AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #1 Skrevet 10. januar 2023 Ser mange i flere tråder her trekker frem motivasjon. Hva kan motivere?, xxx er demotiverende, etc etc For å få til en varig livsstilsendring så er det ikke motivasjon som vil gjøre jobben. Ja, man må være motivert til å få til en endring, men selve endringen får du til ved disiplin. Ikke motivasjon. I løpet av flere år/over lang tid, så er ikke motivasjon en drivende faktor som vil få deg i mål. Motivasjon er alt for sårbart og svingende. Det som får deg til å ta de «riktige» valgene hver dag resten av livet er disiplin. Jeg ser det gang på gang. Både i jobben som PT og i miljøet jeg konkurrerer i. De som lykkes med å nå sine mål er de som har disiplin. De snakker aldri om «motivasjon». Anonymkode: 3c051...73d 7 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #2 Skrevet 10. januar 2023 Sant. Men hvordan blir man god på disiplin? Jeg har ikke lært det fra barndommen av, og som voksen er jeg glad i komfortsonen, pluss at jeg strever med en kronisk sykdom som gjør formen min til tider veldig dårlig og uforutsigbar. Anonymkode: 111be...21b 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #3 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sant. Men hvordan blir man god på disiplin? Anonymkode: 111be...21b En måte mange opplever suksess med, er å bevisst trene inn disiplin i hverdagen. Begynn gjerne i det små. Eksempler kan være: Re opp sengen hver dag. Stå opp til et fast klokkeslett hver dag. Rydd av kjøkkenbenken for rot/oppvask etc hver dag. Rydd alt skotøy i gangen inn i skap/bod etc hver kveld fast før du går på badet etc etc (dette er alt tilfeldige eksempler, men gjenkjennbart for mange). Etter hvert som de små tingene begynner å bli en rutine du ikke lenger tenker over at du gjør, så kan man begynne å utvide. Legg til at du skal gå en tur på 20 minutter hver mandag og onsdag etter middagen. Legg til antall turer pr uke etter etter hvert. Så utvider du fra 20 minutter til 30. osv. Samme prinsippene gjelder for mat/drikke. Begynn feks med å bytte ut 1 ting du pleier å spise, som du vet du eeeeegentlig ikke burde spise. Feks bytt ut Qyoghurten med banansmak med en yoplait 0% eller en skyr. Etter en stund er dette null problem og du kan bytte ut neste ting. Bytt i tillegg H-melken ut med en ekstra lett feks. Poenget er å ikke gape over mer en hva som er realistisk å gjennomføre på dager man ikke er motivert. Det er da disiplinen er nøkkelen som gjør at man lykkes. For lille ting man ved å bruke disiplin klarer å innføre av fysisk aktivitet og kosthold, så er du et steg nærmere målet….uten å belage deg på motivasjon. Anonymkode: 3c051...73d 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #4 Skrevet 10. januar 2023 Feil Disiplin vil også svikte når det kommer til stykket. Det du må gjøre er å satse på vaner og automatiske valg. Anonymkode: 99251...640 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #5 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Feil Disiplin vil også svikte når det kommer til stykket. Det du må gjøre er å satse på vaner og automatiske valg. Anonymkode: 99251...640 Beste måten å få til nye vaner og å gjøre nye valg man ikke er motivert for, er ved disiplin. Anonymkode: 3c051...73d 1 2
Macro Skrevet 10. januar 2023 #6 Skrevet 10. januar 2023 Det både motivasjon og disiplin har til felles er at det må være realistiske mål. Ellers er jeg enig i at disiplin er viktigere enn denne berømte motivasjonen. "Motivasjon" åpner for at man kan ha mange diskusjoner med seg selv og da velger ofte den siden av deg som ønsker komfort. Ved disiplin så har du bestemt deg og du gjennomfører uansett hva komfort-deg kommer med av forslag. 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #7 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Beste måten å få til nye vaner og å gjøre nye valg man ikke er motivert for, er ved disiplin. Anonymkode: 3c051...73d Som er en begrenset ressurs som man riktignok kan trene opp, men som det er lurt å ikke være avhengig av for å gjøre det man ønsker. Anonymkode: 99251...640 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #8 Skrevet 10. januar 2023 Macro skrev (4 minutter siden): Det både motivasjon og disiplin har til felles er at det må være realistiske mål. Ellers er jeg enig i at disiplin er viktigere enn denne berømte motivasjonen. "Motivasjon" åpner for at man kan ha mange diskusjoner med seg selv og da velger ofte den siden av deg som ønsker komfort. Ved disiplin så har du bestemt deg og du gjennomfører uansett hva komfort-deg kommer med av forslag. Helt riktig 😊 Skrev litt om dette med realistiske mål i mitt innlegg nr 2. Det er viktig 👍🏻 Å belage seg utelukkende på å «være motivert», er det samme som å i praksis si at man over tid ikke vil lykkes. Man må handle. Ikke drøfte med seg selv. Ikke kjenne etter om man virkelig vil, orker etc. Anonymkode: 3c051...73d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #9 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ser mange i flere tråder her trekker frem motivasjon. Hva kan motivere?, xxx er demotiverende, etc etc For å få til en varig livsstilsendring så er det ikke motivasjon som vil gjøre jobben. Ja, man må være motivert til å få til en endring, men selve endringen får du til ved disiplin. Ikke motivasjon. I løpet av flere år/over lang tid, så er ikke motivasjon en drivende faktor som vil få deg i mål. Motivasjon er alt for sårbart og svingende. Det som får deg til å ta de «riktige» valgene hver dag resten av livet er disiplin. Jeg ser det gang på gang. Både i jobben som PT og i miljøet jeg konkurrerer i. De som lykkes med å nå sine mål er de som har disiplin. De snakker aldri om «motivasjon». Anonymkode: 3c051...73d Pisspreik. Du blir ikke god på eller i noe utelukkende av «disiplin». At du i «jobben som PT» preiker dette pisset er tragisk. Du burde snakke om treningslede, ikke høres ut som en fundamentlist. Hverdagsmosjonisten holder på å forsvinne, og vi får i likhet med USA enten de som er særdeles veltrente eller det helt motsatte. Dårlig fysisk helse henger ofte sammen med inntekt og sosioøkonomiske aspekter. Det er flott at du føler deg «disiplinert» når du trener. Forsøk heller å gjør det med noe du misliker og har dårlige ferdigheter i, uansett hva det skulle være, eksempelvis ta høyere utdanning, ta en doktorgrad, i kjemi, matematikk eller i nevrologi, også kan du komme tilbake å si at dette lykkes du med utelukkende takket være din «disiplin». Da skal jeg gidde å ta deg seriøst. Anonymkode: da735...ce0 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #10 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Feil Disiplin vil også svikte når det kommer til stykket. Det du må gjøre er å satse på vaner og automatiske valg. Anonymkode: 99251...640 All seriøs forskning sier dette, men TS som nyetablert PT vil vel gjerne ha poeng for «disiplinen» sin. Det høres jo mye mer hardtarbeidende ut enn at man liker noe og er motivert. Anonymkode: da735...ce0 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #11 Skrevet 10. januar 2023 Du misforstår. Disiplin er å gå på jobb hver dag, selv om du hater jobben. Du klarer det fordi du får penger (motivasjon). Ellers ville du sluttet å gå. Så nøkkelen til alt du gjør i livet er; motivasjon. Anonymkode: 08915...3b7 3 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #12 Skrevet 10. januar 2023 Kan legge til at jeg trener klokka 05.00 om morgenen før jeg drar på jobb som leder. Dette gjør jeg ikke takket være «disiplin» men fordi jeg har funnet en treningsform som jeg liker (treningsglede) kombinert med en livsstil som gjør dette mulig (som leder har jeg høyere grad av autonomi i jobben min enn andre kanskje har) - og jeg har god økonomi sånn at jeg kan økonomisk økonomisk en dyrere hobby som passer meg. Nei; jeg har ikke disiplin. Jeg har bare funnet noe jeg liker. Anonymkode: da735...ce0 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #13 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Helt riktig 😊 Skrev litt om dette med realistiske mål i mitt innlegg nr 2. Det er viktig 👍🏻 Å belage seg utelukkende på å «være motivert», er det samme som å i praksis si at man over tid ikke vil lykkes. Man må handle. Ikke drøfte med seg selv. Ikke kjenne etter om man virkelig vil, orker etc. Anonymkode: 3c051...73d Plis ikke si at du står bak den grusomme artikkelen til 3T? Du har i så fall mange kollega som mener noe helt annet enn deg. slike utsagn gjør at du høres «nyfrelst» og fundamentalistisk ut. Anonymkode: da735...ce0
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #14 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Plis ikke si at du står bak den grusomme artikkelen til 3T? Du har i så fall mange kollega som mener noe helt annet enn deg. slike utsagn gjør at du høres «nyfrelst» og fundamentalistisk ut. Anonymkode: da735...ce0 Hvilken artikkel? Anonymkode: 26e24...f31
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #15 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Pisspreik. Du blir ikke god på eller i noe utelukkende av «disiplin». At du i «jobben som PT» preiker dette pisset er tragisk. Du burde snakke om treningslede, ikke høres ut som en fundamentlist. Hverdagsmosjonisten holder på å forsvinne, og vi får i likhet med USA enten de som er særdeles veltrente eller det helt motsatte. Dårlig fysisk helse henger ofte sammen med inntekt og sosioøkonomiske aspekter. Det er flott at du føler deg «disiplinert» når du trener. Forsøk heller å gjør det med noe du misliker og har dårlige ferdigheter i, uansett hva det skulle være, eksempelvis ta høyere utdanning, ta en doktorgrad, i kjemi, matematikk eller i nevrologi, også kan du komme tilbake å si at dette lykkes du med utelukkende takket være din «disiplin». Da skal jeg gidde å ta deg seriøst. Anonymkode: da735...ce0 Uff. Skjønner at du føler deg truffet 😂 Jeg vet det kan være sårt når noen påpeker noe som går rett hjem. For det første. Som næringsdrivende elsker jeg kunder som kommer fordi «Nå er jeg motivert, jeg har funnet motivasjon» osv. De er de beste kundene, fordi de alltid kommer igjen og igjen. Med en gang de kommer i en periode de ikke har motivasjon, så ramler de av lasset. Enten er de trøtte, dårlig form, støle og stive, hadde dårlig tid/tidsklemma, «dobbelbooket» seg, var så kalt, var så varmt. De «dårligste» kundene mine er de som skjønner at uten disiplin klarer de aldri å etablere nye, gode rutiner som de klarer å opprettholde. De blir raskt selvgående og står løpet ut selvom de har dårlig tid, er trøtte, er kalt, er varmt osv. Dette er udiskutabelt. Skulle gjerne sett en seriøs PT som motstrider dette😂. Å gjøre noe med ting du misliker er disiplin. Du står i speilet og taler deg selv midt i mot🙈 Selv har jeg knapt noen gang kjent på treningsglede. Jeg satte meg et mål for 11 år siden da jeg var i kategorien «sykelig overvektig». Målet var flerdelt, men et sv de var å bli sertifisert PT. Jeg gruer meg fortsatt foran hver treningsøkt. Jeg syntes ikke det er morsomt i det hele tatt. Keg trener ikke fordi det er gøy, men fordi jeg må. ps, jeg har høyere utdanning. Jeg har også dysleksi. Eneste som fikk meg igjennom masteroppgaven min var disiplin. Du skriver usedvanlig mye piss, men jeg legger det i kategorien «butthurt» fordi du føler deg truffet👍🏻 Anonymkode: 3c051...73d
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #16 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): All seriøs forskning sier dette, men TS som nyetablert PT vil vel gjerne ha poeng for «disiplinen» sin. Det høres jo mye mer hardtarbeidende ut enn at man liker noe og er motivert. Anonymkode: da735...ce0 Jeg liker ikke å trene. Jeg syntes ikke det er gøy i det hele tatt. Jeg trener fordi jeg må, og klarer det fordi jeg har disiplin. Anonymkode: 3c051...73d 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #17 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Kan legge til at jeg trener klokka 05.00 om morgenen før jeg drar på jobb som leder. Dette gjør jeg ikke takket være «disiplin» men fordi jeg har funnet en treningsform som jeg liker (treningsglede) Anonymkode: da735...ce0 Samme gjør jeg. Trener enten 0500 før jobb (hovedjobb), Eller ca 2300 til 0030 etter jeg har hatt kunder eller etter at unger er lagt og klesvasken er tatt. Forskjellen er at jeg ikke har treningsgleden. Jeg trener ikke 0500 eller 2300 fordi jeg syntes det er gøy/har glede av det. Jeg gjør det fordi jeg må og har disiplin. Hadde jeg basert det på motivasjon, hadde jeg vært tilbake i kategorien «sykelig overvektig» for lenge siden. Anonymkode: 3c051...73d 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #18 Skrevet 10. januar 2023 Kall det hva du vil, men jeg lager avtaler med meg selv. Trene 3 ganger i uken rett etter jobb (ikke morgen-menneske, så om jeg hadde lagt det til morgenen så hadde det sklidd ut). Det står på timeplanen, så da har jeg med meg treningsklær på jobb og drar på senteret rett etterpå. Ingen unnskyldning. Det er en plikt. Motivasjonen om noe er følelsen etterpå. Med kosthold så holder jeg meg til 3 faste måltider, og ingenting utenom. Kommer en kollega med kake så takker jeg nei. Jeg skal ikke ha kake på en tirsdag. Spiser kake, men da til bursdager og andre spesielle anledninger. Spiste det jeg ville i julen, men ryddet vekk julen 1.1. For noen så høres det strengt ut, men for meg er slike faste planer og regler frigjørende. Da slipper jeg tankearbeid fram og tilbake "skal/skal ikke". Sånn er det bare, og det er deilig. Anonymkode: f0fdd...5cc 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #19 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kall det hva du vil, men jeg lager avtaler med meg selv. Trene 3 ganger i uken rett etter jobb (ikke morgen-menneske, så om jeg hadde lagt det til morgenen så hadde det sklidd ut). Det står på timeplanen, så da har jeg med meg treningsklær på jobb og drar på senteret rett etterpå. Ingen unnskyldning. Det er en plikt. Motivasjonen om noe er følelsen etterpå. Med kosthold så holder jeg meg til 3 faste måltider, og ingenting utenom. Kommer en kollega med kake så takker jeg nei. Jeg skal ikke ha kake på en tirsdag. Spiser kake, men da til bursdager og andre spesielle anledninger. Spiste det jeg ville i julen, men ryddet vekk julen 1.1. For noen så høres det strengt ut, men for meg er slike faste planer og regler frigjørende. Da slipper jeg tankearbeid fram og tilbake "skal/skal ikke". Sånn er det bare, og det er deilig. Anonymkode: f0fdd...5cc God disiplin 👍🏻 Planlagt. Ingen unnskyldning. Forberedt for å ta de gode valgene, ikke noe frem og tilbake. Ikke noe kjenne etter, har jeg lyst? Orker jeg? Høres absolutt ikke «strengt» ut. Høres ut som om du har truffet veldig bra balanse med disiplin og hverdag. Anonymkode: 3c051...73d 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #20 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Samme gjør jeg. Trener enten 0500 før jobb (hovedjobb), Eller ca 2300 til 0030 etter jeg har hatt kunder eller etter at unger er lagt og klesvasken er tatt. Forskjellen er at jeg ikke har treningsgleden. Jeg trener ikke 0500 eller 2300 fordi jeg syntes det er gøy/har glede av det. Jeg gjør det fordi jeg må og har disiplin. Hadde jeg basert det på motivasjon, hadde jeg vært tilbake i kategorien «sykelig overvektig» for lenge siden. Anonymkode: 3c051...73d Da er det jævlig trist for deg, at du lider deg gjennom så mye av livet. Men all seriøs forskning sier altså imot deg, disiplin kommer du ikke langt med. Det er også festlig at du tror jeg er «butthurt» fordi jeg tilsynelatende ikke er enig med deg. Mener du alle som er uenig med deg er «butthurt» og «føler seg truffet», eller er det kun når det gjelder dette? Jeg mistenker nok at du skjønner at de som har annet syn enn deg når det gjelder enten politikk, religion, kultur osv. ikke er «butthurt», men du kan dra dette kortet av arroganse når det gjelder «disiplin» fordi alle som ikke er enig er da de som «mangler disiplin». Å se deg dra offerrolle og dysleksi kortet så kjapt for å bevise at du har jammen mye «disiplin» er også direkte flaut. jaja, selg «disiplin» teorien din til kundene dine også kan du jo skylde på de når opplegget ditt ikke fungerer. Dette har sjarlataner gjort før deg i årtusener. Du blir litt som Durek: «de som ikke tror hardt nok».. osv. 👍 Anonymkode: da735...ce0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå