Gå til innhold

Guttetur når baby er en måned gammel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det en "vanlig" guttetur, eller er det en spesiell anledning som sjelden/aldri dukker opp igjen? Det hadde hatt litt å si for meg....

I utgangspunktet tenker jeg at han kan dra, men hvis det er flybilletter eller noe som må bestilles NÅ, så hadde jeg vært mer skeptisk. Man aner ikke hvordan fødsel går, hvordan babyen er, hvordan livet ser ut... Så hvis det er guttetur et par timers biltur unna, som han kan bestemme et par dager i forkant, så hadde jeg sagt "det kan godt hende, men jeg hadde satt pris på om vi kunne se hvordan vi har det da før du reiser". Skal billetter bestilles nå, så hadde jeg ihvertfall insistert på gode avbestillingsforsikringer, og gitt beskjed om at det ikke var sikkert det passet at han dro hvis ting hjemme var helt jævlig. Igjen, det vet man ikke på forhånd.

Går fødselen kjempegreit, amming faller på plass etter to dager og går som bare det, ungen sover nogenlunde godt og formen din er fin, så er det ikke sikkert du har noe imot at han drar når dere kommer så langt. Men å avtale det nå, det blir jo som å levere inn en Lottokupong....

Anonymkode: 44b2b...cf4

I HI står det at det er en tur til utlandet. Med mindre de bor i Fredrikstad-området, og turen går til Svinesund, er det mye større avstand enn et par timers biltur.

Anonymkode: ccfa9...505

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en impulsiv greie med noen menn han spiller fotball med. Ren fylletur med et par fotballkamper involvert. Da han nevnte det første gang sa han at "jeg skjønner jo at det ikke går" men følte at han da hintet litt om at kanskje jeg skulle si "bare dra og ha det gøy". Når det kom opp igjen nå så var det at "han måtte jo spørre meg om det er greit at han reiser". jeg sa at jeg ble litt paff, for jeg hadde jo fått inntrykk av at det ikke var noe han i det hele tatt vurderte. Men da var svaret at: nei, men det ser ut som en skikkelig gøy tur. Så dette er ren egoisme hvor han ikke en gang vil stå for det, men ønsker at jeg skal klappe i hendene og synes dette er topp. I tillegg, så tenker jeg at om jeg sier nei, så kan han bruke det som brekkstang for å få andre ting han vil ha gjennom som fremtidige turer og ut på byen turer. 

Anonymkode: cd50b...280

• Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. Jeg hadde en baby som nesten ikke gråt. Sov godt om natten. Ammet 2-3 ganger og sov videre. Mens venninden min knapt kunne gå på do i 3 mnd. Hadde ikke gått fra henne. 

Anonymkode: 4e946...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er en impulsiv greie med noen menn han spiller fotball med. Ren fylletur med et par fotballkamper involvert. Da han nevnte det første gang sa han at "jeg skjønner jo at det ikke går" men følte at han da hintet litt om at kanskje jeg skulle si "bare dra og ha det gøy". Når det kom opp igjen nå så var det at "han måtte jo spørre meg om det er greit at han reiser". jeg sa at jeg ble litt paff, for jeg hadde jo fått inntrykk av at det ikke var noe han i det hele tatt vurderte. Men da var svaret at: nei, men det ser ut som en skikkelig gøy tur. Så dette er ren egoisme hvor han ikke en gang vil stå for det, men ønsker at jeg skal klappe i hendene og synes dette er topp. I tillegg, så tenker jeg at om jeg sier nei, så kan han bruke det som brekkstang for å få andre ting han vil ha gjennom som fremtidige turer og ut på byen turer. 

Altså, vil du virkelig ha en mann som MÅ ut på byen, til utlandet og drikke HELE tiden? Er ikke det bedre å dra fra ham NÅ, før babyen er født? Så finner du kanskje en voksen, ansvarlig mann om noen år. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får så mange barn, når livet skal fortsette som når man var barnløs? Å så fort den ene parten må være alene med et barn så er det panikk.

Anonymkode: 347c1...282

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Slik folk svarer her,skulle en tro at han ymtet om å reise i det fødselen starter. Han snakker om noen måneder frem i tid. Og det kan gå helt fint. Da er det vår,ts er opptatt medbarselgruppe,babysang og alt det andre babymødre driver med. 

Jeg synes både flere her og ts lager mer støy om dette enn nødvendig. Et greit svar er:«Jeg tenker det kanskje kan gå. Men kan vi vente til etter fødselen,så vet vi litt mer?»

