Gå til innhold

Til dere muslimer hvorfor massakrerte Muhammad jødene i Khaybar?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Pippi Lotta skrev (53 minutter siden):

Det råder en enighet innad i den katolske kirke. Som jo er der katolikkene er, og dermed må vi jo bruke deres forståelse av religionen til å forstå hvordan den er. 

Paven var jo uansett bare et av eksemplene mine. Så poenget mitt står uavhengig av om du tar til deg hvordan læren i den katolske kirke er. 

Så svaret dit på mitt spørsmål er at kirken er som en student med gamle lærebøker, og derfor Ikke kan forventes å følle guds vilje. Da er jo ikke gud ansvarlig for noe av det gode kirken gjør, så hele kirken for ikke si religionene blir jo meningsløs etter din tolkning. Det er egentlig et ja eller nei spørsmål jeg har stilt, men når du ikke ville svare enkelt så får jeg prøve og tolke deg så godt som mulig. Og min tolkning blir at du mener nei, gud kan ikke ses på som ansvarlig for noe av det positive i kirken (og kristendomen) i dag. Gjerne korriger meg om den tolkningen er feil, hvis det er riktig så takk for svar.

Man bruker bibelen for å forstå kristendommens lære. Handlinger som ikke er motivert av bibelens ord og ikke kan begrunnes ut fra bibelens ord, er menneskelige påfunn. Hva som kommer klart og tydelig fram av bibelens ord, har kristendommen et ansvar for. Hva paver eller andre mennesker måtte foreta seg som ikke er i tråd med bibelens ord, må de selv stå til personlig ansvar for selv. Man kan ikke nødvendigvis belemres for hva noen hevder å gjøre i ditt navn. Som med så mye annet er ikke ansvar alltid en binær greie. Det er grader og nyanser. Man kan bære et større eller mindre ansvar for noe. Man kan være alt fra direkte ansvarlig, til å bære et ansvar i mer indirekte grad, til å være fri for ansvar. Gitt at gud er allmektig kan man gi gud en grad av ansvar for alt som skjer. Så kan man da diskutere graden av ansvar i den enkelte situasjon ut fra hensikter og engasjement.

En student med en gammel lærebok vil ha dårligere forutsetninger for å løse oppgaver enn en student som veiledes direkte av læremesteren som har skrevet læreboka. Det betyr ikke at man ikke kan forvente en prestasjon fra studenten. Men kan man forvente en like god prestasjon som fra studenten som blir veiledet gjennom oppgavene av læremesteren selv? At det finnes mange forskjellige retninger innenfor kristendommen illustrerer hvor vanskelig det kan være med kun bibelen som lærebok å forstå guds vilje i forhold til de situasjoner man står overfor. Med en direkte kommunikasjonskanal til læremesteren selv, har man litt andre forutsetninger for å forstå. I motsetning til alle andre, hadde profetene nettopp en slik kanal. Det hører også med i betraktningen at gud, ifølge skriftene, ikke gikk av veien for å involvere seg i mellommenneskelige affærer under profetenes tid. Siden da har det tilsynelatende ikke vært en lyd å høre fra den kanten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Muhammed har ikke slaktet noen, noe dere enda ikke har greid å bevise heller.

Anonymkode: 39cee...863

Her er en liste over drap som hevdes å ha vært beordret eller støttet av Mohammed.

https://wikiislam.net/wiki/List_of_Killings_Ordered_or_Supported_by_Muhammad

I kommentar #11 skriver trådstarter at han finner det er rart hvis Mohammed selv ikke beordret drapene i slaget om Khaybar da han var kommandant. Hvordan forholder du deg til det?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så Aisha lyver?

Anonymkode: 85a36...5d7

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, islamofobene lyver. Ikke at det er noe nytt.

Er det ikke hadithene som er kilde for dette som i så fall lyver?
Nærmere bestemt Sahih al-Bukhari.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (15 timer siden):

Jesus er en muslimsk profet også, så Mohammed «tilbyr» jo også «noe sånt» som Jesus…

Blir det ikke da i så fall islam som «tilbyr noe sånt» som Jesus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 timer siden):

Islam er ikke dedikert til Mohammed men til Allha, Mohammed er en profet ikke en gud. Det finnes jo nok av voldelige profeter i kristendomen også, synes du alle kristne skal stå til ansvar for de kristne profetenes handlinger? 

Man må vel kunne stilles til ansvar for hva man gir sin tilslutning. Gir man bibelens gud sin tilslutning, er det vel logisk å anta at man dermed gir en grad av støtte til handlingene utført eller støttet av gud slik bibelen beskriver dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (22 timer siden):

Her er en liste over drap som hevdes å ha vært beordret eller støttet av Mohammed.

https://wikiislam.net/wiki/List_of_Killings_Ordered_or_Supported_by_Muhammad

I kommentar #11 skriver trådstarter at han finner det er rart hvis Mohammed selv ikke beordret drapene i slaget om Khaybar da han var kommandant. Hvordan forholder du deg til det?

Hevdes ja, men disse har for lengst blitt avkreftet at Muhammad stod bak av islamske lærde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...