Gå til innhold

Bomstasjoner er skjult beskatning


Egenskap

Anbefalte innlegg

Nok er nok, nå er det behov for å fjerne alle bomstasjoner i Norge, å bruke bomstasjoner som et redskap for at folk ikke skal kjøre bil er ikke tillatt. For å ikke å snakke om å forhøye bomstasjon passeringer med høyere pris.  

Om Støre vil sitte som statsminister i Norge, så er det kun nødvendig at han fjerner alle bomstasjoner i Norge. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er helt greit at de som bruker veien betaler noe av det det koster! 

Anonymkode: 11282...b82

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig skjult er det ikke. De kunne selvsagt tatt inn disse pengene et annet sted, f.eks. på matmoms eller arveavgift eller som inntektsskatt. Ulempen med det er at da ville alle måttet betale denne veien selv om de kanskje aldri har vært på den kanten av landet hvor veien går. 

Bompenger er en skatt, men en målrettet skatt hvor de som bruker veien også betaler den.
I tillegg har bompenger den effekt at noen velger å kjøre mindre og dermed er det bra for trafikkmengde og miljø også.

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessuten også en svært urettferdig beskatning.

Anonymkode: cfba8...fd8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (5 minutter siden):

Så veldig skjult er det ikke. De kunne selvsagt tatt inn disse pengene et annet sted, f.eks. på matmoms eller arveavgift eller som inntektsskatt. Ulempen med det er at da ville alle måttet betale denne veien selv om de kanskje aldri har vært på den kanten av landet hvor veien går. 

Bompenger er en skatt, men en målrettet skatt hvor de som bruker veien også betaler den.
I tillegg har bompenger den effekt at noen velger å kjøre mindre og dermed er det bra for trafikkmengde og miljø også.

Det handler ikke om at de skal ta inn pengene andre steder, her er det befolkningen og andre som betaler for noe som ikke skulle vært. Å betale diesel/bensinavgift som allerede er stort nok, så betaler mennesker på en passering altfor høy sum, 1 krone ville vært mye bedre.

Endret av Egenskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (10 minutter siden):

Det handler ikke om at de skal ta inn pengene andre steder, her er det befolkningen og andre som betaler for noe som ikke skulle vært. Å betale avgift som allerede er stort nok, så betaler mennesker på en passering altfor høy sum, 1 krone ville vært mye bedre.

Mener du at det ikke skulle vært veier og at det å ha veier er helt unødvendig?

Det er jo det offentlig som bygger veier, og skoler, og sykehus, og idrettshaller, og det er det offentlige som betaler. MEN det offentlige må jo ha penger å betale med. Eneste inntektskilden stat og kommune har, det er penger som kommer fra innbyggere og bedrifter her til lands. Staten, det er vi. Da er ikke spørsmålet om innbyggerne skal betale dette eller ikke, men hvordan pengene kan kreves inn mest mulig rettferdig. Bompenger er en ganske treffsikker innkreving hvor de som bruker veien betaler.

Endret av aksase
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for skatt, avgifter, bom m.m. Jeg mener det er bra at vi deler på utgiftene for å få billige goder. Det er ikke sånn at alle er enige med deg. Det er dette som gjenspeiles i et valg. Jeg mener riktignok at denne regjeringen ikke har fått til alt så veldig bra, men jeg er glad for at partier på venstresiden er så store som mulig.

Anonymkode: 41409...75c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, klovnete innsikt fra tidlig 80-tallet? Det er en direktebeskatning av brukere, hvor inntektene går til formålet. Økonomene ser på det som en tilnærmet idealskatt. Les deg opp på "nudging" for å forstå hva andre samfunnsvitere har å si om det.

Det er ingenting skjult med dette, det er tvert imot svært hensiktsmessig og nok diskutert. Idiotpartier som FrP og Bompengepartiet (!) med flere har diskutert dette i en mannsalder.

Selvsagt er det kjipt å betale bompenger, men du får noe igjen, svært så tydelig. Og det fins måter å tilpasse seg på, drøssevis.

Anonymkode: 8fe3d...13b

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Haha, klovnete innsikt fra tidlig 80-tallet? Det er en direktebeskatning av brukere, hvor inntektene går til formålet. Økonomene ser på det som en tilnærmet idealskatt. Les deg opp på "nudging" for å forstå hva andre samfunnsvitere har å si om det.

Det er ingenting skjult med dette, det er tvert imot svært hensiktsmessig og nok diskutert. Idiotpartier som FrP og Bompengepartiet (!) med flere har diskutert dette i en mannsalder.

Selvsagt er det kjipt å betale bompenger, men du får noe igjen, svært så tydelig. Og det fins måter å tilpasse seg på, drøssevis.

