Gå til innhold

Celleprøver har høy feilmargin

Fremhevede innlegg

Skrevet

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mener-feilmargin-ved-celleprover-koster-unge-kvinner-livet/15402656/

Hva tenker dere om saken?

Jeg kan nyansere litt - en del av de som har høygradige forandringer og får påvist kreft har ikke tatt celleprøve som anbefalt. Mener å ha hørt at tallet er så høyt som 1/3 av alle livmorshals-krefttilfeller. Så celleprøven er selvsagt kjempeviktig! Men feilmarginen er likevel altfor høy når det gjelder en såpass alvorlig kreftform.

Kan også nevne at i Sverige oppfordres det til celleprøve fra 23 år, og prøvene der testes automatisk for HPV. De har allerede begynt med selvtester også. 

Anonymkode: f7ce0...f0f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at jeg er veldig glad for at jeg fikk denne HPV testen forrige gang jeg tok celleprøve for da var jeg gammel nok. Så da er jeg rimelig godt sikra på at alt er i orden. 

Når det er sagt så er det jo ikke noe nytt at kvinnehelse ikke blir prioritert så jeg er ikke akkurat overrasket. Tviler på at noe blir gjort med det og. De kunne startet med å gi den beste vaksinen til ungdommen og ikke den de har i dag, senke alderen for celleprøvetaking og HPV test for alle. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Norge er så treige med alt sånt. "Verdens rikeste land".

Anonymkode: 84403...da7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tragisk hele greia. Norge i et nøtteskall, verdens rikeste land og det er så fint og flott her 😖 Kanskje folk begynner å få opp øya for at helsevesenet i Norge ikke er på topp? 

Anonymkode: 53cf1...b89

• Liker 3
Skrevet

Vi tror jo at vi ikke har kreft når vi får beskjed om at både celleprøve og HPV test er negativ, men i dokumentarprogrammet sa damen fra Kreftregisteret at en celleprøve/ hpv-test er aldri hundre prosent sikker, så man kan ha kreft selv om man får beskjed om at prøven er fin.

Det opplyser de ikke om på legekontoret😐

Anonymkode: eaa8b...07f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig glad for at jeg bor i Tromsø og har derfor fått prøvene testet for HPV også siden jeg var 23 år (grunnet annen sykdom startet jeg med celleprøve fra jeg var 20 grunnet høyere risiko for kreft)

Anonymkode: 75616...cde

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi tror jo at vi ikke har kreft når vi får beskjed om at både celleprøve og HPV test er negativ, men i dokumentarprogrammet sa damen fra Kreftregisteret at en celleprøve/ hpv-test er aldri hundre prosent sikker, så man kan ha kreft selv om man får beskjed om at prøven er fin.

Det opplyser de ikke om på legekontoret😐

Anonymkode: eaa8b...07f

Ingen prøver og tester er helt 100% sikre da. Forekommer feil i blodprøver og til og med MR også. Det er jo allmenkjent?! Både falske positive og falske negative. 

Anonymkode: cbc03...3ce

• Liker 2
Skrevet

Oppløftende lesing.. var ikke for sjekk i fjor, hadde hpv men ingen celleforandringer. Skal inn igjen snart, livredd for kreft :( Enda mer oppløftende dersom jeg ikke en gang kan stole på prøvesvaret. 

Anonymkode: 6ffa7...5e5

• Liker 1
Skrevet

Var inne* for sjekk i fjor

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Oppløftende lesing.. var ikke for sjekk i fjor, hadde hpv men ingen celleforandringer. Skal inn igjen snart, livredd for kreft :( Enda mer oppløftende dersom jeg ikke en gang kan stole på prøvesvaret. 

Jeg tror ikke du skal være livredd, men du kan gjerne si at du vet at du har HPV og at det er viktig for deg å få føle at celleprøven dine blir tolket nøye. Jeg har selv HPV type 16 og har tatt biopsi to ganger (som ikke har vist noe unormalt). 

Dette skriver kreftregisteret:
I mange tilfeller kan HPV-testen være positiv samtidig som cellene som er undersøkt i mikroskop er normale. Dette indikerer at du er smittet med HPV-viruset, men at det ikke foreligger behandlingskrevende celleforandringer.
Kilde: https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/hpv/informasjon-til-kvinner/

Jeg vil igjen understreke at en del av de som får livmorhalskreft har ikke tatt celleprøver som anbefalt. Og nå blir jo rutinene endret ved at det skal testet for HPV-viruset for snart alle over 25 år.

Anonymkode: f7ce0...f0f

Skrevet

Jeg går til privat Gyn, 1 gang i året. Så fikk jeg høre at de over 35 kun trengte å bli testet for HPV, og så vente 5 år. 
Når jeg tok opp dette nå, sa han at ja vi tester for HPV, men det er lurt å gjøre det en gang året.. Hadde ikke i fjor, 6-7 uker siden siste, og ikke hørt noe så da regner jeg ikke med at det er no nå heller. 
Men jeg lurer jo på hvorfor han vil gjøre det 1 gang i året.  1800kr pr gang. 

Anonymkode: cbc03...3ce

Skrevet

Det som overrasker meg mest er at det vist nok finnes en annen test, som gir mye mer sikre resultater, og det har Norge vist om i 10 år 😳

Ikke nok med de unge kvinnene som får beskjed om at de er for unge til å ha kreft og sendes hjem uten en eneste undersøkelse og prøve, men nå også de som tester seg, får resultat at alt er fint, og måneder senere får de påvist 3/4 grad kreft! 😳

Dette er ikke greit! I det hele tatt!

Hadde det vært 2 tester for prostatakreft, hadde de aldri valgt den som oftere gir falske resultater! 🤬🤬

Anonymkode: 20f21...0db

• Liker 3
Skrevet

Vi som får prøven sendt til UNN trenger jo ikke det. Så nei, ikke samtlige. 

Anonymkode: 968e1...d26

• Nyttig 1
Skrevet

Celleprøven kan ikke spå hva som oppstår et år frem i tid. 

Anonymkode: b293b...45e

Skrevet

Dette er virkelig skremmende og helt uakseptabelt. Jeg ble helt sjokkert da jeg så Bak Fasaden.

I tillegg burde jo HPV-vaksine vært gratis for alle innbyggere uansett alder. En stor skam at kvinner og menn må betale så mye for den. 

Anonymkode: 649af...82e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Når koronavaksinen var gratis burde i hvert fall hpv vaksinen vært det og, ev. MYE billigere.. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Negativ celleprøve er ikke til å stole på nei. Jeg hadde helt fin celleprøve samtidig som jeg hadde livmorhalskreft😬 Ren flaks at det ble oppdaget før det var for sent...

Anonymkode: 13325...961

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Negativ celleprøve er ikke til å stole på nei. Jeg hadde helt fin celleprøve samtidig som jeg hadde livmorhalskreft😬 Ren flaks at det ble oppdaget før det var for sent...

Anonymkode: 13325...961

Slike historier er så utrolig skremmende å lese. Kan jeg spørre hvordan du oppdaget det? 

Anonymkode: 649af...82e

• Liker 1
Skrevet

Fravær av bevis, er ikke bevis på fravær.

Anonymkode: a56d8...1a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...