Da er du ikke kjip,men formidler alvoret i det som snart skal skje. Samtidig forteller du at hvis alt går greit,så må han selvsagt få være mer enn pappa. 

Jeg er kvinne og reiste på helgetur da min første var knapt et år. Trengte en time-out. Du får i samme slengen antyde noe slikt. Å ta seg fri gjelder for begge.

Anonymkode: bd420...6d1

Hun er heller ikke kjip dersom hun bare sier "nei". Han har akkurat hatt en time-out.

Anonymkode: d78cc...5e1

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor får så mange barn, når livet skal fortsette som når man var barnløs? Å så fort den ene parten må være alene med et barn så er det panikk.

Dette gir jo ingen mening? Syns du det er ok at far fortsetter som før og at mor bare må tilpasse seg og være alene om omsorgen så han får gjøre som han vil?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette gir jo ingen mening? Syns du det er ok at far fortsetter som før og at mor bare må tilpasse seg og være alene om omsorgen så han får gjøre som han vil?

Nei!! Syns ikke det er ok at far fortsatt skal leve som han er barnløs fremover!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I hvilken verden er ETT barn "mange"? Dette er deres første barn. Begges ansvar. Det er ikke HENNES private barn, som han passer "av og til".

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. 

Ja, jeg er enig. Jeg syns det er frekt å spørre og jeg irriterer meg over at jeg liksom skal "bestemme". Enten så er jeg den kjipe kjerringa som sier nei, sånn at han har noen å være sur på, eller så sier jeg ja og gir ham min velsignelse og må bare synes dette er helt topp. Jeg mener at om han velger å dra, er det valget hans og da får ha deale med sur kone. Syns faktisk det er det aller verste, at han overlater hele "ansvaret" til meg. jeg er ikke mora hans. 😡

Jeg ville sagt nei? Du vil ikke « ta valget» sier du, men er vel greit at han spør og tar deg med på råd? Alternativet er at han pakker og drar uten at du har fått sagt din mening, kan vel umulig være noe bedre 🙈🥺

Endret av Sofie Maria
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Si akkurat dette til ham. Forklar hvordan du opplever denne hintingen og masingen. Jeg hadde også forklart at jeg ikke sier nei og jeg ikke sier ja. Han må bestemme selv, men at det HELT KLART sier veldig mye om ham hvis dette er prioriteringene hans i denne fasen av livet. At jeg ser det som egoistisk og sært å dra fra sitt nyfødte barn for å kødde rundt og fjase og tenke på seg selv mens HELE ansvaret for barn og hjem faller på MEG som akkurat har jobba rævva av meg i 9 mnd. Avslutningsvis hadde jeg også sagt at det er veldig mange ting jeg synes ser veldig gøy ut, også i svangerskapet, men som jeg helt av meg selv ikke vurderer å gjøre fordi jeg er voksen og forstår at det ikke passer akkurat nå eller da jeg var gravid. Kanskje om 5 mnd? Ikke nå.

Anonymkode: d78cc...5e1

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker også at livet endrer seg for mor in det hun finner ut at hun er gravid. Må passe på hva hun spiser og drikker og gjør, mens barnefar lever som vanlig helt frem til fødsel. Å forvente at han kommer mer på banen da og takker nei til noe er vel ikke for mye forlangt?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Slik folk svarer her,skulle en tro at han ymtet om å reise i det fødselen starter. Han snakker om noen måneder frem i tid. Og det kan gå helt fint. Da er det vår,ts er opptatt medbarselgruppe,babysang og alt det andre babymødre driver med. 

Jeg synes både flere her og ts lager mer støy om dette enn nødvendig. Et greit svar er:«Jeg tenker det kanskje kan gå. Men kan vi vente til etter fødselen,så vet vi litt mer?»

Da er du ikke kjip,men formidler alvoret i det som snart skal skje. Samtidig forteller du at hvis alt går greit,så må han selvsagt få være mer enn pappa. 

Jeg er kvinne og reiste på helgetur da min første var knapt et år. Trengte en time-out. Du får i samme slengen antyde noe slikt. Å ta seg fri gjelder for begge.

Anonymkode: bd420...6d1

Jeg trengte partneren min mer 1 mnd etter fødsel enn under fødsel. Og det er noe helt annet å reise 1 år etter fødsel enn 1 mnd. Min mann reiste på jobb 5 uker etter fødsel, og var borte i 3 uker. Jeg gråt konstant i 3 uker, med brystbetennelse, kolikkbarn og alt som er. Kolikk viser seg ofte ikke før noen uker etter fødsel. 

Ts, jeg hadde sagt at om du reiser på guttetur, så trenger du ikke komme hjem igjen. 
Sett grenser for deg selv, og minn han på at babyen er like mye hans som din. 

Min mann hadde ikke tenkt tanken engang. Jeg er høygravid i uke 36, og mannen har ikke drukket en dråpe alkohol siste ukene - i tilfell fødselen starter og han må kjøre til sykehuset. 

Anonymkode: c488f...a2f

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. 

Ja, jeg er enig. Jeg syns det er frekt å spørre og jeg irriterer meg over at jeg liksom skal "bestemme". Enten så er jeg den kjipe kjerringa som sier nei, sånn at han har noen å være sur på, eller så sier jeg ja og gir ham min velsignelse og må bare synes dette er helt topp. Jeg mener at om han velger å dra, er det valget hans og da får ha deale med sur kone. Syns faktisk det er det aller verste, at han overlater hele "ansvaret" til meg. jeg er ikke mora hans. 😡

Da får du si det, og slutte å gå rundt grøten. Selvfølgelig kan du ikke bestemme over hva han skal gjøre. Men si noe som at  han bestemmer selv om han drar eller ikke, men at du hadde satt pris på om han var der for deg denne perioden og prioriterte det. Så er det opp til han. Han må ta ansvar for sine handlinger, og du må kommunisere bedre. 

Anonymkode: b64da...578

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surrin skrev (56 minutter siden):

Unnskyld meg, men jeg synes faktisk det er stoor forskjell på det å være borte pga. jobb og det å dra på en fyllareise. 

Jeg sa heller aldri at det var det samme, jeg poengterte til slutt at det er ikke er lett å ta den avgjørelsen når man ikke vet hvordan det blir med baby i hus. 

Anonymkode: a7e1c...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann dro bort i to uker da baby var 6 uker gammel. Han jobber turnus. Det gikk fint å være alene med baby, men han sov og spiste greit og var "enkel".

Anonymkode: 5dad7...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mann dro bort i to uker da baby var 6 uker gammel. Han jobber turnus. Det gikk fint å være alene med baby, men han sov og spiste greit og var "enkel".

Anonymkode: 5dad7...cae

Det er forskjell på jobb og fyll. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sepsis tre uker etter fødsel og ble kjempesyk veldig fort (i løpet av noen få timer). Var innlagt i mange dager og mannen måtte ta seg av babyen. Greit nok at det skjer veldig sjeldent, men som flere nevner aner man ikke hvordan fødselen går. Man kan ende opp med keisersnitt eller få andre skader/plager som gjør at man trenger mer hjelp i starten. Noen får fødselsdepresjon også. I tillegg aner man jo ikke om barnet er friskt heller. Nå kan jo sikkert turen avlyses i sånne tilfeller, men uansett om alt går bra og man får en frisk baby, er det veldig greit å være to i starten. Alt er nytt og man kan bytte på å sove osv. Jeg synes mannen setter deg i en kjip situasjon ved å be om dette.

Anonymkode: 1898a...d58

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det maks maks uheldige, så blir babyen tatt med keisersnitt to uker etter termin, og da kan TS ikke løfte noe på tidspunktet mannen drar. Er det mulig å være så barnslig...

Hun kan ikke løfte selv om hun føder til termin og han reiser når ungen er en måned, det er 6 uker før man skal løfte annet enn ungen. 

Jeg sitter her med mitt første barn på 2 måneder som ble tatt med haste-ks. Han er en enkel baby som stort sett har vært grei å få til å sove, spise og roe ned. Men etter fødsel er unntakstilstand, spesielt på nummer en. Jeg hadde selvfølgelig klart meg om mannen reiste på en offshore-jobb, men hadde vært kjempefortvila over å være aleine i 5(!) dager fordi han prioriterte fylletur. På det tidspunktet, med vår enkle unge, så var det noen netter mannen min bare måtte hjelpe meg selv om han skulle på jobb, for jeg var så sliten og trøtt at jeg var helt på felgen. Enkel unge, men med litt avvikende døgnrytme, den satt seg ikke før han var 5 uker. Og så var jeg litt gåen etter lang fødsel som endte i ks. 

Og for en drittsekk-oppførsel å legge ansvaret for å si ja eller nei på deg!

Anonymkode: 0cb9c...058

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hatt koen problemer med det og svart ja uten tvil. Folk her inne tar jo helt av !

Anonymkode: 5fbae...387

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...