Anonymkode: 8fe3d...13b

Nå er vel situasjonen blant annet i Oslo at mesteparten av bompengene i Oslo går til kollektivtrafikk etc og ikke til vei etc.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er dessuten også en svært urettferdig beskatning.

Anonymkode: cfba8...fd8

Det er antagelig den mest rettferdige beskatningen vi har : Den er øremerket, den treffer direkte på brukeren og brukssituasjon. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (2 minutter siden):

Nå er vel situasjonen blant annet i Oslo at mesteparten av bompengene i Oslo går til kollektivtrafikk etc og ikke til vei etc.

Jepp. Poenget er at det er ikke fysisk mulig å bygge ut et fungerende veinett for infrastruktur for privatbiler i byer. Det gjør at enhver overføring av reisende fra bil til kollektiv, bedrer trafikkeffektiviteten for bilister. Det betyr mere for køene i Oslo at en person velger buss istedet for bil, enn å bygge ett nytt kjørefelt.   

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er helt greit at de som bruker veien betaler noe av det det koster! 

Anonymkode: 11282...b82

Der er vi alle enige tror jeg. Men nå betaler de som kjører bil ALT, og flere ganger, og mye annet som ikke er vei. Dere som sitter på, går, kjører buss eller sykler, betaler ingen ting for å bruke bilistenes vei. Så da er vi enige om at det er urettferdig. De som bruke veien burde betale, og bomringer bør fjernes, fordi der er det mange som passerer gratis. Vi betalte for veiene før bomringene kom også. Bomringer er altså en ekstra skatt. 

Anonymkode: 729bd...086

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Haha, klovnete innsikt fra tidlig 80-tallet? Det er en direktebeskatning av brukere, hvor inntektene går til formålet. Økonomene ser på det som en tilnærmet idealskatt. Les deg opp på "nudging" for å forstå hva andre samfunnsvitere har å si om det.

Det er ingenting skjult med dette, det er tvert imot svært hensiktsmessig og nok diskutert. Idiotpartier som FrP og Bompengepartiet (!) med flere har diskutert dette i en mannsalder.

Selvsagt er det kjipt å betale bompenger, men du får noe igjen, svært så tydelig. Og det fins måter å tilpasse seg på, drøssevis.

Anonymkode: 8fe3d...13b

Haha, bare tullball dette. Bomringers plassering vil alltid være provoserende for mange, og ramme hardt og tilfeldig etter som du kjører til høyre eller venstre når du skal til jobb. Da kan du ikke kalle det en idealskatt. Pengene går heller ikke til formålet. Formålet er allerede betalt gjennom andre avgifter på vei, drivstoff, årsavgift, co2avgift osv osv. Bompenger er bare enda en måte å kreve inn milliarder til Støres dugnad for fellesskapet. Et fellesskap veldig få føler for.

Anonymkode: 729bd...086

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Der er vi alle enige tror jeg. Men nå betaler de som kjører bil ALT, og flere ganger, og mye annet som ikke er vei. Dere som sitter på, går, kjører buss eller sykler, betaler ingen ting for å bruke bilistenes vei. Så da er vi enige om at det er urettferdig. De som bruke veien burde betale, og bomringer bør fjernes, fordi der er det mange som passerer gratis. Vi betalte for veiene før bomringene kom også. Bomringer er altså en ekstra skatt. 

Anonymkode: 729bd...086

Det er ingenting som heter bilistenes vei. Veiene er til for transport av varer og folk. De som vil kjøre bil kan og bruke veien, men det er også disse som må betale for bruk av den gjennom bompenger. Det er rett og rimelig. Husk at mange av de som sykler eller tar kollektivtransport også er bilister som bruker bilen når det er praktisk eller nødvendig. Ønsker du ikke betale så mye for vei, har du kollektivtilbud eller bein.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle kan ta bussen.

Å dra på juleshopping, ukeshandling, kjøpe snowboard, gipsplater, maling, hente to unger i barnehagen som ligger i en annen bydel, reisesyke, sosial angst, etc etc.

Det er helt greit at bilistene betaler for veien de bruker, men man kan være ekstremt uheldig å bo slik til at man betaler mye for veldig korte avstander.

Jeg hater kollektiv som pesten. Synes det er ekkelt å være så tett på mange mennesker som gjør så mye rart. Folk har sølete sko i setene, barn kliner buser i setene. Jeg har sett utallige voksne som kliner snørr på vinduene. Folk hoster, nyser og fiser. Veldig mange skriker i telefonen. Eller de presser inn en barnevogn når det er fullt og ungen hyler eller gulper.

Og det er alltid forsinkelser og det er overfylt med mennesker. Sild i tønne.

