Gå til innhold

Pengegave fra foreldre til konfirmasjon.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ikke helt enig der. 

Jeg lærte mye om sparing og slikt gjennom oppveksten. Så konfirmasjonspengene sparte jeg, og hadde god avkastning på. De ble en del av egenkapitalen til bolig 10 års tid senere. Så jeg føler fortsatt at denne pengegaven (og andre) har vært de viktigste gavene når det kommer til å gi meg  noe jeg setter enormt pris på nå (nesten) 30 år senere. 

Jeg fikk både duk og bibel også. Duken ligger nok i en kasse et sted. Bibelen valgte jeg å donere. Bunaden er riktignok litt i bruk. Men jeg kjenner også mange som aldri kom inn i konfirmasjonsbunaden igjen, eller lærte å sette pris på den. 

Anonymkode: aec37...41f

Enig. 

Jeg fikk ikke mye penger til konfirmasjon, men den har vokst til mange millioner siden den ble investert til bolig. 

Anonymkode: c8014...c73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg selv fikk ca 4.000,- i konfirmasjonspengegaver i 1983. 

Jeg har vært alenemor for mine 2 barn siden dem var små. Jeg hadde satt av noe av barnetrygd gjennom årene. Begge fikk 15.000,- fra meg. De fikk ca 4.000-5.000 fra barnefar.

Anonymkode: 844d6...f64

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Enig. 

Jeg fikk ikke mye penger til konfirmasjon, men den har vokst til mange millioner siden den ble investert til bolig. 

Hvor mye fikk du i konfirmasjon. Og hvor mye vokste pengene ned sparing?

Anonymkode: 8baeb...b27

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi skal hi 50 000 kr i penge gave. Er det lite eller mye? 

Anonymkode: 8baeb...b27

Synes det hørtes råflott ut. Er det ikke bare en konfirmasjon? Ville tenkt at 10 000 pluss selskapet er passe jeg da. 

Anonymkode: 57976...ecb

Skrevet

Jeg er også alenemor og har konfirmant neste år. Jeg har ikke mulighet til å bruke enorme summer på en konfirmasjon med mindre vi kutter reise i sommerferien og alle goder det kommende året. Det tror jeg tenåringen hadde likt dårlig for å få litt ekstra penger til konf. Jeg tenker å gi maks 5000, og selskapet. 

Anonymkode: 72b5f...789

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. 

Fekk bolig i konfirmasjonsgave hører vel med til sjeldenheten.  Kanskje har da dine foreldre vunnet i lotto !

Anonymkode: 5018a...fe8

Skrevet

Synes det hørtes råflott ut. Er det ikke bare en konfirmasjon? Ville tenkt at 10 000 pluss selskapet er passe jeg da. 

Anonymkode: 57976...ecb

Kr. 10 000 er mye penger for dem som idag har problem med å betale sine strømutgifter, og maten er også blitt svindyr. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Fekk bolig i konfirmasjonsgave hører vel med til sjeldenheten.  Kanskje har da dine foreldre vunnet i lotto !

Jeg fikk 20 000 av foreldre. Mulig ca 15 000 av andre. Med 10-30% årlig avkastning i fond i 10 år vokste de veldig greit her. Så jeg fikk kjøpt bolig i Oslo på 2000 tallet. (hadde selvfølgelig også spart litt annet) Altså snakker vi nok millioner i avkastning nå, ja, 25 år senere. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk 20 000 av foreldre. Mulig ca 15 000 av andre. Med 10-30% årlig avkastning i fond i 10 år vokste de veldig greit her. Så jeg fikk kjøpt bolig i Oslo på 2000 tallet. (hadde selvfølgelig også spart litt annet) Altså snakker vi nok millioner i avkastning nå, ja, 25 år senere. 

Med 20.000 + 15 000 ( 35.000) så ga det så god avkastning i fond at fekk råd til å kjøpe bolig  Oslo. Her må det vere noen ugler i mosen, og misstenker du har fått økonomisk støtte fra dine foreldre. 

Skrevet

Jeg har ikke gitt noen stor pengegave til noen av mine. Om dere kommer fra en liten og "fattig" familie ville jeg kanskje vurdert rundt ti tusen, men ærlig talt, hva skal femtenåringer med så mye penger? Mine har fått jegerprøve, fotballreise (spleis med resten av familien), den ene fikk elektrisk gitar ++ Å bruke 20 000 på festen og 10 000 + på gave i tillegg! Hjelpe meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Med 20.000 + 15 000 ( 35.000) så ga det så god avkastning i fond at fekk råd til å kjøpe bolig  Oslo. Her må det vere noen ugler i mosen, og misstenker du har fått økonomisk støtte fra dine foreldre. 

Evt aner du ikke hva leiligheter kostet i Oslo for tjue år siden (hint, man kom langt med 50-100 000 i egenkapital)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nå må du lese innlegget mitt da, der står det; (hadde selvfølgelig også spart litt annet)

Dette innebærer; mye av pengegavene jeg hadde fått til bursdager og slikt gjennom 18 år fra slekt. Mye av pengene jeg tjente på sommerjobber og andre nabotjenester, trillehjelp, og slikt i tenårene. Og noe av pengene jeg la av da jeg jobbet i alle ferier som student. 

Og en treroms på 60kvm innenfor ring 2 kostet 3 millioner på den tiden. 

Hva skjer med alle disse "pappapenger" innleggene på KG? Misunnelse? Jeg har aldri fått økonomisk støtte, utenom at de har vært rause til merkedager fordi de visste at jeg sparte og investerte, i stedet for å svi av pengene på tull. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Bortsett fra konfirmasjonspengene, har jeg ikke fått noe annet fra foreldrene mine. 

Konfirmasjonspengene mine ble investert i bolig i Oslo som fikk god avkastning etter flere runder med kjøp og salg.

Skrevet

Hadde konfirmant i fjor, vi er skilt og han fikk Dress (7500kr) og 10000 fra meg og mannen, så fikk han 15000 på egen førerkort-konto fra far m/ samboer. 

Anonymkode: ba824...3d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Og, for å legge til;

Om du får 35 000, og lot det stå 10 år i fond på den tiden med gjennomsnittlig 15% avkastning. Så utgjorde det 142 000 kroner, 10 år senere. Nominell verdi, selvfølgelig. Og før skatt. 

Nå ser jo ikke ting like lyst ut nå. Men om man ikke gidder å spare i det hele tatt vet man i alle fall at man fortsatt har 0 kroner om 10 år. 

Skrevet

Vi har gutter. De får 20.000, som skal øremerkes til sparing. Syns det er en fin anledning å gi litt så de har til egenkapital til bolig en gang. Men klart, det "river" å spytte i så mye, vi tjener helt gjennomsnittlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...