paulsen Skrevet 11. januar 2023 Forfatter #21 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I all verden, har hatt 2P-Y selv, og vi slapp definitivt å regne ut røttene manuelt. Vi gjorde det selvsagt heller ikke på ingeniørstudiet, så du kan hilse læreren og fortelle hvor sykt meningsløst det der er 🤡 Neida... men jeg håper noen kan hjelpe deg, jeg må nok sove nå! Anonymkode: f68a1...fb9 er det noen av dere som kunne tatt kontakt med meg over facebook eller annen plattform ?:) kunne virkelig trengt litt hjelp:)
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #22 Skrevet 11. januar 2023 paulsen skrev (1 minutt siden): oppgaven er laget av nettlærer min, har prøvd å fått hjelp av nettlæreren men det funket ikke så bra. fikk beskjed om å prøve igjenn. har stått fast på oppgaven nå i 4 uker.... Åja. Er du sikker på at denne typen matten er på læreplanen for faget du tar? Kan det hende at vedkommende enten har sendt deg feil oppgave (altså sendt deg oppgaver ment til en annen fagklasse), eller har bommet på fagkoden når han har sett på læreplanen for faget ditt? Er dette en ekte lærer, eller bare en person som er god i matte som hjelper deg mot en slant? Anonymkode: 8fa2c...bc6
paulsen Skrevet 11. januar 2023 Forfatter #23 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åja. Er du sikker på at denne typen matten er på læreplanen for faget du tar? Kan det hende at vedkommende enten har sendt deg feil oppgave (altså sendt deg oppgaver ment til en annen fagklasse), eller har bommet på fagkoden når han har sett på læreplanen for faget ditt? Er dette en ekte lærer, eller bare en person som er god i matte som hjelper deg mot en slant? Anonymkode: 8fa2c...bc6 jeg håper nettlærer min har peiling på hva jeg skal gjennom i lærerplanen min. det er gjennom ett karrieresenter så nettlæreren er en ekte person.:) har tatt kontakt med han at jeg sliter med 4 oppgaver og han veit hvilke det gjelder, og han mener fortsatt jeg må bare lete etter løsningen for den skal finne på ndla.no enten er jeg utrulig tungforstått eller så er jeg utrulig dårlig å finne fram til fagstoffet som kan gi meg svar på oppgavene.
DuMåkkeKommeHer Skrevet 11. januar 2023 #24 Skrevet 11. januar 2023 Herlighet folkens, høres jo ut som menigheten her mener dette er rakettforskning, oppgaven handler jo om å slå sammen noe røtter ved å bruke noen enkle potens/rotregler, kalkulator er absolutt ikke nødvendig her. Det er åpenbart ikke bedt om noe desimaltall som svar her, det er jo uansett en tilnærming da dette er irrasjonelle tall. 1
paulsen Skrevet 11. januar 2023 Forfatter #25 Skrevet 11. januar 2023 DuMåkkeKommeHer skrev (Akkurat nå): Herlighet folkens, høres jo ut som menigheten her mener dette er rakettforskning, oppgaven handler jo om å slå sammen noe røtter ved å bruke noen enkle potens/rotregler, kalkulator er absolutt ikke nødvendig her. Det er åpenbart ikke bedt om noe desimaltall som svar her, det er jo uansett en tilnærming da dette er irrasjonelle tall. mulig jeg er veldig tunglært. men kunne du hjulpet meg med utregningen på hvordan jeg skulle ha skrevet det ? har 1 til oppgave som omhandler disse kvadratrot utregningen:) pluss en annen utregning med å skrive tall i standarform
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #26 Skrevet 11. januar 2023 paulsen skrev (5 minutter siden): jeg håper nettlærer min har peiling på hva jeg skal gjennom i lærerplanen min. det er gjennom ett karrieresenter så nettlæreren er en ekte person.:) har tatt kontakt med han at jeg sliter med 4 oppgaver og han veit hvilke det gjelder, og han mener fortsatt jeg må bare lete etter løsningen for den skal finne på ndla.no enten er jeg utrulig tungforstått eller så er jeg utrulig dårlig å finne fram til fagstoffet som kan gi meg svar på oppgavene. Er det denne siden? https://ndla.no/nb/subject:ad7d24b5-57be-4eff-87e0-1eaf79b27825/topic:2542a7b2-949a-4401-b600-fe7c08ab3f54/topic:b6575d69-766d-4c24-871a-94719a79fc8b/resource:85aa5838-2693-45fd-a832-dd0d42f619e3 Anonymkode: 8fa2c...bc6 2
paulsen Skrevet 11. januar 2023 Forfatter #27 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det denne siden? https://ndla.no/nb/subject:ad7d24b5-57be-4eff-87e0-1eaf79b27825/topic:2542a7b2-949a-4401-b600-fe7c08ab3f54/topic:b6575d69-766d-4c24-871a-94719a79fc8b/resource:85aa5838-2693-45fd-a832-dd0d42f619e3 Anonymkode: 8fa2c...bc6 ja
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #28 Skrevet 11. januar 2023 DuMåkkeKommeHer skrev (12 minutter siden): Med forbehold om at formateringen på PC ser litt rar ut ser dette ut som kun kvadratrøtter, en kubikkrot vil ha et lite 3-tall oppå haken på rottegnet, så ser dette ut som den nederste. I så fall, skriv om 20 til 4*5, og bruk at √(a*b) =√a * √b, så får du i hvert fall slått sammen to av leddene AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Blir vel å forenkle den første kvadratroten fra v20 til 2V5, så er vel neste steg å adferd den sammen med 3v5 så du får 5v5-3v34 Anonymkode: a6e12...343 paulsen skrev (1 minutt siden): mulig jeg er veldig tunglært. men kunne du hjulpet meg med utregningen på hvordan jeg skulle ha skrevet det ? har 1 til oppgave som omhandler disse kvadratrot utregningen:) pluss en annen utregning med å skrive tall i standarform Du har fått svar på forrige side. De to innleggene jeg har sitert over her gir deg forklaringen. Anonymkode: 7b88e...9f5 2
DuMåkkeKommeHer Skrevet 11. januar 2023 #29 Skrevet 11. januar 2023 paulsen skrev (1 minutt siden): mulig jeg er veldig tunglært. men kunne du hjulpet meg med utregningen på hvordan jeg skulle ha skrevet det ? har 1 til oppgave som omhandler disse kvadratrot utregningen:) pluss en annen utregning med å skrive tall i standarform Var ikke ment som noe kritikk av deg altså, bare av alle avsporingene om kalkulator/pensum/vaskelighetsgrad, å sitte fast på en oppgave er en ærlig sak. Hvis du skriver om 20 til 4*5, så får du et ledd som blir √(4*5). Så kan du bruke regelen √(a*b) = √a * √b så er du straks i mål og ender opp med et svar som kom litt tidligere i tråden her 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #30 Skrevet 11. januar 2023 Hvis det er den øverste på tegningen, så er det vel ikke så veldig mye annet man kan gjøre på den oppgaven annet enn å faktorisere det første leddet? 20 = 2^2 * 5 √20 = √2^2 * √5 √2^2 = 2 √20 = 2√5 Dette leddet kan faktoriseres. De andre leddene kan jeg ikke se for meg at det er meningen dere skal ta for dere i 2p. Svaret blir da 2√5 - (ledd to) + (ledd tre) (sleng på resten av stykket der det står pluss og minus andre og tredje ledd) (får ikke til å få tall over kvadratrot på kg). Anonymkode: 4db7f...99d 1
DuMåkkeKommeHer Skrevet 11. januar 2023 #31 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis det er den øverste på tegningen, så er det vel ikke så veldig mye annet man kan gjøre på den oppgaven annet enn å faktorisere det første leddet? 20 = 2^2 * 5 √20 = √2^2 * √5 √2^2 = 2 √20 = 2√5 Dette leddet kan faktoriseres. De andre leddene kan jeg ikke se for meg at det er meningen dere skal ta for dere i 2p. Svaret blir da 2√5 - (ledd to) + (ledd tre) (sleng på resten av stykket der det står pluss og minus andre og tredje ledd) (får ikke til å få tall over kvadratrot på kg). Anonymkode: 4db7f...99d Stemmer, men etter å ha faktorisert kan man da plusse sammen første og tredje ledd 1
paulsen Skrevet 11. januar 2023 Forfatter #32 Skrevet 11. januar 2023 her er også ett regnestykke, skal skrives i standarform. 3x10^4 - 6000/ 0,12 = ?
DuMåkkeKommeHer Skrevet 11. januar 2023 #33 Skrevet 11. januar 2023 paulsen skrev (Akkurat nå): her er også ett regnestykke, skal skrives i standarform. 3x10^4 - 6000/ 0,12 = ? Har du gitt det et forsøk selv først?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #34 Skrevet 12. januar 2023 6000 = 6 * 10^3 Anonymkode: 7da26...6f4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #35 Skrevet 12. januar 2023 3*√34 og at tretallet står over roten har forøvrig en god del å si. I hovedinnlegget ditt skriver du 3√34, mens i et annet innlegg sier du at det er sånn som personen hadde tegnet øverst, altså at tre-tallet sto over kvadratroten. Tror du fort kan få litt forskjellige svar her nettopp fordi det er litt forskjellige tolkninger av hva oppgaven egentlig er. Anonymkode: 4db7f...99d 2
paulsen Skrevet 12. januar 2023 Forfatter #36 Skrevet 12. januar 2023 DuMåkkeKommeHer skrev (Akkurat nå): Har du gitt det et forsøk selv først? ja og jeg får ett negativt tall. skal prøve på kalkulator bare for å se hva svaret skal bli så tenkter jeg at utregninger kanskje er rett slik jeg hadde tenkt. 1
DuMåkkeKommeHer Skrevet 12. januar 2023 #37 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 3*√34 og at tretallet står over roten har forøvrig en god del å si. I hovedinnlegget ditt skriver du 3√34, mens i et annet innlegg sier du at det er sånn som personen hadde tegnet øverst, altså at tre-tallet sto over kvadratroten. Tror du fort kan få litt forskjellige svar her nettopp fordi det er litt forskjellige tolkninger av hva oppgaven egentlig er. Anonymkode: 4db7f...99d Jepp, men er vel kun den ene varianten som faktisk kan forkortes, så vil i hvert fall håpe det er den riktige
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #38 Skrevet 12. januar 2023 paulsen skrev (4 minutter siden): her er også ett regnestykke, skal skrives i standarform. 3x10^4 - 6000/ 0,12 = ? 6000 = 6 x 10^3 og 0,12 = 1,2 * 10^-1 Anonymkode: 7da26...6f4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #39 Skrevet 12. januar 2023 paulsen skrev (2 minutter siden): ja og jeg får ett negativt tall. skal prøve på kalkulator bare for å se hva svaret skal bli så tenkter jeg at utregninger kanskje er rett slik jeg hadde tenkt. Regn det ut helt uten å tenke på standardform først. Så teller du antall nuller, slenger på kommaen der den skal være, og opphøyer 10 i antall plasser du har flyttet komma. (3*10^4 -6000) / 0,12 = ....? Så flytter du bare komma. Anonymkode: 4db7f...99d 1
paulsen Skrevet 12. januar 2023 Forfatter #40 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Regn det ut helt uten å tenke på standardform først. Så teller du antall nuller, slenger på kommaen der den skal være, og opphøyer 10 i antall plasser du har flyttet komma. (3*10^4 -6000) / 0,12 = ....? Så flytter du bare komma. Anonymkode: 4db7f...99d da blir det rett slik jeg tenkte:) 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå