Gå til innhold

Er sånn hodebeskytter faktisk god nok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes i ulike priser, hos de ulike nettsteder, så jeg tenker at det må være kvalitetforskjeller. 

Noen som har forsøkt og er fornøyde? Hvilket nettsted anbefaler dere i så fall? 

5160EBC5-A28B-4B76-B703-5D54171F0D2A.png

Anonymkode: 3774a...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Falsk trygghet. Barnet må faktisk lære av sine fall. Du som mor får bare følge opp. Er det noe barn nå til dags mangler er det risikovurdering. De aner ikke hva det vil si. Siden foreldre går rundt å sier vær forsiktig hele tiden.

Min begynte å gå når han var 7 måneder og løp før han var 11 måneder. Var mye knall og fall. Men det gjorde at han også lå og ligger langt foran motorisk fordi han har bedre kontroll på kroppen sin.

Lær barnet heller hva som kan bære farlig enn å bruke en hvilepute.

Anonymkode: 76f89...003

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg, er dette noe nytt? :ler:

Barna lærer jo raskt hva som er vondt og ikke. Skal man putte på de hjelm og munnbeskytter nå...

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydd heller hjemmemiljøet for de skarpeste gjenstandene.

Anonymkode: fbf28...41c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha det var det rareste🤭

Ja vi polstrer ungene på alle andre måter, så hvorfor ikke på denne måten òg 😆

Anonymkode: aa9e7...fc5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hahaha det var det rareste🤭

Ja vi polstrer ungene på alle andre måter, så hvorfor ikke på denne måten òg 😆

Anonymkode: aa9e7...fc5

112 Bubble Wrap Kid Photos and Premium High Res Pictures ...

Ut på tur aldri sur.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hva dere tror om meg el min omsorgsevne, men dere kjenner ikke meg. 

Vi har ikke tenkt på å gå fra babyen og tro at denne puten vil passe på. Når babyene begynner å sitte, så har de ikke helt balanse på plass. Hvordan ivaretar dere deres babyer? Vi foreldre/andre sitter allerede i nærheten og bygger rundt med pute rett bak og på siden så om de plutselig skulle miste balanse, så har de pute som tar "fallet". Vi sitter kanskje alt fra 0 - 1 meter unna. Det skal vi fortsette med. Det er det "plutselige" fallet jeg tenkte å beskytte. Babyen skal ikke gå rundt med denne sekken. Risikovurdering skal på plass når det er tid for det. Dessverre så er ikke det enkelt for for babyene på noen måneder, å lære dette. Jeg ser for meg at behovet for å bruke denne sekken blir på kanskje 1-3 uker, mens hen opparbeider seg god balanse. 

Hvis dere heller vil ta risikoen for en hjernerystelse, så be my guest. (Dette er sarcastic ment, vær så snill ikke gi babyene deres hjernerystelse). 

Utover ekstra beskyttelse av hodet, er det ingen ekstra polstring babyen trenger. Annen type beskytting er allerede på plass og anskaffet. Stikk kontakt beskytter, skap/skuff beskytter for kjøkkenet osv. 

Hvor vanskelig er det å svare på det folk faktisk spør om!! Er det mulig 🤨😒!!

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Det er ikke anbefalt å bruke sånt, fordi det gjør at barnet ikke lærer risikovurdering. Barnet kan jo ikke gå med en hodebeskytter hele barndommen, så når den tas av, vil barnet ha større sjanse for å skade seg, fordi det ikke har kjent på og lært seg hva som er farlig.

Det er også svært, svært sjeldent skadelig med fall fra egen høyde. Dermed holder det at dere passer på å sikre trapper, ikke går fra barnet når det sitter i spisestol etc.

Det er altså unødvendig å bruke hodebeskyttelse for barn, det kan faktisk skade dem i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi har ikke tenkt på å gå fra babyen og tro at denne puten vil passe på. Når babyene begynner å sitte, så har de ikke helt balanse på plass. Hvordan ivaretar dere deres babyer? Vi foreldre/andre sitter allerede i nærheten og bygger rundt med pute rett bak og på siden så om de plutselig skulle miste balanse, så har de pute som tar "fallet". Vi sitter kanskje alt fra 0 - 1 meter unna. Det skal vi fortsette med. Det er det "plutselige" fallet jeg tenkte å beskytte. Babyen skal ikke gå rundt med denne sekken. Risikovurdering skal på plass når det er tid for det. Dessverre så er ikke det enkelt for for babyene på noen måneder, å lære dette. Jeg ser for meg at behovet for å bruke denne sekken blir på kanskje 1-3 uker, mens hen opparbeider seg god balanse. 

Hvis dere heller vil ta risikoen for en hjernerystelse, så be my guest. (Dette er sarcastic ment, vær så snill ikke gi babyene deres hjernerystelse). 

Utover ekstra beskyttelse av hodet, er det ingen ekstra polstring babyen trenger. Annen type beskytting er allerede på plass og anskaffet. Stikk kontakt beskytter, skap/skuff beskytter for kjøkkenet osv. 

Vi har et barn med blødersykdom og selv ikke vi er så hysterisk…

Anonymkode: 759cb...c9e

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Babyen skal ikke sitte før den setter seg opp selv. Først da er kjernemuskulaturen sterk nok til at det ikke er uheldig for ryggen. 

Babyen satt på lekematte. Ikke med en masse puter eller andre støtdempere. Det gikk helt fint, hun er 11 år og lever ennå.

Joda, denne putesekken fungerer sikkert ypperlig til det den er designet for; å suge penger ut av bekymrede førstegangsforeldre som vil ungene sine det aller beste. 

Anonymkode: 2bc8d...b16

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lyst til å pakke barna mine inn i bobleplast fra de var små og har egentlig fortsatt lyst til det nå som de er tenåringer. Sikkert helt vanlig å være overbeskyttende. Men særlig bra for barnet er det ikke. De må lære av sine feilberegninger. Et barn tåler å falle fra egen høyde. La det øve seg på å sitte på en matte, den tar i mot mye. 

Anonymkode: b3c0d...4a2

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Babyen skal ikke sitte før den setter seg opp selv. Først da er kjernemuskulaturen sterk nok til at det ikke er uheldig for ryggen. 

Babyen satt på lekematte. Ikke med en masse puter eller andre støtdempere. Det gikk helt fint, hun er 11 år og lever ennå.

Joda, denne putesekken fungerer sikkert ypperlig til det den er designet for; å suge penger ut av bekymrede førstegangsforeldre som vil ungene sine det aller beste. 

Anonymkode: 2bc8d...b16

Dette. Man skal ikke sette babyen opp i sittende stilling uten støtte før den selv klarer det.

Anonymkode: fbf28...41c

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De mangler puter under armene. Du får sy noen selv. 

Anonymkode: b42bb...756

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn skal falle når de lærer seg å sitte og gå og stå. Det er en del av læringen. Legg en matte på gulvet og sett polstring på spisse kanter på bord og hyller i stua så er barnet ditt mer enn trygt nok. Ikke bygg med puter rundt. Et friskt barn i naturlig utvikling skader seg ikke ved fall fra egen kroppshøyde.

Anonymkode: 3645c...3f5

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra den alderen det der kan brukes hadde mine garantert slengt seg bakover i irritasjon over det som ligger bakpå hodet som de ikke får ristet vekk. Og hvis det ikke var i irritasjon så hadde de blitt distrahert av det og falt pga det. Ser for meg de kunne klart å skade seg mer med en slik enn uten.

Anonymkode: 6ec71...e8e

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre ungen klatrer i taklampa, så trenger du ikke en sånn! Om babyen fortsatt velter når han er 1,80, så får du heller vurdere hjelm. Den beskytter hvis han faller fremover også 👷‍♂️

Anonymkode: cf13d...569

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vingene kan jo være praktisk hvis det er stor fallhøyde, da 🤔

Anonymkode: cf13d...569

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skal du gjøre når barnet begynner å gå ts, eller står og plutselig faller med panna rett i bakken? Kjøpe hjelm? Eller kanskje finnes det noe som kun beskytter pannen også? Det kommer til å bli mange fall, og det er en del av læringskurven til barnet.

Fall fra egen høyde er ikke farlig. Det trengs ikke å beskyttes med en slik pute som er på bildet. Pass heller på at spisse kanter er sikret, og at det er grind ved trappa om dere har trapp. Ellers er det stort sett fall fra stor høyde som kan være farlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Den er en falsk trygghet. Hva får deg til å tro at barnet vare faller bakover? Barnet tåler å falle om det setter seg opp. Kan være litt farlig når den reiser seg, men da vil den greia der uansett ikke redde barnet fra å slå panna i bordet osv. Så det der her ingen nytte annet enn falsk trygghet for deg 

Anonymkode: b5a12...5f9

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når du tar den av er balansepunktet anderledes fordi de ikke hsr den ekstra vekten på ryggen, så faller de likevel

Anonymkode: 54083...789

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...