AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #21 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er bare helt sjukt! Konfirmasjon handler ikke om barndom til voksenliv lenger men om å få mest mulig penger. Det forventes selskap til 50.000+ bunad til 50-60 tusen pluss 10.000 til 50.000 i pengegave?! Er verden blitt sprø? På toppen av det hele så er det mange som blir mobbet fordi de ikke får over en viss sum. Slik var det når jeg konfirmerte meg for over 20 år siden også og nå er det enda værre. Jeg mener alle bør notere seg bak øret at det ikke er ungdommen som skaper disse forventningene, men de foreldrene som velger å gi så drøye gaver. Anonymkode: 13a40...cba Jeg vil legge til at som en forelder med en inntekt og drøyt mye utgifter som ikke kan kuttes i så går mesteparten av tiden min til å grue meg til konfirmasjonen som fortsatt er 5 år til. Nettopp på grunn av dette presset generasjoner har tilrettelagt for. Anonymkode: 13a40...cba
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #22 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi skal hi 50 000 kr i penge gave. Er det lite eller mye? Anonymkode: 8baeb...b27 Minst 40.000 for mye. Anonymkode: 13a40...cba 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #23 Skrevet 12. januar 2023 Bunad med alt av søljer, øredobber, ring og sølvbelte + selskap. Er et år igjen, så vet ikke enda om det blir pengegave i tillegg. Anonymkode: 6ba42...8d8
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #24 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Minst 40.000 for mye. Anonymkode: 13a40...cba En bunad koster rundt 50000… Så det er en ganske vanlig sum. Anonymkode: 6ba42...8d8
Kristin70 Skrevet 12. januar 2023 #25 Skrevet 12. januar 2023 11 hours ago, Firefine said: 10.000. Ser ingen vits i å skulle være ‘ledende’ i å gi mest til en konfirmasjon. Det er nok press på de om ikke vi foreldre skal gi det noen reelt har mulighet til. Helt enig. Vi ønsker ikke å bidra til å piske opp gavegalskapen og presset folk føler i forbindelse med gjennomføring av konfirmasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #26 Skrevet 12. januar 2023 Min konfirmant får selskapet av meg. Det blir nok 20 000. Vi har ikke så stor familie så det blir ikke så høye summer. Jeg har spart opp penger men ser ikke poenget med å sette inn en stor sum til henne på konfirmasjonsdagen. Jeg har tenkt til å bruke det på tannregulering, førerkort og hjelp til bolig. Hvis jeg gir henne en del av pengene når hun er konfirmant så blir det bare for at hun kanskje kommer til å sammenligne seg med andre og og det blir sårt å få lite. Til min egen konfirmasjon fikk jeg 1200 kr. Husker det var mye snakk på skolen etterpå, andre hadde fått mange tusen. Anonymkode: 7c0dd...d2a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #27 Skrevet 12. januar 2023 Full bunad med søljer og alt som hører til, pluss 20000,- fra oss foreldre, pluss 30000,- fra 2 sett med besteforeldre. I tilegg kommer det pengegaver fra tanter og onkler og faddere, hvor de fleste gir 1500,- hver. Anonymkode: 8bc34...066
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #28 Skrevet 12. januar 2023 Vi har god råd og gir 10 000. De får han bruke som han vil. Det er press her også, men det gir jeg blanke i. Her sparer vi heller til han skal kjøpe seg noe eget. Størstemann har akkurat flyttet, og hadde ikke hatt mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet uten vår hjelp. Det siste man bør gjøre er å ta opp lån til gave, tenk heller fram i tid, - det er da han virkelig trenger din hjelp😊 Anonymkode: 4bf96...8aa 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #29 Skrevet 12. januar 2023 Vi gir førerkort. Da er det ikke ett stort beløp som går ut på en gang, samt at pengene går til noe fornuftig. Anonymkode: b59db...820 2
Hensatt Skrevet 12. januar 2023 #30 Skrevet 12. januar 2023 Hedda-78 skrev (14 timer siden): Statistikk fra 2020 viser at foreldre i snitt gir litt over 10 000 kroner i konfirmasjonsgave. Besteforeldre ligger litt under 10 000, mens onkler og tanter gir litt over 1000. Venner av familien gir 750 i snitt. https://flerepenger.com/hvor-mye-konfirmasjonsgave/ (Jeg antar at beløpene er per par, altså 5000 fra hver forelder og 5000 fra hver besteforelder. Eller?) Du kan nok senke beløpet litt. Tallene er hentet fra spørreundersøkelser og de er ikke særlig troverdige da folk har en tendens til å smøre på fordi de ikke vil virke "kjipe eller fattige". Akkurat som trollesvarene du får her i KG som er veldig overdrevne. Vi har gjort det slik at vi har satt av 200 kroner i måneden fra barna blir født. De får da en sum til konfirmasjonen og en sum når de blir 18. Gi etter evne. Ingen grunn til å blakke seg ut. Og for konfirmanten vil det ikke være noen forskjell på om du gir 2000 eller 20 000. 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #31 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Usikkert på om det er retr forum, men hva er vanlig å gi i disse dager? Har konfirmant neste år (min første) og tenker å begynne å legge av til selve gaven nå, da jeg er alenemor, og far sannsynligvis ikke kommer til å gi noe. Han er lite tilstede i barnets liv. Har fra før av spart ca 20.000 til selve konfirmasjonen med tanke på mat, lokaler osv, men har enda ett år å spare på. 😅 Det er en gutt heldigvis, og han er ikke interessert i bunad, så da slipper jeg hvertfall unna det. Hva er normalen å gi som foreldre? Vil ikke at han skal føle at han kommer fra en "fattig" familie, selv om jeg ikke tjener all verdens. Mtp hva kompiser får o.l. I verste fall må jeg ta opp et lite lån, men håper jeg får spart opp nok 🙈 Anonymkode: 95e0f...869 Det er fullstendig galskap å lære en 14-15 åring at det er bedre ta opp lån enn å risikere fremstå som mindre rik enn venner. "har du ikke råd til dyr nok gave og ikke klarer spare, da er det bare låne penger". Hva med å heller lære han at penger ikke er all verden, og at man kan ha det bra uten å måtte sammenligne seg med alle andre hele tiden? Han vil nok mest sannsynlig ha mye mer nytte av å lære om personlig økonomi og hvordan man håndterer de pengene man har, enn å se at man bare kan ta opp lån om man ikke føler man har nok... Anonymkode: 48137...d70 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #32 Skrevet 12. januar 2023 Min fikk 5000 av hver av foreldrene, dress og selskap. Ikke dyrt selskap. Gratis lokale, bestilte litt til koldtbordet og ordnet resten selv. Anonymkode: 0ffbd...4e9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #33 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min fikk 5000 av hver av foreldrene, dress og selskap. Ikke dyrt selskap. Gratis lokale, bestilte litt til koldtbordet og ordnet resten selv. Anonymkode: 0ffbd...4e9 Skulle skrive mer 🙃. Jeg syns det er feil at konfirmasjon skal handle så mye om penger og gaver. Selve handlingen og å samle slekten er viktigere. Anonymkode: 0ffbd...4e9 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #34 Skrevet 12. januar 2023 En interessant problemstilling som sikkert mange foreldre er opptatt av. Antall barn foreldrene har er selvsagt heilt avgjørende for kostandene til konfirmasjonen. (Vi har 5 barn (2 jenter og 3 gutter) som var konfirmert henholdsvis på 80 og 90 talet). Gutter er jevnt over mye enklere, og rimligere å "kle opp" til konfirmasjon en jentene. Da guttene var konfirmert hadde Cubus tilbud på konfirmasjonsdresser + konfirmantene fekk gavekort på kr.200 fra Cubus i tilegg. Konfirmasjonen til hver guttene blei holdt hjemme i egen bolig, men konfirmasjonen til jentene i leide lokaler til kr 2000,- 1997 kroner. Da jentene ( tvillinger) skulle konfirmeres hadde tidene endret seg, og bunader "var inn",og mor kjøpte bunadstoff, og begynte tidleg å sy bunader. Uleggskostander til bunadsølv, sko m.m kom på omlag kr. 10 000 i 1997 kroner. En ferdigkjøpt jentebunad vil nok idag anslagsvis koste minst kr. 50.000,- Våre barn fekk ingen pengegaver fra foreldrene, og det var heller ikkje vanleg før ettersom foreldrene hadde mange utlegg, og kostander knyttet til konfirmasjonsdagen. Idag er det blitt vanleg for mange å legge konfirmasjonen til leide lokaler, og ytterligere kostnader til konfirmasjonen. Poenget : En konfirmasjon skal vera en festdag for familie, og konfirmant og fokuset bør ikkje ikkje handle om penger slik det er blitt de senere årene. Foreldre bør selvsagt ikkje føle noe press på seg å gji pengegaver i tilegg til øvrige kostnader, og det er som å "sy puter under armene på konfirmanten". Foreldre bør selvsagt stå heilt fritt om de vil gji pengegaver til konfirmanten utover øvrige utlegg til konfirmasjonen. Anonymkode: 5018a...fe8
kri.star Skrevet 12. januar 2023 #35 Skrevet 12. januar 2023 Vi ga 35.000,-. Hun sparte alt og tok lappen for de tre år senere Hva andre gjør er egentlig rivende likegyldig.
Gjest Acer Skrevet 12. januar 2023 #36 Skrevet 12. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En interessant problemstilling som sikkert mange foreldre er opptatt av. Min oppfordring er å overlate denne avgjørelsen til foreldrene selve, og ikkje føle noe press fra KG sine lesere. Anonymkode: 5018a...fe8 Endret 12. januar 2023 av Evnti
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #37 Skrevet 12. januar 2023 Vi har god råd, men planen er vel at barna får selskap av oss + dress/bunad. De vil ikke få penger i alle fall. Vi betaler førerkort når den tid kommer, men det gis ikke som en del av konfirmasjonsgaven. Regner med at sønnen ikke velger bunad til konfirmasjon. Kompenseres ikke med penger, men tilbud om bunad blir stående. Anonymkode: dcd2a...a17 2
kri.star Skrevet 12. januar 2023 #38 Skrevet 12. januar 2023 2 minutter siden, mrs.tld said: Vi ga 35.000,-. Hun sparte alt og tok lappen for de tre år senere Hva andre gjør er egentlig rivende likegyldig. Vi ga også streng beskjed om å ikke nevne beløp til venner og bekjente, da ingen andre hadde noe med det å gjøre. Vi vet at ikke alle kan gi like mye, og vil ikke at hun skulle bidra til at andre skulle føle seg "dårligere" fordi de hadde fått mindre. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #39 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Usikkert på om det er retr forum, men hva er vanlig å gi i disse dager? Har konfirmant neste år (min første) og tenker å begynne å legge av til selve gaven nå, da jeg er alenemor, og far sannsynligvis ikke kommer til å gi noe. Han er lite tilstede i barnets liv. Har fra før av spart ca 20.000 til selve konfirmasjonen med tanke på mat, lokaler osv, men har enda ett år å spare på. 😅 Det er en gutt heldigvis, og han er ikke interessert i bunad, så da slipper jeg hvertfall unna det. Hva er normalen å gi som foreldre? Vil ikke at han skal føle at han kommer fra en "fattig" familie, selv om jeg ikke tjener all verdens. Mtp hva kompiser får o.l. I verste fall må jeg ta opp et lite lån, men håper jeg får spart opp nok 🙈 Anonymkode: 95e0f...869 Far er å betrakte som en "slye " dersom han ikkje viser omtanke for sine egne barn på konfirmasjonsdagen. Barna står ved eit veiskille når de blir konfirmert, og de omtales ikkje lenger som barn, men som ungdomer. Du skal selvsagt ikkj vera opptatt av "hva andre gjir". Heilt uinteressant hva andre foreldre gjir i pengegaver til sine barn i pengegaver. Fokuset bør slevsagt ikkje vera rettet på "gavedrysset " på konfirmantes bord, men at det skal vera ein minnerik festdag for konfirmanten, foreldre, og øvrige familie. Foreldre skal vera eit forbilde / veiviser overfor barna også i forhold til det økonomiske, og barna bør lære seg økonomisk prioriteringer, planlegging. Tidligere var tradisjonen å ha konfirmasjonen hjemme i egen bolig, maten var også lagd hjemme. Idag er leide lokaler blitt vanleg, og mange kjøper også buffer utenfra, og forbredelser til konfirmasjoner er utgått på dato i forhold til slik det engang var. Anonymkode: 5018a...fe8
aksase Skrevet 12. januar 2023 #40 Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk ca 12000 totalt til min konfirmasjon i 1988... Anonymkode: 19331...a11 Såpass. Tror jeg fikk 2500,- i 1985. Men fikk mye annet fint, da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå