Gå til innhold

Tok en dna test. Er det normalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det normalt å være av så «blandet» bakgrunn?

49% Skandinavia 

10% Irland 

10% Øst-Slavisk 

10% Baltisk

5% Vest-Slavisk

5% Gresk & balkansk

4% Malta

3% Sentral-Europa 

3% Finland

<1% Azhkenazi jødisk

< 1% Transkaukasia

Anonymkode: 67d7f...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du finner ingen som er 100% Norsk feks 🙂 

Anonymkode: dea85...23b

Tror ikke «norsk» er en kategori, men skandinavisk er. Og finsk er en egen kategori. 
Selv fikk jeg resultatet 100% skandinavisk 😉

Anonymkode: 7deaa...e16

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min ble 100% skandinavisk. Sønnen min fikk treff på 15 forskjellige referanse grupper. 
Er det Family tree dna du har tatt?

Anonymkode: d6a4d...fd3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Faren min ble 100% skandinavisk. Sønnen min fikk treff på 15 forskjellige referanse grupper. 
Er det Family tree dna du har tatt?

Anonymkode: d6a4d...fd3

Jepp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo tydeligvis en forelder/besteforelder som kommer fra et land utenfor Skandinavia?

Er ikke unormalt å ha blanding nei. 80% skandinav her, resten er østeuropeisk som jeg ser du har mye av også. Finsk har jeg og, pluss en liten overraskelse med 2,9% Afrika.

Men ser jo at noen også får 100% skandinavisk. 

Spennende da!

Anonymkode: e13d2...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du har jo tydeligvis en forelder/besteforelder som kommer fra et land utenfor Skandinavia?

Er ikke unormalt å ha blanding nei. 80% skandinav her, resten er østeuropeisk som jeg ser du har mye av også. Finsk har jeg og, pluss en liten overraskelse med 2,9% Afrika.

Men ser jo at noen også får 100% skandinavisk. 

Spennende da!

Anonymkode: e13d2...736

Ja min mor er fra Øst-Europa. Mye forskjellig dna der da😊. Men hun tok test (en annen), og hun hadde faktisk over 5% skandinavisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Normalt ja.

Anonymkode: 63307...952

Ok😊👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg skjønte meg på DNA, jeg.

Moren min har 2% italiensk, verken jeg eller broren min har noe italiensk i oss, hvorfor er det logisk?

Jeg har skandinavisk, finsk og britisk, både datteren og sønnen min har 100% skandinavisk. 

Det er sikkert logisk, jeg bare skjønner det ikke. 

Anonymkode: 9d4a6...9e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Moren min har 2% italiensk, verken jeg eller broren min har noe italiensk i oss, hvorfor er det logisk?

Jeg har skandinavisk, finsk og britisk, både datteren og sønnen min har 100% skandinavisk. 

Tror det er fordi man arver ulike gener. Så tror jeg også kanskje at noen av testene er mindre nøyaktige når det kommer til lave prosenter. Men er ikke helt sikker på om jeg har riktig nå😊. Tror også de ulike selskapene bruker ulike metoder, noen metoder er bedre enn andre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det betyr ikke at hun er italiensk, men at kanskje en av hennes forfedre har tilhørt en gruppe som befant seg på en eller annen tidspunkt i disse områdene. 2% er forresten ingenting og kan likegodt være en feil. Jeg fikk 40% treff på et land og jeg er ikke etnisk sett fra det landet og heller ingen fra familien min, men jeg vet at min familie har i flere generasjoner bodd i disse områdene og i det landet.

Anonymkode: 37530...956

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det betyr ikke at hun er italiensk, men at kanskje en av hennes forfedre har tilhørt en gruppe som befant seg på en eller annen tidspunkt i disse områdene. 2% er forresten ingenting og kan likegodt være en feil. Jeg fikk 40% treff på et land og jeg er ikke etnisk sett fra det landet og heller ingen fra familien min, men jeg vet at min familie har i flere generasjoner bodd i disse områdene og i det landet.

Hvordan beregner de dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var visstnok et skip som gikk på grunn med italienere en gang for noen hundreår siden oppi nord, hvis jeg ikke husker helt feil hva broren min sa da vi spekulerte i hvorfor moren vår har bittelitt italiensk blod i årene. Så det kan være at noen etterkommere av de er forfedrene våre. 

Jeg har kommet til ca 1740 eller noe sånt i slektsgranskning, men det kan jo ligge noe enda lengre bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg tro. Jeg har også blandet bakgrunn:

61,6% skandinavisk

18,8% nord- og vesteuropeisk

8,1% baltisk

4,9% finsk

3,7% vestasiatisk

2,0% nordafrikansk

0,9 % nigeriansk

En i familien lagde et stort slekstkart og vi hadde familie i Skottland, England og mulig Irland (husker ikke det helt) for en del hundre år siden. Vi har også familie i Polen, Sverige, det er noen fjerne slektninger i USA, Tyskland, Frankrike, Nederland m.m.

Jeg tok MyHeritage dna testen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
On 1/12/2023 at 1:34 PM, AnonymBruker said:

Det er fordi testene tilbys av kommersielle selskaper som får flere kunder hvis de gir mer spennende svar. De kan se at noen er f.eks. er mest skandiavisk eller mest britisk, men utover det er usikkerheten veldig stor. Delene med noen få prosent ditt og noen få prosent datt er i liten grad vitenskaplig basert. Siden de holder metodene sine hemmelige kan de si hva som helst.

Anonymkode: 57c05...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...