Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei, jeg holder på meg en innlevering gjennom nettstudiet, tar matematikk 2 P-Y. og sitter fast på noen oppgaver ! forstår ikke hvordan jeg regner det ut, noen som kan hjelpe meg ?:) 

oppgaven er

√20 - 3√34 + 3√5 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi. Må du ha svar nå? Eller kan du bruke digitalleksehjelp.no i morgen? 

lykke til! 

Anonymkode: 3fe8b...f4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi. Må du ha svar nå? Eller kan du bruke digitalleksehjelp.no i morgen? 

lykke til! 

Anonymkode: 3fe8b...f4a

hei, neida trenger ikke svar nå, men ville helst ha blitt ferdig så jeg fikk sendt innleveringen:) 

Skrevet

Er det noen spesiell måte dere skal regne det ut på?

Dette kan jo bare plottes inn på kalkulatoren, men det er kanskje ikke det som er meningen?

En kvadratrot er bare en forkortet måte å skrive et tall, så dette er egentlig like enkelt som om det sto 30-40+4. Det er bare at tallene blir lange hvis du må regne om til desimaltall.

Anonymkode: df9c9...771

Skrevet

Antar du må bruke kalkulator til denne. Er det tredjeroten av 34 eller er det 3 * kvadratroten av 34?

Altså hvilken av disse to?

20230112_001709.jpg

Anonymkode: 7da26...6f4

• Nyttig 1
Skrevet

Regner du det ut manuelt, eller har du lov til å bruke kalkulator? Om du ikke trenger å vise selve utregningen av kvadratrøttene, er det bare å dele opp hvert ledd sånn: 

(√20) - (3√34) + (3√5 )

Og regne ut på vanlig måte med de tallene du får fra kalkulatoren.

Om du må regne ut røttene selv, kan kanskje denne siden være til hjelp?: https://www.matematikk.org/artikkel.html?tid=155136&within_tid=155128

Anonymkode: f68a1...fb9

Skrevet

Regner du det ut manuelt, eller har du lov til å bruke kalkulator? Om du ikke trenger å vise selve utregningen av kvadratrøttene, er det bare å dele opp hvert ledd sånn: 

(√20) - (3√34) + (3√5 )

Og regne ut på vanlig måte med de tallene du får fra kalkulatoren.

Om du må regne ut røttene selv, kan kanskje denne siden være til hjelp?: https://www.matematikk.org/artikkel.html?tid=155136&within_tid=155128

får ikke bruke kalkulator..

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Antar du må bruke kalkulator til denne. Er det tredjeroten av 34 eller er det 3 * kvadratroten av 34?

Altså hvilken av disse to?

20230112_001709.jpg

får ikke bruke kalkulator. står  '' regn ut og skriv svaret så enkelt som mulig''. 

Skrevet

det er det øverste du har tegnet jeg skal regne ut. 

Skrevet
paulsen skrev (3 minutter siden):

får ikke bruke kalkulator..

I all verden, har hatt 2P-Y selv, og vi slapp definitivt å regne ut røttene manuelt. Vi gjorde det selvsagt heller ikke på ingeniørstudiet, så du kan hilse læreren og fortelle hvor sykt meningsløst det der er 🤡 Neida... men jeg håper noen kan hjelpe deg, jeg må nok sove nå!

• Liker 1
Skrevet

I all verden, har hatt 2P-Y selv, og vi slapp definitivt å regne ut røttene manuelt. Vi gjorde det selvsagt heller ikke på ingeniørstudiet, så du kan hilse læreren og fortelle hvor sykt meningsløst det der er 🤡 Neida... men jeg håper noen kan hjelpe deg, jeg må nok sove nå!

ja jeg forstår ikke dette, finner ikke dette i pensum bøkene heller... og det er ikke bare denne oppgaven det er 3 til jeg ikke får bruke kalkulator på... 

Skrevet
paulsen skrev (5 minutter siden):

det er det øverste du har tegnet jeg skal regne ut. 

Er du helt sikker på at det er den øverste (husk at gangetegn ikke trengs å skrives). Den øverste ser ikke ut til å kunne forkortes på noe vis, men den nederste kan man fint forkorte. Tips: 20 = 4*5

Skrevet

Har hatt 1T og S-matte på ungdomsskolen, det er vel nivået over matten du har nå.

Vi regna aldri ut røttene selv, det er for vanskelig 

• Liker 1
Skrevet
DuMåkkeKommeHer skrev (Akkurat nå):

Er du helt sikker på at det er den øverste (husk at gangetegn ikke trengs å skrives). Den øverste ser ikke ut til å kunne forkortes på noe vis, men den nederste kan man fint forkorte. Tips: 20 = 4*5

utregningen min ser slik ut på arket. '' regn ut. skriv svaret så enkelt som mulig. √20 - 3√34 + 3√5 ''

Skrevet
paulsen skrev (5 minutter siden):

ja jeg forstår ikke dette, finner ikke dette i pensum bøkene heller... og det er ikke bare denne oppgaven det er 3 til jeg ikke får bruke kalkulator på... 

Er oppgavene i en lærebok? Hva handler i så fall kapitelet/delkapitelet om?

Anonymkode: 8fa2c...bc6

Skrevet
paulsen skrev (1 minutt siden):

utregningen min ser slik ut på arket. '' regn ut. skriv svaret så enkelt som mulig. √20 - 3√34 + 3√5 ''

Med forbehold om at formateringen på PC ser litt rar ut ser dette ut som kun kvadratrøtter, en kubikkrot vil ha et lite 3-tall oppå haken på rottegnet, så ser dette ut som den nederste.

I så fall, skriv om 20 til 4*5, og bruk at √(a*b) =√a * √b, så får du i hvert fall slått sammen to av leddene

• Liker 1
Skrevet

Blir vel å forenkle den første kvadratroten fra v20 til 2V5, så er vel neste steg å adferd den sammen med 3v5 så du får 5v5-3v34

Anonymkode: a6e12...343

• Liker 1
Skrevet

Har du fått direkte beskjed om å ikke bruke kalkulator?

Det du skrev nå ser ut som det nederste jeg tegnet.

Gangetegn er ofte ikke skrevet i oppgaven, man vet at de er der. Jeg tegner de på for å illustrere forskjellen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er oppgavene i en lærebok? Hva handler i så fall kapitelet/delkapitelet om?

Anonymkode: 8fa2c...bc6

oppgaven er laget av nettlærer min, har prøvd å fått hjelp av nettlæreren men det funket ikke så bra. fikk beskjed om å prøve igjenn. har stått fast på oppgaven nå i 4 uker....

Skrevet

Har du fått direkte beskjed om å ikke bruke kalkulator?

Det du skrev nå ser ut som det nederste jeg tegnet.

Gangetegn er ofte ikke skrevet i oppgaven, man vet at de er der. Jeg tegner de på for å illustrere forskjellen. 

står øverst på oppgaven at utregningen fra oppgave 1 tom. 7 skal brukes uten hjelpemidler. dette gjelder også kalkulator.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...