Det er bikkjekaldt å stå ute og vente på vinteren. Da er det selvfølgelig også mest forsinkelser. Mange steder er det ikke et tak å stå under engang. I sterk vind og regn funker jo ikke paraply. Dessuten er det kjipt når alle har med seg paraplyene sine inn på kollektivet for det blir sinnsykt fuktig og uansett hvor du snur deg så kommer du borti enten en paraply eller vet regnjakke og du blir våt. Det verste er når folk skal ha sine våte hunder inn på tbanen, den lukta er så kvalmende!

Så har du de sjåførene som ikke klarer å kjøre på en måte som er behagelig. Spesielt på bussene og trikkene så er det minst 15 bråstopp på en halvtimes reise. Har man ikke sitteplass, noe man aldri har, så faller man mot andre og andre faller mot deg. Så må man unnskylde seg og folk unnskylder til deg. Ikke alle har pusset tennene den siste uken, eller de spiste hvitløk til lunsj, og stanken fra munnen deres utløser "flight"-reaksjon. Men man står jo fast inni fremkomstmiddelet og kommer seg ingen steder.

Å sitte i bilen uten alle disse fæle greiene er verdt det. Foreløpig.

Blir det mye dyrere nå så må jeg finne meg en annen jobb uten reisevei.

Sikkert enklere for de som ikke må ta kollektiv i rushen, men for de som må det så er det et sant helvete.

Anonymkode: 4f58c...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Der er vi alle enige tror jeg. Men nå betaler de som kjører bil ALT, og flere ganger, og mye annet som ikke er vei. Dere som sitter på, går, kjører buss eller sykler, betaler ingen ting for å bruke bilistenes vei. Så da er vi enige om at det er urettferdig. De som bruke veien burde betale, og bomringer bør fjernes, fordi der er det mange som passerer gratis. Vi betalte for veiene før bomringene kom også. Bomringer er altså en ekstra skatt. 

Anonymkode: 729bd...086

Nei, vi er ikke enige om at det er urettferdig. De som betaler for varer og tjenester som krever bruk av veien, betaler litt for dette. For dem som går, sykler og tar kollektivt, velger samfunnet å betale noe av det fordi alle tjener på at de ikke kjører bil der. De fleste steder betaler ikke bommen for mer enn veien, men i noen få større byer brukes det også som et middel for å redusere trafikk.

Anonymkode: 41409...75c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Illuminatum skrev (3 timer siden):

Nå er vel situasjonen blant annet i Oslo at mesteparten av bompengene i Oslo går til kollektivtrafikk etc og ikke til vei etc.

Det kan komme som et sjokk for deg, men kollektivtransport er transport. Det er en målrettet beskattning.

Anonymkode: 8fe3d...13b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (3 timer siden):

Det er ingenting som heter bilistenes vei. Veiene er til for transport av varer og folk. De som vil kjøre bil kan og bruke veien, men det er også disse som må betale for bruk av den gjennom bompenger. Det er rett og rimelig. Husk at mange av de som sykler eller tar kollektivtransport også er bilister som bruker bilen når det er praktisk eller nødvendig. Ønsker du ikke betale så mye for vei, har du kollektivtilbud eller bein.

Nei, så enkelt er det ikke vet du... Alle bor ikke et sted hvor det er god kollektivforbindelse, og de samme folkene kan ikke gå i timesvis for å komme seg til og fra jobb. Det er jo bare de som bor i Oslogryta som tror det. 

Jeg bor f.eks på et sted uten godt kollektivtilbud, og må ihvertfall delvis bruke bil til jobb i Oslo. Da blir jeg ganske irritert når bompengene for ørtende gang går opp, denne gang for å betale for t-bane til Snarøya, også kalt Oslopakke 3. Hvorfor skal alle som kjører bil i og utenfor Oslo betale for noe en bitteliten brøkdel av befolkningen i Bærum har bruk for? Jeg bor i en kommune med nesten 40 000 innbyggere, t-bane har vært ønsket i minst 20 år, men blir det noe av? Nei.

Jeg syns det er ok å betale noe for vedlikehold og utbedring av veier jeg selv benytter, men ikke at bompengene skal brukes til alt mulig av tullete prosjekter så det er null forutsigbarhet i hva bommene skal koste.

For øvrig enig i at det overhode ikke er en skjult beskatning, det er kjempesynlig!

Anonymkode: 57945...9d8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan komme som et sjokk for deg, men kollektivtransport er transport. Det er en målrettet beskattning.

Anonymkode: 8fe3d...13b

Kommer nok ikke som sjokk, men er faktisk et godt eksempel på at enkelte (bilister) betaler for andres tjenester.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...