Gå til innhold

Guttetur når baby er en måned gammel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går ymtet mannen frempå at han kunne tenke seg å reise på en 5-dagers guttetur til utlandet om noen måneder. Han har nettopp vært på en ukes tur alene for mindre enn en måned siden. Jeg er 8 måneder på vei og var ikke videre begeistret for at han reiste sist siden vi nettopp har flyttet og jeg ikke kjenner mange folk her. I tillegg er jeg lite mobil som gravid og har få jeg kan be om hjelp om noe skulle skje. Men jeg sa ikke noe og lot ham dra. Men nå vil han altså ut på tur igjen. Det er vårt første barn vi venter og jeg kjenner at det ikke føles behagelig å si ja til dette. Samtidig, hvis jeg sier nei, så er jo jeg den kjipe. Syns det er veldig kjipt å bli satt i den situasjonen at jeg skal "bestemme om han får lov til å reise". Vi vet jo ikke hvordan denne babyen blir. Kanskje er den urolig og griner mye og vi kommer til å miste ekstremt mye søvn. Skjønner jo at det da ville være digg for ham å stikke av på fylletur, men veldig kjipt for meg å sitte igjen med alt ansvaret. Hva ville dere andre svart her?

Anonymkode: cd50b...280

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville latt han dra, du er i full mamma modus, baby trenger stort sett masse mamma kos og mat fra deg. Nyt dagene og bli kjent med den lille

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Mannen min ville ikke forlate meg når jeg var gravid og lite mobil. Han tok det valget selv. Syns det er merkelig å dra fra kona si i en slik situasjon, spesielt om man har lite hjelp rundt seg. For det andre: Jeg hadde ikke hatt noe imot om han dro på ferie i utgangspunktet, MEN, jeg tror jeg hadde hatt noe imot det hvis han gjorde det mens jeg var gravid også. Livet endrer seg. Man må tilpasse det og bli en far. Det er viktig å passe på at ikke all byrden faller på deg. Du kommer til å høre «Mamma er viktigst, drit i far». Det stemmer ikke. Far kan avlaste mye om du trenger og lar han. Jeg ville ikke nektet han noe, men jeg ville sagt: «Jeg forstår at du har lyst å dra på tur, men jeg trenger at du er her for meg, når babyen kommer. Sånn og sånn». Om han velger å dra, da har du svaret ditt for fremtiden deres også.

Anonymkode: 1ae58...d1e

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 

Ja, jeg er enig. Jeg syns det er frekt å spørre og jeg irriterer meg over at jeg liksom skal "bestemme". Enten så er jeg den kjipe kjerringa som sier nei, sånn at han har noen å være sur på, eller så sier jeg ja og gir ham min velsignelse og må bare synes dette er helt topp. Jeg mener at om han velger å dra, er det valget hans og da får ha deale med sur kone. Syns faktisk det er det aller verste, at han overlater hele "ansvaret" til meg. jeg er ikke mora hans. 😡

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville minnet han på at dere ikke vet hvordan fødselen går. Plutselig ender du opp med hastekeisersnitt,  får komplikasjoner i ettertid med betennelser osv, og blir mer avhengig av at han kan hjelpe deg. Dette er jo lite sannsynlig at skjer, men det skjer jo med noen. Og hva om det skjer med deg?

Anonymkode: fdc09...ade

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann dro 14 dager offshore da vår første var 5 uker, det gikk helt fint, men det skal sies at jeg var i god form og forberedt på det (han har alltid jobbet offshore). Vi bunkra opp med middager etc så jeg slapp å styre med storhandel med baby på slep.

Det er ikke lett å ta den avgjørelsen når man ikke vet hvordan det blir med baby i hus. Evt kunne han bestilt flex-billett og gjort vurderingen om skal/skal ikke når det nærmer seg?

Anonymkode: a7e1c...dfa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker alt beror på hvordan han tåler å få et nei. I et forhold burde det være lov å si hva man trenger. Sier du nei, kan hende han blir sur. Sier du at du trenger ham, så kanskje han forstår litt bedre sin rolle.

Anonymkode: 01e51...701

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville minnet han på at dere ikke vet hvordan fødselen går. Plutselig ender du opp med hastekeisersnitt,  får komplikasjoner i ettertid med betennelser osv, og blir mer avhengig av at han kan hjelpe deg. Dette er jo lite sannsynlig at skjer, men det skjer jo med noen. Og hva om det skjer med deg?

Anonymkode: fdc09...ade

Derfor hadde jeg sagt kanskje, så fikk han gjøre med det som han ville.

Anonymkode: 78cfd...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. 

Ja, jeg er enig. Jeg syns det er frekt å spørre og jeg irriterer meg over at jeg liksom skal "bestemme". Enten så er jeg den kjipe kjerringa som sier nei, sånn at han har noen å være sur på, eller så sier jeg ja og gir ham min velsignelse og må bare synes dette er helt topp. Jeg mener at om han velger å dra, er det valget hans og da får ha deale med sur kone. Syns faktisk det er det aller verste, at han overlater hele "ansvaret" til meg. jeg er ikke mora hans. 😡

Jeg tror jeg ville nektet å være den som tar valget. Han må ta valget og stå for det selv, men han skal vite at han er kjip om han drar. Dårlig gjort å gi deg det valget. Han er jo kjip som i det hele tatt vurderer det.

Anonymkode: e51c3...0a0

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann som vil reise på guttetur med nyfødt baby hjemme? Hvor er prioriteringene henne?! Dette er helt rystende. Forstår ikke hvorfor folk synes dette er greit. En ting er arbeid en ikke kan slippe, men en guttetur?

Å bli foreldre er livsomveltende og det vil være tungt for dere begge. Aller mest deg. Det kommer til å bli krise til tider. 

Ville bare sagt at han får tenke seg grundig om han synes det høres riktig ut for han å reise på en jævla guttetur når dere akkurat har hentet hjem en liten baby. Og så kan du også spør hva han hadde tenkt om du hadde spurt om DU kunne tatt en jentetur etter 1 måned, der han hadde baby alene.

Når man får baby så må man se ting an, kanskje om 1 år er det greit for han å reise vekk noen dager (5 dager er helt spinnvilt), kanskje det er greit om 8 mnd. Men 1 mnd er helt helt drøyt. Og 5 dager altfor lenge. 

Anonymkode: d361c...634

• Liker 32
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU er ikke kjip. HAN er kjip! For det første så har han akkurat vært på guttetur, så det behovet bør være dekket for en stund. For det andre så er det ganske spesielt å mene at man skal dra bort fra sitt eget relativt nyfødte barn i fem dager, 1 mnd etter det er født (hvis dere treffer termin). Hvor er ansvarsfølelsen? Har han ikke skjøbt at det kommer en liten baby som skal spise hver 2-3 time, hele døgnet? Med påfølgende raping og bleieskift. Vi hadde enkle sovebabyer, men de måtte da vekkes hver 3 time for å spise frem til de var ca 2 mnd tror jeg det var. 

For det tredje, den som fortjener femdagers tur er DU. Det er du som bærer frem et barn og må ta det tyngste i starten. Men så skaper han en situasjon hvor du liksom skal være den kjipe fordi du ønsker å si nei til en femdagers guttetur? Hadde tatt en realitetsorienterende monolog til ham. 

Anonymkode: d78cc...5e1

• Liker 25
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han i det hele tatt vurderer dette, viser egentlig at du må sette ned foten og sette grenser med en gang. 

• Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, det minner jeg om min eks. Jeg ville heller ikke være den kjipe, så jeg lot han omtrent alltid dra på det han ville. Ble verre og verre. Til slutt prioriterte han andre ting enn oss føltes det som. Om jeg skulle noe, måtte jeg gjøre tjenester. Feks om jeg ville en helg bort måtte jeg i forkant stå opp med barnet i feks en-to helger for å få litt goodwill. 

Til slutt tærte det på følelsene mine at han prioriterte oss så lite -år etter år. Ble slutt etter over 10 år sammen å har aldri angret.

Anonymkode: b7071...7f2

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Min mann dro 14 dager offshore da vår første var 5 uker, det gikk helt fint, men det skal sies at jeg var i god form og forberedt på det (han har alltid jobbet offshore). Vi bunkra opp med middager etc så jeg slapp å styre med storhandel med baby på slep.

Det er ikke lett å ta den avgjørelsen når man ikke vet hvordan det blir med baby i hus. Evt kunne han bestilt flex-billett og gjort vurderingen om skal/skal ikke når det nærmer seg?

Anonymkode: a7e1c...dfa

Jobb er en nødvendighet. Han har akkurat vært på guttetur. Hvor mye morro er det denne gutten egentlig memer han skal ha i en av de mest sårbare fasene av livet til partner (hun gir ikke uttrykk for å være i god form og mene at det er easy peasy)?

Anonymkode: d78cc...5e1

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere veldig god råd, eller? Eller bare han? Hvor ofte ser han for seg at han skal på gutteturer? Og hvor ofte skal han på byn? Tenker han at du også skal få kose deg med venninner på byn og i utlandet mens han er hjemme og har full kontroll på baby og husholdning? Synes det er merkelig å overhodet foreslå noe slikt så tidlig. Tenker at dere begge er i full babymodus. Tenker også at ANDRE vil lure på hva i all verden han driver med.

Anonymkode: 832cc...1b7

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sagt "Har du egentlig lyst til det? Vi aner ikke noe om hva slags form jeg er i eller om det blir komplikasjoner med barnet. Og så hadde jeg jo trodd at når du har begynt på jobb igjen er det viktig for deg å få være med babyen så mye som mulig på fritida."

Jeg hadde nok ikke sagt nei, men jeg hadde latt det skinne gjennom at jeg tenkte mitt om han hvis han mente dette var en god ide. For dette gir ikke gode signaler, TS.

• Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dratt på jentetur før han dro og latt han være igjen med babyen og mme noen timer. 

Anonymkode: 119da...136

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt nei, og begrunnet det med at han for det første nettopp har vært på en guttetur, og for det andre; dere vet ikke hvordan den første tiden med babyen er. Er dere maks uheldige får dere en baby med kolikk, og da er det fryktelig dårlig gjort av mannen din og reise bort i to uker. 

Alternativt så sier du ja, og sier samtidig klart i fra at det blir den aller siste turen på en god stund, og at du blir nestemann ut før han kan reise igjen. 

Anonymkode: dfe96...5d5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde sagt nei, og begrunnet det med at han for det første nettopp har vært på en guttetur, og for det andre; dere vet ikke hvordan den første tiden med babyen er. Er dere maks uheldige får dere en baby med kolikk, og da er det fryktelig dårlig gjort av mannen din og reise bort i to uker. 

Alternativt så sier du ja, og sier samtidig klart i fra at det blir den aller siste turen på en god stund, og at du blir nestemann ut før han kan reise igjen. 

Anonymkode: dfe96...5d5

Og er det maks maks uheldige, så blir babyen tatt med keisersnitt to uker etter termin, og da kan TS ikke løfte noe på tidspunktet mannen drar. Er det mulig å være så barnslig...

Anonymkode: ccfa9...505

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...