Deretter søsken. Hjemmet. Mannen. Sosialt (barselbesøk). Lang laaaangt nede på lista kommer mor sine behov. At far er borte i fem dager er ikke noe som bare slår negativt tilbake på far "hvis man legger opp til det" som straff. Det kan like fullt bli en unødvendig ekstrabelastning for en sliten og sårbar nybakt mamma. 

Anonymkode: d78cc...5e1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å PRIORITERE å være borte fra mor og eget, nyfødt barn så kort tid etter fødsel - det er intet annet enn jævlig skremmende. 

Anonymkode: f96b6...33c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mannen min spurt om noe sånt hadde jeg revudert hele forholdet. 

Anonymkode: 212f2...bb8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...