AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #61 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du spurt sønnen din hva han tenker? Spurt hva dere kan gjøre på dager hjemme som ikke innebærer skjermbryk. Har han noen tanker om hva som kan hjelpe han å slutte å utagere? Det er viktig å få han til å reflektere så han kan lære seg selv og kjenne og endre reaksjonsmønstrene sine. Anonymkode: 3de40...1a3 Ja, men han hater å snakke om det. Blir fort utagering av sånn spm også, skriker; ingen forstår hvordan jeg har det, jeg skulle ønske jeg aldri var født, jeg hater ALT utenom fotball osv. Så akkurat nå tviholder vi i fotballstrået❤️ Men det hender altså han åpner litt opp når han skal sove. Sier timene på skolen er vanskelige, men når vi kommer med løsninger som skolen har foreslått så avfeies alt for da kommer «alle» til å se at han har det vanskelig. Litt rart at han tenker sånn egentlig, for vi har alltid vært åpne hjemme om ting som er vanskelig og at alle folk kan streve med vonde følelser. Men begge par med besteforeldre er type «fasadefolk» der alt vanskelig skyves under teppe, så ikke umulig han bærer på noen av de genene. TS Anonymkode: c121d...7b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #62 Del Skrevet 10. januar 2023 Jeg sier det igjen: Du følger ham til skolen og er der med ham hele dagen! Anonymkode: 81f88...f96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #63 Del Skrevet 10. januar 2023 Har han blitt utredet for dysleksi? Anonymkode: ca316...151 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
inkognit0 Skrevet 10. januar 2023 #64 Del Skrevet 10. januar 2023 (endret) Kommer med et lite tips til struktur i hverdagen (se link nederst i innlegget). Her kan dere legge inn huskelister, symboler og lister som kan hukes av når utført. Legg med fordel inn positive aktiviteter og ikke kun kjedelige. For eksempel lørdagsgodt, fotball og annet han synes er gøy. Kan også benyttes av skolen og på andre arenaer. Forutsigbarhet og hjelp til å vite hvor lenge en aktivitet varer kan gjøre blant annet overgangssituasjoner enklere. Hjelpemiddelsentralen har også enkle timestokker som viser visuelt med lys som teller ned tid for eks. 5, 10, 20 min Osv. kan være til god hjelp for å vite hvor lenge en aktivitet varer. https://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r11x.asp?linkinfo=61617&newsid=6427&apostid=875https://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r11x.asp?linkinfo=61617&newsid=6427&apostid=875 Sjekk ut for gratis prøveversjon. Kan søkes om dersom det fungerer. Endret 10. januar 2023 av inkognit0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #65 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har han blitt utredet for dysleksi? Anonymkode: ca316...151 Nei, men det er ingen mistanker om det. Leser og skriver godt. Anonymkode: c121d...7b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #66 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Tusen takk for mange gode råd fra de som skjønner situasjonen. Setter stor pris på all hjelp❤️ Til dere som tror det er SÅ lett at vi bare kan følge han til skolen, tror dere virkelig ikke vi har prøvd? Hadde det funket så hadde vi selvfølgelig gjort det. Håper for deres del at dere ikke kommer i samme situasjon som oss. Det er så fortvilende å ha et barn som har det så vondt at han ikke klarer å gå på skolen😢 Verden er jammen ikke så svart hvitt som noen av dere ser ut til å tro… TS Anonymkode: c121d...7b7 Men hva er det som ikke funker? Det er jo dere som bestemmer? Anonymkode: 81f88...f96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #67 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å være hjemme og spille er jo en premiering for ikke gå på skolen. Alle barn vil heller spille enn å gå på skolen. Anonymkode: e084c...657 Du aner åpenbart ikke hva du snakker om ! Anonymkode: c159f...52f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #68 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva er det som ikke funker? Det er jo dere som bestemmer? Anonymkode: 81f88...f96 Er su så lite opplyst? Anonymkode: c159f...52f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #69 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tusen takk for mange gode råd fra de som skjønner situasjonen. Setter stor pris på all hjelp❤️ Til dere som tror det er SÅ lett at vi bare kan følge han til skolen, tror dere virkelig ikke vi har prøvd? Hadde det funket så hadde vi selvfølgelig gjort det. Håper for deres del at dere ikke kommer i samme situasjon som oss. Det er så fortvilende å ha et barn som har det så vondt at han ikke klarer å gå på skolen😢 Verden er jammen ikke så svart hvitt som noen av dere ser ut til å tro… TS Anonymkode: c121d...7b7 Jeg vil bare underskrive på dette. Jeg hadde også en sønn med skolevegring, som rett og slett hadde det så vondt på skolen av en rekke grunner, så han klarte ikke være der. I begynnelsen prøvde vi jo alt, slik dere også nok har gjort. Min sønn hadde vegring over flere år. Jeg hadde selv hjemmeskole med han i denne tiden(er spesialpedagog) med det var langt fra ideelt, og han mistet mye, ikke minst sosialt. Min sønn har ikke adhd eller utagering, men var bl.a veldig deprimert. Å si at alle unger skal på skolen, er det samme som å si at ingen voksne burde få sykemelding når de ikke klarer å gå på jobb. Og det er mange som får sykemelding, og det er likeså mange unger som lider seg gjennom skoledagene av forskjellige grunner. Av og til kan en gjøre noe med disse grunnene, men det er ikke alltid det er så lett heller. Men når det gjelder ipad, så lot jeg min sønn få bruke det tidvis. Hvis han var flink med skolearbeidet, fikk han spille litt. Når et barn har det veldig vondt, kan en ikke ta fra de alle gleder de har i livet. Det må balanseres. Jeg tror man som forelder vet om ungen sin er hjemme fordi han vil spille eller om det er fordi de rett og slett ikke klarer å gå. Min sønn er voksen nå og han har klart seg veldig bra. Man kan bli redd for hvordan det skal gå med dem. Om de mister så mye, får så mange hull at de ikke klarer å henge med. En stund var resultatene dårlige, men så løsnet det, og nå har han god jobb og kjæreste og jeg vil bare si dette som en oppmuntring om du skulle få litt dystre tanker om fremtiden. Det kan gå bra. Som lærer og en godt voksen dame etterhvert har jeg sett mange slike historien. Unger som har slitt i barne og ungdomsskolen, men som har klart seg fint senere og har fått gode liv. Anonymkode: 19d46...209 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #70 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg sier det igjen: Du følger ham til skolen og er der med ham hele dagen! Anonymkode: 81f88...f96 Og jeg skulle ønske folk ikke gav slike bastante råd når de umulig kan være hverken pedagoger eller foreldre. Skjønner du virkelig ikke at det kan være mer komplekst enn det? Anonymkode: 19d46...209 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 10. januar 2023 #71 Del Skrevet 10. januar 2023 På en måte så er jo det å vegre å gå på skolen et rop om hjelp. Det er noe ved skolen, eller ved barnet som gjør at dette ikke fungerer. Det er nok mange som tvinger seg selv til å gjøre ting de ikke vil, og som betaler for dette senere i livet. Jeg synes ikke du skal gjøre det ekstra vanskelig for sønnen din ved å ta vekk alt som er stas, forsøk å gjøre kjekke ting sammen de dagene han ikke er på skolen. Uten at det blir en belønning. Kanskje dere kan dra i svømmehallen eller ake, eller at han kan hjelpe til med ting hjemme som å lage middag eller bake. Så synes jeg du skal insistere på at dere som familie også får hjelp og veiledning 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #72 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Og jeg skulle ønske folk ikke gav slike bastante råd når de umulig kan være hverken pedagoger eller foreldre. Skjønner du virkelig ikke at det kan være mer komplekst enn det? Anonymkode: 19d46...209 Nei, det skjønner jeg ikke. Dette vil bare balle på seg. Han skal på skolen. Eventuelt bytte skole. Anonymkode: 81f88...f96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #73 Del Skrevet 10. januar 2023 Hva med litt alternativ læring? Historie: museum, mattematikk: handle (pris, regne ut nok penger osv), bake (vekt, øve på dobling av oppskrifter ol), naturfag: ut i skogen på oppdagelsesferd, gym: tur/fotball/fysisk aktivitet, norsk: biblioteket, lese bok, adjektivlek, diverse spill med ord, engelsk: youtube, tv uten tekst, snakke engelsk hjemme. Du får ikke oppfølging. Det er mye som kan gå galt da. Det funker ikke slik dere gjør det nå. Og relasjonen til deres sønn blir dårligere om dere mister tålmodigheten, ikke er konsekvent eller har lært andre verktøy. Jeg ville fokusert på "gøy læring" når han er hjemme. Litt for å lære, og litt for å ha en kjekk stund sammen uten hyling og utagering. Tenker det er det beste dere kan gjøre nå, skolen får ta tak i læringen ellers. Elever har også rett til individuell opplæring. Kanskje lærer kan gi tips om nyttige læringssituasjoner som er mulig hjemme? Er også enig i det en skrev her om fysisk aktivitet, at gutter må løpe mer fra seg. Kanskje hver "skoleaktivitet hjemme" kan starte og avsluttes med fysisk aktivitet? Danse, boksesekk, tur, sparke fotball, sikkert masse forslag for barn på youtube. Dersom han har adhd vil det jo være et mareritt for han om han tvinges til å sitte i ro og å lese skolebøker dag inn og dag ut. Anonymkode: 1422d...578 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #74 Del Skrevet 10. januar 2023 Jeg vil gjerne være en motvekt mot det å ikke gjøre det trivelig hjemme. Jeg hørte på rådet fra skole, bup og barnevern, og enden på visa var at 1) Ungen startet med selvskading 2) Ungen ble skikkelig deprimert. 3) Ungen ramlet HELT ut av skolen, fordi skolen nektet å tilrettelegge på skolen, for skolen var perfekt. Da jeg satte ned foten og sa at det er INGEN andre enn meg som bestemmer her hjemme, og at jeg foretrekker unger som faktisk smiler innimellom og har NOE positivt i livet sitt, så gjør vi som vi vil hjemme. Så hen fikk skjerm. Og vi kunne dra på tur en onsdag, for da var det faktisk større sjanse for at hen kom seg en tur på skolen torsdag, for hen hadde ikke ligget alene på rommet og tenkt på å dø, og hvor mislykket hen var, som ikke kom seg på skolen. Jeg ga samtidig beskjed om at så lenge skolen ikke greide å stille et forsvarlig tilbud, så kom jeg IKKE til å kjøre fra en hysterisk unge lenger. Og at ville de at jeg skulle fremsnakke skolen, så måtte de gi meg noe å fremsnakke. Jeg glemmer aldri blikket på ungen da jeg for første gang sa "Vet du, jeg er helt enig med deg. Dette er ikke greit. Ingen voksne skal snakke slik til deg, jeg forstår at du synes dette ble vanskelig" DET var starten på snu-operasjonen her. Store forskjellen kom da vi kom over til ungdomsskolen, og fikk rett tilrettelegging. Vi har en lang vei igjen, men vi er på rett vei. Og nå i ettertid har både bup, barnevernet og PPT sagt at det var helt riktig av meg å sette ned foten når jeg gjorde det. Barneskolen blir vel aldri enig i det dog. Jeg sier ikke at dette er riktig for dere, alle unger og familier er forskjellige, men for oss funket det. Jeg studerte også hjemmefra, og ga beskjed om at jeg kunne ikke være underholdningssentral, eller ha hysterisk unge hele dagene, det gikk bare ikke. Vi skulle leve sammen som familie også. Anonymkode: a29db...775 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #75 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å være hjemme og spille er jo en premiering for ikke gå på skolen. Alle barn vil heller spille enn å gå på skolen. Anonymkode: e084c...657 HELT feil. Alle barn vil være som alle de andre. Alle barn vil være endel av samholdet, klassen og miljøet. Alle barn vil lære. Når de ikke greier å være på skolen, så er det noe som gjør det. Her er det snakk om ADHD diagnose, mulig tilretteleggingen på skolen ikke er god nok? For mitt barn er det år med nederlag, krenkelser og å ikke bli hørt, og ikke tilrettelegging. Hen VIL være med de andre, men hen greier ikke. Fordi det er for vanskelig. Ingen barn velger å bli utenfor samholdet, for å spille hjemme. Anonymkode: a29db...775 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #76 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor får han vær hjemme i det hele tatt? Det er jo skoleplikt, samme om hvor vrang en unge skulle være. Det er jo ikke 8 år gamle unger som bestemmer om de skal på skolen eller ikke.. Anonymkode: b8eba...121 Det er ikke skoleplikt i Norge! Anonymkode: c5afd...c88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 10. januar 2023 #77 Del Skrevet 10. januar 2023 (endret) Jeg kan jo komme med noen tips da jeg er i samme jævla uføret og har jobbet mye med dette hittil. Jeg henger meg også på dette å ha en tydelig struktur daglig som barnet er informert om og må minnes på daglig og flere ganger daglig for å være tydelig og skape trygge og forutsigbare rammer i hverdagen. Barnet kan ikke ansvarliggjøres ang å holde denne, dette er foreldrenes ansvar. Eks: Kl.6: stå opp, kle seg, spise og pusse tenner. Litt pad mens man spiser etter å ha stelt og kledd seg. Fungerer ikke dette så blir det null pad. Kl.7:30-8: pusse tenner og gå til skolen. Pad skrur seg av automatisk kl.7.30. Kl.16-17:30: foreldre lager middag mens barnet gjør lekser. Blir barnet ferdig med lekser tidlig så kan det delta i å lage mat/ dekke på bordet. Kl.18: pad skrur seg på og er tilgjengelig frem til kl.19.30. Kl.19: tilbud om siste matbit før kjøkkenet stenger. Kl.19.30: ordne seg til natten. Kl.20: skal ligge i sengen sin, det er natta. Man kan lage et belønningssystem for ulike oppgaver. 1 stjerne pr fullførte oppgave innen tidsfristen. 20 stjerner pr uke gir f.eks aktiviteter som belønning for at barnet har oppnådd oppgavene eks. på aktiviteter kan være å besøke bibloteket, lekeland, kino, bli med en venn hjem eller invitere en venn hjem, dra i svømmehallen osv. Er 20 stjerner for lett så øk det til 25 med begrunnelsen om at dette ble jo altfor lett for deg, du er jo supergod på dette så vi må nok øke utfordringene litt. Evt om oppgavene er for lette å få gjennomført så kan man endre de til litt mer - ikke vært stygg i munnen i dag - ikke vært voldelig i dag - har sagt hyggelige ting til klassevenner i dag - har redd sengen - har gått til en voksen å fortalt om hva som skjer så man kan få støtte når ting er vanskelig osv. Ok "lette"oppgaver til barn kan f.eks være: -stelt seg, kledd seg og pusset tenner om morgen før skolen. -rydde ut av sekken sin etter skolen, matboksen og drikkeflaske må legges på kjøkkenbenken. -gjøre lekser, etter skolen. Må finne frem leksebok/Pad selv også må man spørre om hjelp hvis man trenger det. -lese valgfri tekst -rydde opp lekene før man må i seng -legge seg når man skal, i seng og klar for natten innen kl.20.00. Ang organiserte aktiviteter så gjør det ikke noe om barn ikke deltar på det når situasjonen deres generelt er så kaotisk, dere har nok å henge fingrene deres i. Mestring kan man oppleve masse av ved at relasjonen mellom foreldre og barn blir gode også, + at man kan bygge på dette med å ta med noen andre personer på veien inn i denne kretsen som onkler og tanter mm. Man kan få tilbud om noen ulike kurs via familievernkontorene som finnes. På bufdir sine nettsider står det noe om noen av kursene som f.eks foreldreveiledning og sinnemestringskurs. Man kan etterspørre behov for et TIK- kurs= tuning in to kids kurs via BUP, barnevernet eller familievernkontoret men ikke alle har dette. Ellers så kan du oppgi at det er ønskelig at barnevernet eller BUP oppnevner en koordinator o.l som skal systematisere hjelpen dere får og trenger, det er ikke alltid foreldre orker å stå imellom alt dette. Det er ikke slik at det bare er barnet som må behandles, her må dessverre hele familien bidra og de voksne står da som behandlere i hjemmesituasjonen. Som forelder til et så ungt barn så skal du også kunne få jevnlige samtaler for rådgivning og veiledning for å kunne håndtere hjemmesituasjonen. Ellers kan man lese/se noe av dette: https://ny.bufdir.no/foreldrehverdag/skolebarn/ Barnet ditt kan se flere serier på nrksuper ang følelser men da anbefaler jeg deg å holde deg i nærheten så du også kan se og følge med da dette er ting dere burde prate litt om. Om barnet kjenner seg igjen i noen av situasjonene osv. Jeg kom over dette mens barnet mitt så på det og da spurte jeg en annen gang om vi ikke kunne se det sammen og da stoppet jeg avspillingen underveis noen ganger for å snakke litt om det som skjedde på skjermen osv. Men dette må gjøres maaange ganger da man må trene barnet på å ha rolige samtaler om følelser + at man orker ikke altfor mye forstyrrelser av foreldre når man ser på noe. Seriene kan f.eks være: -kort fortalt livsmestring: https://nrksuper.no/serie/kort-fortalt-livsmestring/MDTI16001119/sesong-1/episode-11 -klassevenner: https://nrksuper.no/serie/klassevenner/MSUE15008120 Ang oppfølging i skolen så er skolen pliktig til å opprette tiltak og dokumentere underveis, hvis ikke kan man faktisk levere anmeldelse for brudd på barnas rettigheter. Her kan man referere til "opplæringsloven" paragraf 9A om skolen ikke har tatt denne aktivt i bruk enda. Skolen kan spørre om hjelp av staten og fylkeskommunen til veiledning og støtte i hvordan jobbe med dette ang de ulike problemstillingene de møter i skolen OG de kan faktisk få økte ressurser for nettopp å ha behov for denne hjelpen men da må man jo melde i fra.... Endret 10. januar 2023 av Fighter83 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå