AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #1 Del Skrevet 10. januar 2023 Når har man mest utbytte av å begynne med belte i bøy/mark? Når begynte du med belte? Hvis du tenker vekt ut i fra egen kroppsvekt. Feks; jeg begynte ved 1,2x kroppsvekt i mark. Jeg er veldig nysgjerrig på hva andre har hatt suksess med! Dropp gjerne en kommentar om når du begynte! Anonymkode: 6deb7...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GjesteSpiller Skrevet 10. januar 2023 #2 Del Skrevet 10. januar 2023 Aldri brukt belte, heller trent opp kjerne og støtte musklatur. Mindre sjangse for skader også da du er bedre skikket med støttemusklatur til å kontrollere og hindre skader når man kommer ut av balanse eller hvis man løfter skjevt. Samme med bruk av hansker på trening, i stedet for å jukse seg til å løfte tyngre så ikke bruke og bygge opp styrken i hendene og underarm skikkelig. Ikke noe for alle, men jeg har alltid foretrukket å trene for å gjøre kroppen bombesikker i forhold til skader fremfor å stive den av kunstig og håpe jeg ikke mister balansen fordi da går det galt eller feil løfter. Har du god kjerne musklatur og støttemusklatur så kan du utsette men kjenner du på ustabilitet eller forsøker å løfte tyngre enn du egentlig klarer så bør du beskytte deg med belte uten at det fjerner faren for skade. Jo senere med belte jo bedre hvis du klarer å holde støttemusklatur sterk nok underveis, hvis ikke, før du skader deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #3 Del Skrevet 10. januar 2023 Jeg har alltid brukt belte ved knebøy. Jeg har hatt ryggproblemer for mange år siden som ung, så belte gir meg en trygghet. Belte gjør at jeg føler meg strammere, og sterkere. Det er aldri en ulempe. Jeg har trent lenge, så jeg bruker hansker også, for å unngå brusk rundt knoklene i hendene, som jeg også har hatt for mange år siden. Anonymkode: 2200a...809 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #4 Del Skrevet 10. januar 2023 Takk for svar, kan jeg spørre hva som er arbeidsvekten din i mark? Det er nettopp det du tar opp som jeg funderer litt på. Foreløpig begrenser ikke kjernen noe i bøy, men jeg kjenner at det er vanskeligere å holde buktrykk på mark. Hvordan styrke kjernen enda mer og samtidig opprettholde progressiv overload? Føler jeg har relativt sterk kjerne, trener bøy, mark og pullups flere ganger i uken. Til info ligger jeg nå på ca 1,3 x kroppsvekt i mark (arbeidsvekt 6x4). Anonymkode: 6deb7...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GjesteSpiller Skrevet 10. januar 2023 #5 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar, kan jeg spørre hva som er arbeidsvekten din i mark? Det er nettopp det du tar opp som jeg funderer litt på. Foreløpig begrenser ikke kjernen noe i bøy, men jeg kjenner at det er vanskeligere å holde buktrykk på mark. Hvordan styrke kjernen enda mer og samtidig opprettholde progressiv overload? Føler jeg har relativt sterk kjerne, trener bøy, mark og pullups flere ganger i uken. Til info ligger jeg nå på ca 1,3 x kroppsvekt i mark (arbeidsvekt 6x4). Anonymkode: 6deb7...f02 Strakmark er veldig bra for å styrke korsrygg, men vær forsiktig med vekt. Ingen bør trene markløft uten minst like mye strakmark. Ellers er det alle øvelser som styrker støttemusklatur rundt liv og hofter. Mage, små muskler i rygg og sider etc. Egenvekt trening og løse vekter, all den "kjedelige" treningen som ikke er volum men gir deg mulighet til å løfte tyngre. Har egentlig aldri trent særlig mye basisøvelser fordi de har så mye skader og risiko og man kan klare samme med andre øvelser og teknikker. Men har klart å løfte mer enn kompiser som trente kun basisøvelser og seriøs boling, til deres frustrasjon kunne jeg følge og gå forbi de uten belte på tross av å ikke aktivt trene mark. Er det som er fordelen med skikkelig trening av støtte og kjerne musklatur at du klarer å løfte mer vekt letter og med mindre risiko. Bestkompisen fikk skikkelig oppgang i mark når han tilslutt begynte å være med å trene støttemusklatur og inkludere mer egenvekt stabilisernde øvelser. Var da han endelig fikk skikkelig fart forbi platå og det etter 7-8 år med seriøs trening men med flere år stagnert. Veldig mye bra øvelser på wire og wirecross som bidrar, egenvektstrening i slynger og tau/TRX etc. Benhev, rygghev, sidehev, biceps, triceps, rygg og bryst øvelser med wire/wirecross krever ofte mye stabilisering i kjernen og gir god trening av slik musklatur. Som den tålmodige utolmodige jeg er så har jeg ofte kjørt perioder med hoveddel kjerne, egenvekt og wire øvelser, så veksle tilbake eller supplere med tyngre grovere øvelser i perioder. De store muskelgruppene er enkelt forklart raske å bygge og vokse sammenlignet med mindre musklatur og ikke minst sener som skal holde tritt med muskelvekst og fleksibiliteten. Er prakt eksempelet jeg bruker med seriøse sterke karer som er klumpete og tøffe som ikke klarer pull-ups og chins fra bunn til topp med riktig form fordi senene og musklene har blitt for korte og samme med armhevinger og curls, blir litt trist når jeg ser det. Uansett hvor stor og trent man er skal man ha fult utslag/rekkevidde på muskel og sener, hvis ikke så begrenser man seg selv i tillegg til at det ikke er veldig bra samt mer utsatt for skader i muskelfester og sener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå